Jump to content

Welke albums heb jij deze week gekocht PART 3


Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Nee, ik bedoel met dynamiek. Popmuziek wordt immers via die belachelijke en ergelijker "loudness wars" kapot gecomprimeerd, met name ontdaan van dynamiek. Dat is bij klassieke muziek niet gebeurd en die muziek zit dus nog vol dynamiek.

Link to comment
Share on other sites

Ah, maar als je in een omgeving zit met veel omgevingslawaai en je wil dan naar muziek luisteren, dan wil je inderdaad dynamiekcompressie hebben. Daarom moet dat ook in de SPELERS toegepast worden en niet in de BRON, want als je het in de bron doet kan NIEMAND nog van de compete niet-gecomprimeerde muziek genieten.

Link to comment
Share on other sites

Nee, het gaat over dynamiekcompressie. Die kan ook in analoge muziek zitten hoor. Er zijn ook vinylplaten met popmuziek waarop dynamiekcompressie is toegepast.

Link to comment
Share on other sites

Jawel, maar niet alle pop is doodgecomprimeerd. In mijn voorbeeld van Shostakovich gaat het om symfonieën, en dan speelt het verschil tussen een tutti en een solo. Verder maak ik me niet zo druk om dynamiek, dat is bij lange na niet het belangrijkste aspect aan muziek.

Link to comment
Share on other sites

Af en toe kom ik inderdaad fatsoenlijke opnames tegen van popmuziek, maar 99% is toch wel onderworpen aan die "loudness wars" hoor.

En dynamiek speelt wel degelijk een belangrijke rol, dat besef je meestal maar pas als ze ontbreekt.

Link to comment
Share on other sites

Dat koopt maar! Verdien je niet teveel? Ben eindelijk met pensioen, en daar moet ik het mee doen. B) Maar alle gekheid op een stokje, vond beide albums ook bij Tidal, en dan heb je ze als het ware al gekocht.

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk is het eigenlijk niet rationeel om nog cds te kopen (laat staan vinyl, ha ha de sukkels). Ws draai ik de meeste nog maar 2 keer ofzo.

Maar ach, je leeft in de geest van de tijd van je jeugd. Zelfde met boeken. Volslagen idioot om nog zoveel boeken te kopen die je maar 1 keer zult lezen

Ik meldt hier overigens maar een fractie van wat ik koop.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Duck-Twacy said:

....Ws draai ik de meeste nog maar 2 keer ofzo....

Je cd's die je al hebt bedoel je? Als ik een album koop (.... B)) dan luister ik die in het begin toch wel aardig grijs. Daarna verdwijnen ze inderdaad óf naar zolder en draai ik ze zo goed als niet meer, óf in de boekenkast in de kamer. Waar ik sommigen dan ook bijna niet meer draai.... Maar een aantal pak ik dan nog wel eens. Van zolder soms ook, dan hoor ik iets en denk, díe heb ik ook en wil ik hem weer eens horen. Meestal kom ik er dan achter dat mijn smaak toch wel wat veranderd is of het is een minder album van de artiest en draai ik gewoon de betere.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Duck-Twacy said:

Natuurlijk is het eigenlijk niet rationeel om nog cds te kopen (laat staan vinyl, ha ha de sukkels). Ws draai ik de meeste nog maar 2 keer ofzo.

Maar ach, je leeft in de geest van de tijd van je jeugd. Zelfde met boeken. Volslagen idioot om nog zoveel boeken te kopen die je maar 1 keer zult lezen

Ik meldt hier overigens maar een fractie van wat ik koop.

Als het gaat om je voetafdruk te verkleinen, en mij gaat het daar om, dan is een abt. op een streamingdienst niet zo gek. Beloof je jezelf geen cd's of lp's meer te kopen, en beluister je muziek waar je belangstelling voor hebt op die manier. Boeken natuurlijk bijna net zo, op een e-reader. Daar begin ik overigens niet aan, omkomende in papieren boeken her en der, heel veel nog niet eens één keer gelezen (en aardig wat diverse keren). Met muziek gaat dat ook zo: veel muziek nog niet eens één keer beluisterd, en de hartediefjes blijven zich maar opdringen. Is het erg? Nee, maar op den duur gaat het je dwarszitten. Hebben hebben hebben maakt plaats voor luisteren en lezen.

Link to comment
Share on other sites

Ben nu bezig de eens gekochte cd's van beneden te verheffen, dwz ze op de Olive(s) te zetten. Veel had ik al gedaan, vanwege de hebberigheid die mij helaas niet vreemd is.Nu een Engels cd'tje van Vaughan Williams, dat opgenomen is in een mooi kerkje, Church of St. Peter's, Parkstone...

