Jump to content

Behringer Ultra Curve-pro 2496


RP
 Share

Recommended Posts

Op de foto van Kraus zie ik dat de connectors geborgd zijn met kit, normaal gesproken moet zo'n connector zichzelf borgen met een weerhaakje.

Ik denk dat de connectors iets te ruim in elkaar grijpen waardoor ze niet geborgd worden :huh:

Bij mijn UC heb ik dit probleem niet, maar wellicht heeft Bas al iets aangepast :rolleyes:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Weer een tijdje en een jaarovergang verder met luisteren en meten...

 

Als ik meet op de plekken waar ik meestal luister (dat is niet precies in het midden) zijn de resultaten volkomen verschillend. Logisch natuurlijk maar het zet me wel aan het denken. Alleen voor de plek waar je de UC hebt ingeregeld heb je een strak geluid met over de hele frequentieband talloze kleine correcties.

 

Na een paar metingen zou ik nu een soort gemiddelde afstemming moeten zien te verzinnen die de acoustiek in de hele kamer verbetert. Wel, het enige dat over meerdere metingen overeenstemt is een wat aangezet laag tussen 50 en 80Hz. In de hoeken wat meer. Alle andere frequenties worden op verschillende meet/luisterplekken verschillend gecorrigeerd.

 

Op dit moment zit ik een beetje vast. Wat is wijsheid? Bij middelen heb ik eigenlijk alleen een toonregeling nodig. Maar als ik me voorneem om voortaan op

Link to comment
Share on other sites

Huub,

 

Je kunt prima zien wat golven doen. Misschien dat je de materie dan beter begrijpt en als je met de UC verder wil, kun je idd het beste een vaste luisterplek optimaliseren. Wat golven doen, kun je uitproberen als je een vierkante of rechthoekige bak neemt, deze vult met water en er dan iets in laat vallen. Je zult zien dat de golven weerkaatsen tegen de wand en deze de orignele golf be

Link to comment
Share on other sites

Je kunt prima zien wat golven doen. Misschien dat je de materie dan beter begrijpt en als je met de UC verder wil, kun je idd het beste een vaste luisterplek optimaliseren. Wat golven doen, kun je uitproberen als je een vierkante of rechthoekige bak neemt, deze vult met water en er dan iets in laat vallen. Je zult zien dat de golven weerkaatsen tegen de wand en deze de orignele golf be
Link to comment
Share on other sites

Lyngdorf meet op diverse punten in de ruimte, waardoor een beter beeld van de akoestiek ontstaat.

Hoe meer metingen je doet, hoe beter het eindresultaat is (door middeling).

Je kan ook een soort diffuse afregeling kiezen waardoor het in de hele ruimte goed klinkt.

Door alleen 1 luisterplek te optimaliseren haal je het beste resultaat.

Overigens is het wachten op een goede losse Lyngdorf processor, zodat je niet hun eindversterkers hoeft te gebruiken, want die hebben hun beperkingen :huh:

 

De UC kan trouwens ook op beide kanalen tegelijk corrigeren, in mijn situatie is er een redelijk groot verschil tussen links en rechts als ik naar de meetresultaten kijk.

Omdat je met beide speakers in werking ook de som- en 'minus' frequenties meeneemt zou het resultaat wel eens beter kunnen zijn ;)

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

...

 

ps: bij mij gaat de UC er echt NIET meer tussenuit,

vorige week heb ik een high-end set beluisterd zonder roomcorrectei en ik werd gek van de opvallende lage tonen bij bepaalde frequenties,

een echte audiofiel ken niet zonder UC,

 

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zit nu in de bijzonder onprettige situatie dat het geluid in mijn huiskamer zonder UC niet meer klinkt, maar met UC ook niet. Het is precies wat je zegt: als je het geluid (vooral het laag) strak hebt gehoord wil je niet anders meer.

 

Jammer genoeg is de UC absoluut geen high-end. Misschien dat een losse DAC n

Link to comment
Share on other sites

Spido,

 

Een vertraagde resonantie is toch een soort echo van het oorspronkelijke signaal? Dan zou het een lineaire vervorming zijn en dus te corrigeren zijn door de overdrachtskarakteristiek (amplitude en fase) aan te passen.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu een paar maanden een Ultracurve en de ervaringen zijn overwegend positief.

De ingebouwde D/A converter heb ik alleen nooit geprobeerd, dat werk wordt door de Harman Kardon HD 970 cd speler gedaan.

 

Verschillende pogingen met de automatische correctie konden me helemaal niet bekoren, dat leverde steeds een klankmatige bende op (in mijn luisterruimte althans). Ik heb zo het idee dat automatische correctie alleen goed werkt als er al bijna niets gecorrigeerd hoeft te worden?...

