Jump to content

TV


carl
 Share

Recommended Posts

Toevallig kwamen bij de discussie elektriciteitsverbruik op nieuwe TV's . Vanmiddag even wezen kijken bij verschillende zaken en daar ben je niet echt welkom als je naar een 39/40 inch tv komt vragen: hoe groter en beter. 

Probleem is, dat ik een huis uit 1922 heb met ingebouwde kasten. Nu staat een van die kasten precies tegenover de bank en van daaruit kijk je heel lekker TV. En als de TV uitgaat gaat het kastje dicht en ben je weer in de tijd dat er geen TV was. Ik wil het wel zou houden en daarvoor mag mijn TV maximaal 88 cm breed zijn.  Die Philips van mij met beelddiagonaal van 94 cm voldoet daar prima aan,  maar volgens mij bestaat die maat helemaal niet meer - 37 inch?

Marc stelt een computerscherm voor met een computertje als TV. Daar ga ik dan maar eens naar kijken. Suggesties?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat is toch niet helemaal waar Jack. Het probleem is dat de standaardmaten van TV 32 inch en 43 inch zijn. Dat is in centimeters een verschil van pakweg 25 cm. Ik vermoed dat ik nu een TV van 37 inch heb, maar die maat bestaat helemaal niet meer lijkt het. Met 32 inch ga er dan toch op achteruit.  Voor veel huizen lijkt me dat toch een prettige maat.
 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Beeldschermen voor pc's zijn er te kust en te keur (rare uitdrukking toch). Nadeel van tv's an sich is dat ze altijd een analoge tuner hebben, en wellicht ook een digitale. Beeldschermen hebben die i.h.a. niet, dus betaal je daar niet voor. Voor mij was het toch een eye-opener toen ik voor het eerst tv-beelden op de pc zag. Geluid via de koptelefoon. Dat is zeker niet optimaal, je zit er veel te dicht op, naar mijn zin. En die koptelefoon... Maar goed, times they are a'changing. We hadden een Ziggo-abo, niet goedkoop en een wereld aan zenders, alleen die ene leuke kwam slecht door. Enfin ga het verhaal niet herhalen.

Toen verscheen de rasp. Beetje experimenteren vind ik wel leuk, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Daar moet je je weg wel in zoeken. Ben nu dus zeer tevreden met de rasp als basis, en daarop Retrospect, een geweldig kijkprogramma, dat zeer goed onderhouden wordt. Mijn gezeur heeft ook geleid tot de toevoeging van de nostalgie-zender ONS, de maker staat dus open voor suggesties. Dat vind ik veel fijner dan gebakken te zitten aan een moloch als Ziggo, die alleen suggeren dat er iets niet deugt aan je bekabeling als zenders slecht doorkomen. Het fijne van een rasp is ook dat je er gemakkelijk andere add-ons zoals radio in zet. Nou ik stop. Ik wil je best tegemoet komen door voor jou een rasp in te richten, maar dat moet je dan wel willen. Voor mij was het een paradigma change.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, carl said:

Dat is toch niet helemaal waar Jack. Het probleem is dat de standaardmaten van TV 32 inch en 43 inch zijn. Dat is in centimeters een verschil van pakweg 25 cm. Ik vermoed dat ik nu een TV van 37 inch heb, maar die maat bestaat helemaal niet meer lijkt het. Met 32 inch ga er dan toch op achteruit.  Voor veel huizen lijkt me dat toch een prettige maat.
 

37" is een onder geschoven maat Carl.  Wij hebben zelf een 32" Panasonic uit 2011. Dat kijk prima, op 3 meter afstand 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Die zijkant is een goede Jack. Als je het zo bekijkt is het toch wel vreemd hoor dat er weinig kleine formaten te krijgen zijn. Ik kan me bijna niet voorstellen dat niet meer mensen op zoek zijn naar meer diversiteit in de kleine maten. Maar gelukkig doet mijn TV het nog 😀 en ik ga ondertussen toch nog eens naar die Rasp optie van Marc kijken. Die Marc heeft vaak wel heel andere benaderingswijzen die toch wel slim zijn. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wat vind je van het volgend plan Carl? Schrijf de maat van 88cm op een papiertje. Je neemt nu dat papiertje EN de duimstok/rolmaat mee naar de winkel. Je zoekt er dan eentje uit die kleiner is dan wat je op je papiertje hebt staan. Zo past het altijd. Veel moderne TV zijn tegenwoordig vaak randloos, de diagonale standaard schermmaat zegt niet zo veel t.o.v. de oudere modellen of het in je kast past.

I.i.g. Dit moet passen:  https://www.coolblue.nl/product/835432/lg-32ml600m.html  Is 73 cm breed.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Beneden heb ik nog een wat oudere platte tv van Philips, waar nu dus ook een rasp de boel bedient. Daar zit dus een ongebruikte analoge tuner in, in die TV. Krijg wel de indruk dat de beeldformaten van de rasp niet helemaal stroken met de Philips, er is altijd nog een zwart randje over. Maar ik heb het nog niet helemaal uitgezocht, en ik vind het nu te koud daarvoor. Boven heb ik een Samsung pc-beeldscherm op een meter of twee afstand, waar de rasp zich senang bij voelt. Het zijn dan ook computerdingetjes. Lijkt mij het beste dat je het eerst met een rasp aan je huidige tv probeert. Wat nog werkt niet vervangen. Je hebt er wel internet bij nodig, daar beneden. Anders niks doen, nadenken, afwachten. Je hebt nog geen accute problemen, toch?

