Jump to content

recensie perfect performer king


Recommended Posts

Geplaatst door Yoyo:

Tsja.. jammer dat er niemand bijzat die ik kende, dan had ik het iets beter op waarde kunnen schatten. Het hangt nu een beetje aan elkaar van als...dan....

 

yoyo geloof me ,

ik ben heel nuchter en heel eerlijk .

als het goed was geweest had ik het ook gezegd .

 

wbt de versterking .

daar lag het volgens mij echt niet aan .

mijn esl,s gaan tot

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Kennelijk klonk het dus klote, maar vonden/vinden de luisteraars KF te aardig om 'm er van langs te geven confused.gif

 

dan denk ik toch dat je mijn reactie gemist heb,toch geen last van ouderdoms verschijnselen :D

Link to comment
Share on other sites

Sorry voor mijn verlate reactie maar er zijn naast dit forum nog andere dingen in het leven.

 

Vooraf: Ik ben ervan overtuigd dat Spiekerboer, Spido en Klaas dezelfde persoon zijn. Na zijn blik op de Quad 606 en de vraag of dit nu de beroemde Koda is, ging hij niet in op mijn vraag of hij de discussie over de PP op dit forum volgt of zelfs hear.nl te kennen. Verder doorvragen over de verschijning van spiekerboer zou alleen maar pijnlijk geweest zijn en uiteindelijk kan alleen Klaas het verlossende woord brengen. In het verleden hebben we op dit forum wat lelijke woorden gewisseld naar aanleiding van de wederzijdse opvattingen over de laagweergave van electrostaat speakers. Bij een face-to-face ontmoeting blijkt Spiekerboer een aardige, belezen en wat onzekere man en zeker niet de onaardige, belezen en alwetende bejaarde zoals we hem hier hebben leren kennen. Hij wist tevoren dat ie zich in het hol van de leeuw zou begeven en dat is zeker sportief te noemen. Ik heb getracht om mijn ervaring met de Perfect Performer hieronder ook sportief en eerlijk weer te geven.

 

Hoewel bepaald geen sierraad voor de huiskamer is mijn eerste indruk van de speaker goed. Er wordt een gortdroge slagwerkopname gedraaid van een door Klaas meegebracht test cd'tje. Volgens Klaas "werkt deze inleiding zoals een droog stukje brood op de smaakpapillen, het stelt het gehoor open voor wat komen gaat." De speaker klinkt levendig, grote klappen klinken overtuigend en de tom toms zijn duidelijk in de kamer aanwezig. Helemaal niet verkeerd. En het is vaak de eerste kennismaking die telt.

 

De daaropvolgende opname is een door de aanwezigen gevreesd orgelstuk van gastheer Erik Klijnsmit. We waren voldoende gemotiveerd (we konden immers een dropveter verdienen) maar het viel voor mij niet mee om bij de les te blijven. Omdat ik nooit in een kerk kom, was het ook moeilijk om een juist oordeel te vormen. Het lijkt immers allemaal op orgel. Wel werd duidelijk dat het laag van PP's ver doorloopt.

 

Vervolgens kregen we een poppy soort jazz/fusion stukje voorgeschoteld van ik meen ene McBride. Omdat de discussies tussen vlies- en konushebbers zich voornamelijk afspelen rond de laagweergave heb ik me in eerste instantie vooral op de bas geconcentreerd. Wat me opviel was dat er een soort sublaag leek te bestaan. Een strak laagfundament, echter zonder aansluiting naar boven. Het was niet mogelijk om de ontwikkeling van het plukken van de contrabas tot de toonvorming te volgen. De attack in het hogere basbereik leek te ontbreken. Op voorspraak van Paul Jenner werden de speakers op spikes gezet maar ik kon niet vaststellen dat de situatie verbeterde. De blazers deden in dit muziekje erg hun best om het geheel te overstemmen en ik nam aan dat dit kennelijk hoort bij dit soort overgeproduceerde muziek. Schetterend en opdringend, speciaal voor de liefhebber.

