Jump to content

Netfilters van Pietje Bell


Recommended Posts

Je mag me rustig arrogant vinden, en zo klinkt het ook. Maar zo denk ik er nou eenmaal over. :)

 

 

Groeten

 

Edwin

Nee hoor, ik noem je niet arrogant, maar het zijn wel vooroordelen uit de kabeldiscussie, de gelovige versus de techneut, en dat vind ik net iets te simpel. ;)

En gelovige, dat heb jij niet genoemd, maar als je a zegt moet je ook b zeggen..

Zijn er ook gelovige techneuten..... :confused:

Link to comment
Share on other sites

Je mag me rustig arrogant vinden, en zo klinkt het ook. Maar zo denk ik er nou eenmaal over. :)

 

 

Groeten

 

Edwin

Nee hoor, ik noem je niet arrogant, maar het zijn wel vooroordelen uit de kabeldiscussie, de gelovige versus de techneut, en dat vind ik net iets te simpel. ;)

En gelovige, dat heb jij niet genoemd, maar als je a zegt moet je ook b zeggen..

Zijn er ook gelovige techneuten..... :confused:

Ja, maar die hangt ie apart.. :D

Link to comment
Share on other sites

Papa komt thuis...

Jantje... papa, papa ons mam heeft zich opgehangen op zolder....

papa rent naar boven en komt terug... dat zijn geen grapjes Jantje....

Jantje... 1 april... ons mam hangt in de kelder....

 

(bij de anderen....) :lol:

:D

Zeker net een nieuwe amp gekocht h

Link to comment
Share on other sites

Papa komt thuis...

Jantje... papa, papa ons mam heeft zich opgehangen op zolder....

papa rent naar boven en komt terug... dat zijn geen grapjes Jantje....

Jantje... 1 april... ons mam hangt in de kelder....

 

(bij de anderen....) :lol:

:D

Zeker net een nieuwe amp gekocht h

Link to comment
Share on other sites

Je mag me rustig arrogant vinden, en zo klinkt het ook. Maar zo denk ik er nou eenmaal over. :)

 

 

Groeten

 

Edwin

Nee hoor, ik noem je niet arrogant, maar het zijn wel vooroordelen uit de kabeldiscussie, de gelovige versus de techneut, en dat vind ik net iets te simpel. ;)

En gelovige, dat heb jij niet genoemd, maar als je a zegt moet je ook b zeggen..

Zijn er ook gelovige techneuten..... :confused:

Ja, maar die hangt ie apart.. :D

Inderdaad, aan een techneut die zweeft heb je helemaal niks. Het is al zo weinig. :D

 

 

Edwin

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad, aan een techneut die zweeft heb je helemaal niks. Het is al zo weinig. :D 

 

 

Edwin

Door die techneut kun jij nu wel naar muziek luisteren

Zonder de techneut hadden we nu nog met paart en wagen naar

ons werk gemoeten.

Zonder de techneut hadden we nu nog met houdkachels gebrand

Zonder de techneut hadden we nu nog met koud water gebadderd

Zonder de techneut hadden we nu nog met een postduif moeten forumme

Zonder de techneut hadden we nu nog met een zwart beeld gezeten

 

En ja er zijn ook nog techneuten die wel naar muziek luisteren

en die voor een kabel / filter open staan

 

Mvg Triode :D

Link to comment
Share on other sites

En ja er zijn ook nog techneuten die wel naar muziek luisteren

en die voor een kabel / filter open staan

 

Ja, maar die zie je hier helaas nooit, okee, op jou na dan.:D

Dat is absoluut niet minderwaardig bedoeld, maar het zijn altijd de zelfbouwtechneuten die ik hier en elders lees, maar nooit de echte grote ontwerpers van apparatuur. Die bijv echt CD-spelers ontwerpen en/of bouwen. Ook niet op buitenlandse forums. Dat is toch eigenlijk raar, dat je die nooit leest op een hifi-forum. Die zwijgen in absolute stilte. Bijvoorbeeld Ad van Medevoort, die hier z'n verhaal doet en verteld over zijn filosofie. Dat zou toch mooi zijn, om maar een voorbeeldje te noemen. :)

