Jump to content

Hoorntweeter klinkt scherp.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Een piezo is hoogohmig en dus zul je een spanningsdeler ervoor moeten zetten van 2 weerstanden zoals op de tekening.

deler1.png

De versterkeruitgang komt links, de tweeter rechts over weerstand R2.
Let niet op die waarden die in de tekening staan, ik kon zo gauw niets anders vinden.
Voor R1 kun je bv. 2.2 ohm nemen, voor R2 bv. 8.2 ohm, beiden minimaal 5 watt draadgewonden.
Is de verzwakking niet genoeg, dan R1 in stapjes vergroten (eerstvolgende stapjes zijn 2.7, 3.3, 3.9, 4.7 ohm).

Link to comment
Share on other sites

Als ik die zelfbouw bladen leest zijn er zoveel mooie Hoorns voor weinig geld,kijk daar eens na.

Of op eBay verschillende varianten ook van hout en niet duur,en die kun je al inzetten vanaf 1500 Hz wel zonder tweeter..

En Hoorn en Hoorn is er verschil ,luister maar eens naar Blumenhofer en Acapella uit duisburg een heel groot verschil.

Wilke

Edited by Wilke
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Groovy said:

Ja, ze krijsen als een oude heks.

🤣🤣

2 hours ago, Groovy said:

Tnx Sander tzt laat ik dat doen.
Op de Sansui at-500 zit een hoogfilter,zou dat nog iets van de scherpte weg halen.

Ja, die Japanse filters uit de jaren '70 en '80 werkten zo ongeveer vanaf 3 kHz, meestal met slechts 6 dB/oct dus dat zou heel goed kunnen helpen.

En verder: solderen kun jij toch ook wel? Of anders met kroonsteentjes, het is toch een experiment.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TL 200 said:

Misschien kun je met een beetje vilt de hoorntjes wel wat dempen.

Bij deze piëzo's lijkt me dat weinig zinvol. Het zit 'm in wat er uit het ding zelf komt. Ze worden in boomboxen en partyspeakers toegepast en dat heeft vast een reden!

Link to comment
Share on other sites

Ik ga ze nog wel een keer laten spelen op de Sansui ta 500,daar zit een hoogfilter op.
Voor nu heb ik ze losgesoldeerd en fungeren de ls als extra bas bij mijn Cabasse ls.
Dat klinkt samen erg goed.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2020 at 11:28 PM, pjotr27 said:

Deze units heb ik gehad ( en Pjotr heeft ze volgens mij thuis bij mij gehoord)... Ze zijn zeker niet scherp.....of hard klinkend....

Maar deze units kosten ook wel wat... 

Ja klopt, was bij jou thuis. Ik vond het toen prettig klinken en een systeem waar je lang naar kunt luisteren zonder vermoeienis.

Link to comment
Share on other sites

Het mocht niet veel kosten😜
Inmiddels ben ik er achter dat ze in de huiskamer lang niet zo scherp klinken als boven waar de ruimte een betere akoustiek heeft.
Maar nu ik de tweeters toch weer gesoldeerd heb,heb ik de ls weer boven in de kamer gezet en de Cabasse prao ernaast maar dan 20 cm hoger.
Nu klinkt het niet meer scherp,het lijkt alsof de tweeter van de Cabasse de scherpte van de andere tweeter compenseert.
Ik heb een geheel andere opstelling dan gebruikelijk maar het werkt,het klinkt heel zuiver en ruimtelijk.
😊
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...