Jump to content

Solid State <versus> Hard Disk Drive


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, thingman said:

Hoe weet jij dan dat je voor jezelf die ene versterker hebt gekozen zonder kleur temidden van al die anderen die wel een eigen klankkleur schijnen te bezitten? Misschien koos jij zelf ook een kleurende versterker uit, of heb je eerst nagemeten dat het apparaat van jouw keuze geen kleuring toevoegt? Zo ja, hoe deed je dat? Zo nee, hoe weet je dan dat jouw versterker niet ook stiekem een beetje kleur toevoegt aan al dat afgemeten fraais?

 

Als we ons even beperken tot versterkers:

  • Kleuring == vervorming
  • Geen kleuring == geen vervorming
  • Vervorming == Er komt iets anders uit je versterker dan het signaal wat je er in stopt
Link to comment
Share on other sites

@WilkeDie eindversterker dateert uit de jaren '90. Ik weet niet wat er toen allemaal voorradig was aan opamps. Tegenwoordig zou waarschijnlijk een Burr-Brown opamp de voorkeur verdienen.

Hij is in elk geval een vijftal jaar geleden nog eens volledig nagekeken en nagemeten. Geen enkel probleem. Ik ben er alleszins zéér tevreden over. In reserve heb ik nog een Nikko Alpha I staan die volledig gereviseerd is en die ik ook heel goed vind.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Kleuring kun je alleen meten door een spectografische analyse. Je moet namelijk nagaan of en welke frequenties bevooroordeeld of benadeeld worden door een versterker (of een ander toestel).

Heb je je versterker dan wellicht toch op het gehoor durven beoordelen en toen gekocht dan?

Foei! ;)

Link to comment
Share on other sites

Zoals ik al schreef ben ik begonnen met de vermogenvereiste in de minimumimpedantie van de luidsprekers en ik heb verschillende eindversterkers de revue laten passeren voordat ik bij die Musical Fidelity terecht kwam. En die gaat alleszins niet meer weg. Ik had in die tijd niet de apparatuur in huis om een spectografische analyse uit te voeren en heb dus gewerkt met muziekstukken die ik goed kende en die het uiterste vergen van versterker en luidsprekers om te kijken welke eindversterker dat het best deed. Ik heb er een aantal die daaraan voldoen. Naast de MF die mijn voorkanalen aanstuurt heb ik ook nog een Advance Acoustic MAA-406 (eerste generatie!) die mijn achterkanalen aanstuurt en in reserve zowel een eerder genoemde Nikko Alpha I als een zelfbouw klasse D met Hypex chipsets van 2x400W in 4Ω. Die houden allemaal de Audostatics prima onder controle. Wie dat wil is welkom om te komen luisteren.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Pjotr said:

Als we ons even beperken tot versterkers:

  • Kleuring == vervorming
  • Geen kleuring == geen vervorming
  • Vervorming == Er komt iets anders uit je versterker dan het signaal wat je er in stopt

ik vroeg niet WAT kleuring / klankkleur is (en zeker niet aan jou) want dat weet ik allang, maar informeerde hoe Bloom zijn versterker selecteerde op volkomen ongekleurdheid.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bloom said:

Zoals ik al schreef ben ik begonnen met de vermogenvereiste in de minimumimpedantie van de luidsprekers en ik heb verschillende eindversterkers de revue laten passeren voordat ik bij die Musical Fidelity terecht kwam. En die gaat alleszins niet meer weg. Ik had in die tijd niet de apparatuur in huis om een spectografische analyse uit te voeren en heb dus gewerkt met muziekstukken die ik goed kende en die het uiterste vergen van versterker en luidsprekers om te kijken welke eindversterker dat het best deed. Ik heb er een aantal die daaraan voldoen. Naast de MF die mijn voorkanalen aanstuurt heb ik ook nog een Advance Acoustic MAA-406 (eerste generatie!) die mijn achterkanalen aanstuurt en in reserve zowel een eerder genoemde Nikko Alpha I als een zelfbouw klasse D met Hypex chipsets van 2x400W in 4Ω. Die houden allemaal de Audostatics prima onder controle. Wie dat wil is welkom om te komen luisteren.

