Jump to content

Infinity classics.....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik ben blijkbaar door de tijd erg verknocht geraakt aan de Infinity classic luidsprekers. Wat ik er tot nu toe van gehoord heb spreekt mij enorm aan.

 

Blijkbaar zijn er meer liefhebbers, want dit merk duikt hier regelmatig op, en dan met name de classics.

 

Allereerst de link naar de classic site. Infinity classics.....

 

Er is in deze serie duidelijk een ontwikkeling. Waren de oudere modellen nog met eindeloze rijen speakers en transparante woofers voorzien, de later steeds vaker als 4 of vijfweg systeem, al dan niet in semi dipool uitvoering.

 

Ik heb tot voor kort de Kappa 9 in huis gehad. Waarschijnlijk waren het 9A's, omdat er de schakelaar voor extended laag opzat.

 

Ik ben er eigelijk aangekomen nadat ik deze dingen bij een van de mede oprichter van Array gehoord had. Ik was meteen verknocht aan dit geluid.

 

Toch zijn het kennelijk heel moeilijke luidspreker om aan te sturen. Ik heb er eigelijk niet heel veel moeite mee gehad. In eerste instantie speelde ik met een Sony reciever en daarna natuurlijk met.... :rolleyes: . Echter, ook op de Sony viel het alles mee, het laag was natuurlijk veel slapper, maar hij bleef in elk geval heel.

 

Toch waren er wat dingen die in mijn oren beter konden. Zo heb ik de kasten aan de binnenzijde verstevigd, en de units met loodbitumen beplakt. Mijn Kappa's stonden op mooie aluminium platen i.p.v. de spaanplaatjes. Bovendien had de vorige eigenaar hier heel mooie hoge RVS spikes onder laten maken.

 

Ook zijn de connussen van de woofers nog voorzien van rubberranden, nadat de schuimranden volledig verteerd waren (ruim

Link to comment
Share on other sites

Toch leuk dat we allebei dezelfde weg hebben bewandeld :)

Er is nog iemand in Barendrecht die van de IRS Beta overstapte naar de R90's, hij speelt met de A50 (zelfbouw) monoblokken en dat gaat goed, althans zonder compressie maar wel met weinig dynamiek.

Bas heeft ook een tijdje met de R90's gespeeld en ik ken nog iemand in Purmerend die er mee speelt.

We zouden bijna een Infinity Classics club kunnen beginnen :D

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Start een merken cluppie jongens. Die hebben we nog niet veel in Nederland.. :P:D

Oh, nog iemand interesse voor een NAD club? :D

Nee, ben meer voor een Marantz-club (als die er al niet is). Ben niet zo'n NAD-fan. Ook niet echt een Marantz-fan trouwens, al zijn die jubileum modellen SC-7S1 en MA-9S1 wel uitermate stoer (en duur!)...

e_sc7s1_med.gif

SC7-S1

 

e_ma9s1_med.gif

MA-9S1

 

Sorry jongens, zal jullie Infinity-topic niet verder vervuilen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm....draai zelf met Delta's (70) Het valt me op dat deze niet op de Classics site staan...alhoewel ze uit dezelfde periode stammen als de vorige Kappa's. De huidige Kappa's zijn niet meer te vergelijken met die van toen trouwens...

Dit zijn kleine, ultramodern ogende luidsprekers...je moet er van houden. Heb die nieuwe nog nooit horen spelen, zou niet weten wat voor een geluid ze produceren.

 

Ik ben er trouwens zeer tevreden mee :rolleyes:

 

Groeten,

 

Leon

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Ja ik heb het allemaal in mij (korte) Infinity Manie thuis gehad.

 

R90

IRS Omega

IRS 1B

IRS Beta

 

En heel toevallig los van dit topic was ik vandaag bij een klant die tevens een IRS Beta ssteem heeft staan. De subtowers aangestuurd door (jawel! :D) een Crown K2. En ja..het blijft een belevenis dit systeem!! :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij leuk een cluppie te beginnen. :D

 

Mijn Infinity geschiedenis:

 

kappa 7 (1989-1993)

renaissance 90 (1993- 1995)

kappa 100 (2001-.....)

