Jump to content

audiostatic es300rs


Recommended Posts

Ooi eens een stel ES 300 gehoord, maar mij bevielen ze toen niet. Later nog eens beluisterd op een andere plek en toen klonk het wel. Zodra je echter uit de (zeer kleine) hotspot kwam, zakte het weer totaal in elkaar. Conclusie: De ES 300 is een uitermate opstellingskritische speaker die in de juiste luisteruimte en met de juiste apparatuur wel kan boeien. Hij heeft wel een bezopen laag rendement, dus hij vraagt om een krachtpatser.

Ik weet niet of er veel verschil is met de RS-uitvoering.

Link to comment
Share on other sites

Audiostatic is onderhoudsgevoelig (ca. 6 jaar voor de folie vervangen moet worden als je bijvoorbeeld rookt of aan zee woont vanwege de zoute lucht). Dit is een grapje van zo'n € 600,-

 

Buiten dat zijn ze moeilijk aan te sturen. Je hebt een zware stabiele versterker nodig om ze goed aan te sturen. Denk aan minimaal 100 Watt per kanaal.

 

Waarom niet een andere laagunit in je huidige electrostaten gestopt? Ikzelf speel met Spectra 1400's en ik verbaas me nog elke dag over de fantastische overgang-onhoorbaar, je voelt het alleen aan de geluidsdruk- van de electrostaat naar dynamische speaker. Bij mij steekt er een Focal-unit in met zeer hoogwaardig scheidingsfilter. Een absolute aanrader. Zeker gezien je muziekvoorkeur.

Link to comment
Share on other sites

De latere versies van de Audiostatic's zijn veel interessanter. Zelf heb ik achtereenvolgens de ES200, DCI, DCI2 en DCI4 gehad. Elke keer weer een behoorlijke verbetering, beter gecontroleerd laag, minder kritische plaasting, grotere sweet-spot, makkelijker voor de versterker.

Als je bv een DCI4 tegen redelijke prijs zou kunnen krijgen, zou je zeker eens moeten luisteren! Met name het midden en het hoog zijn onge

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

heb ik al aan zitten denken

maar dan zoek ik een speaker die van 30 hz tot 250 hz liniear en ongekleurd mijn muziek weergeeft , daar komt nog bij dat ik een ongelooflijke piet precies ben met betrekking tot het laag

 

Neem eens contact op met Speaker & Co. of Speakerland. Zij hebben van de gangbare high-endmerken de spullen op voorraad en de specs in hun hoofd.

Er is absoluut een mooi strak laag te realiseren mits de wooferkasten van een beetje redelijke kwaliteit zijn en afgestemd op de woofers. (Qua afmetingen en reflexpoort/pijp).

Succes

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Michel:

Audiostatic is onderhoudsgevoelig (ca. 6 jaar voor de folie vervangen moet worden als je bijvoorbeeld rookt of aan zee woont vanwege de zoute lucht). Dit is een grapje van zo'n € 600,-

 

Buiten dat zijn ze moeilijk aan te sturen. Je hebt een zware stabiele versterker nodig om ze goed aan te sturen. Denk aan minimaal 100 Watt per kanaal.

 

Waarom niet een andere laagunit in je huidige electrostaten gestopt? Ikzelf speel met Spectra 1400's en ik verbaas me nog elke dag over de fantastische overgang-onhoorbaar, je voelt het alleen aan de geluidsdruk- van de electrostaat naar dynamische speaker. Bij mij steekt er een Focal-unit in met zeer hoogwaardig scheidingsfilter. Een absolute aanrader. Zeker gezien je muziekvoorkeur.

 

wat voor woofer heb jij precies?

en op wat voor frequentie is hij afgeregeld

en wat is de kist inhoud?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

wat voor woofer heb jij precies?

en op wat voor frequentie is hij afgeregeld

en wat is de kist inhoud?

 

Beste Erik,

 

Ik heb ze zelf gebouwd/herbouwd (zie topic HIER), volgens vooral de ideeen van Vance Dickason.

 

Er zijn een aantal mooie sites voorhanden, waarmee je online de optimale kabinet-specs voor een bepaalde woofer kunt uitrekenen. Heb je een woofer, dan kun je met DEZE SITE bekijken hoe groot je kast zou moeten zijn en hoe lang (indien aanwezig) de reflexpijp zou moeten zijn. Als je de kastinhoud weet, dan is theoretisch de beste HxBxD-verhouding 2,6 x 1,6 x 1. Hoe stijver de kast, hoe beter.

 

Ga dit na voor jouw luidsprekers. Klopt de kast-woofer combinatie niet, dan kun je twee dingen doen; de bestaande configuratie aanpassen of een nieuwe woofer kopen (Let dan wel op het rendement. Als dit te hoog is, klopt de verhouding met de electrostaat niet meer. Dan is het dubbel genieten van de lage es)

 

Kortom; wat ik heb is niet echt belangrijk, tenzij je wilt kopieren (stuur me dan even een meeltje, krijg je de tekeningen/specs). Wat jij hebt en wat daar eventueel mee te doen is lijkt me belangrijker.

Link to comment
Share on other sites

hallo michel

 

ik ben op het moment van plan om een paar scan speak woofers in te bouwen

het zijn de 21w/8554 kevlar woofers

ik ga ze in mijn oude behuizing zetten ,maar die ga ik aan de binnenzijde kleiner maken door er 18 mm MDF panelen tegen de wanden te lijmen

zodoende gaat mijn kist inhoud van 45liter naar 35 liter en is hij gelijk wat steviger dan de oude spaanplaat kist

tevens komt er een basreflex poort in van 70mm

volgens mijn berekeningen moet hij een resonantie freq. hebben van 37hz

ook zijn deze woofers veel sneller dan de originele

ook ga ik de hoogdoorlaat condensator (100uf)van de esl,vervangen door een veel beter exemplaar

en de standaard bedrading gaat er ook uit

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...