Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, Tubejack said:

Hebben jullie als de laatste Spotify app gezien voor de iPhone?  Werkelijk prachtig, met die bewegende beelden bij sommige nummers :)

Ja, dat heet een muziekvideo, Jack. LOL 😄 Maar dat bedoel je vast niet. Ik zal eens kijken het klinkt leuk.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ivan10 said:

Ja, dat heet een muziekvideo, Jack. LOL 😄 Maar dat bedoel je vast niet. Ik zal eens kijken het klinkt leuk.

Het lijkt op een gifje dat herhaald wordt.  Ziet er af en toe erg mooi uit :)

Wat anders heb jij nog muziek tips Ivan?  Liefst op vinyl en lekker modern. De muziekstroming maakt niet zoveel uit. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

Maar ik ben toch echt de grootste digitale nul (op Onno na natuurlijk 😂).

Ja vast !! :lol::D:D Ik heb er echt totaal niets mee. Wat je nu koopt is morgen alweer oud of achterhaalt. Dat heb ik niet bij een draaitafel of tapedeck. Met analoge weergave heb je geen last van updates of na een paar jaar dat je je apparaat niet meer kan updaten of dat het niet goed werkt. Zo hoorde ik gisteren bij het tv=programma Kassa dat Sonos zijn 1e versie niet meer gaat updaten. Nou lekker dan, heb je een systeem van enkele duizenden euries en kan je erna een aantal jaar er niets meer mee.
(Ja, ik weet het. Ik praat met een totaal vooroordeel en heb er absoluut geen verstand ervan.)

Of zoals dit voorbeeld wat ik deze week meemaakte:
Zo kreeg ik van de week uitleg over streaming en hoe ik dat op simpele wijze ( volgens diegene dan) zelf kon toepassen in mijn  systeem en dat ik voor een 300-500 euro iets heel moois kon aanschaffen. Dat volgens hem mijn draaitafel combi van (Transrotor Fat Bob/SME 3500 JR arm/Goldring 2500 element) zou wegspelen. Wat erna deze opmerking van deze persoon gebeurde was heel grappig. Hij stond binnen 5 minuten buiten bij mij na zijn opmerking.

Gisteren was deze persoon er weer en kregen het (uiteraard) weer over streamen. Het wilde mij wel even nogmaals uitleggen wat het gemak ervan was en hoe gemakkelijk het was om het aan te sluiten. Ook deed hij een poging om mij technisch het 'streamen' uit te leggen. Ik was binnen 5 minuten de weg al kwijt geraakt met dat technische geprietpraat (voor mij dan). Nee. ik heb er echt totaal niets mee. Ik vind het allemaal maar gedoe......dat streamen.

Oja, ik moest ook zo lachen om hem toen hij de opmerking gaf dat mijn kasten met lp's en mijn cd kasten allemaal in een harde schijf zou staan, waardoor ik heel veel ruimte zou besparen in mijn woonkamer vond hij een groot voordeel. Ik keek hem aan en ging vervolgens naar een lp kast en trok daar onwillekeurig een paar lp's uit. Ik liet hem de hoezen zien van deze lp's en zei tegen hem.... dat het juist een voordeel en een groot genot was dat ik iets fysieks in handen had wat ik kon betasten en kon ruiken en naar kon kijken. Dat het heerlijk is om met je vingers tussen je lp's te gaan. Dat ik dat zou missen als de kasten met lp's en cd's weg zouden zijn. Hij kon zich dat niet voorstellen. 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal Onno.  De Mijn werkelijkheid is, dat goede hardware, véél langer meegaat en  goedkoper is dan een naald van een Goldring 2500. Bizar €439 voor een naaldje, ik vind het echt niet normaal. :wacko:  Verder kunnen platenspelers maar één ding: "platen draaien". En dat over 20 jaar nog. Daar heb je geen "software update" voor nodig :POp draaitafel gebied zijn er ook mooie ontwikkelingen, waarbij oude hardware ook niet opgewaardeerd kan worden.

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hardware en software, daar raak ik altijd van in de war. Het zijn voor mij twee digitale begrippen. Hardware ( voor mij is dat digitale apparatuur) gaat m.i. langer mee dan de software ( programma's om de hardware mee te kunnen aansturen en/of een cd/dvd). 

