Jump to content

Micro Seiki Bl 51 en Hana Sl


carl
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Ivan10 said:

Als het makkelijk was waren er vast meer fabrikanten. En een Micro Seiki kopieren is denk ik moeilijker dan het lijkt. Dat was een Japans topmerk. Hoeveel Micro Seiki clones zijn er nu op de markt? 

Dat is geen vergelijk. Eigenlijk moet je daarvoor terug naar de jaren '70 en '80. Toen was er i.d.d. een zee aan fabrikanten. En iedere goede instrumentmaker kan i.d.d. een top draaitafel maken als ie dat zou willen. Alleen hebben echt goede wat beters te doen... of je moet ze dik betalen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, KT88 said:

De Chinezen proberen dat al járen en tóch is dat het telkens nèt niet.

Werkelijk Charles, met zulke uitspraken kan ik je als recensent van een Hig-end audio - website niet echt serieus nemen.

Misschien duidelijker: vervang "high end draaitafel" eens door "wijn".

De wijn zoals wij die willen is mede afhankelijk van grondsoort en klimaat Sander. Die hebben ze in China niet, maar wel veel goedkope arbeidskrachten. Wel zo makkelijk bij de productie van een arbeidsintensief product als een draaitafel.

Als je naar BL 51 kijkt, zit die niet zo moeilijk in elkaar: fraai gefineerd multiplex, lager, plateau motor en voeding. Veel daarvan zal waarschijnlijk al op de markt te krijgen zijn. Er zullen genoeg gepensioneerde technici zijn die dat kunnen samenstellen. Zet mensen als Hans van Liempd en jou bij elkaar dan heb je al een schat aan kennis. Het grootste probleem zit niet bij het ontwerp maar  bij de productie in China. Daar moet je een waakhond hebben want anders gaat het fout. Quad liet er kastje voor zijn versterkers maken indertijd en er werd een heel groot aantal in spiegelbeeld afgeleverd. Niet raar dat die lui van Quad failliet gingen want iemand met modale intelligentie laat toch minsten een proefsample leveren voor de definitieve bestelling. Daarnaast heb je natuurlijk het marketingtechnische element want je moet natuurlijk wel een paar duizend platenspelers kunnen afzetten op wereldniveau. Weet je ik ben zelf op mijn 69 (sinds een dag) bezig met een totaal afwijkend project van wat ik in 35 jaar lang gedaan heb. Stapje voor stapje en als het niet gaat opleveren wat we verwachten gewoon stoppen en het verlies nemen. En vooral niet alles zelf willen doen maar uitbesteden en de hoofdlijn in zicht houden. Daar hoef je verder geen scholing voor te hebben als audio recensent want die zitten juist meestal met het hoofd in de wolken 🤫 Dat werk heb ik trouwens met veel plezier gedaan met Roger en Onno. En omdat het geen verdienmodel was heb ik oprecht geprobeerd eerlijke recensies te schrijven. Daarom werkte ik onder meer met een vast luisterpanel. Met de kennis van een recensent kan je trouwens niet zo veel behalve plezier beleven.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, carl said:

De wijn zoals wij die willen is mede afhankelijk van grondsoort en klimaat Sander

Hahaha, sorry, terroir is vooral een kwestie van microbiologie, verschillende gistsoorten etc en met name dat vleugje Brettanomyces. Wijn kun je overal maken waar druiven groeien en daar heeft China voldoende ruimte voor. Wijnen worden tegenwoordig door wijndesigners samengesteld, gericht wel of niet aanzuren van batches, bewust bepaalde bacterien en simpele gisten inzetten om voorloperstoffen te maken die uiteindelijk door Saccharomyces in de gewenste esters worden omgezet. 98% van de wijnen op de markt worden op die manier "in elkaar gestoken" en dan ook nog zo dat dat product jaar na jaar reproduceerbaar moet zijn. Ga er maar aanstaan met het veranderende klimaat, alcoholpercentages stijgen, minder smaakstoffen, meer handmatig toegevoegde tannines en noem maar op.,

Maar goed, ik kreeg een tijd geleden van een biermicrobioloog de vraag hoe aan 'goede' wijnen voor een redelijk budget te komen. Het antwoordt is uiterst simpel, koop geen wijnen waar de druif op het etiket staat. Kijk naar kleine streken, landgoederen of cooperaties.

