Jump to content

Oude wijn?


carl
 Share

Recommended Posts

Deze tweak vond ik bij toeval. Ik denk dat het wat afval is van hun platenmat. De prijs is niet esoterisch hoog. Daarbij werkt het gelukkig alleen maar bij goedkopere elementen die net zo goed worden als duurdere. https://www.originlive.com/hi-fi/turntable-upgrades-modification/hi-fi-cartridge-upgrade/

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik had  meen ik iets ergens anders gelezen waar ik het uit opmaakte Jack (maar misschien  probeer ik me er ook gewoon uit te lullen 😀 ). Trouwens niet onlogisch dat je met een duurder element en dito arm minder last van resonanties zal hebben en de enabler daar dus minder werkzaam zal zijn. De cartridge isolator van de Cartridge Man heb ik altijd wat onzinnig gevonden want die is behoorlijk dik. Dit ding is maar 1 millimeter dik. Voor dat geld ga ik het wel een keer uitproberen te beginnen bij een element van 35 pond (AT 95).

PS volgens mij staat er ergens dat het een betere investering is dan 200 pond meer voor een element. Op een duur element maakt dat minder uit dan op een goedkoop element - vandaar).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Sorrij, maar ik vind het echt bullshit wat ze zeggen en claimen. Bovendien waarom wil je je energie elimineren? Ik wil juist energie in mijn geluid horen en geen duf saai geluid.
En onderstaande quote zet ik ook een dik vraagteklen bij......
 "The only limitation to hearing what the Enabler will do is an inadequate phono stage which chokes off vinyl signal quality. Very occasionaly we hear from clients who say they can’t hear differences which should be obvious. The usual culprit is a poor phono stage."
Yeah, right!! Als het niet werkt ligt het aan de phonostage/versterker? Tja, zo lust ik er ook nog wel een paar.

En dan ook nog eens zeggen dat voor 19 Britse ponden oftewel 22 euries een 10 x prestatieverbetering. Dat is een zeer FORSE claim die ze doen.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Duur stukkie vilt zeg! B) Wat het doet Onno is een beetje het element isoleren van de head shell/arm. Het idee is dat storende armresonanties niet aangeslagen worden en niet terug het element in gaan. Dat soort grappen hebben we eerder gezien en later gebruikte men het nooit meer...  :D  Zegt toch wel iets over de effectiviteit, maar je kan het natuurlijk nog eens proberen te verkopen als nieuwe kleren. Kan meer rust geven maar ook dodelijk voor de levendigheid zijn in een fatsoenlijke arm, zoals je terecht opmerkt. Met phonotrappen heeft het helemaal niets van doen. Een slechte blijft slecht, tenzij hij uit staat ;)

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Het mooiste zou eigenlijk zijn dat de naald boven de plaat zweeft en dat het signaal via de lucht naar de phonotrap gaat. Het idee om het element los te koppelen van de arm is eigenlijk niet vreemder dan een versterker te ontkoppelen van de ondergrond waar we hier druk mee bezig zijn. En dan willen we de energie juist niet in het systeem houden. De vraag is echter of de enabler positief werkt en dat vraag ik me sterk af. Kennelijk heeft niemand hear ervaring mee.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, carl said:

Het mooiste zou eigenlijk zijn dat de naald boven de plaat zweeft en dat het signaal via de lucht naar de phonotrap gaat. Het idee om het element los te koppelen van de arm is eigenlijk niet vreemder dan een versterker te ontkoppelen van de ondergrond waar we hier druk mee bezig zijn. En dan willen we de energie juist niet in het systeem houden. De vraag is echter of de enabler positief werkt en dat vraag ik me sterk af. Kennelijk heeft niemand hear ervaring mee.

Binnenkort LP's met Bleu Tooth? :lol:

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, carl said:

Het mooiste zou eigenlijk zijn dat de naald boven de plaat zweefde en dat het signaal via de lucht naar de phonotrap ging. Het idee om het element los te koppelen van de arm is eigenlijk niet vreemder dan een versterker te ontkoppelen van de ondergrond waar we hier druk mee bezig zijn. De vraag is of het werkt en dat vraag ik me sterk af. Kennelijk heeft niemand haar ervaring mee.

