Jump to content

Suggestie nieuwe streamer


carl
 Share

Recommended Posts

Die maak je toch zelf wel?

https://www.onlinekabelshop.nl/rj45-toolless-connector-voor-cat6a-utp-netwerkkabel-48164

https://www.onlinekabelshop.nl/computer/netwerk-internet-kabels/installatiemateriaal

Een beetje slim zijn en anders een elektricien vragen of het voor een leuke prijs kan.

 

 

 

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik kom zeker nog een keer langs Leo. Ik heb wel de idee dat je de kosten met een Macmini een beetje in de hand houdt.  Volgens mij heeft een bekende nog een Audioquest DAC.

Voordat ik mijn huidige streamer aanschafte speelde ik vanaf een Macbook pro. Of dat vergelijkbaar is met een Mac mini weet ik niet. Ik heb heel kort mijn huidige dac aan die Macbook gespeeld. Maar toen ik eenmaal de streamer mocht proberen, was ik snel om. Die was echt flink beter. Slechts ter overweging Carl.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, leobus said:

Voordat ik mijn huidige streamer aanschafte speelde ik vanaf een Macbook pro. Of dat vergelijkbaar is met een Mac mini weet ik niet. Ik heb heel kort mijn huidige dac aan die Macbook gespeeld. Maar toen ik eenmaal de streamer mocht proberen, was ik snel om. Die was echt flink beter. Slechts ter overweging Carl.

Die is zeker vergelijkbaar, zeker met de nieuwe generatie mini's. Ga eens lang Carl met je streamer dan kan Carl het via zijn eigen set horen.  Misschien ook een leuk idee voor Hans van Liempd? En alle anderen? die streamen op dit forum? Misschien ook hen die met Roon streamen?    

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Die is zeker vergelijkbaar, zeker met de nieuwe generatie mini's. Ga eens lang Carl met je streamer dan kan Carl het via zijn eigen set horen.  Misschien ook een leuk idee voor Hans van Liempd? En alle anderen? die streamen op dit forum? Misschien ook hen die met Roon streamen?    

Voor mij 'n beetje lastig, omdat mijn streamer een monitor nodig heeft om verbinding te maken en JRiver in te stellen. Bovendien zit er geen wifi op.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hans van Liempd said:

Voor mij 'n beetje lastig, omdat mijn streamer een monitor nodig heeft om verbinding te maken en JRiver in te stellen. Bovendien zit er geen wifi op.

Dat probleem heb je met een Mac mini ook.  Maar ik dacht dat jij met een Windows laptop streamde? 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tubejack said:

Dat probleem heb je met een Mac mini ook.  Maar ik dacht dat jij met een Windows laptop streamde? 

Ehh nee, met een PC ingebouwd in een Array eindversterkerkast. Daarom past er een i2s kaartje in. Mijn laptop zou ik wel mee kunnen nemen, maar dan moet het via USB. Daar heb ik geen goed gevoel bij. Mijn DAC is nu bij PinkFaun. Wanneer die gerepareerd is, wil ik hem best meenemen, maar daar zit dan weer geen USB kaartje in. 

Maar Carl kan natuurlijk hier ook komen luisteren. Dan kan ik hem ook precies uitleggen hoe het werkt. Vooral het streamen met UPnP/DLNA is erg handig.

Link to comment
Share on other sites

Mijn streamer zit bekabeld op de router. Ik bedien de boel met iPeng op mijn I pad. Daar is dan weer wifi voor nodig. Ik betwijfel of dat bij Carl (op zolder) ook mogelijk is. En op het setje in zijn huiskamer heeft een test niet zoveel zin.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

 Maar Carl kan natuurlijk hier ook komen luisteren. Dan kan ik hem ook precies uitleggen hoe het werkt. Vooral het streamen met UPnP/DLNA is erg handig.

