Jump to content
High-End Forums
carl

Elektriciteitsverbruik

Recommended Posts

Mijn vrouw beweerde dat een platte beeldscherm 8 % van het verbruik was. Die van ons is nu een jaar of 9 en ik vroeg me af of vervanging om redenen van verbruik nuttig was. 

Mijn kleindochter en ik moeten nu weg https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/tv-ict/televisie/  Het lijkt erop dat de digitale decoder de grote verbruiker is. Interessant zeg.

Edited by carl

48 minutes ago, carl said:

Volgens mijn vrouw zorgt de TV voor 8 % van het verbruik. Zou een nieuwe platte TV minder verbruiken?

Is dat niet alleen, bij mensen, die de hele avond TV kijken?.   

Edited by Tubejack

Ja en dan moet je net als ik die TV (150W) als monitor gebruiken en  er een elektrische kachel naast zetten. Dat is vanwege geen CV op zolder.

3 hours ago, Tubejack said:

Is dat niet alleen, bij mensen, die de hele avond TV kijken?.   

Ik veronderstel dat dit een gemiddeld verbruik is Jack.

40 minutes ago, carl said:

Ik veronderstel dat dit een gemiddeld verbruik is Jack.

Altijd even zelf onderzoeken.  

[....] Nederlanders kijken gemiddeld 3 uur en 5 minuten per dag naar films, series en video's. De ouderwetse televisie is nog steeds populair. [...]

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4689826/nederlander-kijkt-een-uur-dag-demand

Nu kun je zelf het % elektriciteit verbruik uitrekenen, als je het gemiddelde stroom verbruik weet (ook dat kun je zo opzoeken) 

Maar het kan ook een veel simpeler reden hebben Carl, wellicht wil je vrouw.

• Een nieuwe TV.
  • Vinden dat je teveel kijkt.
  • Etc.

Edited by Tubejack

4 hours ago, carl said:

Mijn vrouw beweerde dat een platte beeldscherm 8 % van het verbruik was. Die van ons is nu een jaar of 9 en ik vroeg me af of vervanging om redenen van verbruik nuttig was. 

Lastig. Een nieuw beeldscherm kost e.e.a. aan grondstoffen en arbeid. En je betaalt daarvoor. Je zou moeten kijken hoe lang het duurt vóór het verbruiksverschil de aankoopsprijs nihileert. Ik probeer wat er is zolang mogelijk in stand te houden, en zelfs te repareren als het kapot gaat. Vervangen kan altijd nog, en hoeft pas als het moet.

Heb ook geen buizen in de set, die vreten. Zal best mooi klinken, maar mij niet gezien.

Ik heb een kolen gestookte kleuren tv hij verbruik 60 watt en het beeld is natuurlijker als een platte tv ,en bij een platte tv zie je bij een streepjes pak de streepje op en neer gaan,bij een kolen gestookte tv heb je er totaal geen last van ,ook het gezicht is veel natuurlijker .

wilke

Eigenlijk hechten we beiden niet zoveel aan TV. Het gaat puur om elektriciteitsverbruik, ook van het Ziggo kastje. 

Het beeld is natuurlijk iets heel anders. Als ik bijvoorbeeld naar mijn kleindochter kijk (de hele dag gedaan Jack 😀) dan is haar gezicht heel wat minder scherp dan de omroepster van de TV.  Ik vind de moderne TV helemaal niet zo natuurlijk, ook OLED niet. Hebben jullie wel eens die eerste Duitse kleurenfilms gezien. Dat is extreem natuurlijk. In die zin geloof ik Wiel ook wel met zijn oude TV. 

Edited by carl

Ik ken geen enkele tv met natuurlijke kleuren. Die worden door fabriek en winkel meestal afgeregeld op "demonstratiestand" en dat is met helderheid, contrast en alle kleuren op maximum. Ik heb gebruik gemaakt van een calibratiedvd (of calibratiebluray tegenwoordig) om de kleuren van mijn tv (een plasma van 2008) af te regelen en dat ziet er nu wel degelijk volkomen correct uit. Alleen de gelaatskleur van president Trump, die blijft er om een of andere reden zo oranje uitzien...

