Jump to content

verslag versterker vergelijking ,


Recommended Posts

Wat me ook nu weer bij deze sessie opgevallen is, is de keuze van de muziek. Mensen reizen soms honderden kilometers, slepen met apparatuur van soms vele duizenden Euro's, steken er een halve tot hele dag in en dan worden er gewoon maar even een paar opnames bij elkaar geschraapt. Ook deze keer waren er twee opnames bij die wat mij betreft geen bijdrage hebben kunnen leveren aan de meningsvorming. Dat is toch zonde: er kan met een zorgvuldige muziekkeuze volgens mij veel meer uit zo'n luistersessie gehaald worden en bijdragen een kwalitatieve meningsvorming. Hoe denken jullie er over en hoe selecteer je de juiste muziekstukken?

Link to comment
Share on other sites

Beste Kermit,

Bedoel je dus met ruimte de natuurlijke galm in de ruimte van een instrm. of stem zonder versterking in de opname ? Ik weet dat electronisch vaak een soort "breedbek-effekt" kan ontstaan bij opns, met of zonder galm.(Veel groter dan de werkelijkheid en luider).Dit hoor je idd meteen.

Met vr Gr, Jerry.

Link to comment
Share on other sites

Wat me ook nu weer bij deze sessie opgevallen is, is de keuze van de muziek. Mensen reizen soms honderden kilometers, slepen met apparatuur van soms vele duizenden Euro's, steken er een halve tot hele dag in en dan worden er gewoon maar even een paar opnames bij elkaar geschraapt. Ook deze keer waren er twee opnames bij die wat mij betreft geen bijdrage hebben kunnen leveren aan de meningsvorming. Dat is toch zonde: er kan met een zorgvuldige muziekkeuze volgens mij veel meer uit zo'n luistersessie gehaald worden en bijdragen een kwalitatieve meningsvorming. Hoe denken jullie er over en hoe selecteer je de juiste muziekstukken?

Ik hoop dat je niet mijn gekozen muziekstuk bedoeld. Dit heb ik n.l. gekozen om verschillen in versterkers te kunnen laten horen. Mooie muziek is iets anders, maar voor dit doel was dit nummer heel bruikbaar.

 

Het stuk van JJ-Cale was erg lang, dit bracht inderdaad niet veel. Toch kon je juist op deze muziek ervaren dat een goede versterker, het geheel beter laat horen.

 

En over smaak valt niet te twisten. Ik hoor nu eenmaal minder in klassieke muziek, terwijl ik weet dat dit voor jouw andersom is.

 

Ik denk dat we een heel goed gemiddelde aan smaak te pakken hadden. En beter kan het natuurlijk altijd.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het komt helaas steeds weer terug, die opera's en klassieke stukken, er is zoveel meer mooie en akoestische muziek voor handen :unsure:

Ook ik kan er weinig mee, hoewel het klassieke stuk dat Kermit als enige herkende voor mij ook genoeg aanknopingspunten gaf.

Maar om daar lange tijd met alle aandacht naar te luisteren, sorry dat kan ik niet opbrengen ....

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Hoe kom je daar nou weer bij. Dat veel klassieke muziek mooi opgenomen is wil niet zeggen dat alle mooie opgenomen muziek klassiek is? Het valt me alleen op dat de gekozen niet-klassiek stukken onnatuurlijk opgenomen zijn. Als er dan zoveel mooie, niet klassieke, akoestische opnames zijn, waarom brengt niemand die dan in?

De stukken waar ik het over had zijn 2 en 4. Hoe leuk ik de opname van J.J. Cale ook vond, het was veel van hetzelfde. Waarom die opname met die vrouwenstem? Veel natuurlijkheid zat daar niet in: je kon stomweg horen dat daar driftig mee gemanipuleerd was. De opname van Hans (met die klarinet) vond ik nou ook niet het summum. Omdat het van zo dichtbij opgenomen was, kon je wel veel details horen, maar die hoorde dan ook bij elke versterker. Akoustische informatie was er nauwelijks en die idioot grote afbeelding was eigenlijk een karikatuur van de werkelijkheid. Deze bezetting had in de kamer van Hans kunnen staan en dan had die klarinet (of het nu een gewone of een basklarinet was) beslist heel anders geklonken. Maar er zaten in die opname andere elementen die wel hielpen bij de oordeelsvorming. En dan denk ik met name aan de klankleur (klinkt het 'klarinetterig' met die typische ronde klank, zit dat specifieke 'hout laag' er in) en de klank van de bas.

