Jump to content

op bezoek bij (Th


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Leuk om te lezen, deze verslagen.

 

Mijn mening over speksteen speakers was dat het onnatuurlijk fel klinkt. Het probeert altijd overtuigend te liegen, maar je prikt er zo doorheen. Pure stress... De Prince heeft hier ook last van, in vergelijking met de King. Leuk om nu te lezen dat de SS20 het beter deed dan de Prince, ik zou de vernieuwde versie ook eens moeten beluisteren.

 

Nu het materiaal zo goed blijkt te zijn voor het laag zou Klaas misschien ook eens een 2-weg kunnen proberen..?

Link to comment
Share on other sites

Wat ik niet terug lees in de bevindingen is dat het eigenlijk best een goede prestatie is van alle geteste speakers om op zo'n grote afstand de muziek ten gehore te brengen zonder al te grote consessies aan de geluidskwaliteit.

 

Picoso heeft m.i. goed verwoord dat de akoestiek van de ruimte zelf de akoestiek van de opnames deed verbleken, vandaar dat de

Link to comment
Share on other sites

Hier valt toch gewoon over te discussieren? Of is dat zo vreemd...?

Ja, want het lijkt nu alsof er naar een excuus wordt gezocht..

Dat lijkt mij niet de bedoeling... Maar het is toch ook moeilijk om iets over een set te zeggen die totaal anders is dan de set die je thuis hebt staan? Zeker als het ook nog eens in een andere akoestiek speelt...

Dat is natuurlijk zo, maar zeg gewoon of je ze mooi vindt of niet. Ook in een minder optimale omgeving kun je toch wel horen of iets kwaliteiten heeft. Als het zo van allerlei dingen afhangt, dan zou het oordeel dus ook niet van waarde kunnen zijn.

Ik bedoel, dat als als verhaal schiet gewoon niet op. ;)

Dat heb ik toch gedaan, of niet?

Link to comment
Share on other sites

Leuk om te lezen, deze verslagen.

 

Mijn mening over speksteen speakers was dat het onnatuurlijk fel klinkt. Het probeert altijd overtuigend te liegen, maar je prikt er zo doorheen. Pure stress... De Prince heeft hier ook last van, in vergelijking met de King. Leuk om nu te lezen dat de SS20 het beter deed dan de Prince, ik zou de vernieuwde versie ook eens moeten beluisteren.

 

Nu het materiaal zo goed blijkt te zijn voor het laag zou Klaas misschien ook eens een 2-weg kunnen proberen..?

Of een SS30 met de driver aan de voorzijde.

 

Maarten

Link to comment
Share on other sites

Ik beoordeel speakers o.a. op het 'vermogen' om een 3D beeld neer te zetten, dit zegt iets over de afstraling en de onderlinge gelijkheid.

Diepte is daarbij essentieel en dat miste ik in veel opnames.

De klankkleur was wel goed te beoordelen en dat heeft iedereen ook gedaan.

Focusseren ging hand in hand met de 3D presentatie niet overtuigend, ik denk dat de grote luisterafstand en de onderlinge afstand van de speakers hierbij een rol speelt.

De andere speakers stonden tussen de SS30's in, waardoor de breedte werd beperkt tot zo'n 5m, nog steeds fors.

De luisterafstand bleef ongewijzigd, waardoor de problemen met focusseren en 3D niet minder werden.

Het totaalplaatje van elke speaker is m.i. niet compleet, vrije plaatsing van instrumenten e.d. wil ik ook graag kunnen beoordelen en dat was in deze opstelling niet makkelijk.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Ik kan me niet helemaal vinden in de kwalificatie van Hans m.b.t. 99%. Die marge zou ik wat ruimer nemen.

 

Wel lijkt, zoals Klaas zelf zegt, dat de plaatsing van de woofers het geluid in het midden van de ruimte wat opvult. In de opstelling in Appelscha lijkt dit bijzonder goed te werken, m.n. bij orkesten en orgels. Ik vraag me alleen af hoe dat in een kleine(re) kamer uitpakt. En zoals door andere ook genoemd worden kleine bezettingen (zanger+gitaar of een piano) te groot afgebeeld. Ik vraag me af of dat effect geheel verdwijnt in een kleinere opstelling.