 

 

In de tussenliggende periode gespeeld met final electrostaten, monitor audio, chario, toch weer terug bij infinity.

 

Mvrgr Havicko

Link to comment
Share on other sites

Ben zelf helemaal verknocht aan de Infinity classics. De oudere garde onder de hoede van Arnie Nudel (de ontwerper achter al deze speakers) blijft het betere spul. Toen hij weg ging, ging het bij Infinity te foute kant op. Dezelfde kwaliteit is nu terug te vinden bij zijn huidige werkplaats Genesis .

 

Zelf speel ik op dit moment met de volgende opstelling:

 

Front: Infinity IRS-1B

Center: 2 x Infinity Video Kappa center series II

Rear: Infinity 8.2i

 

De IRS-1b stuur ik aan met accuphase versterkers, en de center en rear met yamaha (wil graag alles Accuphase hebben, maar moet nog even sparen).

Het idee van een classics-club lijkt mij wel interessant, maar zijn hier wel genoeg interessenten voor?

 

Groet,

Dutch

Link to comment
Share on other sites

Ben zelf helemaal verknocht aan de Infinity classics. De oudere garde onder de hoede van Arnie Nudel (de ontwerper achter al deze speakers) blijft het betere spul. Toen hij weg ging, ging het bij Infinity te foute kant op. Dezelfde kwaliteit is nu terug te vinden bij zijn huidige werkplaats Genesis .

 

Zelf speel ik op dit moment met de volgende opstelling:

 

Front: Infinity IRS-1B

Center: 2 x Infinity Video Kappa center series II

Rear: Infinity 8.2i

 

De IRS-1b stuur ik aan met accuphase versterkers, en de center en rear met yamaha (wil graag alles Accuphase hebben, maar moet nog even sparen).

Het idee van een classics-club lijkt mij wel interessant, maar zijn hier wel genoeg interessenten voor?

 

Groet,

Dutch

Ik dacht dat Genesis ook al weer ter ziele was.

 

Genisis valt ook in een iets andere prijsklasse dan Infinity.

 

Trouwens..Arnie Nudell zal ondertussen de 65 ook al wel gepasseerd zijn...??

 

Ik heb de grote Genesis (zeg maar de IRS Beta) wel eens gehoord. Ik was er niet erg van onder de indruk, behalve dat ze verschrikkelijk groot waren.

 

De kleinere klinken een beetje sis boem..... Misschien zal het aan de opstelling of aansturing gelegen hebben. Het zou toch goed moeten kunnen klinken zou je denken.

 

:)

 

M.b.t. de Infinty Classics club denk ik dat er best nog wel enkele zijn die mee willen doen. Oa. Muziekfreak en Zoveelste Henk hebben Kappa 9

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de grote Genesis (zeg maar de IRS Beta) wel eens gehoord. Ik was er niet erg van onder de indruk, behalve dat ze verschrikkelijk groot waren.

 

De kleinere klinken een beetje sis boem..... Misschien zal het aan de opstelling of aansturing gelegen hebben. Het zou toch goed moeten kunnen klinken zou je denken.

Ze werden zeker niet met Array aangestuurd... ;)<_<

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de grote Genesis (zeg maar de IRS Beta) wel eens gehoord. Ik was er niet erg van onder de indruk, behalve dat ze verschrikkelijk groot waren.

 

De kleinere klinken een beetje sis boem..... Misschien zal het aan de opstelling of aansturing gelegen hebben. Het zou toch goed moeten kunnen klinken zou je denken.

Ze werden zeker niet met Array aangestuurd... ;)<_<

Dat actieve laag.... daar houd ik helemaal niet van.

Meestal wordt in een actieve luidspreker een goedkoop versterkertje gebouwd onder het mom van: het scheidingsfilter is weg, dus het klinkt toch veel beter.

 

Ze horen dat toch niet.

