Ome Henk

Welke albums heb jij deze week gekocht PART 3

5,357 posts in this topic

Toch maar gezwicht voor de Italianen. Niet bij dure Bol, maar op Ebay. Wat is dat toch, waarom doe ik dat? Er staan al meer dan 4000  (!!!) cd's op de Olive, en ik was nog lang niet klaar. :(

On 2017-7-14 at 6:01 PM, Tubejack said:

Vergeet ik nog.... het fijne van een LP vind ik: "de rust"  Je zet hem op en speelt een hele kant af.  

Dát vind ik hét grootste (bijkomende) voordeel van vinyl. Zelfs als ik een ceedeetje opzet heb ik nóg vaak de neiging de AB te grijpen. Met vinyl "moet" je het hele album door (ja, inderdaad, óók beide kanten....) en dat geeft een bepaalde mate van rust. Bovendien is er door de artiest normaliter veel aandacht besteed aan de opbouw van een album en met vinyl onderga je die dan in zijn geheel....

Gelukkig heb ik dat met een harde schijf niet. Stel je voor, de interne dwang die helemaal te moeten afluisteren. :o

Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik luister het liefst naar complete werken. Symfonieën, strijkkwartetten, pianosonates of opera's, of albums van jazz, rock, pop of you-name-it, of losse nummers daarvan. Muziek zoals muziek bedoeld is als het ware. Zonder die knellende verpakking van een cd of lp, bevrijd op een zee van ruimte die een harde schijf biedt.

Mahler als 'gesamtkunstwerk', nou dan zit je nog wel even ;)

Deels eens met Rene, maar het is niet het medium op zich dat daar debet aan is maat het idee dat als er 75 minuten op een cd kan die dan ook vol gespeeld moet worden, zelfs als je maar materiaal voor een EP hebt. Ook als kunstenaar moet je je continu afvragen, voldoet dit nog wel aan mijn kwaliteitsstandaard, waar heb ik de lat liggen. Een LP dwingt je tot 2x 25 minuten en zelfs  daar zie je niet alleen maar sterke tracks.

Edited by Seed7

mag ook, een van die ouwe knarren die veel te vaak uitgevoerd worden. Net een ellenlange zinloze facebook discussie waar iedere dirigent z'n zegje moet doen en alle zelfbenoemde critici toch al een of andere ouwe meuk als onovertrefbare referentie hebben uitgeroepen als een blauw duimpje omhoog.

Edited by Seed7

Marillion - Misplaced Childhood - vinyl box

Verkrijgbaar op CD en Blu-Ray met 5.1 mix maar ook als vinyl uitgave. Er zit een supermooie glossy insert bij met tekst over het album. De eerste fans hebben er al enkele fouten uitgehaald, dat is dan weer jammer. De box wordt geleverd met een live concert uit Utrecht. Nederlandse trots dus dit concert. Zelf draai ik nog even het album en kom ik vast nog terug op het concert. Het vinyl is erg mooi. Welke fabriek het zo mooi heeft afgewerkt weet ik niet, maar hulde. Er zit bij mij alleen een lichte klik in een stilmoment, maar daar is overheen te komen. Wat me opvalt bij het album is dat kant A eigenlijk de mooiste kant is. Op kant B staan wat minder mooie nummers en komt er een lichte herhaling, maar de uiteindelijke tekst is wel heel mooi: 

Hey you, you've survived
Now you've arrived
To be reborn in the shadow of the magpie

Bron.

Weblinks naar Bol.com, waarbij de goede muziekhandels de box vast ook hebben staan. De mijne komt uit Pop-Eye in Alkmaar.

Edited by Ivan10