Jump to content

Zo kan het ook.....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zoals er Hear al veel weten heeft Erjee iets met de spullen van M.Green.

 

Vandaag kon ik dit een bekijken, betasten en beluisteren.

 

Tijdens een Limburgse kop koffie met vlaai ( :) )legt Erjee (en z'n vrouw) uit wat zo'n beetje de geschiedenis van hun set is en waarom de ommezwaai richting MG gemaakt is.

 

Het komt er in het kort op neer dat de luisterkamer van Erjee niet aan de verwachtingen voldeed. Ik heb die ruimte gezien en kan me dat wel enigzins voorstellen. beton aan vier kanten (vloer, plafond en korte wanden), gips aan een lange kant en glas aan de andere. In die ruimte laat Erjee horen hoe hij mbv een trommeltje de "pressure zones

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het niet helemaal Hans. Je zegt aan de ene kant dat de akoustiek zoveel mee doet, wat het bij Jerry juist niet doet, en aan de andere kant zeg je dat de klank zo overeen komt. Je hebt het dan toch niet echt over hetzelfde fenomeen?

Bij Jerry zit je bijna in de speaker, als een soort hele grote koptelefoon. Bij Erjee ook?

Link to comment
Share on other sites

Een mooi verhaal over een intrigerend opgebouwde set. Wat ik wel zou willen weten of je met een hele goede (gesloopte? :D ) CD speler en dito :blink: versterker een beter resultaat zou bereiken dan met low budget spullen aan het begin van de keten.....

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het niet helemaal Hans. Je zegt aan de ene kant dat de akoustiek zoveel mee doet, wat het bij Jerry juist niet doet, en aan de andere kant zeg je dat de klank zo overeen komt. Je hebt het dan toch niet echt over hetzelfde fenomeen?

Bij Jerry zit je bijna in de speaker, als een soort hele grote koptelefoon. Bij Erjee ook?

Ook bij Erjee zit je bijna in de speakers.

Wat ik verder bedoel is dat het klankbeeld hetzelfde lijkt. Ik heb me ook verwonderd over de verschillen in acoustiek. Kennelijk zijn er dus meer wegen om een doorzichtig en precies klankbeeld te krijgen. Bij Jerry is het laag wel een ander verhaal dan bij Erjee.

Bij Jerry is het laag kort en strak, bij Erjee heeft het soms de neiging wat door te gaan.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik blijf het raar vinden dat sommige instrumenten en stemmen aan het plafond hangen. Kennelijk staat het zo wel op de CD. Bij Jerry komt het er tenslotte op dezelfde manier uit.

Beste Hans,

 

Op hoeveel sets die je beluistert hebt heb je datzelfde fenomeen gehoord.....twee? Die twee sets mogen dat er misschien wel van maken........maar is het niet "te kort door de bocht" om te zeggen 'het staat zo op de cd?' Laatst mij Multifoon een niet misselijke set met grote Tannoy's gehoord daar lag de zangeres bij wijze van spreken liggend op de grond te zingen, maar om nu te zeggen "zo staat het op de cd" gaat mij te ver ;)

Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in, maar typisch blijft dat met een set waar veel is gedaan om de plaatsing 100 % te krijgen (acoustiek) dit effect optreed.

 

Ik heb laatst al eens een topic "hoogte" geopend. Niet omdat het altijd even mooi is, maar omdat het kennelijk wel kan. Vergeet niet dat het de derde dimensie k

Link to comment
Share on other sites

Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in, maar typisch blijft dat met een set waar veel is gedaan om de plaatsing 100 % te krijgen (acoustiek) dit effect optreed.

 

Ik heb laatst al eens een topic "hoogte" geopend. Niet omdat het altijd even mooi is, maar omdat het kennelijk wel kan. Vergeet niet dat het de derde dimensie k

Link to comment
Share on other sites

Wat ik verder bedoel is dat het klankbeeld hetzelfde lijkt. Ik heb me ook verwonderd over de verschillen in acoustiek. Kennelijk zijn er dus meer wegen om een doorzichtig en precies klankbeeld te krijgen.

