Jump to content

Welke albums heb jij deze week gekocht PART 3


Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Precies grijs gedraaid  :lol: Ook al heb ik nooit de LP gehad, wel de CD en de SACD.  Het album klinkt fenomenaal goed via buisjes die ouder zijn dan de opnames en een goed Japans draaitafel huwelijk. Er is duidelijk zorg aanbesteed, dat zie je aan alles. De hoes, binnenhoes, de extra gadgets en een mooi vlak 180grams vinyl.  Top album! Geremastered van de originele analoge tapes.  Daar word ik als mens nu helemaal blij van. :)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit die mooie doos Pink Floyd Recovery gekocht, om Pink Floyd compleet te krijgen. Dat was toch wel vóór de LP-revival. Denk dat de muziekindustrie wel garen spint hierbij, en vermoedelijk is het een prijzig plaatje dat je nu gekocht hebt.

 

Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij ook niet. De tijd dat je zulke prijzen in guldens moest neerleggen voor een behoorlijke LP ligt toch al ver achter ons. Ik heb nog even gezocht, maar vond de rekening van de Recovery-doos uit 2011 niet zo snel. Zal ook geen kattenpis zijn geweest.

Maar ik vond iets anders, waar ik al lang op zoek naar was. Voor een ander topic.

Link to comment
Share on other sites

Toch maar gezwicht voor de Italianen. Niet bij dure Bol, maar op Ebay. Wat is dat toch, waarom doe ik dat? Er staan al meer dan 4000  (!!!) cd's op de Olive, en ik was nog lang niet klaar. :(

Link to comment
Share on other sites

On 2017-7-14 at 6:01 PM, Tubejack said:

Vergeet ik nog.... het fijne van een LP vind ik: "de rust"  Je zet hem op en speelt een hele kant af.  

Dát vind ik hét grootste (bijkomende) voordeel van vinyl. Zelfs als ik een ceedeetje opzet heb ik nóg vaak de neiging de AB te grijpen. Met vinyl "moet" je het hele album door (ja, inderdaad, óók beide kanten....) en dat geeft een bepaalde mate van rust. Bovendien is er door de artiest normaliter veel aandacht besteed aan de opbouw van een album en met vinyl onderga je die dan in zijn geheel....

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig heb ik dat met een harde schijf niet. Stel je voor, de interne dwang die helemaal te moeten afluisteren. :o

Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik luister het liefst naar complete werken. Symfonieën, strijkkwartetten, pianosonates of opera's, of albums van jazz, rock, pop of you-name-it, of losse nummers daarvan. Muziek zoals muziek bedoeld is als het ware. Zonder die knellende verpakking van een cd of lp, bevrijd op een zee van ruimte die een harde schijf biedt.

Link to comment
Share on other sites

Mahler als 'gesamtkunstwerk', nou dan zit je nog wel even ;)

Deels eens met Rene, maar het is niet het medium op zich dat daar debet aan is maat het idee dat als er 75 minuten op een cd kan die dan ook vol gespeeld moet worden, zelfs als je maar materiaal voor een EP hebt. Ook als kunstenaar moet je je continu afvragen, voldoet dit nog wel aan mijn kwaliteitsstandaard, waar heb ik de lat liggen. Een LP dwingt je tot 2x 25 minuten en zelfs  daar zie je niet alleen maar sterke tracks.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

mag ook, een van die ouwe knarren die veel te vaak uitgevoerd worden. Net een ellenlange zinloze facebook discussie waar iedere dirigent z'n zegje moet doen en alle zelfbenoemde critici toch al een of andere ouwe meuk als onovertrefbare referentie hebben uitgeroepen als een blauw duimpje omhoog.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Marillion - Misplaced Childhood - vinyl box

Verkrijgbaar op CD en Blu-Ray met 5.1 mix maar ook als vinyl uitgave. Er zit een supermooie glossy insert bij met tekst over het album. De eerste fans hebben er al enkele fouten uitgehaald, dat is dan weer jammer. De box wordt geleverd met een live concert uit Utrecht. Nederlandse trots dus dit concert. Zelf draai ik nog even het album en kom ik vast nog terug op het concert. Het vinyl is erg mooi. Welke fabriek het zo mooi heeft afgewerkt weet ik niet, maar hulde. Er zit bij mij alleen een lichte klik in een stilmoment, maar daar is overheen te komen. Wat me opvalt bij het album is dat kant A eigenlijk de mooiste kant is. Op kant B staan wat minder mooie nummers en komt er een lichte herhaling, maar de uiteindelijke tekst is wel heel mooi: 

Hey you, you've survived
Now you've arrived
To be reborn in the shadow of the magpie

Bron.

