Jump to content
High-End Forums
carl

Elektriciteitsverbruik

Recommended Posts

Bij de koffie was mijn vrouw de energierekening aan het bekijken. De laatste jaren hebben we veel geïnvesteerd in isolatie van ons huis uit 1922 en dat is zeker terug te zien. Volgend jaar willen we nog de achtergevel van buiten isoleren en renoveren. Wat we echter niet begrijpen is de hoge elektriciteitsrekening. We zouden met zijn tweeën evenveel verbruiken als een gezin van vijf personen. Nu is bij ons nagenoeg alles LED,  witgoed is redelijk nieuw en dubbel AA, de wasdroger is met warmtepomp en de elektrische vloerverwarming in de badkamer werkt feitelijk niet. Nu luister ik pakweg 6 tot 8 uur per week op zolder naar mijn buizenversterker (voor de rest luister ik beneden). Zou dat ding dan voor drie personen verbruiken of zou er “buiten” iets fout kunnen zijn.

Begin eens met alles uit te trekken zodat er geen enkel apparaat meer aangesloten is en kijk dan eens of je meter nog steeds verbruik aangeeft. Indien wel, heb je ergens een lek. Indien niet, een voor een apparaten terug insteken totdat je de boosdoener gevonden hebt. 6 tot 8 uur per week naar een buizenversterker luisteren is niet voldoende om aan een hoog verbruik te komen. Het lijkt me eerder iets te zijn wat dagelijks of vrijwel continu draait of werkt.

Dat is een zeer goede suggestie Bloom. Continue staat natuurlijk altijd de verwarmingspomp aan en het Nuon kastje van de TV. Ik ga trouwens eens even zoeken want ik heb nog ergens een elektriciteitsverbuiksmeter liggen. Als ik hem gevonden heb kom ik er op terug.

Dat zijn marginale afnemers Carl die een groter gezin overigens ook heeft. Wellicht dat de installatie van al die isolatie veel extra elektriciteit gekost heeft? Overigens zijn de heffingen fors gestegen. Vergelijk die maar eens met voorgaande jaren. Het is sowieso wel inzichtelijk om je verbruik over de laatste 10 jaar eens onder elkaar te zetten. Zowel voor gas als elektra. En apart de heffingen en belastingen.

Edited by Pjotr

Wij verbruiken in een vergelijkbare situatie ongeveer 2850 kWu. Vergeet je de buitenverlichting niet? 

Bij een moderne CV ketel gaat de pomp uit, wanneer de verwarming niet meer warm is.

Edited by Hans van Liempd

Ik krijg van Essent elke maand een bericht over het maandelijks verbruik en de verwachting over het gebruik over een heel jaar.
Ik verbruik elke maand wat minder gas en electra, de temperatuur beinvloed dat natuurlijk ook.
Ik zet de verwarming een uur voordat we gaan slapen terug van 20.5 naar 17 graden.
Hij gaat weer omhoog als we zijn opgestaan en laten het eerste halfuur de electrische haard mee doen.
Als we s,avonds weg zijn dan zet ik de thermostaat ook een graadje lager.
Ik woon in een rijtjeshuis,die verwarmen ook een beetje elkaar.
De buurvrouw is een koukleum dat is gunstig😁
Mijn verbruik voor dit jaar word geschat op 1930 kwh en 931m³ gas.

Dat we meer gasverbruik  hebben kan ik me voorstellen. We zijn allebei met pensioen en vaak thuis. Het  verwarmingsregime is wel nog iets strenger dan Groovy. Dit  geeft aan dat er redelijk goed geïsoleerd is. Bovendien hebben we een behoorlijk groot en vrijstaand huis in een bos wat iets kouder is. Volgend jaar willen we de achtergevel van buiten isoleren en dat moet nog veel schelen. Met warmtepomp e.d. wacht ik nog even met het grondwater op meer dan 70 meter.

Het verbruik van de elektriciteit vind ik toch iets anders. Het is trouwens net als Peter maandelijks gemeten over oktober. Nu zat ik even te denken. Het verbruik van vijf personen zal niet twee en half keer het verbruik van twee personen zijn. De eerste twee personen zullen namelijk meer verbruiken dan de volgende drie (het maakt niets uit voor de verlichting). Dus dat relativeert wat, maar ik laat dit nog niet los.

Edited by carl

Het is overigens jammer dat zonnepanelen bij ons geen optie zijn in de bosrijke omgeving.

Kijk hier maar eens op  hoe je rekening is opgebouwd: https://www.energieprijzen-vergelijken.nl/vragen/waaruit-bestaat-mijn-energierekening/

En kijk dan vooral naar de heffingen en transportkosten e.d. En leg al je jaarrekeningen eens naast elkaar en kijk dan naar de verschillen. Niet alleen in je verbruik, maar ook de heffingen, leveringkosten, belasting. Ik denk dat dat al veel zal verklaren. En vergeet ook niet te kijken wat er allemaal aan stroom weglekt door allerlei stand-by apparaten ( Tv op stand-by, wekkerradio, tv zender kastje, draadloze telefoon met lader,enz). Een telefoonlader in je wcd en niet je mobiele telefoon eraan, slurpt ook energie weg is mij onlangs verteld. Of dat laatste waar is weet ik niet. Ik laad mijn mobiele telefoon op via de pc.

We hebben een genoeglijke zondag Onno waar we samen druk op internet aan het zoeken zijn. Grote verbruikers zijn: het warmhoudplaatje van de koffie, de printer waarvan de stekker niet uit het stopcontact zit  (!), de 9 jaar oude TV. Een wereld gaat voor ons open. Kennelijk zijn het de kleintjes die het doen. 

