Jump to content

Wat kan je nou precies met een oscilloscoop


Henk&audio
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Rondom wat je zo al nodig hebt om een draaitafel in te stellen en te stemmen, hoor ik nog al eens dat een scoop onontbeerlijk is. Bijvoorbeeld de resonantiefrequentie van de element/arm-combinatie is zichtbaar te maken. Het instellen van de dwarsdrukcompensatie wordt meer precies, etc. De serieuze en professionele leveranciers van analoge apparatuur en componenten beschikken over zo'n scoop (zegt men). Ook heel wat liefhebbers hebben zo'n meetinstrument. Uit een opslag van een lab heb ik een oude maar goed werkende Philips PM3230 2-straals scoop gekregen. Dat is leuk, maar hoe nu verder? Hoe sluit je dat ding aan op de draaitafel, wat zie je dan, wat betekent wat ik zie, zijn vragen die bij me boven komen. Moet je een electronicus zijn om dit instrument te bedienen of zijn een paar hints en tips al voldoende?

 

Wie kan mij een beetje op weg helpen? Zijn er dingen die je absoluut wel of juist absoluut niet moet doen omdat je anders of de scoop of element of mc-versterker venielt, etc?

 

Groeten,

 

Henk

Link to comment
Share on other sites

Hoi Henk,

 

Heel simpel gezegd is een scoop niets meer dan een voltmeter. Gelukkig kan ie wel wat meer, nl spanning t.o.v tijd weergeven. Zo kun je dus signalen weergeven op het scherm.

 

Om een draaitafel af te kunnen stellen heb je een LP met meetsignalen nodig (bijv de HifiNews Test LP, maar er zijn er meer en die worden regelmatig op Ebay te koop aangeboden). Je kunt de platenspeler rechtstreeks op de scoop aansluiten (met BNC2RCA-adaptertjes), maar als je een MC-element hebt wordt het wat lastig. Een meetbereik van 0,1mV zit er meestal niet op en je zult de scoop dan op zijn kleinste meetbereik moeten zetten (ik meen bij die van jouw 2mV). Om toch een goed meetbaar signaal te kunnen zien kun je de phonotrap ertussen zetten (maar die heeft meestal wel iets vervorming) of je kunt step-uptrafo's gebruiken. Er zijn van die handige "tussenprikkers" te krijgen (weer op ebay, want ze worden niet meer gemaakt), bijvoorbeeld de Sony HA-T10 of de Glanz GMCT10. Beide trafo's hebben een 1:10 omzetting zodat je MC 10x versterkt wordt. Meestal is dat genoeg voor de scoop.

 

Als je dan de LP opzet en de signalen bekijkt, moeten er 2 perfecte sinussen te zien zijn. Is er een "rafelig" moet je de instelling van de platenspeler aanpassen.

 

Al met al is het een heel verhaal dat ik hier niet zomaar wil neerzetten. Als je het een keer hebt gezien hoe het moet, weet je theoretisch wat er gedaan moet worden. De hele afstelling kan wel ettelijke uren in beslag nemen.

Link to comment
Share on other sites

Je kunt de platenspeler rechtstreeks op de scoop aansluiten (met BNC2RCA-adaptertjes),  

 

Bij de scoop zit geen probe, heeft de gulle gever mij verteld. Is een probe hetzelfde als de door jou genoemde BNC2RCA adapters? Of zijn dat de connectors die gebruikt werden/worden in een coax-netwerk?

 

Moet ik dus een probe aanschaffen of is zo'n BNC2RCA adapter voldoende?

 

Groeten,

 

Henk

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Henk&audio:

 

Bij de scoop zit geen probe, heeft de gulle gever mij verteld. Is een probe hetzelfde als de door jou genoemde BNC2RCA adapters? Of zijn dat de connectors die gebruikt werden/worden in een coax-netwerk?

 

Moet ik dus een probe aanschaffen of is zo'n BNC2RCA adapter voldoende?