St.Peters-Church-Parkstone.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 8/24/2019 at 9:03 AM, René N. said:

 

Sry, is mijn bias natuurlijk. Mijn vinyl herinneringen uit de jaren 70/80 zijn niet zo goed. Hobbels, bobbels, knarsen, tikken, spetters etc. En ik was toch echt extreem zuinig op mn platen en draaide ook met best fatsoenijke spul (Luxman, Micro, Ortofon etc).

Ik hoef dat niet te herbeleven.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Duck-Twacy said:

Sry, is mijn bias natuurlijk. Mijn vinyl herinneringen uit de jaren 70/80 zijn niet zo goed. Hobbels, bobbels, knarsen, tikken, spetters etc. En ik was toch echt extreem zuinig op mn platen en draaide ook met best fatsoenijke spul (Luxman, Micro, Ortofon etc).

Ik hoef dat niet te herbeleven.

Dat is wel bijzonder natuurlijk, ik heb natuurlijk ook nog steeds platen uit die periode en van de eerste drie zaken die jij noemt had ik zo goed als geen last. Soms een miskoop, die dat soort dingen al had, maar dat viel verder wel mee. Ik raakte ze ook nooit met de vingers aan, zelfs de inloopgroef niet. Je ziet mensen ze zo ook wel uit de hoes halen, maar volgens mij leg je daar wel een begin van een laagje vettigheid neer.... Soms tikken en/of spetters, tja, dat hoort wel bij het medium. Ik had het liever niet natuurlijk maar heb dát wel geaccepteerd. Omdat ik wel hard draai hoor ik wel op momenten de plaatruis, maar eigenlijk alleen maar tussen de nummers in of bij zachte passages.

Maar goed, ieder zo zijn ding hé 😎, ik vind de vloeiendheid die zo bij het vinyl hoort (vind ik dan) veel belangrijker dan de nadelen daarvan 😏

Link to comment
Share on other sites

De groef aanraken was natuurlijk taboe (geldt ook voor CDs, al is er dan geen groef). Of bv 2 keer achter elkaar een plaatkant afspelen (zo niet goed zijn omdat de groeven te warm konden worden...). Ik gebruikte meestal met een canton discstat (en daarvoor de hele plaat met eekhoorn haren bortsteltje, nooit nat)

Natuurlijk vergroot ik de de nadelen nu, maar die negatieve herinnreingen zijn meer blijven hangen dan de positieve.

Ik ben meen ik pas op CD overgegaan ergens eind jaren 80, (na even een pauze in mn audiofiele leven). Meen met een Technics SLP-777 in de uitverkoop bij Correct http://vintage-audio-laser.com/liste_dac/images/technics/technics_slp777.html

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ik ben zelf van vinyl naar cd overgestapt in 1986. In februari van dat jaar heb ik namelijk mijn tot dusver enige (knock on wood) huisbrand gehad en daarbij is de volledige vinylcollectie die ik had en mijn hele hifi-installatie (onder meer) gesmolten en/of verbrand. Ik had het jaar daarvoor verschillende demo's met cd bijgewoond en was telkens weer onder de indruk van de dynamiek die daaruit kwam. Dus toen ik sowieso alles opnieuw moest kopen, koos ik voor de cd en heb ik niet meer naar vinyl omgekeken. Tot dusver heb ik daar nooit spijt van gehad, al kijk ik nu met lede ogen toe hoe platenmaatschappijen de cd vrijwillig en wetens en willens om zeep helpen door de 105 dB dynamiek die de cd zelf biedt vrijwel volledig weg te halen (of op een of twee dB na) en dan het gemiddeld volume van de muziek omhoog te krikken tot maximum en zelfs daarover (en dat is dan met vervorming!). Gelukkig luister ik voor meer dan 90% naar klassiek en daar heb ik dan geen last van die "loudness wars". Maar af en toe koop ik ook graag wat popmuziek en dat durf ik nu bijna niet meer, omdat het helaas bijna altijd raak is met "loudness wars".

Link to comment
Share on other sites

Geef me de hand, ik zat in die tijd (1986) met rode oortjes in een Engels audioblad te lezen over het gloednieuwe format. Ben toen ook snel ingestapt, zonder precies te weten waarin. De cd is natuurlijk het volksformaat/volksvermaak, is digitaal, en kan tenslotte overal op afgespeeld worden. Tegenwoordig zie je iedereen met oortjes lopen, al zijn dat geen rooie. En om dan muziek beluisterbaar te houden, moest die dynamiekcompressie wel van stal komen. Gelukkig is de klassieke muziek die dans ontsprongen, al zou het me niet verbazen als daar ook wat compressie wordt toegepast.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...