 

M.b.t. de precieze hifi-plaatsing waar we inmiddels aan gewend zijn geraakt. Dat herken ik zeker, de concertzaal klinkt wat dat betreft altijd anders dan de gemiddelde weergave op de gemiddelde highend stereo. Maar... ik heb het idee dat het wat dat betreft bij het registreren fout(er) gaat dan bij het weergeven. Het kan wel goed: bijvoorbeeld de one-point (1 mic) opnamen van Denon die ook bij die 'zeer precieze' speakers heel ontspannen klinken.

 

Persoonlijk zou ik proberen de woofer en de mid ook in het hoog te filteren, al is het maar 1ste orde akoestisch. Als het geheel perse faserein moet blijven kan dat ook met filtering. Ik vermoed dat de Soundstone 20 en de Prince vrij direct in het midden zijn (zeker in vergelijking met de 30) door bundeling van de hoge frequenties van de woofers in kwestie.

Link to comment
Share on other sites

De opmerking van Hans, dat 99% van de luidsprekers slechter zijn, geeft wel aan dat de lat behoorlijk hoog was gelegd door deze groep. En terecht, hoor.

Er wordt dus gesproken over kwaliteitsverschillen binnen die ene procent.

Het lijkt me sterk dat Hans (of wie dan ook) 100% van de ooit geproduceerde speakers goed kent :D

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Voorlopig lijkt het er echter op, dat de beoordelaars unaniem de montage van de woofer in de zijwand van de behuizing afwijzen.

Dat verrast KF ongetwijfeld: hij meende dat juist de plaatsing van instrumenten en stemmen tussen de beide luidsprekers in, dus in het centrum van het geluidsbeeld, door deze bouwwijze werd verbeterd.

 

In feite suggereren sommige beoordelaars een SS30 die je zou kunnen aanduiden als "een spekstenen King "Compact" versie".

Welnu, als dat nodig is om nog dichter bij de volmaaktheid te geraken, zal KF zich die moeite graag getroosten!

Stel je de huidige SS30 eens in een kamer van 5x6m voor, hij staat 1m van elke muur (t.o.v. zijkant en achterkant speaker).

Wat zou het effekt zijn van de zijlings geplaatste woofers als je naar reflecties via de zijmuren kijkt?

Ik denk dat het middengebied een behoorlijke verstrooiing zal ondervinden en dat voornamelijk de in het midden geprojecteerde stemmen en instrumenten daar ook te horen zijn, de rest wordt m.i. minder duidelijk geplaatst.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Leuk om te lezen Spido, op deze manier ben je dus wel wat meer afhankelijk van de kamer-akoestiek dan wanneer de woofers aan de voorzijde zouden zitten.

Hoe kun je trouwens de afstraling van de woofer in het middengebied zien t.o.v. een middentoner die op het front is geplaatst, hiermee doel ik op het deel dat de luisteraar als direct geluid ervaart t.o.v. het gereflecteerde geluid, wat bij de woofer ook via de achterwand van de kamer wordt gereflecteerd.

Bij een middentoner op het front is de afstraling als een voorwaarts gerichte kegel, althans dat kan ik me inbeelden.

De woofer zal breder stralen en dus ook meer reflectie veroorzaken, naar mijn bescheiden mening :rolleyes:

Wat mij vooral interesseert is hoe en of het middengebied (L+R) verstrooid wordt voor het bij de luisteraar aan komt, want ik vermoed dat de 2 woofers een behoorlijk groot oppervlak bestrijken t.o.v. een middentoner op het front, maar ik kan het mis hebben natuurlijk, ik ben hier niet de expert :huh:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

De opmerking van Hans, dat 99% van de luidsprekers slechter zijn, geeft wel aan dat de lat behoorlijk hoog was gelegd door deze groep. En terecht, hoor.

