Jump to content

absorptiepaneel bevestigingswijze


Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Bij het plaatsen van een foam absorptiepaneel, is het dan verstandig om het paneel plat tegen de muur of het plafond te plaatsen of juist op enige centimeters er vanaf? Bij plaatsing direct tegen de wand halveer je toch in feite het oppervlak?

Bij een diffusiepaneel lijkt mij montage tegen de wand het meest voor de hand liggend.

De diffusiepanelen van Auralex zijn schreeuwend duur. Er zijn vast alternatieven. Maar welke?

Ik heb wel eens gedacht aan PET-flessen gevuld met pur-schuim. Beetje spuitlak er ovet et voilá.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Bij het plaatsen van een foam absorptiepaneel, is het dan verstandig om het paneel plat tegen de muur of het plafond te plaatsen of juist op enige centimeters er vanaf? Bij plaatsing direct tegen de wand halveer je toch in feite het oppervlak?

De diffusiepanelen van Auralex zijn schreeuwend duur. Er zijn vast alternatieven. Maar welke?

Schuim verticaal afhangen vanaf het plafond (baffles) is een beproefde manier om een gebrek aan behandelbaar oppervlak te compenseren. Je verdubbelt zo het absorptievermogen per oppervlakte eenheid. Bij hogere dichtheid van afhangen kun je het absorptievermogen zelfs verdrie- of viervoudigen. Je redenatie klopt dus.

Als je zelf je diffusers wilt bouwen ben je veruit het goedkoopst uit, lijkt me. Alle info is vrij en in detail beschikbaar.

 

 

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Ik kreeg van mijn baas indertijd wat stukken absorptiemateriaal. Dit is 10 cm dik zwart Akotherm. Ik heb hier echthoekige stukken van gesneden en een "bak" van 10 mm multiplex gemaakt. Die bak bestaat uit een achterzijde met randen van 8 cm hoog. De verbindingen alleen met houtlijn gelijmd en voor het uitharden met kleine spijkertjes vastgezet. Geen latten of verstevigingsprofielen dus. Hier heb ik de vezelplaat ingelegd en met dunne grijze stof overtrokken en aan de achterzijde vastgeniet. De hoeken netjes schuin over elkaar gevouwen en met een enkel nietje vastgezet. . Voor het ophangen heb ik op ca 10 vanaf de bovenkant twee gaten van 25 mm geboord. Twee haken in de muur, en je ziet van het ophangsysteem helemaal niks.

Ik vind het er prima uitzien en voldoet in mijn situatie prima.

Hieronder een foto van 'n jaar geleden. Op de eerste reflectiepunten hangen de diffusers van Thingman.

1k0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dat ziet er heel goed uit. Mooi symmetrisch.

Ik heb voor de absorptiepanelen inmiddels bij Speaker &Co wit luidsprekerdoek besteld en ben van plan de panelen met magneten aan de muur of plafond te hangen. De stukken liggen in een frame van zwart plastic profiel van 30x30mm en gewoon met spuitlijm vastgezet. De grootte is dan 180x60cm.

Bij Thoman een set diffusiepanelen besteld. Die waren niet duur (8 stuks 60x60 voor €88) en moet nog bekijken wat ik daar precies mee ga doen. Ze kunnen ook geverfd worden maar zijn van zichzelf wit.

Het prettige effect van de absorptiepanelen (ik moet ze nog bekleden) is dat de ruimte droger wordt. Dat is voorlopig winst.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Dat ziet er heel goed uit. Mooi symmetrisch.

Ik heb voor de absorptiepanelen inmiddels bij Speaker &Co wit luidsprekerdoek besteld en ben van plan de panelen met magneten aan de muur of plafond te hangen. De stukken liggen in een frame van zwart plastic profiel van 30x30mm en gewoon met spuitlijm vastgezet. De grootte is dan 180x60cm.

Bij Thoman een set diffusiepanelen besteld. Die waren niet duur (8 stuks 60x60 voor €88) en moet nog bekijken wat ik daar precies mee ga doen. Ze kunnen ook geverfd worden maar zijn van zichzelf wit.

Het prettige effect van de absorptiepanelen (ik moet ze nog bekleden) is dat de ruimte droger wordt. Dat is voorlopig winst.

Ik heb gewoon Dralon gordijnstof van de Kwantum gebruikt. Werkt ook prima en maakt alleen verschil voor de hoge tonen. Die worden nu door het doek geabsorbeerd, i.p.v. doorgelaten en in de absorber geabsorbeerd. 

Hoe dikker de panelen, hoe lager de absorptiefrequentie.  

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik heb gewoon Dralon gordijnstof van de Kwantum gebruikt. Werkt ook prima en maakt alleen verschil voor de hoge tonen. Die worden nu door het doek geabsorbeerd, i.p.v. doorgelaten en in de absorber geabsorbeerd. 