Ik heb ook bij Jerry geluisterd en het viel me op dat dit zo afwijkend was van het gangbare dat ik me niet goed kan voorstellen dat je zoveel overeenkomsten hoort met een set die totaal anders is qua insteek als het om akoustiek gaat. Maar goed, jij hebt ze allebei gehoord en ik niet. :)

Link to comment
Share on other sites

Ach je moet bij Hans een beetje tussen de regels door lezen :D

 

Overigens toen de Maggies net hier op de markt waren beluisterde ik ze op een show in het Novotel in A'dam. Had toen mijn eigen testmuziek meegenomen waaronder een stukje computermuziek. En heel wonderlijk de tonen kwamen van overal, voor, achter boven en onder maar nooit uit de speakers. Ze ping-pong-den ahw door de luisterruimte. Zelfs de heer Tan zelve was erg verbaasd van dit effect maar hij vond het geloof ik maar nix :D;)

Link to comment
Share on other sites

Goede morgen Hans en ook andere forumleden :) !

 

Afgelopen zaterdag middag was een erg gezellige luistermiddag.

Ook is er veel gediscussieerd, geklaagd over misstanden in misopvattingen (werd er ook hard om gelachen :D ) en zijn oude anekdotes uit de kast gehaald.

Ik heb Hans laten

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Heel mooi commentaar Erjee.

Overigens hoef je je niet te verantwoorden voor het niet realiseren van perfectie. Ten eerste bestaat het niet en ten tweede is het persoonsgebonden. Het realiseren van wat jezelf perfect vindt, daar moet je in slagen.

Zoals jezelf wel eerder hebt opgemerkt richt jij je op wat ook door vele anderen als zonder meer het belangrijkste wordt beschouwd: de kamerakoestiek.

Dat je daar heel veel mee kunt doen, hoe groot de invloed daarvan wel niet is, wordt uit juliie beider verslagen wel duidelijk. Nu eens niet de subtiele, al of niet bestaande verschillen tussen het ene of het andere apparaat. Even een kabeltje wisselen? Ik neem aan dat het nog geen eens bij jullie is opgekomen.

Een heel interessant luisterbezoek.

 

Na het zien van de foto's geen twijfel mogelijk: "a dedicated room"

 

(het zijn toch niet de voeten van Michael Green? :D )

Link to comment
Share on other sites

Hoor je in deze set niet voornamelijk indirect geluid? Alleen wat off-axis komt direct binnen (> 45 graden).

De reflectiepanelen zijn om het geluid niet alle kanten op te laten gaan? Ik kan mij zo voorstellen dat het alle kanten opgaan van het laag hier iets mee te maken heeft. Verschillend effect bij verschillende frequenties?

Link to comment
Share on other sites

Heel mooi commentaar Erjee.

Overigens hoef je je niet te verantwoorden voor het niet realiseren van perfectie. Ten eerste bestaat het niet en ten tweede is het persoonsgebonden. Het realiseren van wat jezelf perfect vindt, daar moet je in slagen.

Zoals jezelf wel eerder hebt opgemerkt richt jij je op wat ook door vele anderen als zonder meer het belangrijkste wordt beschouwd: de kamerakoestiek.

Dat je daar heel veel mee kunt doen, hoe groot de invloed daarvan wel niet is, wordt uit juliie beider verslagen wel duidelijk. Nu eens niet de subtiele, al of niet bestaande verschillen tussen het ene of het andere apparaat. Even een kabeltje wisselen? Ik neem aan dat het nog geen eens bij jullie is opgekomen.

Een heel interessant luisterbezoek.

 

Na het zien van de foto's geen twijfel mogelijk: "a dedicated room"

 

(het zijn toch niet de voeten van Michael Green? :D )

:lol::lol::lol:

@ Kraus

Nee hoor. Helaas ontbreken me de middelen om M.Green persoonlijk m'n dedicated luisterkamertje te laten inrichten. :D

Ik heb mijn commentaar niet als "verantwoording" geschreven.

Eerder als verdere nuancering op het best complete en goede verslag van Hans.

En inderdaad; de behoefte om met kabeltjes in de weer te gaan was er absoluut niet. ;)

 

@ Joopus

Ik begrijp niet zo goed wat je met "FLOW" bedoelt. Misschien wat uitleg? :)

Ik heb wel eens eerder gemeld dat de kamer waarin je zit te luisteren in feite ook een luidsprekerkast is. Door nu deze ruimte een zo prettig mogelijke akoestiek te geven, kun je (in mijn optiek) het optimale resultaat behalen.

Een resultaat dat VOL ambience is en waar het geluid je letterlijk omringd.

 

Het idee van "het luisteren naar je speakers" wil ik daarbij zelfs zoveel mogelijk terug dringen! Die panelen voorin en achterin helpen daarbij, doordat ze

1) middels hun reflecterende kant de hogere frequenties kunnen spreiden/richten.