40 minutes ago, carl said:

Eigenlijk hechten we beiden niet zoveel aan TV. Het gaat puur om elektriciteitsverbruik, ook van het Ziggo kastje. 

Als je de Media box XL hebt is die inderdaad vrij hoog. Zo' n €100 stroom las ik op het www  als je wilt dat het vlot werkt. Als je niet hecht aan TV zou je ook een CI-module kunnen nemen als je een moderne TV hebt waar hij in past. Je kunt dan alleen niet opnemen. Nog goedkoper is digitaal zonder welk kastje of module ook.  Dan is alleen Nederland 1-2-3 in HD en de rest in SD.  

De TV hebben we pakweg 9/10 jaar geleden gekocht toen we hier kwamen wonen Jack. Vandaar dat het elektriciteitsverbruik van de TV me triggerde. Ik wist niet dat je zonder zo’n Ziggo ding kon. 

Ik heb me verder in TV’s zitten te verdiepen. Hij mag niet breder zijn dan 80 cm want anders past hij niet in mijn fraaie ingebouwde kast😀 Dan zit je ook wel mooi tegenover de bank. Nooit zo lekker TV gekeken als hier. 

PM Ik dacht dat er bij die voorbeelden wel een goede stand zou zitten Bloom. Vreemd genoeg is Trump daar ook oranje. 

Edited by carl

Dan kijk je in standaard analoge kwaliteit met een standaard beperkt zenderpakket.

Overigens de KPN decoder lust ook wel een slokje: 5W continue maakt niet uit of ie aan staat of in Sby. Op zich valt dat wel mee, dat verstookte mijn oude antenneversterker ook. Maar je verwacht in Sby toch wel minder dan 1W.

Op zich heb ik digitale TV Peter. Denk je dat de kwaliteit van de TV zelf  zoveel is toegenomen? Dus jij zou denken aan iets nieuws.

Overigens is er over het standaardpakket wel iets leuks te vertellen in deze linkse stad. Toen we voor de kabel moesten betalen was het gelijk een moment van nivellering hier. De rijken zouden voor veel zenders veel moeten betalen en de mensen in de mindere buurten voor weinig zenders nagenoeg niets. Alleen bleek dat juist die laatste groep het meest uitgebreide pakket nam en de mensen in de betere buurten juist voor het beperkte pakket kozen. 

Edited by carl

Het ging er meer om dat je Ziggo ook zonder decoder kunt ontvangen. Dan kijk je dus ouderwets analoog via je TV ontvanger. Of heeft Ziggo dat opgedoekt inmiddels? Ben al een paar jaar geen klant meer bij ze.

Om op je vraag terug te komen: Ja, de kwaliteit is beslist toegenomen! Zeker in full HD is het verschil de moeite waard. Het was even wennen dat je haren van Eva Jinek kunt tellen dat wel :D Ik heb zelf een 32 inch LG 1920x1080 PC monitor van 195 euries direct op de HDMI van de decoder zitten. Geluid moet toch apart. Geeft een uitstekend beeld. Is ook goed af te stellen qua kleuren en contrast. Ding verstookt een watt of 17 in totaal, wordt vrijwel niet warm.

8 hours ago, carl said:

Denk je dat de kwaliteit van de TV zelf  zoveel is toegenomen?

De kwaliteit is inderdaad enorm toegenomen, als je Blueray kijkt. Wat er van de 'zenders' komt is allerbelabberst en heeft alleen in resolutie iets met HD te maken.

10 hours ago, carl said:

De TV hebben we pakweg 9/10 jaar geleden gekocht toen we hier kwamen wonen Jack. Vandaar dat het elektriciteitsverbruik van de TV me triggerde. Ik wist niet dat je zonder zo’n Ziggo ding kon. 

