Jump to content

Netfilters van Pietje Bell


Recommended Posts

Guest C J
Gelukkig heb ik geen persoonlijkheidsstoornis van het paranoide type. Misschien ben ik lichtgelovig, maar ik ben in ieder geval nieuwsgierig. Ik wil dat Pietje Bell netfilter (?) wel proberen. De vraag is: hoe kom ik eraan?

Ik heb al veel geprobeerd met filtering ed., maar ik kom er steeds weer op uit, dat goede netkabels, aparte stroomgroep etc iets toevoegen aan het geluidsbeeld, terwijl filters (de duurste was 600 gulden: Audio Agile) altijd iets afdoen aan het geluidsbeeld bijvoorbeeld ten koste gaan van de dynamiek, de bass of de openheid. Bij mij klinkt het nu best goed, dus ik er ook huiverig voor, maar de nieuwsgierigheid is sterker.

Verlies van dynamiek detail en dergelijke, zoals bij veel zelfs heel dure filters vaak voor komt, heb je juist met de filters van Pietje niet. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

2 Weken geleden naar Amstelveen gefietst om daar bij Pietje Bell 4 filters op te halen. Inmiddels flink zitten spelen en het resultaat is erg mooi! Er is veel meer rust gekomen en de achtergrond is veel "zwarter".

De grootste verandering is bij m'n subwoofer (REL Q100), als je daar een filter bij plaatst dan is het laag ineens flink strakker en heel fijn subtiel! Ik heb dat aan veel mensen laten horen (filter er uit, filter er in) en iedereen hoort het meteen, allemaal niet-audiofielen en iedereen vindt het een verbetering. Ik denk dat deze REL erg gevoelig is voor net-invloeden.

 

Al met al grote verbeteringen voor wel zeer weinig geld en ik kan iedereen aanraden eens met deze filters aan de slag te gaan.

Link to comment
Share on other sites

1. Er is veel meer rust gekomen en de achtergrond is veel "zwarter".

 

2. De grootste verandering is bij m'n subwoofer (REL Q100), als je daar een filter bij plaatst dan is het laag ineens flink strakker en heel fijn subtiel! Ik heb dat aan veel mensen laten horen (filter er uit, filter er in) en iedereen hoort het meteen, allemaal niet-audiofielen en iedereen vindt het een verbetering. Ik denk dat deze REL erg gevoelig is voor net-invloeden.

 

Al met al grote verbeteringen voor wel zeer weinig geld en ik kan iedereen aanraden eens met deze filters aan de slag te gaan.

Altijd leuk en aardig die "nieuwe" reacties, maar daar koop je (meestal) niets voor <_< Vanzelfsprekend is ieder lid is welkom, maar een andere bijdrage als hun eerste(n) is nog mooier :rolleyes: , dus daar geef ik CGM gelijk :o Naast mijn nieuwsgierigheid, heb ik ook een gezonde argwaan :)

 

Ik ben altijd nieuwsgierig ;) , maar...

 

1. Als dit het resultaat is, dan moet dat bij mij maar niet. 'T is al h

Link to comment
Share on other sites

Ik post alleen iets als ik wat te melden heb.

Dat doet iedere poster toch :rolleyes:;)

Oh ja? :o:huh:

Deze netfilters hebben nog meer nuttige effekten naast 'een zwarter beeld' en 'een strakker laag' Henk.

Ik ga morgen eens kijken of de Aragons wat minder of misschien helemaal niet meer reageren op het draaien van de wasmachine.

Als het bij mij werkt, dan zou jij er ook baat bij kunnen hebben :rolleyes:

Aan de andere kant is de netvervuiling door zo'n thyristorregeling zo erg, dat ik me afvraag in hoeverre een parallel netfilter hier iets aan kan doen ....

Ik heb er 4, dus ik ben benieuwd :)

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

1. Er is veel meer rust gekomen en de achtergrond is veel "zwarter".

 

2. De grootste verandering is bij m'n subwoofer (REL Q100), als je daar een filter bij plaatst dan is het laag ineens flink strakker en heel fijn subtiel! Ik heb dat aan veel mensen laten horen (filter er uit, filter er in) en iedereen hoort het meteen, allemaal niet-audiofielen en iedereen vindt het een verbetering. Ik denk dat deze REL erg gevoelig is voor net-invloeden.

 

Al met al grote verbeteringen voor wel zeer weinig geld en ik kan iedereen aanraden eens met deze filters aan de slag te gaan.

Altijd leuk en aardig die "nieuwe" reacties, maar daar koop je (meestal) niets voor <_< Vanzelfsprekend is ieder lid is welkom, maar een andere bijdrage als hun eerste(n) is nog mooier :rolleyes: , dus daar geef ik CGM gelijk :o Naast mijn nieuwsgierigheid, heb ik ook een gezonde argwaan :)

 

Ik ben altijd nieuwsgierig ;) , maar...

 

1. Als dit het resultaat is, dan moet dat bij mij maar niet. 'T is al h

Link to comment
Share on other sites

Hebben deze filters zin bij buizenversterkers? Daar wordt alle rottigheid toch al door de smoorspoelen weggefilterd of klopt dat niet?

Inderdaad dat klopt niet.

Maar ook bij al die netfilters heb ik mijn twijfels, en dan wel hier om

Er veranderd inderdaad vaak wat in je geluid.

Maar als je alles eens goed op een rijtje zet dan kom je vaak tot de conclusie

dat die veranderingen niet geheel zijn zo als het zou moeten zijn.

1 fijner hoog (of is het hoog gewoon minder geworden )

2 strakker laag ( of is het gewoon minder laag )

3 Meer rust ( of komt dit doordat er gewoon een geheel aan micro

Link to comment
Share on other sites

Hebben deze filters zin bij buizenversterkers? Daar wordt alle rottigheid toch al door de smoorspoelen weggefilterd of klopt dat niet?