Link to comment
Share on other sites

Hij kan een PC monitor direct aansluiten op zijn Ziggodecoder via HDMI. Helemaal geen RASP of wat voor moeilijks nodig. Gewoon een simpele kabel is genoeg. Geluid van de flatpanels is toch te belabberd om aan te horen, dus dat moet sowieso apart geregeld worden via de audioset of soundbar.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Een ziggodecoder lijkt me ingewikkelder, maar Carl heeft dat al, en ook een heuse tv. Misschien heeft hij een oplossing, en zoekt hij naar problemen? Met een rasp krijg je die vanzelf wel, tenzij je weet wat te doen. But with a little help from his friends...

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Pjotr said:

Wat vind je van het volgend plan Carl? Schrijf de maat van 88cm op een papiertje. Je neemt nu dat papiertje EN de duimstok/rolmaat mee naar de winkel. Je zoekt er dan eentje uit die kleiner is dan wat je op je papiertje hebt staan. Zo past het altijd. Veel moderne TV zijn tegenwoordig vaak randloos, de diagonale standaard schermmaat zegt niet zo veel t.o.v. de oudere modellen of het in je kast past.

I.i.g. Dit moet passen:  https://www.coolblue.nl/product/835432/lg-32ml600m.html  Is 73 cm breed.

Dat is precies wat ik vanochtend gedaan heb Peter. Een 32 inch past natuurlijk prima, maar op de huidige 37 incher ga ik er 5 inch (13 cm) op achteruit: beter valt meestal niet op, maar minder stoort. Mijn strategie is nu net als Jack genieten van de TV zolang hij het nog doet.  Daarna kan ik nog altijd kiezen voor een 32 incher of beter nog voor de methode Marc.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Of die methode van Marc beter is... ? Hij is i.i.g. anders en vergt het nodige DHZ geklus en onderhoud. Moet je ook maar zin en expertise voor hebben. Kan ook, maar het gemak van een kant en klaar doos van je provider met opnemen in de cloud en zo vind ik makkelijker. Niet alles kun je bij uitzending gemist en Start en zo terug kijken. En ook niet alle zenders. Hangt sterk van de rechten af van de content. Neem je van te voren op in de cloud dan heb je daar geen last mee. Doe ik veel met muziek docu's en films op de Belg en BBC.

Heb nog even voor je gekeken. Tussen 32" en groooooooooooot ( > 40") zit eigenlijk helemaal niks. 4K is in opkomst. Dat is wel bioscoop resolutie! En ik denk dat op enkele uitzonderingen van natuurfilms na op Discovery, er niet veel van te zien zal zijn voorlopig. Zeker niet via de kabel. Voor een nieuw scherm zou ik mij voor als nog richten op native HD: 1920 x 1080 pixels.

Link to comment
Share on other sites

Ik zie tegenwoordig af van opnemen, wat je ermee creëert is achterstand. En spijt. Bij NPO Start kun je jaren terugkijken, al is zoeken wel eens moeilijk. Het aardige van de rasp is voor mij ook dat er zoveel mee kan, waar je helemaal geen beeldscherm bij nodig hebt. Muziek. Onderhoud? Retrospect wordt hartstikke goed en vaardig onderhouden, én ondersteund. Zelf hoef je alleen te wachten op de automatische update. Als hier wat gepost wordt in het "wat draait er nu" draadje, is dat meestal te vinden in Tidal (of Qobuz, wat je wilt). Heb lange tijd  youtubes gedownload, op een stickie gezet en op de set afgespeeld, maar dat doe ik vrijwel niet meer. Ook hier: achterstand, bijhouden, schonen. Laat anderen (die diensten) het doen. De cloud is denk ik een goed alternatief, daar ben je iig niet zelf voor verantwoordelijk. Voor video's geldt hetzelfde. Heb nog een paar harde schijven liggen met oude tv-opnamen waar ik nu geen zin en tijd meer voor heb. Spijt.

"Mijn" methode is niet per se beter of gemakkelijker, wél leuker (vind ik). En een rasp, zo klein als hij is, heeft een klein voetafdrukje en het verbruik is bijna te verwaarlozen. Je hoeft niet om de paar jaar te upgraden, al zal het heus wel zo zijn dat niet alles wat er nu op draait dat over 10 jaar nog doet, laat staan dat het al die tijd is bijgehouden. Daar kijkt de beheerder van het bejaardenhuis dan maar naar...

Carl moet zelf beslissen, maar ik zou niks kopen waar al van alles in zit. Een TV niet, een beeldscherm wel. Daarbij een los kastje voor de ontvangst, en een audioset voor het geluid. Wat je al hebt en het nog doet: zolang mogelijk mee uithouden.

Link to comment
Share on other sites

Marcus Aurelius, zo werd ik lang gelden aangesproken door mijn aardrijkskundeleraar. Pas later ontdekte ik dat het een bestaand figuur was, en geen verzinsel van de leraar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_Aurelius

Bij een rasp zou ik niet het allereerste modelletje kiezen, dat lijkt me te beperkt. Maar ook niet versie 4, dat lijkt me overdone. Die moet je zelfs koelen, dan begint het zowaar op een audiofiel ding te lijken. Maar of een rasp wel of niet iets is voor Carl laat ik in het midden. Heb alleen de ervaring: hoe kleiner hoe fijner.

Link to comment
Share on other sites

Als het nieuw moet zijn heb je inderdaad een probleem met 37 inch.

 

Als je genoegen neemt met een goede gebruikte 37 inch of met een beetje mazzel een winkelmodel dan kun jij je hart ophalen op Marktplaats.

 

Groeten,

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...