 

Het gaat er ook helemaal niet om dat het moderne opnames moeten zijn. Die oude Capitol of Verve opnames zijn verbijsterend goed en onthullend en dan praat ik over eind jaren '50, begin jaren '60. Denk ook eens aan de mooie opnames die de unplugged rage ons gebracht hebben. Maar die hoor ik nooit op zo'n luistersessie. En dat is jammer.

Link to comment
Share on other sites

Hoi allen,

 

Wat verlaat, maar bij deze dan mijn uitwerkte verslag van de luisterindrukken van rechts achter de bank. De indrukken van de anderen ga ik zo wel eens lezen, eerst maar even mijn tekstlap hier plaatsen.

 

Basisset: Infinity Renaissence 90, Array actieve voorversterker, HK CD-speler, nieuwe (prototype) Array stereo eindversterker (2 x 40 watt)

Link to comment
Share on other sites

Beste allemaal,

Ik heb nog een paar goeie akoestische opnames op cd,met zelfs de

opstelling v/d muzikanten afgebeeld ,type en merk opn.micrfns, dus dan kun je een bepaalde verwachting over grootte,diepte,opstelling v/d instrumenten creeren en zelfs als je voor of achter de instr "luistert".Natuurlijk bedoeld om de betreffende apptr. te beoordelen,want ik denk toch dat ieder van ons weet hoe een bepaald instrm.zou moeten klinken, akst of electr. En een paar zijn ook in de 70 er jrn. opgenomen bv Tsuyosi Yamato trio,Midnight Sugar.

Ik zou graag aan de volgende luistersessie mee willen doen Hans,lijkt me idd

leerzaam en gezellig om nog een paar audiofreaks te ontmoeten.

Met vr Gr, Jerry. :)

Link to comment
Share on other sites

Die RCA-opname is een hele beroemde. In de tijd dat ik in deze opera figureerde gold dit toch wel als de topper. Maar zowel de Muti als de Abbado opname staan op zeer hoog niveau, waarbij ik ga voor de zeer emotionele aanpak van Muti. Dat is diepe droefenis, opperste vreugde en alles wat daar tussen zit. Van diep blauw, via knalrood naar fel geel. Abbado houdt het daarmee vergeleken bij zachte pasteltinten. Abbado vind ik prachtig, Muti bezorgt me regelmatig kippevel...

Link to comment
Share on other sites

Leuke test en toch ook wel een onverwacht resultaat. De buizen en ik veronderstel ook de versterker met het minste vermogen kwam er heel goed uit. Als het vervorming is wat hem goed laat klinken is het tijd voor Array om een goede klankregeling te maken.

 

He Kermit wat is jou achtergrond als je gefigureerd heb in de opera, je maakt me nieuwsgierig!

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Niets bijzonders hoor. Ik ben gewoon een keer gevraagd om dat te doen. Daar ging best wel veel tijd in zitten. Heel leuk om mee te maken, vooral omdat de mannelijke hoofdrol gezongen werd door een toen nog volslagen onbekende Henk Poort. Was toen nog een hele aardige vent.

Uiteindelijk 4 voorstellingen op het toneel gestaan...

Link to comment
Share on other sites

(...) En een van de koningsgeesten en nog een paar dingetjes... (...)