 

De enige luidspreker ontwerper die ik hier heb gezien is Gerbrand van Veen. En dan moet je je zelfs nog afvragen of dat wel de echte Gerbrand was. :D

 

 

Edwin

Link to comment
Share on other sites

Of misschien is de hifi/highend hobby een totaal eigen leven gaan leiden, aangewakkerd door de reclame van fabrikanten. Misschien is de hele hifi-scene een wereld met mysterieuze regels en emotionele waardering waar de professionele ontwerper zich niet in kan vinden. De kerken stromen leeg, maar het aantal gelovigen is niet echt afgenomen, zo lijkt.

 

Zomaar een idee.

 

Overigens reken ik mij tot de techneuten (zonder een technisch opleiding overigens) bij wie het puur om de muziekbeleving gaat. En ik sta open voor zaken die wellicht nog te nieuw zijn voor het establishment of misschien nog niet helemaal verklaard zijn. En het mag inmiddels ook duidelijk zijn dat ik vind dat kabels niet meer in de categorie van nieuwe, interessante en/of onverklaarbare ontwikkelingen behoort ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, maar die zie je hier helaas nooit, okee, op jou na dan.:D 

Ik ben geen zelfbouw techneut (is mijn broodwinning)

Kun je dan uitleggen hoe het filter werkt? Uit de andere thread blijkt dat het de volgende onderdelen bevat:

 

Varistor S14K275

weerstand kool 330K

PME271m x2/RIFA /275 0.047uF

PME271m x2/RIFA /275 0.047uF

PME271m x2/RIFA /275 0.22 uF

PME271m x2/RIFA /275 0.22 uF

 

Alles parallel is geschakeld naar ik heb begrepen. Vanwaar verschillende C's en niet eentje van zeg 0,47uF? En wat is de functie van de varistor? Dat is toch tegen overspanning? Of heeft het qua filtering ook een functie? Wat wordt er precies met de par C-R gefilterd?

 

Groet,

Hans.

Link to comment
Share on other sites

Kan iemand mij uitleggen wat het grote verschil is tussen dit Pietje Bell-filter en die andere kant en klare modellen(zoals de veel geprezen en spot goedkope Sitecom Protection Strip).Veel gehoord argument is dan dynamiek verlies,toch is er een topic volgeschreven met positieve ervaringen met deze Sitecom.Een techneut toen schreef dat elk goed storingsfilter eigenlijk voldeed,ook een goedkope.Heb zelf ook deze ervaring,het was altijd een verbetering,alleen waren sommige filters duidelijk beter dan de andere.Ik bedoel overigens met mijn vraag niet om een uitleg over het verschil tussen parallel en wel seriefiltering te krijgen .

Link to comment
Share on other sites

Kan iemand mij uitleggen wat het grote verschil is tussen dit Pietje Bell-filter en die andere kant en klare modellen(zoals de veel geprezen en spot goedkope Sitecom Protection Strip).

Zoals je zelf hebt kunnen lezen publiceert Pietje Bell z'n schakeling niet. Het zou handig zijn als we beide schema's zouden kunnen vergelijken.

 

Maarten

Link to comment
Share on other sites

Kun je dan uitleggen hoe het filter werkt?

...

Alles parallel is geschakeld naar ik heb begrepen. Vanwaar verschillende C's en niet eentje van zeg 0,47uF? En wat is de functie van de varistor? Dat is toch tegen overspanning? Of heeft het qua filtering ook een functie? Wat wordt er precies met de par C-R gefilterd?

Kijk ik vind dat P.Bell dat maar eens moet uitleggen

Ik heb tot op heden nog geen uitleg van hem gehad

 

Pietje Bell?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hey iedereen,

 

ik heb mij ondertussen ook laten verleiden tot de aanschaf van een netsnoer met een parallefilter van Theo. Belg zijnde moest ik er nog wel een nieuwe stekker aan monteren, maar het was de moeite waard. De ge

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...