Jump to content
High-End Forums
carl

Elektriciteitsverbruik

Recommended Posts

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis

Dat je met dat energiezuinig wasgedoe je wasmachine e.d. vervuilt is tot daar aan toe maar dat je de was eigenlijk alleen maar optisch schoon krijgt maar niet hygiënisch schoon, blijf ik een smerig gedoe vinden.

Ik hoorde dat 1x per maand een kookwas op 95 graden draaien met een witwasmiddel, beter voor je machine is dan soda e.d. Gewoon terug naar ouderwets witte lakens en die op de kookwas wassen dus :) Is je machine zo vervuild dat er een regelrechte putlucht uit je machine komt dan helpen eigenlijk alleen die speciale wasmachine reinigingsmiddelen op 95 graden.

Edited by Pjotr

Dat 95 graden doen we ook een maal per maand Peter. En toen een groot deel van NL nog geen wasmachine had werd ook op lagere temperatuur gewassen. Hoewel er ook kookwas werd gedaan.

Sterker nog een vriendin maakte in de studentenflat altijd soep in een grote gemeenschappelijk pan. Totdat ze tot de ontdekking kwam dat een van de jongens daarin zijn onderbroeken en kousen kookte 😀

Edited by carl

6 minutes ago, carl said:

Sterker nog een vriendin maakte in de studentenflat altijd soep in een grote gemeenschappelijk pan. Totdat ze tot de ontdekking kwam dat een van de jongens daarin zijn onderbroeken en kousen kookte 😀

Toch wel met een wasmiddel en niet met een bouillonblokje? :wacko: Lijkt mij niks mis mee. Was er er ten minst 1 pan brandschoon  :D

Kolencentrales zijn NOOIT milieuvriendelijker. Hoeveel filters je er ook tussen zet. Ze blijven vervuilen. Tja, in China denken ze totaal anders dan wij Westerlingen. Ander moraal en besef en bewustzijn.

12 minutes ago, audiofreak said:

Kolencentrales zijn NOOIT milieuvriendelijker. Hoeveel filters je er ook tussen zet. Ze blijven vervuilen. Tja, in China denken ze totaal anders dan wij Westerlingen. Ander moraal en besef en bewustzijn.

Die doen nu, wat wij 80 jaar geleden deden. 

1 hour ago, audiofreak said:

Ik ken mensen die er op milhyg gebied hebben gewerkt. Volgens hun zijn ze zeer wel bewust van milieuproblemen en beseffen ook dat ze gebieden totaal hebben verontreinigd. Aan de andere kant zoeken ze naar overheersing van de wereld.  Nemen ze hun tijd voor ook.

Daar zijn ze al heel lang mee bezig, maar je hoort er weinig over.
Het zal gepromoot moeten worden door wetenschappers en overheden,dan komt er meer geld vrij voor onderzoek en ontwikkeling.
Maar misschien zijn die niet overtuigd van de voordelen van een Thoriumreactor of het kost teveel.

Edited by Groovy

Een dik gordijn in het trapgat gehangen, een kleine besparing maar toch.

Ik vroeg me af wat jullie betalen voor één kilowattuur, exclusief alle bijkomende kosten natuurlijk. Mijn contract loopt nog dik 4 jaar en ik betaal € 0,06970 per kWh groene stroom.

Dan heb je geluk gehad.

Ik moest oktober 2018 oversluiten en vond toen Powerpeers (onderdeel van Vattenfall) als een van de goedkoopste. Met verantwoorde groene stroom en CO2 gecompenseerd gas. Maar meer dan de helft heeft niks met levering te maken.

Mijn tarieven: . Voor 3 jaar afgesloten en nog bijna 2 te gaan.

Elektriciteit (tarief per kWh)

Gas (tarief per m3)
Energiebelasting (eerste schijf: 0 tot 10.000 kWh) *
€ 0,126542 el
€ 0,314612 gas
Opslag Duurzame Energie (eerste schijf: 0 tot 10.000 kWh) *
€ 0,015972 el
€ 0,034485 gas
Powerpeers variabele leveringskosten
€ 0,075316 el
€ 0,295550 gas
Totaaltarief variabele leveringskosten incl. heffingen en BTW
€ 0,217830 el
€ 0,644647 gas

2 hours ago, TL 200 said:

Ik vroeg me af wat jullie betalen voor één kilowattuur, exclusief alle bijkomende kosten natuurlijk. Mijn contract loopt nog dik 4 jaar en ik betaal € 0,06970 per kWh groene stroom.

