Jump to content

Hedlund Horns


Michel
 Share

Recommended Posts

Beste Medeforummers,

 

Afgelopen week mocht ik een demonstratie van Hedlund Horns bijwonen:

 

hedlunds.jpg

Hedlund Horns

 

Ze zijn opgebouwd rond de AERmk1, als opvolger van de Lowther DX3. Dit zijn beide full-range luidsprekers met een zeer hoog rendement (100 dB en meer), waardoor ze bij uitstek geschikt zijn om aangestuurd te worden met een single-ended triodeversterker.

Of natuurlijk een balansversterker met triode geschakelde EL34's :D.

 

Het frequentiebereik van de conussen is theoretisch nagenoeg oneindig, edoch wordt de uiteindelijke frequentiebodem bepaald door de hoorn welke er omheen is gebouwd.

Bij de Hedlunds (welke onder de zgn backloaded horns heel bescheiden van afmeting is) komt het neer op zo'n 50 Hz en hoger.

 

Het luisteren:

 

Sodemieters wat mooi! Of Kari Bremnes voor mijn neus stond! Gevolgd door het Residentie-orkest met de 4e symfonie van Brahms... en Pat Metheny live... En dan bedoel ik ook live!

 

Enorme diepte, met een helderheid en sprankelendheid die ik zelfs met electrostaten nog nooit heb gehoord.

 

Deze luidsprekers blinken uit in het midden- en hooggebied (stemmen, klassieke instrumenten). Dat de bassen wat bescheiden aanwezig waren vond ik persoonlijk niet erg, disco draai ik nooit, en aanhoudende bas (als in contra :D) deden ze naar behoren.

 

Deze luidsprekers leveren meer dan uitstekende prestaties in hun prijsklasse. Voor mensen met een flinke luisterruimte en geen behoefte aan bas-gebonk een absolute aanrader! (En nee, ik krijg geen commissie ;) )

 

Groet,

 

Michel cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Zulke luidsprekers spreekt mij ook wel aan. Lekker simpel en er zijn veel mensen die deze waarderen, maar alleen ik heb nog nooit zulke beluisterd. Lijkt me wel een leuke ervaring.

 

Ik heb nu ook van zulke full-range luidsprekers aan mijn computer zitten. Die zijn alleen van Philips en geen hoorns, maar gesloten kasten. Zal wel een goedkoop ontwerp zijn van Philips, maar ze klinken wel.

 

Waar heb je die beluisterd?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Michel:

 

 

De demonstratieruimte was hooguit 30 m2. Je zal een ander argument moeten verzinnen... :D

 

Groet,

 

Michel cool.gif

 

Ik kan niet mijn hele woonkamer als luisterruimte gaan gebruiken. Er moet tenslotte ook nog gewoond worden. En als het dan al opzichtig moet dan liever een stel Magnepans, Martin Logans of Apogees.

 

Dit vind ik ook een paar goeie argumenten :P;):D

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door sodejuu:

 

Ik kan niet mijn hele woonkamer als luisterruimte gaan gebruiken. Er moet tenslotte ook nog gewoond worden. En als het dan al opzichtig moet dan liever een stel Magnepans, Martin Logans of Apogees.

 

Dit vind ik ook een paar goeie argumenten :P;):D

 

Goede argumenten zeker, maar op deze kan je (meisje/vriendin/vrouw) geen plant zetten... ;)

 

Groet,

 

Michel cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door sodejuu:

 

Ik kan niet mijn hele woonkamer als luisterruimte gaan gebruiken. Er moet tenslotte ook nog gewoond worden. En als het dan al opzichtig moet dan liever een stel Magnepans, Martin Logans of Apogees.

 

Dit vind ik ook een paar goeie argumenten :P;):D

 

Onzin!! Wonen doe je maar buiten de deur! ;) Bij mij wijkt ook alles voor de muziek, zelfs de planten hebben louter akoestische functionaliteit!! ;):D

Die argumenten vallen dus ook af! :P

 

 

p.s. Michel, gave speakers, zeg!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Michel:

 

Goede argumenten zeker, maar op deze kan je (meisje/vriendin/vrouw) geen plant zetten... ;)

 

Groet,

 

Michel cool.gif

 

Audiopaul heeft ook geen planten op zijn Thiels staan. Ik heb geen vriendin en als ik die had zou ze ook problemen hebben om op de N804 een plantenbak te plaatsen. Bovendien ben ik aanhanger van laat de natuur de natuur. Dus geen papagaai in een kooi en de planten zoveel mogelijk buiten laten groeien. Het idee om planten puur als resonantie-/reflectiekillers te gebuiken staat me wel aan :D , maar boven op een speaker doen ze dat niet.

Trouwens lijkt het me niet erg handig om op deze torens een plantenbak te plaatsen eek.gif:P;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Michel:

...(welke onder de zgn backloaded horns heel bescheiden van afmeting is)...

Ja, ja,

De enige backloaded horns die ik heb beluisterd waren Lowther Fidelio's en Manger luidsprekers in een hoorn. De Lowther Fidelio's klonken erg mooi, maar bij hoge geluidniveau's gingen ze behoorlijk snerpen. Het experiment met de Mangers was ook geen succes omdat de bas veel te rommelig werd.

 

Toch geloof ik wel in dergelijke systemen, zo zou ik naast de Hedlunds ook wel eens deze Dionisio van Yamamura Churchill willen beluisteren:

 

dionisio27.jpg

 

Maar ik denk niet dat hij ooit in mijn kamer komt.

 

Richard

Link to comment
Share on other sites

Bij dat soort beelden moet ik altijd denken aan die angstige koortsdromen die ik vroeger had.....

 

Dat claustrofobische, gebogen-vlakken-die-dat-niet-zouden-mogen-zijn-achtige, die eng-uit-de-hoek-gapende muilen, dat vind ik werkelijk beangstigend.

Het wekt bij mij het gevoel, dat als ik ze in mijn slaapkamer had staan (vooral die laatste hoorns), ik geen oog meer dicht zou doen uit vrees in mijn slaap opgevreten te worden......

 

En dan druk ik het zwak uit. Het is geen geintje, ik krijg werkelijk een beangstigend gevoel als ik dat soort dingen zie...

 

Dus, Ome Henk, ik ben het Volkomen met je eens!

 

En nou moet je niet denken dat ik gauw bang ben :D;):P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...