T.a.v draaitafels, ik schat dat 80% van de grote draaitafels in de wereld in China in een en de zelfde fabriek gebouwd worden. Niet ontworpen, want het is niet zomaar een kwestie van een 'goed' lager en wat massa meer of minder. Aan een draaitafel ligt een hele filosofie ten grondslag, het is niet een kwestie van onderdelen shoppen zoals jij hier voorstelt. Kwaliteit is in China geen enkel probleem, die bepaal jij als opdrachtgever.

Jij had het over het lager. Vertel maar, waar moet een lager aan voldoen?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Och.. ik had jaren geleden een Consonance CD speler. Die was exact gelijk aan een Hegel. Hij klonk ook erg goed. De Hegel was alleen 3 keer zo duur. Kennelijk was hij wél bij Hegel ontworpen.

We zullen gaan merken wat er uit China komt. Op dit moment niet veel. Hoe lang gaat de industrie dat vol houden?

Wanneer er fabrikanten zijn die een kabel in 1,5 uur in elkaar zetten en dan vinden dat € 1500,- eigenlijk te goedkoop is, dan zet ik daar toch een grote vraagteken bij, ongeacht wat het materiaal kost. Ik hoor en zie dergelijke verhalen en producten regelmatig. Daarom denk ik dat de high end markt tamelijk verziekt is. 

Veel anderen (niet audiofielen) zien dat ook en verklaren de kopers dan ook kompleet gestoord. 

Ik vind het niet raar dat zo veel winkels moeten stoppen. En wanneer zich de volgende crisis aandient,  is het helemaal huilen. Hier in Nederland tenminste. Ergens zullen er altijd mensen wel met te veel geld blijven.

Link to comment
Share on other sites

Net als bij audio ben ik op het gebied van wijn een gebruiker Seed 😀 Wel grappig dat jij de productie van wijn als iets simpels ziet en de productie van audio als problematischer en ik denk toch echt dat het omgedraaid is. Met druiven heb je bijvoorbeeld  te maken met mindere oogstjaren om maar iets te noemen. Wat wijn probeer ik in ieder geval zo ver mogelijk te blijven van wijndesigners. En de druivensoorten kan ik toch niet onthouden. En inderdaad zo veel als mogelijk kleine landgoederen (Bordeaux) liefst in de buurt van grote namen. Helaas is mijn leverancier er vanwege gevorderde leeftijd nagenoeg mee opgehouden. Hij biedt nog maar twee/drie wijnen per jaar aan. Als je een alternatief hebt voor bijvoorbeeld Italiaanse wijnen dan hoor ik het graag.

Wat mij intrigeert als ik bijvoorbeeld bij Marco luister is dat zo’n oude buizen Sansui de sterren van de hemel speelt. En als ik dan op een andere show luister naar dat digitale gedoe vraag ik me elke keer weer af waarom? Maak die Sansui na in China voor minder geld en schaf een tussenschakel af. Dan wordt High End weer bereikbaar voor meer mensen. Hetzelfde met het idee van een Micro Seiki Kloon. Ik lanceer een idee en jij begint al moeilijk te doen over het lager. Dan wordt zo’n idee natuurlijk bij voorbaat niets. In een tijdperk waar raketten naar de maan kunnen zal iemand echt wel een betaalbaar en goed lager kunnen maken.  Sterker nog Cock heeft er een gevonden. Daaraan toevoegend is bij de koop van een draaitafel de optiek voor veel mensen doorslaggevend (nu heb ik het gedaan). Zo’n draaitafel in superglanslak met het uiterlijk van een piano en fraaie Chrome details heeft markt en zeker als die goed klinkt. Kijk eens naar Herman van Dungen, die heeft het wel door: Prima Luna en Kiseki. Van het laatste had hij de oude onderdelen in de kelder liggen en hij herlanceert met de oude elementenmaker een merk over de hele wereld.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, carl said:

Wat mij intrigeert als ik bijvoorbeeld bij Marco luister is dat zo’n oude buizen Sansui de sterren van de hemel speelt. En als ik dan op een andere show luister naar dat digitale gedoe vraag ik me elke keer weer af waarom? Maak die Sansui na in China voor minder geld.