Weblinks naar Bol.com, waarbij de goede muziekhandels de box vast ook hebben staan. De mijne komt uit Pop-Eye in Alkmaar.

 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Hortus Festival live - 5 cd's met 'historische' opnamen van het Hortus Festival, een zomermuziekfestival dat zich elk jaar afspeelt in 6 prachtige locaties: Hortus Botanicus Leiden (waar ik gisteren was), Hortus Botanicus Amsterdam, Huize Frankendael Amsterdam, Belmonte Arboretum Wageningen, Oude Hortus Utrecht en Hortus Botanicus Haren.
In elk van die plekken wordt hetzelfde programma gebracht in 6 achtereenvolgende weken.

En nu zijn er opnames van enkele uitvoeringen uitgebracht op cd's, die gisteravond gepresenteerd werden. Het was voor mij een verrassing, al herinnerde ik me wel een enkele keer dat er een opname werd gemaakt waar wij bij zaten, bv op 19 augustus 2015 met Clara Schumann, maar dat was ik zowat al vergeten.

De muziek op de cd's komt uit de periode 1800-1950, is soms bewerkt voor piano als het grote orkestwerken betreft. Het is muziek voor de kleine bezetting, gebracht in de intieme sfeer van kleine zalen. Gisteravond zat ik vlakbij de open klep van de Érard-vleugel waar Stefan en Martijn Blaak samen vierhandig op speelden, en dat was wel een belevenis. Niks klein.

Muziek van Debussy, Schumann, Ravel, Wagner, Barber, Chopin, Poulenc, Stravinsky, Schönberg, Schulhoff, voor piano, zang, viool, cello, fluit enzovoort.
Op de achtergrond klinken soms natuurlijke geluiden van vogels of van een enkele vroedmeesterpad...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Gisteravond weer een topconcert gehad in de AlMa-zaal alhier, met een Deense gitarist en zanger, Bjarke Ramsing, begeleid door een contrabas. Eerste rang plaats, bier en wijn ging rond, bakken chips werden gedeeld. Natuurlijk na afloop ook hun cd-tje gescoord. Moet zeggen dat ik net naast de laatse LP-uitgave greep, want daarvan waren er nog maar drie. De master was (per ongeluk?) vernietigd dus die LP was een heus collectors item. Enfin, de organisatoren van het feestje hadden hem wel, dus wie weet zie ik die nog eens.

a2888056702_16.jpg

https://bjarkeandthebareorchestra.bandcamp.com/track/det-hele-r-r-ved-ingenting

De cd ging voor een tientje van de hand, en daar heb ik me maar mee tevreden gesteld. Meteen maar in freedb gestopt, voor andere goudzoekers. Tja, dit was dus tevens een op-en-top audiofiel avondje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Niemand koopt nog wat, tegenwoordig?

Ik ook niet eigenlijk. Vernam dat er een enorme doos met Herbert Von Karajan is uitgekomen, bijna 400 geluids- en beelddragers voor maar iets van 850 euro. Ik hóór mijn lieve moedertje al roepen: in nog geen 850 jaar!
En gelijk heeft ze. ik moet er niet aan denken. :blink:

Maar ik was wel blij met wat er vanochtend op de mat lag: een cd van het Orgelpark, die werd toegestuurd aan de 'gastvrienden' ervan. Ik had niks verwacht.

Het is een cd met - uiteraard - orgelwerk, maar in het wat minder orgelminded genre van de tango: Mi Corazón, Tangos para órganos. Aart Bergwerff op orgel. Diverse componisten hebben er een steentje aan bijgedragen, om te beginnen natuurlijk Astor Piazzolla, maar ook Jeroen van Veen, Klaas de Vries en Igor Strawinsky.

63232-tango.jpg

https://www.orgelpark.nl/nl/Publicaties/CD's/Mi-Corazón-

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mumsoft said:

Niemand koopt nog wat, tegenwoordig?