Ook een goed idee.  Jij hebt ook een mooie dac.  Wat me fijn lijkt als beginner, dat je met iemand "ruggespraak" kunt houden. Op het moment dat je ergens even niet uitkomt. Ik heb jaren lang  zitten: "prutsen". Gelukkig was Goodtube er. :) Ik heb momenteel 2 streaming platforms waarvan 1 complex. Dat ga ik niemand aandoen. ;)  

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, leobus said:

Mijn streamer zit bekabeld op de router. Ik bedien de boel met iPeng op mijn I pad. Daar is dan weer wifi voor nodig. Ik betwijfel of dat bij Carl (op zolder) ook mogelijk is. En op het setje in zijn huiskamer heeft een test niet zoveel zin.

Inderdaad Leo. Zonder een goede infrastructuur, zowel bekabeld als WiFi wordt het niks.   

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Tubejack said:

Ook een goed idee.  Jij hebt ook een mooie dac.  Wat me fijn lijkt als beginner, dat je met iemand "ruggespraak" kunt houden. Op het moment dat je ergens even niet uitkomt. Ik heb jaren lang  zitten: "prutsen". Gelukkig was Goodtube er. :) Ik heb momenteel 2 streaming platforms waarvan 1 complex. Dat ga ik niemand aandoen. ;)  

Het was een beetje jouw vak Jack. Dan leer je makkelijker. Ik wilde toch al een keer bij Hans langskomen. Mijn vrouw wilde weer een keer langs haar vriendin met enge ziekte en dan moet ik rijden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Hier kan het ook natuurlijk,  Kraus is hier ook wezen luisteren,  Leo weet ook wel dat ik al een poosje streamen met verschillende manieren/methodes/software.

Goed weten wat je wilt is dan ook belangrijk. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Het was een beetje jouw vak Jack. Dan leer je makkelijker. 

Vaak begint,  "iets kunnen"  met het,  "te willen en nieuwsgierig te zijn".  Focus je daarbij telkens steeds op één ding te gelijk. En los zo problemen stap-voor-stap op.  Laat je niet gek maken door je omgeving, of eigen demonen in je hoofd. Je zult zien dat je dan dingen kunt, die je zelf nooit voor mogelijk hielt. Het hoeft niet meteen perfect zolang je, je zelf maar kunt redden.  Verder zijn er geen: "enge ziektes"  benoem het even, hoe k*t het is en praat dan over de normale dingen in het leven.  

Link to comment
Share on other sites

On 2/1/2020 at 8:25 PM, Tubejack said:

Mooi ding, maar werkt die ook zonder drivers? De nieuwste DAC's wel, die zijn UAC2 compatible en kun je probleemloos met Mac en Linux gebruiken.  Ik gebruik ook studio apparatuur.  Maar omdat de nieuwste versies van MacOS geen drivers van 3e meer accepteren kan ik alleen maar met een oude versie van MacOS werken. Onder Windows 10 is het meestal geen probleem en zijn er speciale drivers,  maar ook dat moet je van te voren  uitzoeken.    

Weiss verkoopt de DAC2 nog steeds, dus je mag er vanuit gaan dat er ook drivers zijn. Stuur anders Weiss even een mailtje, hij reageert meestel vrij vlot. De reden dat ie te koop staat is omdat ik een DAC202 op de kop heb kunnen tikken.

Eventueel is mijn Mac Mini ook te koop. Ik heb er een 1TB extra schijf ingebouwd, genoeg voor een hele aardige muziekcollectie. Nu draai ik iTunes met Amarra op de Mac, maar je zou er ook Roon op kunnen installeren. Overigens kun je de nieuwe MacMini's niet meer upgraden. 

PS Wat is UAC2? Is dat een USB interface? Die heeft de DAC2 niet, wel FireWire/Thunderbolt

Edited by Plaatjesdraaier
PS
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Plaatjesdraaier said:

Weiss verkoopt de DAC2 nog steeds, dus je mag er vanuit gaan dat er ook drivers zijn. 