Je hebt dus gelescteerd op subjectieve gronden, schrijf je hier. Geeft niet hoor. Je bent hetzelfde als elke willekeurige muziekliefhebber. Je zoekt gewoon de beste BELEVING zoals iedereen en gebruikt vooral de eigen oortjes.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, thingman said:

ik vroeg niet WAT kleuring / klankkleur is (en zeker niet aan jou) want dat weet ik allang, maar informeerde hoe Bloom zijn versterker selecteerde op volkomen ongekleurdheid.

Dat scheelt een stuk dat u dat allang weet. Ter Uwer info: Het is dan ook geen antwoord aan U op een vraag die U niet stelde. Ik ben gewoon net zo benieuwd als U.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, thingman said:

Je hebt dus gelescteerd op subjectieve gronden, schrijf je hier. Geeft niet hoor. Je bent hetzelfde als elke willekeurige muziekliefhebber. Je zoekt gewoon de beste BELEVING zoals iedereen en gebruikt vooral de eigen oortjes.

Je moet natuurlijk roeien met de riemen die je hebt op een bepaald moment, dat spreekt vanzelf. Het enige wat wel telt, is dat je je ervan bewust bent dat wat je hoort niet noodzakelijk echt is is maar zich puur in je hoofd afspeelt door die geweldige computer die ons brein is en die alles wat wij waarnemen aan interpretaties en extrapolaties onderwerpt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bloom said:

Kleuring kun je alleen meten door een spectografische analyse. Je moet namelijk nagaan of en welke frequenties bevooroordeeld of benadeeld worden door een versterker (of een ander toestel).

En na-ijling, versmering, transparantie enz...

Een versterker met veel tegenkoppeling meet fantastisch, maar goed klinken is toch echt iets anders.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind alleszins dat die MF fantastisch klinkt. En zoals ik al schreef, is wie dat wil van harte welkom om dat zelf te bepalen. Breng vooral je eigen favoriete muziek mee!

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Hans van Liempd said:

En na-ijling, versmering, transparantie enz...

Een versterker met veel tegenkoppeling meet fantastisch, maar goed klinken is toch echt iets anders.

Dat is weer een hele andere discussie. Dat hangt ook sterk van de speakers af. Speakers die om veel controle vragen zijn wel gebaad met veel tegenkoppeling. Andere speakers soms juist weer niet zoals veel breedbanders en hoornsystemen. Dat weet je ook pas als je het uitprobeert.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wilke said:

Super techneut,in de eindversterker zit een lm 318 in ,volgens meerdere diy site is dat geen toppertje.

wilke

Volgens mij is Wol terug..... :huh: B)

Overigens gebeurd er nu weer eens wat op het forum, grappig deze discussies :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Je moet natuurlijk roeien met de riemen die je hebt op een bepaald moment, dat spreekt vanzelf. Het enige wat wel telt, is dat je je ervan bewust bent dat wat je hoort niet noodzakelijk echt is is maar zich puur in je hoofd afspeelt door die geweldige computer die ons brein is en die alles wat wij waarnemen aan interpretaties en extrapolaties onderwerpt.