Hoe dikker de panelen, hoe lager de absorptiefrequentie.  

Ik heb zelf ook nog losse platen Akotherm op de eerste reflectiepunten staan en zit voor de afwerking ook aan een soort van frame te denken, met latjes er omheen. En mét doek, alleen is dat ook nog zo'n dingetje: eigenlijk wil je daar geen extra verlies. En vooral geen hoge tonen extra, zoals jij het hebt gedaan Hans. Ik hóór die al zo weinig....:(. Dus lijkt mij een oplossing van luidsprekerdoek beter, maar ik wilde iets met een mooie opdruk hebben, iets decoratiefs zeg maar. Maar misschien moet ik daar ook maar van afzien en gewoon neutraal luidsprekerdoek gaan bestellen....

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, René N. said:

Ik heb zelf ook nog losse platen Akotherm op de eerste reflectiepunten staan en zit voor de afwerking ook aan een soort van frame te denken, met latjes er omheen. En mét doek, alleen is dat ook nog zo'n dingetje: eigenlijk wil je daar geen extra verlies. En vooral geen hoge tonen extra, zoals jij het hebt gedaan Hans. Ik hóór die al zo weinig....:(. Dus lijkt mij een oplossing van luidsprekerdoek beter, maar ik wilde iets met een mooie opdruk hebben, iets decoratiefs zeg maar. Maar misschien moet ik daar ook maar van afzien en gewoon neutraal luidsprekerdoek gaan bestellen....

Of de hoge tonen nou door het doek, of het onderliggende absorptiemateriaal worden geabsorbeerd maakt niet uit. Luidsprekerdoek is alleen veel duurder en meestal alleen in zwart te koop. Door de kist achter en om het paneel is het stevig en strak. 

Misschien toch eens aankomen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, René N. said:

Ik heb zelf ook nog losse platen Akotherm op de eerste reflectiepunten staan en zit voor de afwerking ook aan een soort van frame te denken, met latjes er omheen. En mét doek, alleen is dat ook nog zo'n dingetje: eigenlijk wil je daar geen extra verlies. En vooral geen hoge tonen extra, zoals jij het hebt gedaan Hans. Ik hóór die al zo weinig....:(. Dus lijkt mij een oplossing van luidsprekerdoek beter, maar ik wilde iets met een mooie opdruk hebben, iets decoratiefs zeg maar. Maar misschien moet ik daar ook maar van afzien en gewoon neutraal luidsprekerdoek gaan bestellen....

Googlen helpt daarin: 

https://www.dwcprint.nl/drukwerk/speakerdoeken/
https://www.showtex.com/nl/producten/printen-beschilderen-lasersnijden/geprinte-doeken
https://www.reclameonline.be/nl/speakerdoek
https://www.bagsoflove.nl/speaker-grill-doek-bedrukken

Zomaar enkele links van bedrijven die zeggen dat ze dat doen. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar het kan dus wel wat je wilt.
Of het duur is weet ik ook niet en het eindresultaat dus ook niet.
Wellicht kun je er iets mee, Rene.
 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb me eens laten vertellen dat het verlies in de hoge frequenties bij geschikt luidsprekerdoek minder dan 0.5 dB bedraagt.

Geen flauw idee of dat werkelijk zo is, maar dan gebruiken ze bij Avalon toch een ander soort.......

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, audiofreak said:

Googlen helpt daarin: 

https://www.dwcprint.nl/drukwerk/speakerdoeken/
https://www.showtex.com/nl/producten/printen-beschilderen-lasersnijden/geprinte-doeken
https://www.reclameonline.be/nl/speakerdoek
https://www.bagsoflove.nl/speaker-grill-doek-bedrukken

Zomaar enkele links van bedrijven die zeggen dat ze dat doen. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar het kan dus wel wat je wilt.
Of het duur is weet ik ook niet en het eindresultaat dus ook niet.
Wellicht kun je er iets mee, Rene.
 

Dank dank. Ik zag er wel wat dingen bij staan die mij goed leken. Ik had al wel eens Gegoogled maar ik denk niet helemaal op de goede manier....

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, KT88 said:

Ik heb me eens laten vertellen dat het verlies in de hoge frequenties bij geschikt luidsprekerdoek minder dan 0.5 dB bedraagt.

Geen flauw idee of dat werkelijk zo is, maar dan gebruiken ze bij Avalon toch een ander soort.......

De Akotherm platen staan tegen de muur en het geluid komt dan vanaf de luidspreker onder ongeveer een hoek van 90 graden tot mij. Ik bedoel te zeggen dat bij normaal doek het recht door het doek gaat en hier dus ook een soort van reflectie ontstaat door die hoek... En dus niet zozeer in de platen erachter gedempt kan worden. Toch?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat doek dempt of laat door, reflecteren doet het niet.

