Jump to content

harde s-klanken


Guest bril12
 Share

Recommended Posts

Het valt me op dat soms de s-klanken bij vinyl uit de jaren vijftig, zestig en begin zeventig soms bijzonder schel en hoog zijn. Het meeste nog bij singeltjes en minder bij lp's, maar toch. Omdat het bij het meeste vinyl bij mij niet optreedt, sluit ik voor het gemak uit dat het aan mijn apparatuur ligt. Ligt het dan aan de opname (afwijkende RIAA-curve? slechte opname?) of aan de persing?

Wie heeft dezelfde ervaring en wie weet wat hier de reden van kan zijn?

Link to comment
Share on other sites

nog gekker hier,..... mijn NIEUWE diana krall slist en snijd als een gek terwijl bijv. een oude supertramp (br. in. amerika) klinkt als een klok.

Op de een of andere manier krijg ik dit niet goed ook.

Afstellingen wel 10 x nagegaan en zelfs een nieuwe lp op laten sturen mogen niet baten.

Het gekke is dat eigenlijk alle oudere platen goed klinken , behalve deze nieuwe persing

Link to comment
Share on other sites

Jawel maar je hebt het over LP's en singletjes die vrij oud zijn. Weet jij op welke Pick-Up en met welke naald die ooit gedraad zijn? Er hoeft maar een paar keer een versleten of beschadigde naald tussen gezeten te hebben en de groef is beschadigd.

 

Bij nieuw vinyl komt het idd ook voor en dat zou beslist niet mogen. Beschadigde matrijzen? Vuile werkomgeveing? Slecht of verontreinigd vinyl? Kapotte stuurversterkers van de snijkop? Kan van alles zijn.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de groeven van LP's wel eens onder m'n microscoop gelegd. Soms zie je heel mooie v vormige groeven met scherp gestoken randen. Maar vooral bij popmuziek zie je vaak een groef die op een boerensloot lijkt die al 20 jaar niet is uitgegraven.

 

Ik denk dat er veel met versleten matrijzen is geperst. Dit onder het mom van: "ze kopen het toch wel".

 

:)

Link to comment
Share on other sites

PS, lees off-topic, Ik hoop dat de Coldpay X&Y persing, die ik koop, niet weer zo'n bolling heeft aan 1 kant.

Hoe kun je het gejammer aanhoren :blink::confused:

Beste Sodejuu,

 

Zelfs "wansmaak" is een smaak :rolleyes:;)

Ach, de muziek gaat nog, maar als je een nummer (egaal welk) 3 keer hebt gehoord, gaat het al lichtelijk vervelen. En na het nog eens 3 x te hebben moeten aanhoren, raak je lichtelijk ge

Link to comment
Share on other sites

De opname van Diana Krall is idd waardeloos. Stop maar met zoeken, het ligt aan de LP. Bij een iets mindere afstelling tikt ie als een gek en als het goed staat slist het als een gek <_<

heb ik toch geen last van

Link to comment
Share on other sites

PS, lees off-topic, Ik hoop dat de Coldpay X&Y persing, die ik koop, niet weer zo'n bolling heeft aan 1 kant.

Hoe kun je het gejammer aanhoren :blink::confused:

Beste Sodejuu,

 

Zelfs "wansmaak" is een smaak :rolleyes:;)

Ach, de muziek gaat nog, maar als je een nummer (egaal welk) 3 keer hebt gehoord, gaat het al lichtelijk vervelen. En na het nog eens 3 x te hebben moeten aanhoren, raak je lichtelijk ge

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de groeven van LP's wel eens onder m'n microscoop gelegd.

Zou je iets meer willen vertellen over hoe je dat hebt gedaan:

welk type microscoop

vergrotingsfactor

de verlichting

 

Alvast dank

 

Henk

Ik heb een oude Olympus microscoop met maar een paar vergrotingen. Voor de groeven heb ik een vergroting van ongeveer 100x gebruikt. Als verlichting een zaklamp van bovenaf. Ik heb n.l. alleen onderlicht. Door de zaklamp kun je de groeven zo belichten dat er een duidelijk beeld van de groeven ontstaat.

 

Ik zie soms ook groeven die aan de onderkant vlak zijn. Een radius aan je naald is voor deze platen hard nodig. Met een scherpe fineline ligt de naald dan los in de groef.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de groeven van LP's wel eens onder m'n microscoop gelegd.