Ik heb me verder in TV’s zitten te verdiepen. Hij mag niet breder zijn dan 80 cm want anders past hij niet in mijn fraaie ingebouwde kast😀 Dan zit je ook wel mooi tegenover de bank. Nooit zo lekker TV gekeken als hier. 

PM Ik dacht dat er bij die voorbeelden wel een goede stand zou zitten Bloom. Vreemd genoeg is Trump daar ook oranje. 

Of dat ook met je huidige TV kan kun je allemaal vinden op de website van Ziggo. Er staat hier een Panasonic van 10 jaar oud en die doet het gewoon zonder extra decoder.

Dat Trump oranje ziet, komt omdat hij zo vaak jokt :unsure: Dat zie je met élke TV :D

Ik zou toch echt gewoon een rasp met retrospect nemen, en een kaal beeldscherm, niks TV. Een grote pc-monitor met HDMI. Als het over electriciteitsverbruik moet gaan: 5 watt voor de rasp,  en iets van zeg 40 watt voor het beeldscherm. Dat hoeft ook niet altijd aan te staan, en met Retrospect ben je het heertje. Op die rasp kun je nog van alles erbij installeren, radio, youtube en noem maar op. Je kunt er USB-sticks in steken, en de vakantiefoto's bekijken. Bedienen doe je met een smartphone of achter de pc.

Zoon en dochter hebben een van anderhalve meter of 1 meter 80 ,en dat vind ik prachtig ,meestal als ik interesse hebt kijk ik op mijn iPad zowel televisie als films.

Maar in principe kijk ik zelden tv ,voor al die late night -shows ik heb mij laten vertellen wat die verdienen de gasten voor te komen opdraven ,daar word je niet goed van ,en die springen van net 1 naar rtl of zoiets en dan weer terug naar net 1.

In de jaren ,60 kregen ze allen het treinkaartje vergoed die in zo,n praat programma kwamen.

Tussen 4K en 8k is grote onzin ,het gezicht is scherper bij 8k tov 4K ,maar rondom is het beeld nog waziger als bij 4K.

wilke

Edited by Wilke

Afgelopen maand 233 kWh verbruikt. Standaard voor een tweepersoons huishouden is 304. En wij hebben geen gas, dus koken electrisch. 

Best netjes, zou ik zeggen.
groet,

Leobus

2 hours ago, mumsoft said:

Ik zou toch echt gewoon een rasp met retrospect nemen, en een kaal beeldscherm, niks TV. Een grote pc-monitor met HDMI. Als het over electriciteitsverbruik moet gaan: 5 watt voor de rasp,  en iets van zeg 40 watt voor het beeldscherm. Dat hoeft ook niet altijd aan te staan, en met Retrospect ben je het heertje. Op die rasp kun je nog van alles erbij installeren, radio, youtube en noem maar op. Je kunt er USB-sticks in steken, en de vakantiefoto's bekijken. Bedienen doe je met een smartphone of achter de pc.

Marc, voor dingen die me niet interesseren koop ik altijd kant en klare producten 💣🔫😀 ( wat heb ik nu weer voor een knop gevonden)

Zal morgen eens effen kijken, ben toch in de stad en moet wat tijd overbruggen.

Edited by carl

5 hours ago, carl said:

Marc, voor dingen die me niet interesseren koop ik altijd kant en klare producten

Smoesjes.......  :lol:

Het interesseert me ook niet zo hoe een lichtknopje werkt. Maar ik weet wel of die werkt. Vroeger lag dat anders en schroefde ik alles uit elkaar.

Ik geef de meterstanden op en klaar ,daar ga ik niet over wakker liggen,de temp is bij ons in huis als verwarmd moet worden 20 graden
Ik zou gek worden van dat onzin meterstanden bij te houden ..

Zorg dat alles goed functioneert en en stel je ketel goed af ,of het nou een vr is of een hr zoveel verschil zit er toch niet in .

wilke 

Edited by Wilke