 

Verder heb ik die speaker op verschillende andere heel goede versterkers gehoord, dus of het d

Link to comment
Share on other sites

Met dit soort luidsprekers is opstelling inderdaad heel belangrijk, evenals de ruimte waarin ze spelen. Ik zou de IRS-1b niet ruilen tegen een Beta of Genesis, behalve de I.I mischien, als is het alleen al om het feit dat de verhoudingen dan niet meer kloppen. Subjectiviteit kan hier ook nog een rol in spelen.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou de IRS-1b niet ruilen tegen een Beta of Genesis,

Beste dutch9911,

 

Ben ik wel met je eens. Ik heb na het het IRS 1B systeem een IRS Beta set aangeschaft. Bij nader inzien was het laag van de Beta niet zo strak, massief en snel als de IRS1B's.

Ook leek de overgan van sub kasten naar mid-hoog panelen beter te gaan met de IRS 1B.

 

Plaatsing is heel kritisch bij deze systemen, en dit zet je niet even neer. Elke 5 cm. verschuiving veranderd het klankbeeld totaal.

 

Beste Hans, ik denk dat je het IRS 1B systeem nog nooit goed hebt gehoord. Met alle respect maar dat gaat toch echt wel heel wat stappen verder dan de Kappa's en R90's. Zeker in de mate van impact en drive. De (in absolute termen) kleuring bij bepaalde instrumenten hebben helaas alle infinity's met de EMIT's en EMMIM's maar dat neemt niet weg dat het ontzettend kicken is met deze systemen.

 

Overigens heb ik wat modificatie's voor de servo controler's van de IRS systemen. kijk eens op onze site en dan bij modificatie special's.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ik heb vandaag de eerste wijziging aan de Renaissances aangebracht. Ik heb eerder bij andere luidsprekers dezelfde truuk uitgehaald, en ook daar hielp het echt.

 

N.l. de luidsprekerchassis en de magneet beplakken met loodbitumen. Mijn ervaring was toen, en is nu ook weer, dat het geluid opener klinkt. M.a.w. het geluid verdrinkt minder in in bijgeluiden die nauwelijks opvallen.

 

Ook zijn ze aanmerkelijk dynamischer geworden. iets wat ik bij deze speakers toch wel mistte.

 

Ook heb ik nu m'n eindversterker terug. Op zich was er niks mis, hij deed gewoon wat hij moest doen. Waarschijnlijk zijn er hoogfrequente problemen ontstaan door een combinatie van kabels en speaker (capaciteit??). Om die reden zit er nu het laatste type print in. Nu zijn er geen problemen meer.

 

Overigens speelde m'n andere Array eindversterker (een van de eerste) ook perfect. Het is duidelijk een combinatie van problemen geweest.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Lijkt me leuk om deel te nemen aan een soort Infinity Classics Club (de ICC ;) ) om o.a. ervaringen uit te wisselen en luistersessies te organiseren.

Hebben we al een voorzitter ??

Al luisterend naar mijn Kappa 9's moet ik steeds weer concluderen dat ze geweldig klinken !

Dus voorlopig zeker geen andere !

Tot mijn grote schrik moeten ze nog wel even gereconed worden :angry:

 

Groeten, Henk

Link to comment
Share on other sites

Voor Henk en Hans

 

Ach, over sommige dingen wordt je het misschien nooit helemaal eens. Heeft volgens mij veel te maken met eigen voorkeur. Wat de een een strak midden hoog vindt is voor de ander te scherp. Een bas die je in de maag voelt is voor de een teveel en voor de ander net genoeg. Mensen moeten vertrouwen op hun eigen oren om te bepalen wat men mooi vindt.

 

Voor bas:

 

Zeer indrukwekkend waar jullie mee bezig zijn. Echte tuning voor audio. De IRS-1b die ik heb gekocht had al een compleet vernieuwde actief filter + servo controller erbij inbegrepen waar ik best tevreden mee ben. Hierbij nog dank aan de vorige eigenaar. Die was zelfs ook nog zo aardig om alle 12 subwoofers door audiolabs te laten voorzien van een rubberen ophanging. Ik ken wel iemand met een Beta systeem die problemen heeft met zijn controller. Ik zal hem naar jullie site verwijzen.