Dat laatste is natuurlijk zo, maar daar zal wel rekening mee gehouden zijn door Essent. Ik heb zelf een heel laag verbruik, 1023 KWh dit jaar. Is dik minder dan voor een 1-persoonshuishouden.

Denk toch dat je ergens een stroomverslinder over het oog hebt gezien. Misschien staat die kapotte vloerverwarming er zelf warmpjes bij, en is het verbruik juist erg hoog.

45 minutes ago, carl said:

Het is overigens jammer dat zonnepanelen bij ons geen optie zijn in de bosrijke omgeving.

Hier mogen ze niet op het dak, rijksmonument. Maar je kunt wel degelijk in zonnepanelen elders investeren, en evenzo in windenergie. Zoek maar op.

1 hour ago, mumsoft said:

Denk toch dat je ergens een stroomverslinder over het oog hebt gezien. Misschien staat die kapotte vloerverwarming er zelf warmpjes bij, en is het verbruik juist erg hoog.

Die doet het prima Marc, alleen staat hij op vriesstand. We hebben in de badkamer nog een normale verwarming.  Hebben het dinsdag er wel over. Je krijgt nog een mailtje met het autonummer 😀

Voor het controleren en bijhouden van je gasverbruik, is mindergas.nl handig. Wanneer je daar eerdere meterstanden invult, zie je wat je bespaart. 

Voor stroomverbruik heb ik nog is gevonden. 

Elektrisch verwarmen is de grootste stroonvreter. Meestal staan die niet zo lang aan, maar een oven twee uur aan, kan zo maar 4 kWh verbruiken. De tweede zijn de motortjes. Vooral in de koelkast en diepvriezer maken die veel uren. Een slecht ingebouwde koelkast bv draait de hele dag. Het minste verbruik is door verlichting. Zeker wanneer het ledlicht is. Dat moet heel wat uren aan staan voordat er 1 kWh is verbruikt. 

Maar het standby staan van bv versterkers of Dac's kan ook lekker doortellen. En de sluipverbruikers. Alle kastjes en laders die constant aan staan. 

Edited by Hans van Liempd

Ik zag in de eerste post toch het woord “wamtepomp”staan. Dat zijn dus beruchte stroomvreters. Die dingen zijn pas renderend als je ook zonnepanelen plaatst.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

1 hour ago, leobus said:

Ik zag in de eerste post toch het woord “wamtepomp”staan. Dat zijn dus beruchte stroomvreters. Die dingen zijn pas renderend als je ook zonnepanelen plaatst.

Groet,

Leobus

Een warmtepompdroger is in verhouding erg zuinig.

2 hours ago, Tubejack said:

Carl, wat is het huidig jaarverbruik voor gas en elektra.

Laten we het daar maar niet over hebben Jack - stevig 😀. Maar even serieus. Gas hebben we de laatste jaren behoorlijk op gespaard door isolatie en met de isolatie van de achtergevel moeten we een laatste stap zetten. Voor de maand oktober verbruikten we voor 5 personen elektriciteit. 

Edited by carl

Ik ben me op het moment aan het oriënteren op het besparen van energie.

Een van de dingen is het goed inregelen van de CV installatie.

Misschien dat je daar wat mee kan.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013

Voor mijzelf even wat verbruik cijfers.

Gas 1702M2

Stroom 4450kWh

2 persoons-huishouden in een midden woning. 

Waar het sluip verbruik van Carl zit weet ik niet maar hier is het met name het gebruik van de wasdroger we hangen nooit iets aan de lijn.

Er komen hier overigens wel zonnepanelen en komt wat aan vloer isolatie en nieuwe kozijnen boven met 3 dubbel glas.

Besparing €102,- per maand.

Heb nog gekeken naar een warmtepomp en een warmtepomp boiler. deze is zelfs met de subsidie nog niet interessant genoeg.

maar vooral de manier van installeren geeft de doorslag om daar niet mee verder te gaan.

De warmtewisselaar wil ik op het dak hebben van het dakkapel maar er is geen installateur die hem daar wil plaatsen.

De bijdrage aan de besparing zou maar €5,- per maand zijn, niet voldoende dus. 

Ik heb sinds ik hier woon voor veel geld geïsoleerd.  Moest ook wel want het huis was in het begin ook  niet comfortabel.  Zoals gezegd wordt aan de achterkant (juni/juli) als laatste de gevel geïsoleerd en een aantal ramen voorzien van HR ++  En zoals bij alle monumentale woningen zal dit huis nooit energieneutraal worden. Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden voor dat waterzijdig inregelen. Ik heb wel overal Danfoss thermostaten. Misschien kan dat inregelen beter na de isolatie van de gevel.

Bij elektriciteit heb je meer invloed zonder grote investeringen. Ik denk dat we de machines voor vaat en was gecontroleerder kunnen gebruiken inclusief de droger. 

Edited by carl

32 minutes ago, kappa7 said:

Voor mijzelf even wat verbruik cijfers.

Gas 1702M2

Stroom 4450kWh

2 persoons-huishouden in een midden woning. 

Das ook stevig voor een tussenwoning. 

Misschien eens aan een warmtepompdroger denken. Maar dan nog.... 

Hier een half vrijstaand huis uit 1977 van ca. 750 m3 en "maar" 1800 m3 gas. Stroom iets meer dan de helft van jouw verbruik… 

Wij hadden de vorig twee jaar iets van 5000 kw. Zat wel een paar keer een bouwdroger bij en volgens mij verbruiken die als de ziekte. 

Hoe Hans tot die lage stroom komt is me nog niet duidelijk. 

Edited by carl