Jump to content

Marantz PM 15 S1


Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Beste Paul,

 

Meneer verkoef heeft wel deels gelijk. Zulke goed ontworpen versterkers moet je inderdaad niet aan sleutelen. Mijn Bryston's kom ik ook niet aan. Goed is nog altijd goed in mijn optiek.

 

Om die reden modifceren wij ook geen eindtrappen meer. Bij eindversterkers in de goedkopere prijsklasse is vaak nogweleens bezuinigd op een opamp in de ingang, of een ingangscondensator. De grote ML's zijn allemaal DC servo gekoppeld en dik voor elkaar!

 

Ik had mezelf misschien meer moeten nuanceren. Ik doel met name op cd spelers, voorversterkers etc. waar wel veel winst te behalen valt. En met modificeren moet je goed weten wat kan, maar het is heel belangrijk beide benen op de grond te houden en te weten wat niet kan. In het geval van jou ML333 moet je daar echt niets anders aan doen dan om de zoveeltijd de normale kilometer beurten te geven. Die enorme elco's in jou ML gaan zeker 10 jaar mee en waarschijnlijk nog veel langer ook.

 

Groeten,

Bas

Beste Bas (en ook Verkoef),

 

Ik ben ook beslist niet van plan om m'n 333 te laten modificeren, ik zat alleen effe hardop af te vragen of jij al eens zo'n apparaat onder handen hebt genomen.. :D

 

Ik vond het een beetje apart verhaal over die verkoper van een 333 die preventief de elco's liet vervangen. Uit mijn contacten met Audiac heb ik begrepen dat je naar die elco's zeker 15 jaar geen omkijken naar hebt.

Voorlopig hoef ik me dus geen hernia te tillen! :D Alhoewel .... volgend jaar ga ik verhuizen! :o:ph34r:

Beste Paul,

 

Ik heb thuis een 334 gehad voor kort, en die heb ik wel even open gehad natuurlijk :D Maar nogmaals daar moet je niets aan doen. En die elco's vervangen is onzin. Die gaan zeker 15 jaar mee.

 

Ik heb ook verhalen gehoord over ML NO33's die na zes jaar preventief gereviseerd moesten worden.. bla bla bla. Gaat gewoon nergens over. Zulke amps gaan gewoon 20 jaar mee makkelijk!

 

Dus maak je geen zorgen, zolang hij het goed doet heb je er echt geen omkijken naar ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Edwin,

 

Word ik nou gek of zag ik vanmiddag een uitgebreide reactie van jou over grote elco's staan?  :huh:

Nou weet ik dat jij er als de kippen bij bent als het om grote elco's gaat maar waar is het verhaal nou gebleven?  :D  :P

Hoi Paul.

 

Dat je dat lange verhaal nog gezien hebt. Het was binnen een minuut weer verdwenen. :D

 

Ik dacht van, je stelt een vraag aan Bas en dan kom ik er weer ineens met m'n grote snavel tussen. :D Dus toen heb ik 'm maar weer weggehaald. ;)

 

 

Ik wou eigenlijk gewoon zeggen, dat je de elco's het beste kunt laten zitten. Want die gaan zeker 15 jaar mee. Dit is dan de beknopte versie.. :D

 

 

Groeten

 

 

Edwin

Link to comment
Share on other sites

Beste Paul,

 

Meneer verkoef heeft wel deels gelijk. Zulke goed ontworpen versterkers moet je inderdaad niet aan sleutelen. Mijn Bryston's kom ik ook niet aan. Goed is nog altijd goed in mijn optiek.

 

Om die reden modifceren wij ook geen eindtrappen meer. Bij eindversterkers in de goedkopere prijsklasse is vaak nogweleens bezuinigd op een opamp in de ingang, of een ingangscondensator. De grote ML's zijn allemaal DC servo gekoppeld en dik voor elkaar!

 

Ik had mezelf misschien meer moeten nuanceren. Ik doel met name op cd spelers, voorversterkers etc. waar wel veel winst te behalen valt. En met modificeren moet je goed weten wat kan, maar het is heel belangrijk beide benen op de grond te houden en te weten wat niet kan. In het geval van jou ML333 moet je daar echt niets anders aan doen dan om de zoveeltijd de normale kilometer beurten te geven. Die enorme elco's in jou ML gaan zeker 10 jaar mee en waarschijnlijk nog veel langer ook.

 

Groeten,

Bas

Hoi Sebastiaan, een vraag uit nieuwsgierigheid,

 

Afgelopen zondag is er iemand bij langs geweest met een zelfgebouwde voorversterker. Ik ben nu net een paar maanden de trotse bezitter van MF A308. Zondagmiddag hebben we de voortrap in mijn MF gelaten voor wat deze was en via deze zelfbouw voortrap gespeeld. Ik stond eerlijk gezegd perplex van het resultaat. Ik ben geen techneut en ik weet de verschillen niet te benoemen, ik hoorde het alleen. Ben jij bekend met een A308 en zijn er aanpassingen/upgrades mogelijk in de interne voortrap? De eindtrap in mijn MF had nergens geen moeite mee!

