Jump to content

DAW


Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

https://www.informatique.nl/196964/akasa-turing-compact-fanless-case.html

voor een mini pc heb ik dit kastje gevonden. Nu nog een geschikt moederboard met UPdac, een  PCI slot en liefst ook een VGA aansluiting. Dat zal niet meevallen. Is Formfactor NUC nu anders dan ITX of zoiets?

Ik heb de Zodiac Gold van leobus overgenomen en kan voorlopig in ieder geval via de AES/EBU van de RME kaart naar de DAC. Dat kan ook via een langere kabel. Wel speelt JRiver dan af via de RME want JRiver ziet dan de Zodiac immers niet. Met een mini PC zou ik een andere opstelling kunnen realiseren en kan dan kiezen tussen USB en AES/EBU. Daar verwacht ik niet veel verschil van. Wel als groot voordeel dat de kabels dan heel kort worden.

Het wordt wel het einde van mijn buizenpré😪

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

https://www.informatique.nl/196964/akasa-turing-compact-fanless-case.html

voor een mini pc heb ik dit kastje gevonden. Nu nog een geschikt moederboard met UPdac, een  PCI slot en liefst ook een VGA aansluiting. Dat zal niet meevallen. Is Formfactor NUC nu anders dan ITX of zoiets?

Ik heb de Zodiac Gold van leobus overgenomen en kan voorlopig in ieder geval via de AES/EBU van de RME kaart naar de DAC. Dat kan ook via een langere kabel. Wel speelt JRiver dan af via de RME want JRiver ziet dan de Zodiac immers niet. Met een mini PC zou ik een andere opstelling kunnen realiseren en kan dan kiezen tussen USB en AES/EBU. Daar verwacht ik niet veel verschil van. Wel als groot voordeel dat de kabels dan heel kort worden.

Het wordt wel het einde van mijn buizenpré😪

Bij dat kastje wordt als vormfactor moederbord UCFS vermeld. Dat is een NANO-ITX bordje van 12 x 12 cm. Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form_factor

 

Link to comment
Share on other sites

Je bent in ieder geval met een kaal NUC boardje duurder uit, en de keuze is veel beperkter.

 

Hier is ook wat meer te vinden, heb daar ook een keer een ITX boardje gekocht.

https://www.minipc.de/catalog/gl/35

 

Heb hier zo een board met passieve koeling, gaat als de bliksem voor muziek.😁

https://www.minipc.de/catalog/il/1773

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, HansP said:

Je bent in ieder geval met een kaal NUC boardje duurder uit, en de keuze is veel beperkter.

 

Hier is ook wat meer te vinden, heb daar ook een keer een ITX boardje gekocht.

https://www.minipc.de/catalog/gl/35

 

Heb hier zo een board met passieve koeling gaat als de bliksem voor muziek.😁

https://www.minipc.de/catalog/il/1773

Dat bordje is ITX en dus 17 x 17 cm. Past niet in de kast die Kraus besteld heeft.

Link to comment
Share on other sites

Tja , eerst schoenen kopen en daarna pas kijken welke maat je nodig hebt, is nu niet de oplossing die ik dan meestal gebruik.😕

Ik had alleen begrepen dat hij het een mooi kastje vond, en niet dat hij al in de wagen van PostNL ligt op weg naar zijn huis.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, HansP said:

Tja , eerst schoenen kopen en daarna pas kijken welke maat je nodig hebt, is nu niet de oplossing die ik dan meestal gebruik.😕

Ik had alleen begrepen dat hij het een mooi kastje vond, en niet dat hij al in de wagen van PostNL ligt op weg naar zijn huis.

Haha, nee dat klopt, Niks besteld. Daarvoor heb ik de kennis niet. Ik kwam er daarna ook achter dat de RME kaart nooit gaat passen in een kleine PC, die neemt namelijk vier slots in, aan de achterzijde en een dergelijke mini-PC bestaat niet. Dat is overigens niet zo erg want dat betekent ook dat ik geen PCI-sleuf nodig heb. Ik kan beter naar een miniPC kijken met een goede USB-uitgang (met elac dual audio of zoiets of een USB van Paul Pang uit Taiwan)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hier nog een heel goede Asus SPdif kaart liggen. Wél een lang PCI slot nodig, maar bijna net zo goed als de i2s kaart die ik nu gebruik. En waarschijnlijk beter klinkend dan welke USB oplossing dan ook.