 

Alsof we nog niet genoeg toeters hadden gehoord drong Kermit aan om aansluitend een wat oudere opname van Count Basie te draaien. Kermit, die schuin achter me zat, gaf aan de weergave onthullend te vinden. De opname (die ik inmiddels zelf ook goed ken) sprak me ditmaal niet aan. Geen swing. Ik zou Kermit niet opnieuw om een kopietje hebben gevraagd. In deze zin zeker onthullend.

 

De weergave van orkestwerk en een door Zee meegebrachte kooropname klonken me vermoeiend in de oren. Bepaald geen muziek om uren naar te luisteren op deze speakers. Zoals eerder bij de jazz-opname bestond bij mij de indruk dat de middentoner het veel te zwaar voor zijn kiezen kreeg. Dit vermoeden werd later bevestigd bij het draaien van de door mij voor Telefunken meegebrachte cd van Tuck & Patty werd gedraaid. Vanaf het eerste moment werd me duidelijk dat een storende vervorming optrad bij het scherp aanzetten van de zangstem. Van het karakteristieke, heze stemgeluid bleef weinig over. Ja, het werd wel heel erg hees. Bij close luisteren bleek de vervorming inderdaad uit de middentoner te komen. Rechts iets duidelijker dan links: ongeloof bij de overige luisteraars: "het zal dan wel de opname zijn".

 

Uit eerdere luistersessies bij Erik was me bijgebleven dat de woonkamer met zijn royale stoffering erg vriendelijk is voor veel speakers. Een goede demping van hoge frequenties en een steuntje in de rug voor de laagweergave. Het laag is strak en loopt ver door maar mist de aansluiting naar het mid/laag gebied. Misschien is dit juist gevolg van de erg geforceerde taak voor de midden-unit waarbij een te groot gebied moet worden overbrugd. Gelet op de vervorming van de middentoner bij hoge zangstemmen en de schetterende weergave van blazers wordt naar mijn mening ook een correcte aansluiting naar het hoog gemist. Het hoog-accent (bekkens en ambiance) is fraai maar het afstraalgedrag van de bandtweeter is (zoals bekend) erg bepalend voor de luisterpositie. Het is alsof de tweeter een platte schijf van geluid voortbrengt.

 

Aan het eind van de avond hebben we samen met Klaas nog even geluisterd naar de Acoustats van Erik. Hierbij hebben we onder meer het stukje van Tuck & Patty weer gedraaid. Dit keer geen spoor van vervorming en bij mij een gevoel van herkenning. Voor Klaas een openbaring want met een diepe zucht gaf hij na de Sheherazade van Rimsky-Korsakov aan dat de Acoustats toch een behoorlijke portie laag weten voort te brengen. In de zucht meende ik een compliment voor Erik te herkennen en de wetenschap dat er voor Klaas zelf nog het nodige werk aan de winkel is voordat met recht kan worden gesproken van een Perfect Performer. Gelet op de aimabele persoon van Klaas denk ik dat er mensen zat zijn die hem met raad en daad willen bijstaan. Telefunken, als jij nou eens begint met het netjes uitfrezen van een zooitje baffles ;)

Link to comment
Share on other sites

Heeft iemand een emmer? :D

Fijn dat je ondanks je eerdere minder mooie antwoorden nu een keer constructief en positief handelend antwoord geeft Ron cool.gif

Toch vraag ik mij af waarom dit alles bij Puur niet fout ging, heeft hij naar een nieuwer model PP geluisterd?

In dat geval had Klaas beter een recente King kunnen meenemen :)

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

ik heb nog wel wat opmerkingen over de luistersessie.

 

wat ik nou eigenlijk vreemd vind is dat niemand schrijf hoe slecht en lelijk die kasten zijn gebouwd.ik hoop ook voor puur dat de middentoner units goed vast komen te zitten met de schroeven mooi recht in de kast.