 

2) middels hun absorberende kant een mogelijk teveel aan akoestische energie beheersbaar maken.

 

Doordat het rack nu nog in het midden van de kamer staat, ben ik tamelijk beperkt in het schuiven van de stoel, speakers en RoomTunes.

Daarom overweeg ik sterk om het rack naar de wandkast te verplaatsen;

dat is dus de ruimte naast de linker speaker:

 

Leftwallcloset.JPG

 

Ik verwacht en hoop met die stap de ruimte te krijgen om (nu niet van je stoel vallen, Joopus :D ) de speakers verder uit elkaar en de stoel OF de voorste RoomTunes meer naar het midden van de kamer te kunnen plaatsen!

Hierdoor komen de achterste panelen verder van me af te staan wat (denk ik) een grotere ruimtelijke ambiance zal geven.

Of, als de RoomTunes meer naar voren en meer uit elkaar komen, de diepte van de soundstage zal toenemen.

 

Door de stoel meer naar het midden van de kamer te schuiven, kom je in het natuurlijke "hoge druk" gebied van de kamer te zitten. Wat het laag ten goede KAN komen.

Maar dat is slechts speculeren. Proberen gaat hier voor studeren. B)

 

Maar eerst langere speakerkabel, want die wat ik nu heb is hiervoor te kort. :(

 

Met vriendelijke groet,

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

Wood is good! :D

Link to comment
Share on other sites

Erjee,

 

het geluid plakte voor mij alleen bij de eerste nummers (Jennifer Warnes) en Winton Marsalis aan de speakers. Bij de WM CDd heb ik dat thuis ook. Bij JW zal het wel aan het wennen liggen.

 

Het laag van dat aziatische nummer (staat op een Usher demo disk) klinkt op alle andere sets zwaar overtrokken. Dit staat dus zo op de CD. Dat het bij jouw wel goed klinkt, betekend dat het laag wat aan de magere kant is. Maar je schreef al dat jouw voorkeur is. Niks aan de hand dus.

 

Wel vond ik op het laatst het laag behoorlijk doorgonzen. Niet overdreven hard of zo, maar het korte was er wel uit. Het stond toen wel behoorlijk hard, en kan dus aan de acoustiek, maar ook aan het kleine versterkertje liggen.

 

Ruud,

 

dat bij sommige opnamen (en de rest wel) geen mooi stereo beeld ontstaat ligt voor mij aan de opname kwaliteit. Het ging n.l. over dezelfde CD waarbij het geluid ook aan de speakers plakte. Door de speakeropstelling (grote hoek, dicht erbij) krijg je net als bij Jerry een koptelefoon effect. Niet dat dit beter of slechter is, maar gewoon anders. Hiermee heb ik hopelijk ook de verwonderling van CGM wat opgehelderd.

Link to comment
Share on other sites

Door de speakeropstelling (grote hoek, dicht erbij) krijg je net als bij Jerry een koptelefoon effect. Niet dat dit beter of slechter is, maar gewoon anders. Hiermee heb ik hopelijk ook de verwonderling van CGM wat opgehelderd.

Eigenlijk niet Hans, want bij Jerry zit je voor de speaker omdat hij staat ingedraaid en bij Erjee zit je ernaast als ik de foto goed interpreteer, wat toch nogal wat gevolgen heeft, vooral bij het hoog. Ik bedoel, bij een speaker valt het hoog nogal af als je de luisterhoek vergroot. Verder wordt bij Jerry de rest zoveel mogelijk gedempt, alles wat niet direct is dus.

Link to comment
Share on other sites

Door de speakeropstelling (grote hoek, dicht erbij) krijg je net als bij Jerry een koptelefoon effect. Niet dat dit beter of slechter is, maar gewoon anders. Hiermee heb ik hopelijk ook de verwonderling van CGM wat opgehelderd.

Eigenlijk niet Hans, want bij Jerry zit je voor de speaker omdat hij staat ingedraaid en bij Erjee zit je ernaast als ik de foto goed interpreteer, wat toch nogal wat gevolgen heeft, vooral bij het hoog. Ik bedoel, bij een speaker valt het hoog nogal af als je de luisterhoek vergroot. Verder wordt bij Jerry de rest zoveel mogelijk gedempt, alles wat niet direct is dus.

Toch ervaar ik het klankbeeld als gelijk.

 

Bij Jerry klinkt het volgens mij wel wat dynamischer.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...