Jack, jij vindt 439,- euro duur voor een Goldring 2500 element. Tja, dat mag jij vinden. Ik vind van niet. Ik vind het veel waar voor je geld en nog betaalbaar voor mij op dit moment. Ik heb veel duurdere elementen gehad, zoals een Jan Allaerts en de Kiseki en een Ortofon. Maar eerlijk gezegd heb ik met mijn huidige Goldring element net zoveel plezier als met die andere duurdere elementen.
Hoe duur kost de door jou geroemde Denon element eigenlijk? Ik denk toch ook al een 300 euro of zoiets. 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Wil hier wel even op inhaken. Inderdaad streamen vs lp en cd geeft veel meer gedoe. Tenminste bij mij!

Hele weekend bezig geweest omdat op mijn Lyngdorf 3400 met streaming ingebouwd m'n favoriete radiostation weggevallen was. Vanochtend als bij toverslag was ie er weer. Pure magic, maar wel vervelend en onbegrijpelijk.

Daarentegen met de Meridean cd speler van 20 jaar oud nooit iets behalve beetje onderhoud en ook met de Xerxes draaitafel zero problemen!

en inderdaad dat fysieke van een lp of cd vasthouden en opzetten 😊

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, audiofreak said:

Ik was binnen 5 minuten de weg al kwijt geraakt met dat technische geprietpraat (voor mij dan)

:) Oh zo herkenbaar. Streamen is echt heel simpel, je hebt er bijna niets voor nodig .... maar het wordt zo moeilijk gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, audiofreak said:

Hardware en software, daar raak ik altijd van in de war. Het zijn voor mij twee digitale begrippen. Hardware ( voor mij is dat digitale apparatuur) gaat m.i. langer mee dan de software ( programma's om de hardware mee te kunnen aansturen en/of een cd/dvd). 

Jack, jij vindt 439,- euro duur voor een Goldring 2500 element. Tja, dat mag jij vinden. Ik vind van niet. Ik vind het veel waar voor je geld en nog betaalbaar voor mij op dit moment. Ik heb veel duurdere elementen gehad, zoals een Jan Allaerts en de Kiseki en een Ortofon. Maar eerlijk gezegd heb ik met mijn huidige Goldring element net zoveel plezier als met die andere duurdere elementen.
Hoe duur kost de door jou geroemde Denon element eigenlijk? Ik denk toch ook al een 300 euro of zoiets. 

Een  Goldring 2500 element doet rond de €589. Enkel de naald €439. Voor dat geld heb ik ook, een zeer muzikale multibit dac plus een heel mooie phono pre samen! In mijn beleving, is €439 voor enkel een naaldje! in verhouding, buiten proportioneel duur. Waarom is dat zo? Licenties? 

Ikzelf speel nu met een Goldring 1006 het element kost €219. Dat vind ik in verhouding -met de uitstekende kwaliteit- een goede prijs. Maar waarom die naald weer €169 moet kosten snap ik niet. Kost het maken van een cartridge maar €50?  Een Denon DL-103 had ik voor €219. Prima prijs/kwaliteit verhouding vind ik.

Wat Sonos betreft, dat is vooral apparatuur die gebruikersvriendelijk is en redelijk klinkt. Voor een deel heel innovatief en voor innovatie daar betaal je gewoon voor. Dat "gebruiksgemak" is een voortdurend proces gaat steeds verder. Steeds meer, kun je via je stem bedienen.  Daar is processorkracht/computerpower voor nodig die niet of te weinig aanwezig is in de oude modellen. Sonos moet ook wel, want de concurrentie staat niet stil. Ik las net dat Sonos gewoon de oude modellen blijft onderhouden met veiligheid updates.  Maar voor nieuwe ontwikkelingen hebben ze gewoon te weinig kracht. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tubejack said:

Maar waarom die naald weer €169 moet kosten snap ik niet

Naalden en naalddrager worden schaarser, steeds minder fabrikanten die er nog brood in zien. Bepaalde naalddragers (o.a. boron) worden helemaal niet meer gemaakt en de miljoenen die er op voorraad lagen raken op.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Seed7 said:

Naalden en naalddrager worden schaarser, steeds minder fabrikanten die er nog brood in zien. Bepaalde naalddragers (o.a. boron) worden helemaal niet meer gemaakt en de miljoenen die er op voorraad lagen raken op.