 

Als je in aanmerking neemt dat Hans ook gesteld heeft dat het in een andere ruimte, met andere apparatuur en andere bekabeling veel beter zou kunnen, wat is dan zo

Link to comment
Share on other sites

Beste Joboton,

 

Je overdenkingen en veronderstellingen zijn duidelijk gefundeerd op een grondige kennis van akoestiek en luidsprekers.

Het enige wat ik erop kan antwoorden, is wat ik al eerder opmerkte: de inzetfrequentie voor de middentoner is proefondervindelijk vastgesteld. Met bandruis (die qua samenstelling overeenkomt met muzieksignaal), spectrumanalyzer en gecalibreerde meetmicrofoon, zowel op de standaard meetplek als op diverse locaties op de luister-as.

We kunnen er dus van uitgaan dat alle aspecten die jij terecht aanroert in de resultaten van de meting zijn opgenomen.

 

 

Beste John Picoso,

 

Jij schreef de naam van de Amerikaanse componist als "Forrester", meen ik.

Neem me niet kwalijk dat ik je corrigeer, maar de man heette Foster.

Stephen Collins Foster.

Tijdgenoot van onze Schubert, zeg maar.

 

Hij schreef wel sentimentele salonstukjes voor zang met begeleiding door piano en eventueel ensemble, maar ook bijvoorbeeld hatsikedeewijsjes voor minstrel shows en hymns voor de zondagschool.

Veel mensen kennen zijn melodie?

Link to comment
Share on other sites

Alles overwegend zou ik denken... zet een 25 cm woofer aan de voorkant in de kast. Je lost dan veel problemen op, n.l.:

 

- het direct reflecting principe ben je grotendeels kwijt, en dus minder afhankelijk van kamerakoestiek.

- de kast van 65 liter wordt nu in

Link to comment
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Ik heb uitgekeken naar dit topic en vindt het leuk om te lezen. Ook erg vriendelijk van Klaas om zoveel van die strijders uit te nodigen en zijn huis beschikbaar te stellen! :) Al vind ik het jammer dat er niet met de luidsprekers opstelling is ge

Link to comment
Share on other sites

Beste Joboton,

 

Je overdenkingen en veronderstellingen zijn duidelijk gefundeerd op een grondige kennis van akoestiek en luidsprekers.

Het enige wat ik erop kan antwoorden, is wat ik al eerder opmerkte: de inzetfrequentie voor de middentoner is proefondervindelijk vastgesteld. Met bandruis (die qua samenstelling overeenkomt met muzieksignaal), spectrumanalyzer en gecalibreerde meetmicrofoon, zowel op de standaard meetplek als op diverse locaties op de luister-as.

We kunnen er dus van uitgaan dat alle aspecten die jij terecht aanroert in de resultaten van de meting zijn opgenomen.

 

(...)

Een zinvolle aanvulling. Het maakt me meteen nieuwsgierig naar de uitkomsten van de metingen op de andere plekken in de luisterruimte. Kwamen die overeen met die van 1 m op de luisteras? Of werden er relevante verschillen gevonden?

 

Ik ben het met je eens dat in de concertzaal nooit sprake is van een duidelijke plaatsing van individuele instrumenten. Ik onderschrijf de posting die Sander onlangs over dit onderwerp geplaatst heeft volledig. Maar zou het niet zo moeten zijn dat dat in de opnaem gerealiseerd moet worden en niet in de weergaveketen? Ik koester nog steeds in hoge mate een aantal oude Mercury-platen die ik in mijn bezit heb. "Zijn we niet iets kwijt geraakt?", denk ik wel eens als ik zo

Link to comment
Share on other sites

er is natuurlijk weer erg veilige muziek gedraaid die overal goed klinkt.

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n machtig orgel op kleine monitoren goed klinkt... Of die donderslagen die in een stuk van (ik meen) Jerry zaten... Zijn toch best een aanslag op de speakers... Ook Opeth zou ik niet 'veilige muziek' willen noemen... :rolleyes:

Nee, die donderslagen kwamen van mij. ;):rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...