Voor SPdif is aanzienlijk minder hard- en software nodig. En dat denk ik te horen.

Link to comment
Share on other sites

De Zodiac DAC heeft toch een USB ingang?

Dan is toch een simpele PC of framboos voldoende om muziek te maken.

en je hebt dan geen lastige kaartjes meer nodig en de USB ingang klinkt vaan beter als de Sp dif ingang.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

De Zodiac DAC heeft toch een USB ingang?

Dan is toch een simpele PC of framboos voldoende om muziek te maken.

en je hebt dan geen lastige kaartjes meer nodig en de USB ingang klinkt vaan beter als de Sp dif ingang.

 

 

Mijn ervaring is totaal anders. 

Link to comment
Share on other sites

Tis natuurlijk wel zo dat de AES of de SPdif wel beperkt is tot 24 bit en je met een usb ingang een sapje verder kan.

Tevens is het altijd even zoeken naar wat de beste interface is voor de dac die jij gebruikt.

Alles staat of valt met de implementatie van de interfaces.

Kijk je naar de specificaties dan heeft USB de voorkeur om dat deze minder afhankelijk is van de gebruikte klok in de bron.

Bij spdif hoeft dat ook niet het geval te zijn maar dan moet je eerst bufferen en her klokken niet elke dac doet dat netjes.

Die RME kaart kan dus best mooi zijn maar wat doet de dac erna?

en is dat ook echt nodig in jou geval met de dac die je nu hebt.

eigenlijk zou je dat eerst eens moeten testen.

Heb je  de kaart nu in een PC zitten en kan je de dac op beide manieren aansluiten om eens te vergelijken naar wat voor jou de beste combinatie is.

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/24/2019 at 11:48 PM, Kraus vonBentinck said:

Ik ga het raspberry topic eens doorlezen. Toevallig 14 dagen geleden een raspberry P4 besteld bij Amazon maar nog niet binnen.

Maar ik ben op zoek naar een oplossing waar ik mijn RME kaarten in kan gebruiken want daar heb ik toch meer vertrouwen in dan een Raspberry én wil een goede A/D converter er in hebben. Ook moet JRiver er op kunnen draaien, dat vind ik een vereiste.

Heb ook overwogen om mijn voorversterker te vervangen door een CocktailAudio PX45 (of iets vergelijkbaars), maar dat gaat me aan het hart. Is wel een oplossing

Heren, pas als Kraus die A/D converter laat varen heeft het nut om over iets anders te praten dan over de RME kaart als interface................ Het topic heet ook DAW, wat Digital Audio Workstation betekent. Dus niet alleen een muziek speeldoos!

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik ga binnenkort eerst eens proberen om via de AES/EBU XLR kabel 110 Ohm te kijken hoe het werkt met de Zodiac. Bovendien heb ik bij de RME een wordclock i/O dus ik verwacht dat de samenwerking tussen kaart en DAC probleemloos verloopt. Ik verwacht van de Zodiac toch een beter resultaat dan van de analoog converters in de RME of van de Ifi nanoUSB.

Dat de PC zoveel stoort in het signaal geloof ik niet op basis van de bijgeleverde software van de RME. Daar meet ik aan de uitgangen een ruisvloer onder de -100dB en -80dB bij de analoge ingangen voor de platenspeler. Dus dat geeft mij geen zorgen.

Ik heb met Leobus afgesproken om op de inloopdag bij Marco het apparaat in ontvangst te nemen. Dus tot die tijd houd ik nog even alles bij het oude en kijk daarna of ik nog iets doe om ook de USB ingang van de Zodiac te gebruiken met een korte USB kabel en een nieuw PC'tje

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...