Jump to content

Aarding


Douma
 Share

Recommended Posts

Ik vond een oud topic aangaande aarde :)

Gisteren zei ik dat de Garrard 301 niet geaard was en ook geen brom.

Douglas merkte op,dat kan niet er is een strooiveld van de motor dat brom geeft als je de dt niet aard.

Roger was niet verbaast dat ik geen brom had.

De Lenco bromt wel als ik hem niet aard.

Elementen hebben daar hun rol in,met de een meer brom dan met de ander.

Hoe ervaren jullie dat.

 

To brom or not to brom, that is the question :D

 

Ze zeggen wel eens dat je niet aan het karakter die oude DT's moet willen morrelen. Dus als ze brommen, lekker laten brommen. Persoonlijk hou meer van geen gebrom, maar dat is strikt persoonlijk ;) I.i.g. is een succesvolle remedie bij brommende DT's, de arm en chassis aarden met een aparte aarddraad naar de PP. Soms is dat gecombineerd met de aarde van de interlinks maar een aparte draad is vaak beter.

Link to comment
Share on other sites

De aarde hoeft in sommige gevallen niet aangesloten. Eea is afhankelijk van een aantal factoren. Een daarvan is de interne aardeschakeling in je versterker. De andere is hoe de aarde aangasloten is intern in de speler. Als ik een platenspeler aansluit doe ik dat normaliter met de aarde aangesloten, mar zelfs dan kan er een brom ontstaan. Als je dan de aarde van de speler loshaalt, kan het zijn dat de brom weg is. Als dat het geval is, gewoon los laten hangen. Je hoeft nl niet met alle geweld die aardedraad aan te sluiten. Als er geen aardlus is, is er ook geen probleem. Geen problemen fixen die er niet zijn.

Link to comment
Share on other sites

Het maakt in Groovy's opstelling niet uit of de aarde aangesloten is of niet. Het bromt niet. Toen de Whest eraan kwam te hangen, was er brom en die was met geen mogelijkheid weg te krijgen.

Nogmaals, als er geen brom is, hoef je die ook niet weg te halen, met of zonder draad aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

Het maakt in Groovy's opstelling niet uit of de aarde aangesloten is of niet. Het bromt niet. Toen de Whest eraan kwam te hangen, was er brom en die was met geen mogelijkheid weg te krijgen.

Nogmaals, als er geen brom is, hoef je die ook niet weg te halen, met of zonder draad aangesloten.

 

Zo'n Whest moet dan toch ook stil te krijgen zijn?

Link to comment
Share on other sites

Wist niet dat jij je zo snel gewonnen gaf met zoiets :huh:  :lol:

Geen idee hoe het kwam dat de West bromde,misschien iets met de bedrading.

Ik heb  verschillende phonotraps op de Luxman gehad en die waren ook stil.

Link to comment
Share on other sites

Wist niet dat jij je zo snel gewonnen gaf met zoiets :huh:  :lol:

Normaal doe ik dat ook niet, maar ik ben geen fan van die Whest. Ik vind het een middelmatige phono (Charles kent mijn mening), die in mijn optiek te duur is voor wat hij levert.

Link to comment
Share on other sites

 

 


Normaal doe ik dat ook niet, maar ik ben geen fan van die Whest. Ik vind het een middelmatige phono (Charles kent mijn mening), die in mijn optiek te duur is voor wat hij levert.

 

Ok, ok. De van dik hout zaagt men planken filosofie van Whest staat mij ook niet zo aan maar daarom hoeft ie nog niet te brommen ;)

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Soms is het aardeplaatje het probleem. Op de foto hieronder zie je zo'n plaatje op het Stanton 881 Tripple E element. Dat maakt verbinding tussen de behuizing van het element en de pin linksonder. Wanneer de behuizing aan de arm wordt geschroefd zijn er dus twee aardverbindingen met kans op brom. Dat plaatje kun je er met een klein schroevendraaiertje makkelijk uit lichten. Of de andere aarddraad niet aansluiten natuurlijk. Wanneer er sprake is van een gebalanceerde phonotrap, hoort dat plaatje er natuurlijk ook niet te zitten.

 

5056854051_3abcac1f63_z.jpg

 

 

An additional variation: the stock Stanton body has a ground strap, visible in the above photo, that connects the metal cartridge body to ground via the left channel ground pin.  It is needed if the cartridge is mounted in a plastic headshell or tonearm, or when using the plastic mounting bar shown in your photographs, because otherwise the cartridge body won't be grounded and the setup will be susceptible to hum.  That strap is removed should the cartridge be mounted to a metal headshell or tonearm mount because otherwise a ground loop would be created.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Die Whest heeft bij mij nog nooit gebromd: niet op de set op zolder en niet op de totaal andere set in de huiskamer. Toen ik hem heb gekocht, heb ik hem een op een vergeleken met mijn toenmalige Black Kube en de duurste Trichord. In de huidige setting klinkt hij iets aan de dunne kant in het midden en mist wat in laag ten opzichte van de DIY Pearl van Roger. Die is toch wel superieur en ongeveer wel het beste wat ik in huis heb gehad met uitzondering van de Einstein misschien. De phonotrappen die ik via Puresound in huis heb gehad klonken eigenlijk allemaal beter met uitzondering van de Bluenote. Maar goed ze waren allemaal minstens twee maal zo duur.