 

Groeten,

 

Henk

 

Een probe is geen adapter. Met een probe kun je signalen meten. Meestal kun je ook nog instellen of je het signaal 1x (op 'ware grootte' dus) of 10x vergroot wilt zien. Maar hoe zo'n probe precies werkt weet ik ook niet. Ik heb er wel eens mee gewerkt, maar ik vergeet steeds hoe ie werkt... :(;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Henk,

 

Een probe heb je niet nodig. Ik heb trouwens een fout in de benaming van de adaptertjes gemaakt. Het moeten RCA to BNC adapters zijn (RCA2BNC). je hebt er 2 van nodig en die dingen kosten iets van

Link to comment
Share on other sites

Die V.d.Hul's zien er wel mooi uit maar heb je voor het aansluiten op je scoop beslist niet nodig. Zonde van het geld, je meet er echt niet beter mee.

 

Die standaard BNC2Cinch convertertjes zijn in vrijwel iedere goed gesorteerde audio/video handel te krijgen. Ze zijn eigenlijk bedoeld om videokabels met tulpstekkers op een video ingang/uitgang met een BNC aanluiting aan te sluiten. Ook kun je kant en klare coaxlabels krijgen met aan de ene kant een tulpstekker en aan de andere kant een BNC connector.

 

Overigens hoef je dat meten niet direct op je element te doen. Als je hem aansluit op je MM/MC VV kun je ook prima meten. Je hebt dan tevens de juiste afsluiting van je element (hoop ik ;) ).

Link to comment
Share on other sites

bij de onmisbaarheid van de scoopp zou ik toch wel een kanttekening willen plaatsen, zit je regelmatig achter een draaitafel op de werkbank of zijn er problemen welke iets verder voeren dan gemiddeld, is een scoop inderdaad beslist noodzakelijk.

echter wil je een draaitafel afregelen en ben je bereid hieraan veel tijd en aandacht te besteden, is het zeer wel mogelijk om een heel erg goed resultaat zonder scoop te bereiken.

Het begin van alles is begrijpen wat je aan het doen bent, op een scoop zie je dan erg makkelijk welke veranderingen kunnen optreden, echter met de juiste plaat een een paar goede oren, kun je het ook waarnemen, je moet dan wel langdurig naar het gekrijs van testtonen luisteren...................

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Helemaal mee eens Jitze :)

 

Waar het allemaal om draait is het afregelen van de juiste aftasthoeken, naaldkracht en dwarsdruk.

 

Iedere misafregeling uit zich onverbiddelijk in kanaalongelijkheid en vervorming. Dat kun je op het gehoor heel goed vastsstellen.

 

Eigenlijk veel beter dan een scope is een goede testplaat + een spectrumanaliser.

 

In feite komt het op het volgende neer: Regel alles af op minimale vervorming en zoveel mogelijk kanaalgelijkheid. Als je een sinustoon van een testplaat afspeelt en je bekijkt beide kanalen op een spectrum-analiser dan zie je aan het harmonische plaatje onmiddelijk wat er gebeurt. De truck is dan om die harminischen zo laag mogelijk te krijgen EN, heel belangrijk, voor beide kanalen zo veel mogelijk gelijk.

 

Zo'n spectrum analiser is niet duur. Je vindt op internet diverse goede free-ware en share ware FFT programma's (RTA's) waarmee je met een goede soundcard het klusje uitstekend kunt klaren. Een Soundblaster Live1024 is hier al uitstekend geschikt voor (op 48 KHz sample rate).

 

Goede en goedkope FFT software vindt je o.a. hier:

 

http://www.sumuller.de/audiotester/ (goede share ware)

 

 

http://www.dazyweblabs.com/shannonsoft/page3.html (free ware)

 

cool.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Er zijn gratis programma's voor de pc. Hiermee maak je van een pc een oscilloscoop. Ik heb daar wel eens naar de signalen uit m'n draaitafel gekeken. Maar aan mijn arm kan ik weinig stellen. Misschien ga ik met dat programma nog eens wat experimenteren. Wally Malewics (zo goed?), heeft me weer aan het denken gezet.

Link to comment
Share on other sites

 

Wie gebruikt er hear eigenlijk een oscilloscoop voor bijvoorbeeld het afstellen van de dwarsdrukcompensatie?

 

 

Yeb die gebruik ik.

 

Nog een oud beestje maar voldoet prima.

Je hebt daar wel een 2 kanaal's scoop voor nodig.

De soft scopes voldoen hier overigens ook prima voor.

onder linux heb ik er ook een paar maar voor de windows machines zijn er ook vol;doende te vinden.