Maar handmatige correctie met de parametrische equalizer gaat geweldig; dat werkt erg nauwkeurig en subtiel. Wat is technisch eigenlijk het verschil tussen een grafische en parametrische equalizer?

 

Ik heb mijn correctie uiteindelijk afzonderlijk voor links en rechts gedaan. De curve voor links en rechts is bijna gelijk, maar waar links een dip rond de 80 Hz zit, heeft links juist een flinke piek. Ik had voorheen vaak een licht "uit fase" gevoel in het laag, zie daar de verklaring!

Het is bij handmatig corrigeren wel irritant dat je

Link to comment
Share on other sites

Zo zou ik die correctie niet willen uitvoeren. In mijn ogen zou het helemaal automatisch moeten, waarbij misschien alleen extremen die fysiek niet door de keten kunnen worden weergegeven handmatig worden gecorrigeerd.

 

Volgens mij is het ook bijna niet gehoormatig te doen; mezelf kennende gaat dat jaren duren.

 

Ik vind het heel prettig om een beeld te hebben van de ruimte met alle mogelijke opties zoals ik heb genoemd, de UC kan alles wel automatisch afregelen maar dan loop je tegen een aantal beperkingen op.

Hoe lang laat je hem meten en wanneer is de boel genoeg verfijnd?

Mijn indruk is dat hij blijft 'rommelen' met de waardes en ik wil juist een zo egaal mogelijk beeld hebben zodat je daar mee aan de slag kan.

Het leuke is dat je wijzigingen in de akoestiek terug kan zien op de UC, zo wordt het best makkelijk om akoestische aanpassingen te doen.

Ik heb niet het idee dat ik na een avondje stoeien alles 'recht' kan trekken, het is een proces met een startpunt en daarna een periode van verfijnen.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Mijn insteek is: de zaak recht proberen te trekken en geen enkele consessie doen aan mijn eigen smaak. Door te varieren met apparatuur, voornamelijk de speaker, kan de set op smaak worden gebracht.

 

Een aardige bijkomstigheid van de UC is dat je anders omgaat met kabels. Vanavond probeerde ik weer eens een ander kabeltje in de set (een MIT). Ik vond het geluid iets minder geworden maar realiseerde me zojuist dat ik nu de boel weer opnieuw moet inregelen. Waarmee het toonregel-effect van de kabel teniet wordt gedaan en alleen de ware kwaliteit van de kabel hoorbaar wordt. Of niet.

 

Beste Huub,

 

Denk je niet dat wat je in de laatste alinea beschrijft over de kabels niet ook gaat gelden voor de speakers? Ofwel, is zo'n Ultra-Curve (de plaats in het stadion van de radicale bayern fans? :blink::lol: ) dan de grote gelijkmaker en hoef je dus niet meer zo erg te letten op de kwaliteit van de onderdelen zolang er maar genoeg wattjes voorhanden zijn? :unsure:

 

Groeten...

Link to comment
Share on other sites

Een vertraagde resonantie is toch een soort echo van het oorspronkelijke signaal? Dan zou het een lineaire vervorming zijn en dus te corrigeren zijn door de overdrachtskarakteristiek (amplitude en fase) aan te passen.

 

Beste Jacco,

 

Tot op zekere hoogte is dat inderdaad het geval. Luchtresonanties - met inbegrip van staande golven - hebben een vluchtig karakter en kunnen snel tot zwijgen komen.

Maar niet alle resonanties zijn zo snel te smoren als we zouden wensen. Als (natuurkundige) lichamen (houten vloerdelen, lambrizeringen, panelen, deuren, vensters etc.) in de luisterruimte in eigenresonantie komen, gaan ze als ongecontroleerde geluidsbronnen werken. Om hen subiet te laten stoppen, zou eigenlijk actief anti-geluid nodig zijn.

 

Overigens heb ik zelf al tot mijn schande en schaamte gemerkt hoe groot de verleiding is om de regie aan zulke apparaten over te laten, zonder dat je rekening houdt met de microfoonplaatsing (buiken en knopen van staande golven!) of zelfs stomweg de gevoeligheidskarakteristiek (frequentiebereik en richtingsgevoeligheid) van de microfoon(s).

Het is mij al overkomen dat ik probeerde iets te compenseren wat feitelijk helemaal niet ontbrak, maar wat de microfoon gewoon wegliet! 't Had me al bijna een woofer gekost...

Link to comment
Share on other sites

Het is mij al overkomen dat ik probeerde iets te compenseren wat feitelijk helemaal niet ontbrak, maar wat de microfoon gewoon wegliet! 't Had me al bijna een woofer gekost...

 

Da's interessant, welke microfoon was dit :confused:

Je geloofde op dat moment kennelijk je oren niet, maar wel het display van je UC :rolleyes:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...