Is het niet ook : "Vraag en aanbod" ?  Nog maar een paar jaar geleden was b.v. DL-103 nog een stuk goedkoper.  Nu is er blijkbaar een "opleving" wat vinyl betreft.

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk is het vraag en aanbod. Het aanbod neemt af en de vraag hobbelt een beetje op en neer. Ik weet niet meer wanneer m'n eerste 103 heb gekocht, fl 120.- oid. De laatsten waren 103 R, twee voor E136.-/st in 2007. Veel later NOS ingeruild voor een Jelco 12" arm.

Streamen, jaren lang met een EEEPC en een usb dacje, edna op de server. Zou ik nu ook weer zo doen, een 10" laptopje waar een normaal besturingssysteem op kan (geen Chrome oid) en een dacje.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Tubejack said:

Wat Sonos betreft, dat is vooral apparatuur die gebruikersvriendelijk is en redelijk klinkt. Voor een deel heel innovatief en voor innovatie daar betaal je gewoon voor. Dat "gebruiksgemak" is een voortdurend proces gaat steeds verder. Steeds meer, kun je via je stem bedienen.  Daar is processorkracht/computerpower voor nodig die niet of te weinig aanwezig is in de oude modellen. Sonos moet ook wel, want de concurrentie staat niet stil. Ik las net dat Sonos gewoon de oude modellen blijft onderhouden met veiligheid updates.  Maar voor nieuwe ontwikkelingen hebben ze gewoon te weinig kracht. 

Ik heb een Sonos Connect met wat upgrades en een prachtig voedingssnoer"tje" :P en die speelt (vind ik) super, ik hoop niet dat die ook nog geupdate blijft worden....:huh:. Over welke oude modellen hadden ze het dan?

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Seed7 said:

Naalden en naalddrager worden schaarser, steeds minder fabrikanten die er nog brood in zien. Bepaalde naalddragers (o.a. boron) worden helemaal niet meer gemaakt en de miljoenen die er op voorraad lagen raken op.

Ach losse naalden kosten toch altijd de hoofdprijs? Jaren '70 kocht ik een VMS 20 E MK II element compleet voor FL 45,- bij Snijders in de Hoogstraat in R'dam. Medio jaren '80 moest een vervangingsnaald FL 150,- kosten bij Theo Pruijs in A'dam. Pardon........ ???

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, René N. said:

Ik heb een Sonos Connect met wat upgrades en een prachtig voedingssnoer"tje" :P en die speelt (vind ik) super, ik hoop niet dat die ook nog geupdate blijft worden....:huh:. Over welke oude modellen hadden ze het dan?

Zelf FF opzoeken. 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, vooralsnog wel, de controler (iPhone) was al automatisch geupdate, de pc (Windows) niet, ik speel eigenlijk altijd vanaf de iPhone. Maar gezien deze huidige tijd sluit ik mij geheel bij Onno aan.... Ik zie in de verte het moment aankomen dat de Sonos Connect niet meer ondersteund wordt. Ik heb al eerder een goed werkende flatbed scanner voor positieven en negatieven (Epson) weg kunnen gooien en voor mijn oude A3 printer is eenzelfde lot beschoren. Inderdaad, de hardware overleeft de software..... 😥

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, René N. said:

.............. Ik heb al eerder een goed werkende flatbed scanner voor positieven en negatieven (Epson) weg kunnen gooien .................

Duh, dat zijn top scanners! Beter is ook gelijk 5x duurder. Die dingen praten toch allemaal Twain? Weet niet welke je hebt maar mijn oude Epson flatbed doet het nog als een zonnetje. Zowel met de eigen Epson scanner software als met SilverFast.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, René N. said:

Ik zie in de verte het moment aankomen dat de Sonos Connect niet meer ondersteund wordt

"Vendor lock in", mooi woord maar veel ellende. Ik probeer alles dat geen open standaarden gebruikt links te laten liggen.

Link to comment
Share on other sites

Soms valt het mee. Bv mijn Olives zijn al lang niet meer ondersteund, en de beloofde open source ervan is mijn neus voorbij gegaan. Maar er was wel een slimmerik die wist hoe je in de Olive kon komen en daarin wat kon aanpassen. En zo kon ik mijn eigen onderhoudsschema implementeren, en de backup-procedure drastisch verbeteren.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Een  Goldring 2500 element doet rond de €589. Enkel de naald €439. Voor dat geld heb ik ook, een zeer muzikale multibit dac plus een heel mooie phono pre samen! In mijn beleving, is €439 voor enkel een naaldje! in verhouding, buiten proportioneel duur. Waarom is dat zo? Licenties? 