Die is vast gereviseerd. Precies nabouwen gaat niet lukken. Ik snap het verband niet, tussen Sansui en digitaal?  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Wilke said:

Ik ben nooit in Munchen geweest, maar als foto,s ziet van draaitafels kom je dat de strot uit ,zoveel modellen te kust en te keur ,vroeger mocht je blij zijn als je 10 procent zag van de nu huidige aantallen,is die markt  dan niet kapot.

wilke

Hoe weet jij dat die verkocht worden Wiel? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

We zullen gaan merken wat er uit China komt. Op dit moment niet veel. Hoe lang gaat de industrie dat vol houden?

Schiet me net te binnen: Ik las dat dat virus wat nu heerst uit Japan komt i.p.v. China. Zat in een geïmporteerde Toyota Corona.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Tubejack said:

Die is vast gereviseerd. Precies nabouwen gaat niet lukken. Digitaal "gedoe" daar ben je zelf voor een deel zelf debet aan. Als iets  je niet interesseert, geef er dan  niet op af. ;) Ik snap het verband niet tussen Sansui en digitaal?  

Ik vind veel van dat digitale spul niet echt goed klinken Jack. Op zich heb ik er niets op tegen. En waarom zo’n Sansui dan wel ? En ik snap wel dat veel onderdelen niet/moeilijk zijn te verkrijgen. Uiteindelijk ook maar een kwestie van aantallen produceren.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tubejack said:

Niet leuk TL

 

Is wel een beetje flauw inderdaad. Ik las ook nog een theorie dat het virus in een lab in Canada is gemaakt van waaruit het gestolen zou zijn door chinezen. Als dat klopt is dat helemaal niet leuk, snap niet dat ze zulke rare dingen proberen te maken.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, TL 200 said:

Schiet me net te binnen: Ik las dat dat virus wat nu heerst uit Japan komt i.p.v. China. Zat in een geïmporteerde Toyota Corona.

Zeg het niet tegen Trump dan schaft hij de wereldhandel af.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, carl said:

Ik vind veel van dat digitale spul niet echt goed klinken Jack. En waarom zo’n Sansui dan wel ? En ik snap wel dat veel onderdelen niet/moeilijk zijn te verkrijgen. Uiteindelijk ook maar een kwestie van aantallen.

Om te beginnen zijn het 2 verschillende werelden. De een is vintage, de andere modern. Bijna álle Sansui versterkers klinken goed, ook de latere latere transistorversies.  Het is met zorg ontworpen en in elkaar gezet. Hetzelfde geldt voor digitaal. Een met zorg gebouwde dac klinkt niet scherp. Ook een goedkope niet. Probleem is m.i. met veel high-end spul dat er zoveel aan ge/verpruts is -om maar indrukwekkende specificaties te krijgen- dat het gewoon niet meer natuurlijk klinkt.

Bij ons klinkt vinyl net zo mooi als digitaal en omgekeerd.  De ene keer is de plaat wat mooier de andere keer de CD. Soms hoor ik nauwelijks verschil. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

De wijn zoals wij die willen is mede afhankelijk van grondsoort en klimaat Sander. Die hebben ze in China niet, maar wel veel goedkope arbeidskrachten. Wel zo makkelijk bij de productie van een arbeidsintensief product als een draaitafel.

Vraag maar eens aan Cock hoe "gemakkelijk" het is om een GOEDE draaitafel te maken.

De reden dat ik het zo cru stelde is dat je jezelf op deze manier niet zo serieus wegzet.
Ik weet dat je wel degelijk serieus met audio bezig bent, maar ook een dikke kop hebt, dus daarom zei ik het wat bot.