Deze is erg aardig en heeft veel mogelijkheden die je bij het in regelen van een dt nooit nodig zal hebben.

Ga je wat verder is deze makkelijk in gebruik.

Link to comment
Share on other sites

Ha Ove,

Een scoop is handig om de maximale tracking te bekijken met een testplaat, meestal in X-Y modus. Iets anders zou ik wat betreft een DT niet kunnen bedenken. Die maximale tracking haal je alleen als ALLES optimaal afgesteld staat, dus i.d.d. ook de dwarsdrukcompensatie i.c.m. de naaldkracht.

En daarvoor zijn die progjes i.c.m. een goede geluidskaart prima geschikt. Al moet ik wel zeggen dat de kwaliteit van die gratis progjes sterk verschilt. Sommigen zijn echt frustrerend en doen niet goed wat ze moeten doen. Welke wel echt goed werkt is deze: http://www.virtins.com/multi-instrument.shtml Die is niet gratis, kost je $25 maar doet het bij mij probleemloos.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik ook een scope voor de afstelling. Een scope is net iets nauwkeuriger dan een PC-scope van een paar tientjes, maar die voldoen ook. Eigenlijk heb je geen pc-scope nodig, want een wave-editor is ook bruibaar. Vaak is die bij de geluidskaart geleverd (software pakket), of je kunt er een gratis downloaden. Cool Edit (bestaat niet meer), Wavelab (niet gratis) en Audacity (wel gratis) bijvoorbeeld zijn prima bruikbaar.

Link to comment
Share on other sites

Als je een element met de scoop wilt beoordelen, kun je dat m.i. het best ná RIAA correctie doen. Na de volledige phono-voorversterking, dus op lijn-niveau. Het signaal van de meetplaat is dan "rechtgetrokken".

Maakt voor een enkele toon niet uit.

voor een (low) MC is het overigens wel aan te bevelen maar dat is meer om dat je dan eigenlijk een trafo er tussen moet hebben om goed te kunnen meten.

Link to comment
Share on other sites

Is sowieso aan te bevelen i.v.m. de aanpassing van het element en voor een voldoende ruisvrij signaal voor de scoop. En verder kun je dan zien of je PP wel voldoende headroom heeft en niet clipt bij de hoge amplitude tracks: Een platte kant aan de top van de sinus = cliippen, Rafels aan de top van de sinus = de naald raakt het spoor bijster en trackt niet meer bij die amplitude.

Link to comment
Share on other sites

Pjotr, on 27 Dec 2014 - 11:34 AM, said:

Een wave editor kan ook. Is wel omslachtig, moet je eerst een stukje opnemen en dan de golfvorm bekijken, wordt flink inzoomen dan. Met een scoop of scoop progje zie je real time wat er gebeurt als je wat verandert.

 Hoezo eerst opnemen? Je kunt  de waveeditor gewoon op recording zetten, dan heb je gewoon real time je beeld. Werkt echt heel gemakkelijk en is helemaal niet omslachtig.

 

Als je een oude analoge scoop hebt, dan kun je MC's vaak ook zonder versterking bekijken, maar je krijgt idd wat ruis op je signaal. De meeste betaalbare digitale scopes zijn te ongevoelig en dan moet je sowieso met een versterking gaan werken. Ik heb altijd een setje kleine step-up trafo's erbij (a la Ortofon T05 (ik heb de ZoNie uitvoering daarvan)). Handig voor MC's, want je signaal wordt voldoende sterk en ook handig voor MM's, want je hebt gelijk een galvanische scheiding zodat een eventuele aardlus niet hindert. 

Link to comment
Share on other sites

Ach maakt het verder uit Roger, linksom of rechtsom. Heb nou niet het idee dat er veel belangstelling voor is. En diegenen die het wel hebben, weten denk ik ook de weg wel. Aan de andere kant is het op gehoor ook prima te horen wanneer de naald niet meer spoort boven een bepaalde amplitude.

Link to comment
Share on other sites

Daar heb je gelijk in. Soms ziet het er op de scoop prima uit, maar hoor je al gelijk dat de naald in de groef staat te krijsen, zonder dat er ook maar iets aan versterking aan te pas komt. Dan meet ie wel goed, maar staat het toch fout. Het blijft toch een kunstje wat je moet leren. Theorie is leuk, maar praktijk is vaak anders.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...