Sorry, ik legde voor mijzelf de relatie met afbeeldingen op het doek, geschilderd of gespoten, of hoe dan ook. Ik wilde het doek laten bedrukken met bijvoorbeeld Jugendstil motieven, om het een beetje een decoratieve functie te geven. Maar volgens mij moet ik daar van afzien. Hoewel bij de linkjes van Onno waarschijnlijk wel bruikbare versies zitten....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Sorry, ik legde voor mijzelf de relatie met afbeeldingen op het doek, geschilderd of gespoten, of hoe dan ook. Ik wilde het doek laten bedrukken met bijvoorbeeld Jugendstil motieven, om het een beetje een decoratieve functie te geven. Maar volgens mij moet ik daar van afzien. Hoewel bij de linkjes van Onno waarschijnlijk wel bruikbare versies zitten....

Met verf ga je het doek natuurlijk wel dichtsmeren. Met inkt, denk ik dat het meevalt. 

Hieronder een link naar een bedrijf wat kan bedrukken én mooie frames maakt.

https://tve.nl/producten/i22/easyfix-textielframes

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, René N. said:

Sorry, ik legde voor mijzelf de relatie met afbeeldingen op het doek, geschilderd of gespoten, of hoe dan ook. Ik wilde het doek laten bedrukken met bijvoorbeeld Jugendstil motieven, om het een beetje een decoratieve functie te geven. Maar volgens mij moet ik daar van afzien. Hoewel bij de linkjes van Onno waarschijnlijk wel bruikbare versies zitten....

Ik denk dat het gewoon er opgedrukt wordt. Niet geschilderd of gespoten. Ik heb er geen ervaring mee, dus het eindresultaat weet ik niet.
Als ik zoiets zou laten doen dan zou ik hen het volgende vragen :
1-
 of hun doek ECHT luidsprekerdoek is  waar ze het op drukken? Luidsprekerdoek heeft een open structuur in het doek.
2- Hebben ze het niet, dan zou ik vragen of jezelf luidsprekerdoek mag aanleveren en hun laten bedrukken?
3- wat de kosten zijn?

Bijvoorbeeld dit luidsprekerdoek: https://shop.speakerenco.nl/luidsprekerdoek-stretch-grijs-150-cm-breed-1 (het gaat even om de open structuur v h doek te laten zien, niet de kleur)

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, René N. said:

Sorry Eric, voor het "inbreken" in je topic, maar wellicht heb jij hier ook wat aan.... 😏. Dank aan de meedenkers en alle tips 😊

Dat is uiteraard geen enkel probleem. Ik heb de in de link van beheerder vermelde stof gekocht in het wit en die ligt op het moment bij de naaister hier in de buurt om er wat moois en bruikbaars van te maken.

Komende dagen verwacht ik de diffusers en misschien komt er nog een setje bastraps bij😎. Alles bij elkaar best nog een flink project.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Na een week of wat experimenteren is alles verwijderd op twee 1.80 hoge basstraps in de hoeken na. Die doen niet zoveel maar richten ook geen kwaad aan. Ik kreeg niks van wat ik wilde en raakte kwijt wat ik had. Hoe meer schuim en reflectie, hoe beroerder het werd. Uiteindelijk werd het een steeds dooiere boel en was elke sprankeling verdwenen en het steeds 1-dimensionaler gaan klinken.

Een echte verbetering heb ik wel bereikt door een mooie ViaBlue 110 Ohm AES kabel te plaatsen tussen PC en DAC. Zelf geconfectioneerd (na lange aarzeling ivm solderen kleine contacten toch de stoute schoenen en een mooi klein soldeerboutje aangetrokken) met eveneens ViaBlue XLR connectors, dus dubbele bevrediging😎. Alles mooi afgewerkt met adereindhulsjes. Hierdoor ben ik af van een USB aansluiting waar ik nooit veel vertrouwen in heb gehad.

Wel ga ik nog aan de slag met een soort Behringer Ultracurve waarvoor ik een aparte verbinding ga gebruiken naar de voorversterker zodat ik kan schakelen en 1 op 1 kan vergelijken. Ook daar verwacht ik niet veel van maar hoop op die manier wat zinvolle metingen te kunnen doen

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Een echte verbetering heb ik wel bereikt door een mooie ViaBlue 110 Ohm AES kabel te plaatsen tussen PC en DAC. Zelf geconfectioneerd (na lange aarzeling ivm solderen kleine contacten toch de stoute schoenen en een mooi klein soldeerboutje aangetrokken) met eveneens ViaBlue XLR connectors, dus dubbele bevrediging😎. Alles mooi afgewerkt met adereindhulsjes. Hierdoor ben ik af van een USB aansluiting waar ik nooit veel vertrouwen in heb gehad.

Klinkt dat beter dan met een USB verbinding? Heb je dan een PC met een digitale XRL uitgang? Op mijn Apple zat die niet. Ik kon dus alleen maar met USB werken.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...