Inderdaad Bloom, want als je je dat realiseert weet je vaak ook dat je eigen beleving de enige ECHTE realiteit is en dat die je laat genieten of niet. Zo roep ik al een paar jaar dat een overtuigend klinkende streamer niet meer dan 200 euro plus een harddisk hoeft te kosten. Dat roep ik natuurlijk vanuit mijn eigen beleving, maar die is dan wel in staat om de welbekende valkuil "duur dus goed" meteen met de grond gelijk te maken. Ook al het gedoe met computers, netwerken en het aan de praat houden van al die destructieve toevoegingen die niks in een muziekinstallatie te zoeken hebben omzeil ik zo in 1 klap, hetgeen de muziekbeleving natuurlijk ook enorm ten goede komt.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Breek me de bek niet open. Ik heb al mensen gezien die meer dan 6000 euro uitgaven aan een streamer met één harde schijf aan boord terwijl ik diezelfde functionaliteit en prestatie haal met een Intel of Gigabyte NUC of zelfs een Raspberry PI die ik dan koppel aan een NAS (of in mijn geval een centraal LizardFS opslagsysteem) waar ze hun muziek vandaan halen. Voor nog geen 150 euro en in het geval van de PI zelfs onder de 100 euro.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Je moet natuurlijk roeien met de riemen die je hebt op een bepaald moment, dat spreekt vanzelf. Het enige wat wel telt, is dat je je ervan bewust bent dat wat je hoort niet noodzakelijk echt is is maar zich puur in je hoofd afspeelt door die geweldige computer die ons brein is en die alles wat wij waarnemen aan interpretaties en extrapolaties onderwerpt.

Bedoel je hier nu te zeggen dat je het ook best aan zou durven om de componenten van je muziekinstallatie aan te schaffen louter en alleen op basis van metingen en specificaties? Ik dacht dat we dat station al in de jaren 70 vorige eeuw waren gepasseerd na de lage thd- en hogedempingsfactorteleurstellingen! Kopen op basis van specs alleen is garantie voor ontevredenheid.

Doet me denken aan de uitspraak van een recensent wiens naam me is ontschoten: "ik spendeer liever drie kwartier met een component in de luisterruimte dan drie uur in het meetlab, want dan ben ik niet alleen sneller klaar maar weet ik ook veel meer over de MUZIKALE prestaties van dat component."

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Nu zou ik het combineren. Omdat ik meestal met tweedehandse aankopen werk, is de meting wel van belang om te kijken of alles nog naar fabrieksspecs werkt of gereviseerd moet worden. Alles wat ouder is dan 25 jaar wordt bij mij d'office gereviseerd. En zelf luisteren is voor zowat alle mensen van belang, en ik moedig niemand aan om dat achterwege te laten. Alleen exclusief luisteren zonder aandacht voor specs of metingen lijkt me ook geen goed idee. Een heel slecht zelfs.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb meer dan dertig jaar artikels geschreven voor allerlei tijdschriften in België en Nederland, dan krijg je wel een uitgebreide woordenschat en maak je geen spellings- en andere taalfouten meer. Verder heb ik geen idee wie je bedoelt met Wol...

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bloom said:

Kleuring kun je alleen meten door een spectografische analyse. Je moet namelijk nagaan of en welke frequenties bevooroordeeld of benadeeld worden door een versterker (of een ander toestel).

Al klankkleuren van alle versterkers ten spijt maar allemaal kaarsrecht, meten ze allemaal.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, VANZOMERENG said:

Al klankkleuren van alle versterkers ten spijt maar allemaal kaarsrecht, meten ze allemaal.

Ze meten kaarsrecht in sec frequentie, dat klopt. Vandaar dat ik eerder aangaf:

 

3 hours ago, Pjotr said:

 

  • Kleuring == vervorming
  • Geen kleuring == geen vervorming
  • Vervorming == Er komt iets anders uit je versterker dan het signaal wat je er in stopt

"Kaarsrecht" meten zegt daar dus verder weinig over. Overigens is er al wel ruim 75 jaar ervaring in met wat voor vervorming een bepaalde kleuring geeft.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Nu zou ik het combineren. Omdat ik meestal met tweedehandse aankopen werk, is de meting wel van belang om te kijken of alles nog naar fabrieksspecs werkt of gereviseerd moet worden. Alles wat ouder is dan 25 jaar wordt bij mij d'office gereviseerd. En zelf luisteren is voor zowat alle mensen van belang, en ik moedig niemand aan om dat achterwege te laten. Alleen exclusief luisteren zonder aandacht voor specs of metingen lijkt me ook geen goed idee. Een heel slecht zelfs.

Helemaal mee eens. Dan hebben we elkaar toch weer gevonden zonder elkaar kwijt te zijn geraakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...