2 hours ago, Seed7 said:

T.a.v draaitafels, ik schat dat 80% van de grote draaitafels in de wereld in China in een en de zelfde fabriek gebouwd worden. Niet ontworpen, want het is niet zomaar een kwestie van een 'goed' lager en wat massa meer of minder. Aan een draaitafel ligt een hele filosofie ten grondslag, het is niet een kwestie van onderdelen shoppen zoals jij hier voorstelt. Kwaliteit is in China geen enkel probleem, die bepaal jij als opdrachtgever.

Juist. Copiën en klonen, in wisselende kwaliteit.
Wat ik in de afgelopen jaren aan imitatie-TROEP op mijn werkbankje heb gezien.......(toegegeven, dat is wel enige jaren geleden).
Ik WEET dat er (ook) goed materiaal uit China (en omtrek) komt, maar het is nog altijd zo dat je krijgt waarvoor je betaalt.
En: als (westerse) opdrachtgever er inderdaad bovenop zitten als de bekende bok op de haverkist.

Link to comment
Share on other sites

Carl,ik heb het geluk geen verstand van wijnen en auto,s 😀.,ik ben ook geen geboren kakker.

En al ik en wijntje drink dan is het zelfgemaakte wijn bij vrienden ,de rest komt mij de strot af,vreselijk die commerciële wijnen.

wilke

Edited by Wilke
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, KT88 said:

Vraag maar eens aan Cock hoe "gemakkelijk" het is om een GOEDE draaitafel te maken.

De reden dat ik het zo cru stelde is dat je jezelf op deze manier niet zo serieus wegzet.
Ik weet dat je wel degelijk serieus met audio bezig bent, maar ook een dikke kop hebt, dus daarom zei ik het wat bot.

Juist. Copiën en klonen, in wisselende kwaliteit.
Wat ik in de afgelopen jaren aan imitatie-TROEP op mijn werkbankje heb gezien.......(toegegeven, dat is wel enige jaren geleden).
Ik WEET dat er (ook) goed materiaal uit China (en omtrek) komt, maar het is nog altijd zo dat je krijgt waarvoor je betaalt.
En: als (westerse) opdrachtgever er inderdaad bovenop zitten als de bekende bok op de haverkist.

Ach wat, 'tis gewoon bloed zweet en tranen en daar moet je maar zin en tijd en centen voor hebben. Verder is het geen rocket science Die Chinezen zijn heus wel in staat om iets goed 1:1 te kopiëren. Dat is het punt niet. Ze zien daar vooralsnog simpelweg onvoldoende brood in.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben het wel met Peter eens. Ik denk dat je jaren bezig bent om je audio systeem goed te laten klinken, maar kopieren is niet zo moeilijk. En het is zeker zo dat Cock zeer innovatief is maar dan met name voor ons soort mensen. Ik denk wel dat in de hoogtij dagen van de hifi er heel veel mensen zeer innovatief bezig waren en er grote sprongen werden gemaakt. En met mensen bedoel ik dan ook geïnteresseerde leken. Zo was het idee van dwarsdrukcompensatie van een journalist van ik meen Hifi News. 

Overigens zit ik erover te denken hoe ik mijn rol wil invullen bij Puresound als we weer van start gaan. Op een of andere manier zijn je oren als 69 jarige niet meer zo geloofwaardig voor buitenstaanders 😀 Ik wil de analoge weergave dan ook wat meer benaderen als cultuurgoed. Moet ik ook nog eens met Onno bespreken. Onno wil geen reclame maken, maar ik wil juist een alternatieve niet betaalde reclame voor leuke alternatieven.

Oh ja als vrienden onder elkaar mag het best af en toe wat stevig. Ik respecteer jullie en ben niet rancuneus hoor.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Carl, Ik vindt het wel jammer met Puresound met het verhaal van freaky,denk jij dat het nog wat word met Puresound,als lees ik dacht curator en het licht bij de rechter,jij bent toch ook jurist kun jij toch wel inschatten of het wat word,hoelang is dat probleem niet al .

wilke 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...