Wij betalen € 0,0768 overdag en dal € 0,0620 In de praktijk is dat ongeveer €0,24 resp €0,22 met alle heffingen. Die zogenaamde "besparingen van honderden €" snap ik nooit zo. Belasting en het netbeheer maken het grootste deel uit van wat je uiteindelijk moet betalen. Die kosten zijn hetzelfde of ik nu stroom bij bij bedrijf A of B afneem.

Verder is "groene stroom" een "wassen neus" https://www.npo3.nl/zondag-met-lubach/04-02-2018/VPWON_1282514/POMS_VPRO_12720107 

Dan zit ik nog niet zo slecht dus. Het is "altijd dal-tarief".

edit: Dat is een klein beetje meer dan het gemiddelde van de tarieven die Jack betaalt. €0.06970 t.o.€ 0.06940

Edited by TL 200

2 hours ago, TL 200 said:

Dan zit ik nog niet zo slecht dus. Het is "altijd dal-tarief".

edit: Dat is een klein beetje meer dan het gemiddelde van de tarieven die Jack betaalt. €0.06970 t.o.€ 0.06940

Maar wat betaal je nou écht?  Die €0.06970 is maar een fractie, een lokkertje, waar iedereen mee gek gemaakt wordt. Het is enkel de prijs van de stoom zélf.  Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Gewoon zeg netto 23cent per kWh. Dan heb je ook nog energie belasting, die je terug krijgt. Ik heb even gekeken over 2019 is dat bijna €350 netto!  Krijg jij dat ook?  

Bij ons zijn de stroomkosten slechts een factie van onze energie nota.  Gas is duur.  Ik kom op  netto €1,17 per M3 en dan hebben we nog biohuppeleup gecompenseerd gas.

Ik heb voor de stroom €0.1995  per kWh  en voor het gas €0.93 per m³ betaald incl. alles.

Halverwege de rekenperiode is mijn contract gewijzigd. Ik betaalde eerst 0.0674 per kWh en nu  0.0697 Gas is gestegen van 0.27322 naar 0.35647 per m³

Heb €333.90 energiebelasting teruggekregen.

Dat is niet duur TL 200. Bij Greenchoice is het gas bosgecompenseerd waarschijnlijk dat het daarom wat duurder is. https://www.greenchoice.nl/over-ons/bosprojecten/

Wij zijn op de auto na, CO2 neutraal.  Vliegen doen we niet. 

Had je dit ook gelezen? https://www.gaslicht.com/nieuws/gas-wordt-duurder-stroom-goedkoper

Ik moet het nog zien... 

Toen mijn contract ten einde liep heb ik op het internet wat prijsvergelijkers ingevuld. Daar schiet je niet zo veel mee op. De prijzen die ze gebruiken in hun vergelijk komen nl. vaak niet overeen met de gehanteerde prijzen. Ik heb gewoon met Essent gebeld en gezegd dat ik een mooi prijsje wilde voor stroom en gas. Ik wilde geen slimme thermostaat, geen €250 cadeaubon van Bol of Wehkamp of een ander cadeautje, want dat betaal je uiteindelijk zelf, iets wat ook werd beaamd door de man die ik aan de lijn had. Ik heb van al die prijsvergelijkers het goedkoopste aanbod uitgekozen en bij Essent bedongen dat ik alleen voor dat geld wel klant bij hun wilde blijven mits voor 5 jaar vast en groene stroom. Hij moest even overleggen en belde later terug om te zeggen dat hij toestemming had om het contract af te sluiten. Hij vertelde ook nog dat ze op het gas en de stroom haast niks meer verdienen en dat ze hun winst uit andere diensten proberen te halen, zoals b.v. de verkoop en verhuur van zonnepanelen, boilers  en thermostaten.