 

en wat wij ook vreemd vonden was het antwoord van klaas toen we vroegen van waarom zit er bodyshoet op de kasten (antwoord - het schijnt geloof ik beter te klinken)

 

daarkom kom bij ik vroeg of het units waren van focal en ik kreeg als antwoord nee monacor,ik zou toch zweren dat het focal was maar laat dit waar zijn wat vreemd dat ik na zoeken op de site's van monacor niks kan vinden wat maar eenigzins lijkt op de units van de kasten.(maar ook ik kan er naast zitten)

 

en wat ook jammer is de zielige opstelling met plankjes onder de luidsprekers een echte luidsprekerbouwer zou gelijk aan komen met basterbase of een paar mooie kegels (althans een luister test geven met kwaliteit spullen maar ik vond het een beetje zielige vertoning meer een lowbudged vertoning)

 

normaal gesproken zou de bouwer ook een mooi verhaal vertellen hoe hij op bepaalde ideeen was gekomen tot dit concept en wat zijn ideen zijn voor sound of hout keuzes en constructie om de kast goed dood te krijgen maar dat is er niet van gekomen.

 

laat ik het zo formuleren als je een product wil verkopen waar je 100% achterstaat moet de bestman toch wat beter zijn best doen.

 

sorry klaas maar dit is wel mijn meening.

 

maar het leukste van alles was dat klaas heerlijk zat te genieten van eriks PLANKEN.

 

en zo slecht heeft de beste man het nou ook weer niet gehad hij heeft geen luidspreker uit en in de auto hoeven laden.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

 

 

nu ik geen andere weergevers ga kopen ,is de kans groot dat er hier binnekort een flinke eindversterker staat .

de aragon 8008 ga ik in elk geval uitproberen .

maar ook de rb 1090 van bas zou ik graag willen horen .

 

dan kunnen die vliezen eens echt flapperen

:D

 

Erik, als je wilt neem ik mijn Rotel RMB 1095 wel een keertje mee. Dan spelen we de esl-63 als surround speakers ;). BTW, heb je deze al gezien: indecent proposal

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Ron, ik vond jou verhaal zeer overtuigend, en objectief geschreven.

 

Telefunken, Het zijn toch echt monacor units, uit de number one serie. www.konitech.com in mijn boeken staan ze ook. Ik vind de manier waarop je schrijft een beetje vals, of je moet dit alles ook tegen Klaas persoonlijk hebben gezegd tijdens de sessie. Zo niet, dan vind ik het erg makkelijk om vanachter internet nog eens extra mes-steken te geven. Ik bedoel, ik heb niets tegen je kritiek op de PP's maar het gaat me om de toon.

 

Eric,

 

Quad combineerd prachtig met electrostaten, omdat electrostaten vooral spanning nodig hebben. En ook in spanning zakt de Quad in elkaar, maar dat is opzich niet zo'n probleem.

 

Conus weergevers hebben naast een bij elke impedantie constante spanning, veel stroom nodig. Anders gezegd. De spanning moet bij zowel 8 Ohm als 1 Ohm gelijk blijven, maar elke halvering moet de stroom verdubbellen. Dat kan een quad dus niet. Is geen kat richting quad hoor, want ik heb groot respect voor Peter Walker met zijn revolutionaire "current dumping" techniek. Maar het zijn echt versterkers gemaakt voor Electrostaten, en dan gaat het goed. Naar mijn inziens was alleen de Quad 303 echt strak in het laag. De 405 en 606 hebben bij mij een conus nooit kunnen controleren. De attack en drive is er gewoon niet.

 

Om het versterker verhaal beter uit te leggen. (ik ga offtopic, maar ik weet dat Eric eht graag wilt weten :))

 

Stel je weergevers (conus) zijn een grote buis. De versterker is een waterpomp.

 

-De spanning is de druk achter het water

-De stroom is de hoeveelheid water

 

wanneer een speaker zakt in impedantie, kunnen we stellen dat de buis twee keer zo groot wordt. Dit houdt in dat er twee keer zoveel water doorheen gepompt moet worden. (dus twee keer zoveel stroom) echter moet de druk (spanning) achter het water gelijk blijven.

 

Je zult begrijpen dat een voeding van een versterker het erg moelijk krijgt. Want hij moet A: twee keer zoveel water (stroom) produceren. en B: de druk achter het water intakt houden (spanning)

 

Ik kan je met zekerheid zeggen. De quad 606 doet dat niet.

 

Dit heeft weinig te maken met vermogen op papier, maar met voeding.

 

Een goed teken is wanneer een versterker zijn vermogen bij halverende impedantie praktisch verdubbeld.

