Jump to content

Element voor Micro Seiki


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb dus niet zo lang geleden een Micro Seiki BL 51 gekocht. Roger gaat hem voor mij servicen en dan komt er gelijk een Micro Seiki MA 707 arm op. Ik ben in overleg met Roger aan het kijken welk element er mooi op zou passen. Liefst een High Output element want hij wordt waarschijnlijk op de Quad 34 voorversterker met MM module in de huiskamer aangesloten hoewel ik daarvoor eigenlijk ook een MC module heb. Ik dacht eigenlijk aan een Dynavector 20 xx en een alternatief is een Van de Hull DDT, maar dan moet ik waarschijnlijk de MC module installeren, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. De vraag is of iemand hier klankmatig iets over kan zeggen. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk had ik verwacht dat je een Denon DL 103 zou aanraden Jack. Die past op zich goed op de MA 707, maar we gaan de discussie over naalden maar niet herhalen 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, carl said:

Eigenlijk had ik verwacht dat je een Denon DL 103 zou aanraden Jack. Die past op zich goed op de MA 707, maar we gaan de discussie over naalden maar niet herhalen 😀

Nou dat is leuk dat je het aanhaalt :) Wat voor element je koopt dat moet je natuurlijk zelf weten. Persoonlijk zou ik voor die Dynavector 20 xx. gaan. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar volgens mij zijn er een paar dingen belangrijk om micro details uit de groeven te kunnen halen. O.a:

  • Inderdaad de naald vorm.
  • De hoeveelheid vervorming van het element zelf.
  • De toegevoegde vervorming van de phono-versterker. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vanwege de versterking heb je de voorkeur voor een Dynavector Jack?  Overigens las ik laatst dat een conische naald niet tot een grotere slijtage leidt dan een elliptische. Pas Shibata achtige elementen zijn op dat gebied superieur. Dus mijn excuses.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, carl said:

Vanwege de versterking heb je de voorkeur voor een Dynavector Jack?  Overigens las ik laatst dat een conische naald niet tot een grotere slijtage leidt dan een elliptische. Pas Shibata achtige elementen zijn op dat gebied superieur. Dus mijn excuses.

Die 2,8mV die uit het element komt lijkt me niet al te moeilijk te versterken.  https://www.dynavector.com/products/cart/e_20x2.html De Micro Ridge naald lijkt me nóg beter dan Shibata.  Ik vermoed dat de productie bij Dynavector heel constant is. Verder is €945 voor een cartridge natuurlijk al een hoop geld. :wacko: Maar dat is wat ik zelf zou overwegen. Jij hebt  de support van  Roger, met al zijn kennis en ervaring. Dus dat komt goed. ;)

Link to comment
Share on other sites

Een Micro Ridge was kennelijk optimaal voor quadrafonie. Toen ze de naalden maakten voor Stereo kon het kennelijk nog beter. Ik zou eigenlijk wel eens Quadrofonie willen beluisteren en pseudo stereo. Dat laatste was wel erg leuk in theorie.

Dynavector is trouwens wel weer iets totaal anders.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

60.000 volgens de Disk die ik van Marc heb gekregen Jack. Dat is weer leuk van die oude bladen. Jammer dat die oude artikelen over naaldvormen en armen niet gebundeld worden. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tubejack said:

Maar wat anders. Slim dat je, je keuze beperkt tot 2 merken. ;)

Je kent me Jack - eerst de hele wereld verkennen. Soms blijf ik daar in hangen. Nee hoor ik heb wat gegoogled en dan komen ze tot Denon, Dynavector en van de Hul bij deze arm. Grado en Shure 15 zou ook kunnen, maar ik wil toch liever een MC. Daarbij weigert Roger waarschijnlijk de Shure te installeren want hij vindt dit element niet klinken. Ik heb dit element zelf helaas nog nooit gehoord 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, carl said:

60.000 volgens de Disk die ik van Marc heb gekregen Jack. Dat is weer leuk van die oude bladen. Jammer dat die oude artikelen over naaldvormen en armen niet gebundeld worden. 

Dat is in ieder geval ruim voldoende voor het CD-4 systeem van JVC.   Ik heb nog een oud Nagaoka JT-322 element liggen. In 2  verschillende draaitafels was ik niet zo onder de indruk, maar in een DD PLX1000 komt hij tot leven en is een heel aardige cartridge met Shibata naald. :) 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Tubejack said:

Ook met MM kun je dergelijk frequentie's halen. Die JT-322 staat gespecificeerd tot 45Khz.

Vandaar, kennelijk komt een MC dus nog hoger. Het ei is nog niet gelegd, maar we zijn weer verder.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, audiofreak said:

Quadrofonie is niets anders dan 4 kanalen, Carl. Oftewel wat we tegenwoordig surround sound noemen.
Lees dit nog maar eens erop na: https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Quadrofonie of dit https://www.hifi.nl/artikel_pagina2/21819/Cinemascope---aanverwanten.html

 

Quadradrafonie is een voorloper Onno. Bij surroundgeluid heb je ook nog een middenkanaal en subwoofer. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, carl said:

Quadradrafonie is een voorloper Onno. Bij surroundgeluid heb je ook nog een middenkanaal en subwoofer. 

Quadrafonie is 4x full range stereo, surround sound niet en van het laatste zijn vele varianten met spiekers in alle hoeken en gaten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...