Zou je iets meer willen vertellen over hoe je dat hebt gedaan:

welk type microscoop

vergrotingsfactor

de verlichting

 

Alvast dank

 

Henk

Ik heb een oude Olympus microscoop met maar een paar vergrotingen. Voor de groeven heb ik een vergroting van ongeveer 100x gebruikt. Als verlichting een zaklamp van bovenaf. Ik heb n.l. alleen onderlicht. Door de zaklamp kun je de groeven zo belichten dat er een duidelijk beeld van de groeven ontstaat.

 

Ik zie soms ook groeven die aan de onderkant vlak zijn. Een radius aan je naald is voor deze platen hard nodig. Met een scherpe fineline ligt de naald dan los in de groef.

 

:)

Dank je voor het antwoord Hans.

 

Jouw constatering volgend wijst dus op een mismatch tussen het type fineline en lp's met een vlakke groefbodem. Komt dit type groef vaak voor? Een draaitafel met meerdere armen (en verschllende naaldvormen) is zo gek nog niet.

 

Groet,

 

Henk

Link to comment
Share on other sites

De 200grams persingen van dido's No angel en Life for rent, hebben ook last van een slissnede 'S' klank. Ik ken meerdere mensen met deze lp's en zij ervaren het allemaal zo. Ik denk dat het in de plaat of de opname zit.

staat vta wel goed, naaldkracht???? Gebruik zilverbekabeling? Alles oke, ja dan opname klote, dat kan toch. Wel jammer dat dat tegenwoordig nog mogelijk is. Daarom voor mij ook geen nieuwe platen. altijd 2e hands voor een eurootje. die scherpe s af en toe neem ik dan op de koop toe. De singel "Rainy night in Georgia" van randy Crawford daarvan krijg ik de s uithalen niet zuiver.

 

een lp om de s-klanken te boordelen is het nummer "each and everyone" van everything but the girl. Als alles goed ingesteld staat dan moeten de s-klanken natuurlijk klinken net als op cd.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Hoi rli,

 

De vta en de naaldkrocht zijn beide goed ingesteld. Ik gebruik geen zilverbekabeling.

Afgelopen dinsdag heb ik mijn nieuwe A308 verterker van Musical Fidelity opgehaald en ik heb nog een avond op mijn oude speakers mogen spelen, alvorens ik deze verkocht heb. Wat mij direct opviel was dat de slissende

Link to comment
Share on other sites

Het valt me op dat soms de s-klanken bij vinyl uit de jaren vijftig, zestig en begin zeventig soms bijzonder schel en hoog zijn. Het meeste nog bij singeltjes en minder bij lp's, maar toch. Omdat het bij het meeste vinyl bij mij niet optreedt, sluit ik voor het gemak uit dat het aan mijn apparatuur ligt. Ligt het dan aan de opname (afwijkende RIAA-curve? slechte opname?) of aan de persing?

Wie heeft dezelfde ervaring en wie weet wat hier de reden van kan zijn?

Stevige S-klanken vervormen vrijwel standaard op vinyl. Doorgaans beent de snijkop die slissen niet bij als ze erg sterk zijn en daarbij komt dan nog dat het element ook moeite heeft met die signaalvorm. Het een en ander hoort nu eenmaal bij het medium vinyl en het wordt helemaal puin als de groef in de buurt komt van de uitloopgroef.

 

De remedie is simpel: een element uitkiezen wat het minste moeite heeft met die S-klanken. Zelf gebruik ik een B&O MMC20CL die van de vele elementen die ik heb het beste bevalt. Als de platen goed gesneden en geperst zijn gebruik ik een Denon DL305. Dat element is weliswaar mooier dan de B&O maar wat heb je aan een heel mooi element als de S-klanken niet te pruimen zijn. Via de B&O slist het een en ander aan S-jes ook behoorlijk smoezelig maar klinkt het net allemaal iets gematigder.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Sodejuu @ 12 Jun 2005, 07:03:26)

De opname van Diana Krall is idd waardeloos. Stop maar met zoeken, het ligt aan de LP. Bij een iets mindere afstelling tikt ie als een gek en als het goed staat slist het als een gek

 

 

heb ik toch geen last van

 

 

 

 

Zou er verschil in persing kunnen zijn?

Ik heb verder geen nieuw vinyl, maar dit is de enige die slist.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Sodejuu @ 12 Jun 2005, 07:03:26)

De opname van Diana Krall is idd waardeloos. Stop maar met zoeken, het ligt aan de LP. Bij een iets mindere afstelling tikt ie als een gek en als het goed staat slist het als een gek 

 

 

heb ik toch geen last van

 

 

 

 

Zou er verschil in persing kunnen zijn?

Ik heb verder geen nieuw vinyl, maar dit is de enige die slist.

:D Liesbet Slist. :lol::lol:;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...