Inderdaad dat klopt niet.

Maar ook bij al die netfilters heb ik mijn twijfels, en dan wel hier om

Er veranderd inderdaad vaak wat in je geluid.

Maar als je alles eens goed op een rijtje zet dan kom je vaak tot de conclusie

dat die veranderingen niet geheel zijn zo als het zou moeten zijn.

1 fijner hoog (of is het hoog gewoon minder geworden )

2 strakker laag ( of is het gewoon minder laag )

3 Meer rust ( of komt dit doordat er gewoon een geheel aan micro

Link to comment
Share on other sites

Hebben deze filters zin bij buizenversterkers? Daar wordt alle rottigheid toch al door de smoorspoelen weggefilterd of klopt dat niet?

Inderdaad dat klopt niet.

Maar ook bij al die netfilters heb ik mijn twijfels, en dan wel hier om

Er veranderd inderdaad vaak wat in je geluid.

Maar als je alles eens goed op een rijtje zet dan kom je vaak tot de conclusie

dat die veranderingen niet geheel zijn zo als het zou moeten zijn.

1 fijner hoog (of is het hoog gewoon minder geworden )

2 strakker laag ( of is het gewoon minder laag )

3 Meer rust ( of komt dit doordat er gewoon een geheel aan micro

Link to comment
Share on other sites

Mijn buizenversterker reageert tot nu toe op alles wat met filtering te maken heeft: helaas op een negatieve manier. Ook als er een filter bijvoorbeeld alleen op de CD speler (die dezelfde afgeschermde verdeeldoos gebruikt) aangesloten wordt.

Enkel en alleen goede netsnoeren met goede afscherming en eventueel voorzichtig gebruik van ferrietringen doen meer goed dan kwaad.

Daarom aarzel ik nog t.a.v. het Pietje Bell filter. Ik heb al vaker geld verloren :( doordat een tweak niet bij mij werkte. Ik experimenteer al 20 jaar op een intelligente wijze: elke tweak dient een goede rationale te hebben, die electrotechnisch en natuurkundig hout snijdt. Een nadeel van paralel-filtering zou kunnen zijn dat de 50 Hz sinus een klein beetje vervormd wordt (richting een blokgolf). TICE heeft hierover in het verleden een goed gedocumenteerde publicatie uitgebracht.

Waar ik veel :D winst mee heb geboekt is het maken van een aan de aarde verbonden kooi van Faraday om elke apparaat: Bij de Karwei, of Gamma aluminium (geperforeerde) platen gekocht, er een 'doos'van gemaakt en de CD-speler, versterker etc daar ingeplaatst, zonder!!! deze contact maakt met de 'doos'.

Ook merk ik elke keer weer dat de randaarde bij binnenkomst van het apparaat niet verbonden dient te worden (de afscherming van het netnoer natuurlijk wel). Door de randaarde wel te verbinden verlies ik informatie uit het muzieksignaal die weg vloeit via een lekstroom naar de aarde: resultaat minder micro-informatie, minder bas, vlakker geluid. Ik zou iedereen willen aanraden daar eens mee te experimenteren. Natuurlijk betekent een dergelijke aansluiting ook dat het chassis niet meer geaard is via de randaarde! en komt het belang van de kooi van Faraday juist in de picture.

Link to comment
Share on other sites

Dat niet aarden vind ik tricky, aarden is een veiligheidsmiddel en geen audiofiele voorziening.

In de meeste geaarde apparaten zit een simpel netfiltertje, deze heeft o.a. een condensatortje tussen fase/aarde en nul/aarde.

Laat je nu de aarde zweven, dan heb je 115V op het chassis en/of de 0 van de installatie staan.

Een apparaat dat niet geaard is, kan dan toch nog een hoge spanning voeren op de niet afgeschermde cinch aansluitingen (0).

 

Die kooi van Faraday is op zich nuttig, hiermee houd je de HF straling van o.a. gsm, tv en radiozenders buiten het audiocirquit en dat kan inderdaad 'rustgevend' zijn :rolleyes:

De filters van Pietje Bell halen volgens mij voornamelijk HF componenten weg van de 230V en zorgen daarmee eveneens voor meer rust en een lagere ruisdrempel.

Hierdoor hoor je opvallend meer kleine details en is de 3D opbouw merkbaar beter. Waarom het 'gat' in het midden van het stereobeeld wordt opgevuld (althans dat lijkt zo) kan ik niet echt verklaren, tegelijkertijd wordt de weergave homogener, meer als een geheel.

Het lijkt wel een laagdoorlaatfilter dat de 50Hz ongemoeid laat en de hogere frequenties 'kortsluit' of iig sterk in niveau vermindert.

Met de aarde heeft dit parallelfilter niets te maken, want die sluit je er niet op aan.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

:confused: Tja, het zijn gewoon goede filters blijkt, dus wat let je!! Ere wie ere toekomt niet waar??? Gewoon doorgaan Theo!

:P

En niks om parano

Link to comment
Share on other sites

:confused: Tja, het zijn gewoon goede filters blijkt, dus wat let je!! Ere wie ere toekomt niet waar??? Gewoon doorgaan Theo!

:P

En niks om parano

Link to comment
Share on other sites

Het probleem waar ik over postte was bij Henk en mij al langer bekend, ik had niet de verwachting dat een parallelfilter dit kan oplossen.

Overigens gaat het gelukkig niet om storing in de geluidsweergave.

In Gouda hoop ik er geen last meer van te hebben, maar dat weet ik over een paar weken pas.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...