Jawel hoor, maar post dat hier niet altijd. Weliswaar niet deze week aangeschaft, maar oké, mijn laatste aanwinsten:

MI0004219259.jpg?partner=allrovi.com

Fink - Fink's Sunday Night Blues Club

 

MI0004280881.jpg?partner=allrovi.com

Melanie de Biasio - Lillies

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Duck-Twacy said:

Ik koop gemiddeld 1 cd per week

Heb je dan wel de tijd om een album goed te leren kennen? Als je er zóveel koopt? Bij mij is het het andere uiterste hoor, ik draai een album dan heel vaak en daarna de laatste aanwinsten. En dan ook de (echte) ouderen er tussendoor. Maar ik heb er het laatste half jaar een stuk of 8 of zo aangeschaft en dat is me eigenlijk al te veel :huh: :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Zit wat in. Ben nu bv bezig met een doos Vivaldi, maar liefst 40 cd's, gekocht in 2013. Dus nog niks van gehoord. Ik heb gewoon teveel gekocht, zeker nadat mijn set zo'n enorme boost had gekregen door de verbetering in structuur. Het is ongetwijfeld een kwestie van ogen groter dan de buik, met boeken ging dat net zo.

Nu ben ik flink op de rem aan het trappen. Kijk naar het huis en wat er in aanwezig is met de ogen van iemand die er ooit afstand van moet nemen, en wat je dan achterlaat voor de erfgenamen. En dat in een wereld die zegt, brult, schreeuwt: koop dit, koop dat!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

Heb je dan wel de tijd om een album goed te leren kennen? Als je er zóveel koopt? Bij mij is het het andere uiterste hoor, ik draai een album dan heel vaak en daarna de laatste aanwinsten. En dan ook de (echte) ouderen er tussendoor. Maar ik heb er het laatste half jaar een stuk of 8 of zo aangeschaft en dat is me eigenlijk al te veel :huh: :D :D :D

Ws niet, er ontstaan vanzelf favorieten en sommige blijven lang in hun folie.. Het meeste luister ik tijdens thuiswerken op youtube of op ed werkkamer set. De aankoop gaan ook vaak in horten em stoten paar weken niets dan weer 3 a 4 in een keer.

Overigens in vroeger draaidjes over hoeveel cd's of lp's men bezit, zat ik meestal bij de onderkant van de aantallen (er is een periode geweest dat ik weinig kocht).

Ik heb de meeste nu in discog staan (geloof alleen geen verzamel cd's, aanwinsten van laatste maand en klassieke werken  (zie mn profiel)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Duck-Twacy said:

Ws niet, er ontstaan vanzelf favorieten en sommige blijven lang in hun folie.. Het meeste luister ik tijdens thuiswerken op youtube of op ed werkkamer set. De aankoop gaan ook vaak in horten em stoten paar weken niets dan weer 3 a 4 in een keer.

Overigens in vroeger draaidjes over hoeveel cd's of lp's men bezit, zat ik meestal bij de onderkant van de aantallen (er is een periode geweest dat ik weinig kocht).

Ik heb de meeste nu in discog staan (geloof alleen geen verzamel cd's, aanwinsten van laatste maand en klassieke werken  (zie mn profiel)

Leuk om te zien, dat overzicht. Juist ook de overeenkomsten. En hee, jij hebt die Krall ook :D. Ik mis David Sylvian in het rijtje... :o :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Donderdag in De Doelen, bij een Red Sofa concert, Palimpsest van Simeon ten Holt.

Ooit kwam Alex thuis van een ligconcert, waar hij samen met een collega van hem was geweest, in een kerkje in - ik meen - Santport. Enthousiast!  Prachtig concert met muziek van Ten Holt, een naam die mij toen nog niet veel zei. Canto Ostinato zal het zijn geweest. Hij had ook meteen een doosje met die muziek gekocht, een stuk of tien cd's met Canto Ostinato (natuurlijk), Horizon, Lemniscaat, Méandres en Soloduivelsdansen. Sindsdien heb ik Simeon ten Holt sterk leren waarderen.
Donderdag was het concert met Maarten van Veen aan de piano, en Nicole Jordan als sopraan. Bijzonder, mevrouw Jordan had ik een week of wat eerder gehoord hier vlakbij, bij een concert van Trio Windstreken. En nu dus in Rotterdam bij een Amerikaans concert, van Amy Beach, via Charles Ives, en Samuel Barber naar Cole Porter. Niks van Ten Holt, maar er lag dus wel deze cd, naast het doosje met 5 cd's van het Hortusfestival, waar Maarten van Veen de drijvende kracht van is. Toeval bestaat niet.

Het leek mij een passende aanschaf, een soort afsluiting van een mooie tijd. Het gaat nu niet goed met Alex, en deze muziek zal hij nooit horen, vrees ik. Het Doelenensemble voert deze muziek uit, die geschreven is voor string septet.

Simeon%252BTen%252BHolt%252BPalimpsest.j

 

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...