 

Groet,

 

Dutch

Link to comment
Share on other sites

Voor bas:

 

Die was zelfs ook nog zo aardig om alle 12 subwoofers door audiolabs te laten voorzien van een rubberen ophanging. Ik ken wel iemand met een Beta systeem die problemen heeft met zijn controller. Ik zal hem naar jullie site verwijzen.

 

Groet,

 

Dutch

Beste Dutch,

 

De eerste zijn snap ik neit helemaal, want de woofers van de IRS-1B hebben fabriek af prima rubber randen (geen foam).

 

Betreft de tweede zin, bedankt! :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

Ik heb het even gechecked en inderdaad. Dan had de verkoper die ze aan mij had verkocht zeker een ander stel Beta's in zijn hoofd. Dit verhaal komt van hem vandaan. Was zelf ook in de overtuiging dat er orgineel schuimranden op zaten (net zoals de Beta's, IRS-V e.a.). Maar ja, des te beter is het tenminste orgineel. Je hebt hier echt verstand van, ben nu zelf eigenlijk benieuwd of jullie ook iets voor mijn IRS-1b systeem kunnen betekenen i.v.m. de controller? Hebben jullie ervaring met dit systeem of weet je dit gewoon toevallig?

 

Groet,

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

Ik heb het even gechecked en inderdaad. Dan had de verkoper die ze aan mij had verkocht zeker een ander stel Beta's in zijn hoofd. Dit verhaal komt van hem vandaan. Was zelf ook in de overtuiging dat er orgineel schuimranden op zaten (net zoals de Beta's, IRS-V e.a.). Maar ja, des te beter is het tenminste orgineel. Je hebt hier echt verstand van, ben nu zelf eigenlijk benieuwd of jullie ook iets voor mijn IRS-1b systeem kunnen betekenen i.v.m. de controller? Hebben jullie ervaring met dit systeem of weet je dit gewoon toevallig?

 

Groet,

 

Roger

Beste Dutch,

 

Ik heb persoonlijk nogal wat ervaringen met deze systemen.

 

Ik heb zelf de IRS 1B gehad. Daarna 2 IRS Beta set's.

Er zijn verbeteringen voor de IRS-sen. Zo zou ik graag jou nieuwe servo controler eens van binnen bekijken. De beveiliging van de midhoog panelen (de zenerdiodes) zouden er eigenlijk uit moeten, mar aan de andere kant, de EMITS en EMMIM's zijn nauwelijks meer verkrijgbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje.

 

Verder kunnen de componenten in het wisselfilter een tandje beter. DE terminals zijn bagger, en geloof me dat goede terminals een wereld van verschil geven. De ruimte achter de (dipool) EMIT tweeters is hol. Alleen de middelste emmit zit met zijn rug tegenover de uitfase emit aan de achterzijde. Demp de metalen plaatjes achter de onderste en bovenste emit's met bitumen. Vul de holle ruimte op met schuim. Ideaal zou ook zijn om de L-pad's te vervangen voor vaste spanningsdelers.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

Ik ga kijken of ik een foto kan organiseren (digitale camera lenen) van de inwendige organen van de filter. Deze stuur ik je dan toe via je e-mail. Wellicht dat jou expertise enig licht in de duisternis kan brengen in de vorm van goed of fout- oordeel. Het geheel zit in een nieuw kastje met aluminium front. Appart is dat er maar 2 knoppen aan de voorzijde zitten waar alleen het niveau van de bas geregeld kan worden.

 

Het geheel is wel voorzien van iets betere terminals. Het verhaal van terminals en bitumen en schuim snap ik trouwens wel, maar bij de zenerdiodes en L-pads raak ik het spoor even bijster (ben niet verder gekomen dan wiskunde B). Ben benieuwd naar jouw meing over het filter.

 

Tot mails,

 

Met vriendelijke groet,

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...