 

en dat kan alleen wanneer de spanning stabiel blijft, en de stroom verdubbeld.

 

De wet van ohm

 

P=U^2/R

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Onzinverhaaltje natuuurlijk, de PP zijn geen 1 Ohm maar nominaal 8 Ohm dus waarschijnlijk 6 maar zeker niet minder dan 5 Ohm.

 

Beste Gerrit,

 

Jij zou toch moeten weten dat praktisch geen een weergever een recht impedantie verloop heeft. Bij bepaalde tonen kan de impedantie maar zo zakken tot 2 Ohm, al is de nominale impedantie 8 Ohm.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Jongens kom nou, waarom zeggen jullie niet gewoon dat het klote klonk, al dat diplomatieke gel#l komt m'n oren uit, dit is toch een recensie, is het top of flop?

Wie is er overtuigd van de kwaliteiten van de PP en wie denkt er over om zijn huidige luidsprekers ervoor te verkopen?

 

Sorry, inmenging.

 

Ben dus niet bij avond geweest.

Helaas wel een van de deelnemers vandit forum

en ook PP gehoord. uitgebreid zelfs,

maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr voor een vliesridder puur sang kan hij ermee door

als conusspeaker

 

cool.gif;)

Link to comment
Share on other sites

De Aragons worden binnenkort gemodificeerd, ik wacht nog op enkele onderdelen.

Hij klinkt nu al heel mooi, maar ik vertrouw ook op Bas' testen met de betere onderdelen, zodat ik straks echt alles eruit kan halen.

Ik kan je aanraden om evt ook de 8008ST te laten modificeren door Bas wanneer je hem mocht aanschaffen.

 

Ik weet het niet hoor, maar dit is toch een wat vreemd advies. Je hebt je gemodificeerde versterker nog niet eens zelf gehoord. Past wel mooi in de lijfspreuk van Erik: Je weet het niet.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Onderstaand mijn verlag van de luisteravond op 23 mei waarin Klaas Feenstra zijn Perfect Performer King kwam demonstreren bij Erik Klijnsmit.

 

Omdat Erik er zeker van wilde zijn dat een ieder nuchter aan de luisteravond zou beginnen had hij op strategische plaatsen op weg naar Nieuw Beijerland politieeenheden geplaatst die alcohol controles uitvoerden. Na te hebben geblazen vertelde verscheen de letter

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Onzinverhaaltje natuuurlijk, de PP zijn geen 1 Ohm maar nominaal 8 Ohm dus waarschijnlijk 6 maar zeker niet minder dan 5 Ohm.

Uit de verhalen heb ik begrepen dat de units van de PP nauwelijks worden gefilterd en dat er gebruik wordt gemaakt van de natuurlijke afval van de luidsprekers. Was de middentoner niet als breedbandluidspreker ingezet?

In dat geval kan bij de overgangen de impedantie wel behoorlijk zakken, zeker als er ook nog zuigkringen zijn toegepast.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou die PP's (als ze gerepareerd zijn) wel eens willen horen met m'n Array's.

 

Mischien een reden om nog eens een keer naar Friesland te rijden.

 

A.s. woensdag ben ik bij Erik (met Array's). Ik ben nu echt benieuwd hoe het daar klink na al die enthousiaste verhalen.

 

Bandtweeters hebben inderdaad enorm last van richten. Je moet precie op de juiste hoogte zitten om het geluid te horen.

 

Ronde en vierkante ribbons zoals de philips en Infinity's hebben hier duidelijk minder last van.

 

Als ik zo de verhalen hoor zijn de problemen opgelost met een paar weerstanden op de middentoner. Ik moet wel zeggen Monacor spreekt mij niet zo aan. Ik hoor liever focal.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik zou die PP's (als ze gerepareerd zijn) wel eens willen horen met m'n Array's.

Mischien een reden om nog eens een keer naar Friesland te rijden.

Misschien vind ik het wel leuk om daar bij te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Als eerste werd een stuk drumsolo gedraaid dat door Klaas was meegenomen. Klaas is een enthousiast man die gedurende de avond meer bezig was met de muziek dan met zijn produkt.

En daar houd ik van :)icon14.gif

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...