PS Wat is UAC2? Is dat een USB interface? Die heeft de DAC2 niet, wel FireWire/Thunderbolt

De versies MacOS na Yosemite zijn zo dichtgetimmerd, dat drivers van 3e niet altijd meer geaccepteerd worden.  UAC2 is een USB versie waarbij geen drivers meer nodig zijn op een Mac en Linux. Onze Mini is van 2004. Het enige dat je kunt upgraden is de harde schijf.  Zelfs dat, is nog een heel gedoe.:wacko: Bij de laatste versie mini uit 2018 kun je enkel het geheugen uitbreiden.  Er zit geen harddisk meer in maar SSD, dat vast is gesoldeerd zit op het moederbord. Dus niet uitbreidbaar.  Je moet voor aankoop, goed nadenken over wat je wil.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tubejack said:

De versies MacOS na Yosemite zijn zo dichtgetimmerd, dat drivers van 3e niet altijd meer geaccepteerd worden.  UAC2 is een USB versie waarbij geen drivers meer nodig zijn.  Onze Mini is van 2004. Het enige dat je kunt upgraden is de harde schijf.  Zelfs dat, is nog een heel gedoe.:wacko: Bij de laatste versie mini uit 2018 kun je enkel het geheugen uitbreiden.  Er zit geen harddisk meer in maar SSD, dat vast is gesoldeerd zit op het moederbord. Dus niet uitbreidbaar.  Je moet voor aankoop, goed nadenken over wat je wil.  

Ah, ok. De Weiss DAC2 sluit je op Mac aan via FireWire/Thunderbolt, dus geen probleem daar.
Mijn Mac Mini is uit 2011. De RAM is uitgebreid naar 8GB en er zit een extra HDD in van 1TB.
Bij de huidige mini's kun je zelfs de RAM niet meer uitbreiden, die zit ook gesoldeerd.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Plaatjesdraaier said:

Ah, ok. De Weiss DAC2 sluit je op Mac aan via FireWire/Thunderbolt, dus geen probleem daar.
Mijn Mac Mini is uit 2011. De RAM is uitgebreid naar 8GB en er zit een extra HDD in van 1TB.
Bij de huidige mini's kun je zelfs de RAM niet meer uitbreiden, die zit ook gesoldeerd.

Het is wat verwarrend al die versies....

https://www.onlinemacwinkel.nl/blogs/nieuws/mac-mini-2018-ram-geheugen/ 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Tubejack said:

Vaak begint,  "iets kunnen"  met het,  "te willen en nieuwsgierig te zijn".  Focus je daarbij telkens steeds op één ding te gelijk. 

Ja Jack, maar de tijdsspanne die mij gegeven is, is met te dierbaar om dingen te doen die ik niet leuk vind 😀 

Link to comment
Share on other sites

Iets leuk vinden begint met iets proberen. En een mens is nooit te oud om te leren, heet het. Je moet soms aan iets beginnen zonder meteen alle stappen te voorzien. Zo heb ik een 60 Watt versterker ingebouwd, maar blijkt nu dat de kast niet past. Geeft niet, dat komt nog wel. Of kijk naar wat Kappa heeft gedaan, dat is echt een hobby-project. Daar heb je wel meer inzicht in apparatuur voor nodig, en Kappa is een stuk jonger, maar een paar moederbordjes op elkaar drukken kan toch iedereen? Mijn ervaring is ook dat een kortere stroomweg prettig is voor geluid, vandaar dat ik met die Raspberries ben begonnen. Aangezien die heel popu zijn hoef je ook niet zo bang te zijn dat de ondersteuning snel stopt. En je kunt er je eigen draai aan geven, en er iets audiofiels van maken. Gemakkelijker dan met al die voorgebakken dingen. Hearing is believing.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Tubejack said:

Waarom wil je dan streamen? 

Dat streamen (luisteren) zelf valt wel mee want dat kan ik nog wel Jack 😀. Maar ik wil geen computerproject want dan ga ik liever in het bos wandelen of zeilen in het voorjaar. Vergelijk het met een goede maaltijd: eten is iets anders dan bereiden. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, HansP said:

🤣 Dan hoef je niet iedere keer naar de draaitafel te lopen en dan om te draaien, en vervolgens weer te gaan zitten.

Kost veel tijd!!!!🤣🤣😂😂😂😂😧

Blijf je wel jong van 😂

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...