Mag ik raden?? :rolleyes:

 

De kikker die in de heksensoep wordt gegooid, voordat de toverkollen hun voorspelling uitspreken! Ja?? :lol:

jammer spido ,je hebt al zo weinig vrienden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ik wil er niet te veel over zeggen, maar de danseres die Hecate speelde was wel een verschrikkelijk leuke dame... Je weet wel, zo eentje met lang haar en lange benen. En ook nog slank...

kun je mij dan even haar adres mailen, misschien stap ik wel over op die zware muziek. :D

Link to comment
Share on other sites

Als het vervorming is wat hem goed laat klinken is het tijd voor Array om een goede klankregeling te maken.

 

Carl

Chris is zo overtuigt van het ontwerp van de Array versterkers, dat hij er inderdaad vanuit gaat dat de digitale vervorming door de buizenversterker "vlak" wordt gesmeerd.

 

Hij is nu o.a. bezig met een experiment met een faserein vierde orde filter in de cinch kabel tussen de CD speler en voortrap. Hiermee wordt alle hoogfrequent vervuiling boven de 20 kHz afgekapt.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Wat grappig dat jullie ineens boven de 20 KHz afkappen. Pas maar op, straks ben je geen high end meer... Dat moet minstens doorlopen tot 50 KHz of eigenlijk tot 5000 Khz, want dan komt die 50 Khz er zo lekker makkelijk uit... Ik geloof er niets van dat die buizenversterker digitale vervorming versmeert. Ik hoor jullie steeds maar over digitale vervorming praten, zonder dat jullie aangeven wat je nu precies bedoelt. En hoe weten jullie dat wat jullie horen daadwerkelijk veroorzaakt wordt door digitale vervorming? Ik kan er met mijn pet niet bij.

Link to comment
Share on other sites

Wat grappig dat jullie ineens boven de 20 KHz afkappen. Pas maar op, straks ben je geen high end meer... Dat moet minstens doorlopen tot 50 KHz of eigenlijk tot 5000 Khz, want dan komt die 50 Khz er zo lekker makkelijk uit... Ik geloof er niets van dat die buizenversterker digitale vervorming versmeert. Ik hoor jullie steeds maar over digitale vervorming praten, zonder dat jullie aangeven wat je nu precies bedoelt. En hoe weten jullie dat wat jullie horen daadwerkelijk veroorzaakt wordt door digitale vervorming? Ik kan er met mijn pet niet bij.

Kijk Kermit.... uit een CD speler hoort gewoon niks te komen boven de 20 kHz. Dat staat n.l. niet op de CD.

 

Helaas zit er wel allerlei vervuiling op de uitgang van de speler. Hier kan een versterker last van hebben. Met als resultaat vervorming in het hoorbare gebied.

 

Digitale vervorming is iets anders. Wanneer je een sinus digitaal maakt krijg je (wanneer je dit signaal grafisch weergeeft) in plaats van een vloeiende lijn een lijn met allemaal trapjes. Die trapjes zijn in feite de digitale vervorming. Dit geeft vaak die scherpe randen aan vrouwenstemmen. Vooral op oude CD's is dat vaak te horen.

 

Ik heb zelf LP's die digitaal zijn opgenomen, en waaraan je precies hetzelfde hoort.

 

Als je installatie die scherpe randen niet weergeeft, betekend het dus dat 'n component in je set die randjes afvlakt.

 

Dit alles heeft Chris als een uitdaging gezien hier eens wat mee te gaan experimenteren.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hans

Dit soort 'trapjes'-redeneringen werd 20 jaar geleden opgehangen om de CD-weergave in diskrediet te brengen. Als je je er dan zo'n zorgen om maakt, dan moet je naar uiterst zwakkel signalen gaan luisteren (in de orde van -80 Db of zo) dan kun je dat soort dingen horen. De hele goede spelers geven ook dat zonder vervorming weer.

 

Ik vind jouw stelling dat een installatie die weergeeft zonder scherpe randjes 'dus' afvlakt een staaltje van reciproke psychogie van de eerste orde.

Wat een criterium om de kwaliteirt van een set te beoordelen.

 

Jij bent trouwens werkelijk de enige die ik ooit heb horen beweren digitale vervorming op een grammofoonplaat te horen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...