Jump to content

Holfi Battriaa SE phonotrap


Jitze
 Share

Recommended Posts

Het is voor een - geinteresseerde - leek vreselijk moeilijk inzicht te krijgen in de verschillen tussen verschillende componenten, dit maakt kiezen vaak een haast onmogelijke opgave.

Slechts zelden is een review of een test zodanig geschreven dat er een bruikbaar beeld ontstaat omtrent het presteren van een component en de wijze waarop dit zich verhoudt tot soortgenoten.

Over de redenen hieromtrent is al heel erg veel geschreven, oa. op de site http://www.high-endaudio.com.

In dit licht zal ik een poging wagen de indrukken opgedaan tijdens een zoektocht naar een phonotrap weer te geven.

Deze tocht ving aan op het moment dat een Rotel voorversterker werd vervangen door een Dynaco Pas 4, de phonosectie hiervan bleek uit te blinken in de productie van brom en ruis - overigens laat het zich aanzien dat hier sprake is van een exemplarisch falen - terwijl de Rotel phono pre te licht bevonden werd.

De draaitafel welke als bron wordt gebruikt is een Thorens TD 125 met een Moerch UP4 arm en een Benz Micro Wood L2, een combinatie welke instaat is een vervoerende uitvoering weer te geven.

De zoektocht naar muziek - want dat is het toch uiteindelijk - heeft gevoerd langs een tiental verschillende - zowel nieuwe als oudere apparaten - waarvan een aantal zeker niet als zijnde slecht werd afgevoerd, maar in detail zeker te wensen over lieten.

Te denken valt hierbij aan zaken als detail, tonale balans en punch.

Overigens dient ook in aanmerking te worden genomen dat als er in een lijn andere componenten worden toegepast, te beginnen bij een element bijvoorbeeld, de uitkomsten best eens heel anders zouden kunnen zijn.

Het spelen met de Holfi Battriaa bleek een openbaring, deze met een batterijvoeding uitgeruste phonovoorversterker blinkt uit in een absoluut authentieke weergave - instrumenten lijken haast tastbaar aanwezig - een geweldige rijkheid aan detail, tonale balans en dynamiek stort zich op de luisteraar.

Dit is te danken aan een aantal keuzen van de fabrikant, naast het gebruik van precisie - kool - weerstanden, welke ook nog worden gemeten voor de toepassing en koperfoliecondensatoren, is een bepalende factor ook het ontbreken van dip-switsches welke een verwoestende invloed op het geluid hebben.

Aanpassing aan element en versterker dienen plaats te vinden door een ingreep in het inwendige van het apparaat, gain en impedantie kunnen op deze wijze worden aangepast, de importeur levert deze service.

De batterijvoeding resulteert in een schoon en ruisvrij geluidsbeeld.

Luisteren naar vinyl wordt een belevenis, temeer daar in deze situtie de weergevers, KlipschHoorns, met hun onvoorstelbaar muzikaal en dynamisch geluid, elke afwijking genadeloos aan het licht konden brengen.

Stil zitten was er niet meer bij, plaat na plaat moest onder de naald, gedreven zijn er platen gedraaid tot diep in de nacht.

Naast een aantal overdonderende ervaringen was er ook sprake van teleurstelling omdat een aantal opnamen ver onder de maat bleek te zijn, een enkele keer werd dit omzeild door de inzet van een persing uit een ander deel van de wereld.

Ondanks de reltief hoge prijs van deze phono trap, de adviesprijs bedraagt 1.800 Euro, is het vreselijk jammer dat ik geen regen van sterren over deze recentie kan uitstrooien.

 

Groet Jitze

;):rolleyes::)

Link to comment
Share on other sites

Ach Henk,

 

als er een vleugel naast de installatie staat is het simpel de authenticiteit van in elk geval dat instrument te toetsen, met dan ook nog een aanwezige saxofoniste is er ook nog iets te zeggen over het dat instrument, terwijl in het verdere verloop ook eigen indrukken een rol spelen.

Dat juist de phonotrap het grote verschil maakt is op te maken uit het gegeven dat we in deze situatie aan het spelen zijn geweest met een groot aantal verschillende phonotrappen.........

Als ook een soort leek op het gebied van de hogere electronica heb ik mogen meemaken dat een batterij voeding - in elk geval op de wijze waarop Holfi hiervan gebruik maakt, op geen enkele manier problemen oplevert.

Overigens ben ik er van overtuigd dat een aantal componenten, waaronder IC's en dipswitches een verwoestend effect hebben op de kwaliteit van het uiteindelijke resultaat.

Ondanks mijn opmerking over de KlipschHoorn had ik het wel degelijk over een Holfi Phonotrap.

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Henk, de Battriaa is uitgerust met een netvoeding die de batterijen - accu's dus - op peil houden, dit voorkomt de problemen die jij hebt aangehaald.

Overigens bestaat de mogelijkheid Klipsch ook op een andere wijze mee te maken, voor de Heresy's ben je van harte welkom in Amsterdam, voor de grote speakers kunnen we eens een afspraak maken met Frits voor een sessie in Loosdrecht.

 

Lijkt me overigens best leuk als je eens met eigen muziek komt buurten.

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Overigens, moeilijk om te zeggen dat een ander apparaat slechter presteert dan de Holfi, weet ik niet, dit heb ik al eerder gedaan, wel is het zo dat er bij een aantal sprake is van verschillen die door kleine ingrepen kunnen worden opgelost.

Belangrijk is bijvoorbeeld de gain van een versterker, komt dit iets tekort zal het zich direct wreken door verlies van dynamiek.

Bij gebruik van een ander element, met een iets hogere uitgangspanning kan de uitkomst dus een heel andere zijn.

Veel zaken zijn veel grijzer dan we graag zouden willen, echter mijn voorkeuren schilder ik graag in heldere kleuren.

De geachte lezer of toehoorder mag hier zo haar/zijn eigen conclusies aan verbinden.

 

Groet Jitze :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...