Ikzelf speel nu met een Goldring 1006 het element kost €219. Dat vind ik in verhouding -met de uitstekende kwaliteit- een goede prijs. Maar waarom die naald weer €169 moet kosten snap ik niet. Kost het maken van een cartridge maar €50?  Een Denon DL-103 had ik voor €219. Prima prijs/kwaliteit verhouding vind ik.

Wat Sonos betreft, dat is vooral apparatuur die gebruikersvriendelijk is en redelijk klinkt. Voor een deel heel innovatief en voor innovatie daar betaal je gewoon voor. Dat "gebruiksgemak" is een voortdurend proces gaat steeds verder. Steeds meer, kun je via je stem bedienen.  Daar is processorkracht/computerpower voor nodig die niet of te weinig aanwezig is in de oude modellen. Sonos moet ook wel, want de concurrentie staat niet stil. Ik las net dat Sonos gewoon de oude modellen blijft onderhouden met veiligheid updates.  Maar voor nieuwe ontwikkelingen hebben ze gewoon te weinig kracht. 

Hier verschillen we toch in mening en beleving. Jij vindt 439 voor alleen de naald duur. Ik vind van niet. Ga ik kijken naar hoe duur een naald vervanging kost van mijn Jan Allaerts kost dat iets van meer dan 800 tot 1000 euro destijds. Nu anno 2020 zal dat nog wel duurder zijn. Elke klasse heeft zijn prijs. Zo'n Jan Allaerts element kost nu ook tegenwoordig ruim 2600 euro, zo heb ik mij onlangs laten vertellen.
Die Goldring 2500 element van mij vind ik weer klankmatig beter dan de Nagaoka MP-500 en dan is mijn Goldring weer een stuk goedkoper. Een Nagaoka MP-500 kost nu iets van 850-899 euro. Terwijl ik eerst een Nagaoka MP-500 wilde, kwam ik uiteindelijk uit bij de Goldring. (met dank aan Sodejuu die met deze tip kwam). Geen moment van spijt gehad over deze keuze omwenteling.
Jouw Goldring 1006 is een MM element (uit mijn hoofd) en die van mij is een MI element. Daar zit wel een verschil in, prijstechnisch en ook klankmatig.
Bovendien wil ik best veel meer geld uitgeven aan mijn analoge bron ( draaitafel combi en phonopre) dan aan mijn digitale bron.
Ik hoef dan ook geen multiDac of andere losse DAC of een DAC met phono pre samen en daarnaast een los cd loopwerk. Daar ligt mijn prioriteit en mijn interesse niet.
Ik zie digitaal (voor mij is dat cd weergave) meer als leuk voor op de achtergrond. Terwijl ik bij analoge weergave er echt voor ga zitten en  ernaar luister. Met digitaal heb ik dat veel minder. 
Ik wil het beste halen uit mijn analoge bronnen en wat binnen mijn budget valt. Ik heb op elementen gebied al een stap terug moeten doen helaas. Maar hopelijk kom ik in de toekomst weer terug op mijn oude niveau w.b. element. Want de klasse waar ik eerst in zat is toch iets van een andere orde dan wat ik nu haal met mijn Goldring 2500 element. 

En wist je Jack, dat je nu anno 2020 voor een Denon DL-103 element ook al 299 euro voor moet neertellen. https://www.denon-hifi.nl/nl/product/hifi/turntable/dl103.
En een DL-103R kost nu al weer 399 euro. https://www.denon-hifi.nl/nl/product/hifi/turntable/dl103r

O ja en dit is wat erop Kassa was afgelopen zaterdag over Sonos https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/529397

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Hmmm, vooralsnog wel, de controler (iPhone) was al automatisch geupdate, de pc (Windows) niet, ik speel eigenlijk altijd vanaf de iPhone. Maar gezien deze huidige tijd sluit ik mij geheel bij Onno aan.... Ik zie in de verte het moment aankomen dat de Sonos Connect niet meer ondersteund wordt. Ik heb al eerder een goed werkende flatbed scanner voor positieven en negatieven (Epson) weg kunnen gooien en voor mijn oude A3 printer is eenzelfde lot beschoren. Inderdaad, de hardware overleeft de software..... 😥

Haha, ReneN:
Ik zei vandaag nog tegen mijn vriendin het volgende : Ik word té oud om al die nieuwe dingen wat betreft digitaal nog te begrijpen. Ik laat het over aan de jongere generaties. Overigens heb ik dat Sonos systeem vanaf het allereerste begin ook al niets gevonden. Opgepompt laag uit zo'n klein klo** speakertje. Brrrrrr.