 

Overigens beweert Ruud Jansen (Ruud 13) dat het bij aarding alleen om veiligheid gaat en niet om klankverbetering. Die Engelsen vonden vroeger aarding niet nodig kennelijk. Kijk maar eens naar Quad en Garrard (hoe zit dat met Leak Jack?). Als je dat gaat mixen met apparatuur die wel geaard is levert dat misschien wat hindernissen op die ook wel zijn op te lossen. Bij Peter klinkt het verder prima in ieder geval.

 

Mijn ervaring is dat naast de aarding van de arm, aarding van het metalen chassis grote voordelen heeft. Veel minder last van statische elektriciteit in de winter in ieder geval.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik wil de West aanstaande vrijdag wel eens horen als ik bij jouw ben.

Mijn andere dt's zijn wel geaard omdat ze anders wel brommen.

Nu vertelde iemand(niet van het forum) dat de Garrard wel geaard zou zijn middels het contact tussen de headshell en armbuis van de sme.

Of hij zou intern geaard moeten zijn.

Ik heb de schijf er af gehaald en zie nergens een draadje naar het chassis lopen.

Afijn ik draai lekker door,mocht ik in de winter prik op mijn vingers krijgen dan aard ik hem alsnog.

:)

Link to comment
Share on other sites

De Pearl moet zaterdag toch terug naar de eigenaar. Dus we gaan eerst luisteren met de Pearl en daarna met de Whest. Morgen check ik eerst even de Whest in de huiskamer, bij jou hadden we links geen signaal.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ben hier afgelopen week aan het testdraaien geweest met het prototype van de in Januari te verschijnen WREN van Dr Feickert. Zit in pak-em-beet in dezelfde prijsklasse als de door jou zo begeerde Einstein, maar heeft als extra 2 MM aansluitingen en 2 MC aansluitingen, allen separaat in te stellen. Misschien moet je die ook nog eens de revue laten passeren? Ik vermoed dat je nog wel eens van je stoel zou kunnen vallen, extreem dynamisch en werkelijk muisstil!

 

WREN_zps0cqyv4fa.png

Link to comment
Share on other sites

Overigens beweert Ruud Jansen (Ruud 13) dat het bij aarding alleen om veiligheid gaat en niet om klankverbetering. Die Engelsen vonden vroeger aarding niet nodig kennelijk. Kijk maar eens naar Quad en Garrard (hoe zit dat met Leak Jack?). Als je dat gaat mixen met apparatuur die wel geaard is levert dat misschien wat hindernissen op die ook wel zijn op te lossen. Bij Peter klinkt het verder prima in ieder geval.

 

Dat kan mij niet voorstellen Carl. Iedereen die zelf wel eens een DT aangesloten heeft weet dat het wel of niet aarden met de losse aarddraad op de vv uit kan maken m.b.t. brom. Op (bijna) iedere vv met een phono ingang zit daarvoor een speciale schroef. Die aarddraad heeft niets met veiligheid te maken, daar is ie veel te dun voor. Veiligheidsaarde is die welke in een randaarde netstekker zit.

Link to comment
Share on other sites

Zeker Hans, maar dat is weer heel wat anders Overigens wat is een goede steraarde als de aardes van je spullen via de interlinks doorverbonden zijn? Dat is dus niet altijd mogelijk. Laten we ons even beperken tot de aarde van de DT, is al moeilijk genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Dit draadje is begonnen over aarde aan netwerkbekabeling. We zijn in 14 jaar dus toch al een heel stuk afgedwaald.

 

Yup dat was nog uit de tijd van ISDN. I.d.d. niet veel mensen die daarmee nog internetten. Draaitafelen daarentegen........ Groovy's schuld  :P:lol:

Link to comment
Share on other sites

Dat kan mij niet voorstellen Carl. Iedereen die zelf wel eens een DT aangesloten heeft weet dat het wel of niet aarden met de losse aarddraad op de vv uit kan maken m.b.t. brom. Op (bijna) iedere vv met een phono ingang zit daarvoor een speciale schroef. Die aarddraad heeft niets met veiligheid te maken, daar is ie veel te dun voor. Veiligheidsaarde is die welke in een randaarde netstekker zit.

 

Ruud had het niet specifiek over draaitafels maar over (audio) apparatuur Peter. Maar ik vraag me toch even af waarop vroeger een Garrard op geaard werd want bijvoorbeeld een 33/303 is een ongepaarde versterker. Waar haalt die dan de aarde vandaan.sorry ik ben niet technisch verder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...