Ik ben benieuwd naar jou mening/bevindingen

 

(een foto van de binnenkant van de MF staat op mijn www)

Link to comment
Share on other sites

Beste Paul,

 

Meneer verkoef heeft wel deels gelijk. Zulke goed ontworpen versterkers moet je inderdaad niet aan sleutelen. Mijn Bryston's kom ik ook niet aan. Goed is nog altijd goed in mijn optiek.

 

Om die reden modifceren wij ook geen eindtrappen meer. Bij eindversterkers in de goedkopere prijsklasse is vaak nogweleens bezuinigd op een opamp in de ingang, of een ingangscondensator. De grote ML's zijn allemaal DC servo gekoppeld en dik voor elkaar!

 

Ik had mezelf misschien meer moeten nuanceren. Ik doel met name op cd spelers, voorversterkers etc. waar wel veel winst te behalen valt. En met modificeren moet je goed weten wat kan, maar het is heel belangrijk beide benen op de grond te houden en te weten wat niet kan. In het geval van jou ML333 moet je daar echt niets anders aan doen dan om de zoveeltijd de normale kilometer beurten te geven. Die enorme elco's in jou ML gaan zeker 10 jaar mee en waarschijnlijk nog veel langer ook.

 

Groeten,

Bas

Hoi Sebastiaan, een vraag uit nieuwsgierigheid,

 

Afgelopen zondag is er iemand bij langs geweest met een zelfgebouwde voorversterker. Ik ben nu net een paar maanden de trotse bezitter van MF A308. Zondagmiddag hebben we de voortrap in mijn MF gelaten voor wat deze was en via deze zelfbouw voortrap gespeeld. Ik stond eerlijk gezegd perplex van het resultaat. Ik ben geen techneut en ik weet de verschillen niet te benoemen, ik hoorde het alleen. Ben jij bekend met een A308 en zijn er aanpassingen/upgrades mogelijk in de interne voortrap? De eindtrap in mijn MF had nergens geen moeite mee!

Ik ben benieuwd naar jou mening/bevindingen

 

(een foto van de binnenkant van de MF staat op mijn www)

Beste Jurgen,

 

Ik heb deze amp niet onder handen gehad. Wel de nu-vista, de Tri-vista en enkele andere MF versterkers.

 

Een van de zo jammere dingen van MF is dat ze ranzige Jamicon polaire elco's overal in de signaalweg stoppen. Ten tweede de NE5532 opamps die bij Mf doorgaat voor voortrap. Om het nog erger te maken stoppen ze zowel elco's in de uitgang van de voortrap module, als weer in de ingang van de eindtrap modules. Dubbel op dus en nergens vor ndoig! Zowel de Tri-vista als Nu-vista heb ik ontzettend opgeknapt, door deze onderdelen te vervangen. Ik onderschrijf jou mening, de pre-amp van de Mf kan echt wel veel beter met de nodige aanpassingen.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

ja wat dacht je van een Marantz SA11-S1 die een boel veel opknapt met 1,5 uur zelf prutsen. en dan ben ik nog niet eens aan het echte werk begonnen.

 

 

groet

Vraag ik me toch af waarom je dat ding dan gekocht hebt. Ik bedoel, als je er, zeker voor die prijs, zelf nog aan moet prutsen, dan kun je toch beter een andere kopen?

Beste Henrie,

 

Nee want aan die andere moet je ook prutsen. Ik bedoel we krijgen hier ook Jeff Rowland, Wadia's en ML's ter upgrade.

 

Zie het niet alsof we het allemaal beter weten en dat alle fabrikanten het niet goed doen, absoluut niet!. In grote lijnen betaal je in eerste instantie voor het ontwerp (dus de kennis en de researsch achter een product) daarna aan de kastconstructie afwerking etc. Op componenten basis is bijna altijd bezuindigd. Bij de een meer als bij de ander uiteraard.

 

Bij de goedkopere apparaten valt er veel te verbeteren zowel op componenten basis als in het ontwerp zelf (denk hierbij aan nieuwe en seperate voedingen, klok etc.) allemaal dingen die voor dat geld fabriek af gewoon niet kunnen. Bij de duurdere apparaten alla Wadia, zal het meer op component basis zijn, al vervangen we bij de oudere Wadia's wel de klokken.

 

Groeten,

Bas

Ja, ik snap wel dat er wel eens het een en ander te verbeteren valt, maar ik vraag me af, wanneer je niet tevreden bent met de klank van een apparaat (voorversterker of cd-speler of zo) of je niet beter gewoon een andere kunt kopen. Ik bedoel, zo'n SA11 is nog maar net op de markt en niet bepaald goedkoop (

Link to comment
Share on other sites

nee, een goed uitgevoerde modificatie zal snel meer resutaat geven dan een apparaat kopen dat een zelfde bedrag duurder is.

 

Heeft te maken met de verhouding kostprijs/winkelprijs voor apparaten. Overigens is de SA11-S1 met wat zoeken voor 2280,00 te 'krijgen'. nieuw dus.

 

in de VS biedt audiomods een complete verbouwing aan van de SA11-S1 en dat kost 3500 $. daarvan heb ik wel het gevoel dat je dan maar beter een andere kan zoeken, of die mod op een 2e hands laten uitvoeren.

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...