Onlangs hadden we op de audiovereniging AVMN ook een avond met digitale speakers met DSP en een klasse D versterker ingebouwd.
Het was van Dutch&Dutch type 8C. (https://dutchdutch.com/8c-3/) En kost 10000,- euro. Het werd gepresenteerd door een zeer enthousiaste medewerker met veel uitleg over de toegepaste techniek enz. Daar raakte ik dus ook al snel het spoor bijster. Toen we bij het luisteren kwamen, raakte ik ook al vrij snel het spoor bijster, want wat klonk dat plat en hol. Er zat dan ook totaal geen beleving in. Laat staan dat ik in de muziek werd getrokken of bij werd betrokken. Voor mij werd (weer) duidelijk dat we er met digitale weergave er nog lang niet zijn.

Hoewel er wel een merk is wat mij wel kan bekoren en wat ook digitale weergave is. Dat is het merk Kii Audio en dan de Three luidsprekers: https://www.kiiaudio.com/kii_three.php.
Daar heb ik ook eens een demo van bijgewoond en dat kon mij echt bekoren. Dat maakte muziek en was ik betrokken en werd ik de muziek ingetrokken.  Sterker nog, dat zou ik zelfs kopen als ik de centjes ervoor zou hebben.
 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

Ik heb een Sonos Connect met wat upgrades en een prachtig voedingssnoer"tje" :P en die speelt (vind ik) super, ik hoop niet dat die ook nog geupdate blijft worden....:huh:. Over welke oude modellen hadden ze het dan?

https://nl.community.sonos.com/aankondigingen-228985/einde-van-software-updates-voor-legacy-producten-6770687

Link to comment
Share on other sites

Ik blijf lekker analoog genieten maar ook van Spotify,en soms gebruik ik de cd speler.
Ik heb wel dure elementen gehad, o.a een Benz wood en een Emt tsd-15 en een Classic Ortofon Spu maar die kocht ik vertrouwd tweedehands.
Boven de E500 ga ik niet meer.
 

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de linkjes en lapjes tekst 😉. Ik heb het zitten lezen en hopelijk kunnen de oudere producten, zoals Mumsoft het ook zegt, door wat techneuten in de markt nog een tijd in de lucht gehouden worden. Ik heb overigens alleen een Connect, dus geen speakers van Sonos 😎. Ik heb hem recentelijk laten upgraden door Magna Hifi, hij speelt daardoor geweldig, maar ik hoop dat de Sonos het daarom nog wel een tijdje volhoud.....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Hier verschillen we toch in mening en beleving. Jij vindt 439 voor alleen de naald duur. 

Wellicht dat mijn mening en beleving ook anders was, als ik enkel iets met analoog had ;) Die Goldring 1006 heeft  in mijn oren, ongeveer dezelfde kwaliteit als een Nagaoka MP-150 maar dat wat meer levendig. Een MP-200 heb ik ook in de speler gehad. Die vond ik mooi, maar wat saai, tam en te gladjes. Het hangt natuurlijk ook van de arm, speler en phono-trap af.  

In mijn set-up staat analoge FM radio op nummer 1) en 2) dat is echt topklasse. Daar ga jij weer vragen over stellen :D De rest klinkt bovengemiddeld goed vind ik, zonder echte diepte investeringen. Je moet de: 'adresjes" weten....niet? :rolleyes: Een DL-103 koop ik nu voor €239 en een DL-103R voor €329 inclusief verzendkosten, BTW etc. Af en toe wordt er gestunt met de "gewone" DL-103 op Marktplaats en betaal je €20 minder.  Het hangt een beetje af van de wisselkoersen.   

Verder laat ik me er niet over uit, het drijft alleen maar de prijzen omhoog. 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...