Iets doet het zeker. Voor hogere frequenties. Daar wordt de resonantie van het element gedempt. Het spoeltje krijgt dus een andere beweging van de magneet aangeboden. In verhouding tot een versterker is een element erg licht. Bovendien wordt in een element mechanische energie naar elektrische omgezet. Dat is veel gevoeliger voor mechanische demping.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

..........................De vraag is echter of de enabler positief werkt en dat vraag ik me sterk af. Kennelijk heeft niemand hear ervaring mee.

Wat let je om het zelf eens te proberen Carl?  En dan ons te verblijden met een mooie recensie? Dan heeft er i.i.g. iemand hear er ervaring mee :)

 

22 hours ago, carl said:

.......................De prijs is niet esoterisch hoog.

 

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pjotr said:

Duur stukkie vilt zeg! B) Wat het doet Onno is een beetje het element isoleren van de head shell/arm. Het idee is dat storende armresonanties niet aangeslagen worden en niet terug het element in gaan. Dat soort grappen hebben we eerder gezien en later gebruikte men het nooit meer...  :D  Zegt toch wel iets over de effectiviteit, maar je kan het natuurlijk nog eens proberen te verkopen als nieuwe kleren. Kan meer rust geven maar ook dodelijk voor de levendigheid zijn in een fatsoenlijke arm, zoals je terecht opmerkt. Met phonotrappen heeft het helemaal niets van doen. Een slechte blijft slecht, tenzij hij uit staat ;)

Eens!!!!

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk denk ik daarover niet voor mijn Graham/Benz combi maar voor mijn Thorens 160.1. In het kader van Puresound had dit wel iets kunnen zijn. Zal eens met Roger over hebben want dan weet ik zeker dat het geluidsverschil niet aan de instelling ligt 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Voor de experimenteerlustigen onder ons wil ik wel een stukje Twaron weefsel afknippen. Kan je dat tussen arm en element doen. Werkt vast geweldig. Twee laagjes of drie laagjes op elkaar mag ook hoor. En wordt het echt beter,  dan zijn de stukjes daarna te koop voor slechts 10 euro. De eerste tester krijgt ze gratis.:D;);)

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Eigenlijk denk ik daarover niet voor mijn Graham/Benz combi maar voor mijn Thorens 160.1. In het kader van Puresound had dit wel iets kunnen zijn. Zal eens met Roger over hebben want dan weet ik zeker dat het geluidsverschil niet aan de instelling ligt 😀

Nou, niet voor Puresound. Ik dacht eerder aan dit forum, waar vele analoog liefhebbers zijn. 

 

On 11/4/2019 at 5:00 PM, carl said:

Ik had  meen ik iets ergens anders gelezen waar ik het uit opmaakte Jack (maar misschien  probeer ik me er ook gewoon uit te lullen 😀 ). Trouwens niet onlogisch dat je met een duurder element en dito arm minder last van resonanties zal hebben en de enabler daar dus minder werkzaam zal zijn. De cartridge isolator van de Cartridge Man heb ik altijd wat onzinnig gevonden want die is behoorlijk dik. Dit ding is maar 1 millimeter dik. Voor dat geld ga ik het wel een keer uitproberen te beginnen bij een element van 35 pond (AT 95).

PS volgens mij staat er ergens dat het een betere investering is dan 200 pond meer voor een element. Op een duur element maakt dat minder uit dan op een goedkoop element - vandaar).

Zie het vet aangehaalde in je quote. Doe de test nu maar op je Thorens met een AT 95 element. Daar heb je Roger niet voor nodig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Duur stuukie Twaron Leo! Twaron lijkt mij toch weer een heel ander spulletje dan dat van het Levende Begin? Zo kun je de hele inventaris van een hele stoffeerderij wel gaan uitproberen... :lol:

Nou, Twaron voorkomt nogal eens “het einde van een leven”, dus er is een verband. Wel tegengesteld natuurlijk. En duur? Het gaat toch niet om de waarde van het materiaal, maar om wat het teweeg brengt. Een kogelwerend vest is ook prijzig, maar het redt wel een onbetaalbaar leven. Maar ik wil de prijs wel verlagen hoor. :D:DWat vind je reëel?:confused:

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...