Jump to content

Opslaan flac bestanden in een back up


hifinaat 01
 Share

Recommended Posts

NanoCad is Windows software. Volgens dit (https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=12704) zou het moeten werken onder Wine. Installeer bij Linux Mint niet alleen Wine maar ook nog PlayOnLinux als frontend, dat verhoogt de kansen om Windows software met succes onder Linux en Wine te draaien. Een alternatief is een virtuele Windows onder Linux te draaien, maar dat vereist een computer met voldoende werkgeheugen.

Ik vond overigens deze lijst van CAD software die standaard in de Debian software repositories zit en dus ook in die van Ubuntu en Linux Mint:

electronics-cad-gui - Debian packages for CAD tools with GUI
leocad - virtual brick CAD software
librecad - Computer-aided design (CAD) system
openscad - script file based graphical CAD environment
xtrkcad - CAD program for designing model railroad layouts

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bloom said:

Welke software?

Arta, Draftsight 64 bit versie is nu wel beschikbaar maar is lang alleen 32 bit geweest en kon alleen via wine gedraaid worden.

Maar Arta was het lastigste om daar betrouwbaar mee te kunnen meten on de linux.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

NanoCad is Windows software. Volgens dit (https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=12704) zou het moeten werken onder Wine. Installeer bij Linux Mint niet alleen Wine maar ook nog PlayOnLinux als frontend, dat verhoogt de kansen om Windows software met succes onder Linux en Wine te draaien. Een alternatief is een virtuele Windows onder Linux te draaien, maar dat vereist een computer met voldoende werkgeheugen.

Ik vond overigens deze lijst van CAD software die standaard in de Debian software repositories zit en dus ook in die van Ubuntu en Linux Mint:

electronics-cad-gui - Debian packages for CAD tools with GUI
leocad - virtual brick CAD software
librecad - Computer-aided design (CAD) system
openscad - script file based graphical CAD environment
xtrkcad - CAD program for designing model railroad layouts

Als cad software was draftsight toen eigenlijk het enige alternatief voor autocad, nu ook niet meer om dat dit van af volgend jaar een volledig betaald pakket gaat worden.

gelukkig heb ik nu een autocad pro pakket tot mijn beschikking en heb ik geen gratis alternatief meer nodig.

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/9/2019 at 10:39 AM, Bloom said:

Het is een aanpak die Microsoft wel vaker volgt, ook al schreeuwt het bedrijf tegenwoordig uit dat ze houden van Linux en zelfs software als SQL Server en de Edge browser onder Linux uitbrengen. Maar in de praktijk saboteert Microsoft nog altijd Linux op de desktop op drie manieren:

1)  UEFI -  er worden voortdurend dingen hierin veranderd of toegevoegd die de boel "veiliger" moeten maken maar steevast tot gevolg hebben dat alleen Windows nog gestart kan worden.

2) Windows - updates zorgen er geregeld voor dat allerlei instellingen of protocols veranderd of bijgewerkt worden waarna het niet meer of niet goed meer werkt met niet-Windows-systemen. Dat is wat ik denk dat er hier gebeurd is.

3) Office -  updates zorgen er telkens weer voor dat documenten incompatibel zijn met LibreOffice  - tot LibreOffice dat onderzocht heeft en aanpassingen aangebracht heeft, daarna is het weer wachten op de volgende update van Office die de boel weer in de soep laat draaien qua uitwisseling van documenten tussen LibreOffice en Office. Het doel is duidelijk: mensen geïrriteerd laten zijn dat het niet werkt, de schuld bij LibreOffice leggen en als oplossing iedereen terugleiden naar de "vertrouwde goedwerkende" omgeving van Windows+Office. Er zijn géén uitwisselingsproblemen, uiteraard, als iedereen op alle platformen met LibreOffice werkt en Microsoft Office langs de kant laat liggen. Maar dat gebeurt niet. Wat betaald moet worden, wekt kennelijk meer vertrouwen.

Microsoft geeft als oplossing bij het soort foutmeldingen dat jij krijgt dat je een bepaalde instelling in het register van de Windows systemen waarmee dit gebeurt moet wijzigen:

Registry location: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters
DWORD name: DisableStrictNameChecking
DWORD value: 1

Sorry voor de late reaktie. Bedankt voor de input. Ik kijk er even naar👍

Link to comment
Share on other sites

Kon de locatie niet aankoppelen Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen. Verbinding is verlopen.

Dit was de melding die ik kreeg/krijg. Het gekke was dat via de PI met Volumio ik de gedeelde mappen wél kon benaderen. Met nadruk op "kon". Dat gaat nu ook niet meer.

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Link to comment
Share on other sites

Het was niet mijn oplossing maar die van Microsoft. Maar ik ben zelf wel blij dat ik Windows volledig buitengesmeten heb en bij mij is alles, ook de htpc en de server(s) allemaal Linux. Geen enkel probleem met de verbindingen. Waarom jouw Windows server ineens geen verbindingen meer toestaat met een Linux machine is me momenteel ook duister. Er zijn maar twee mogelijke oplossingen om alles altijd te doen werken:

(1) converteer alles naar Windows

(2) converteer alles naar Linux

Uiteraard heeft (2) mijn voorkeur. Dat zorgt er bovendien voor dat je geen malware op zulke computers kunt krijgen die de boel dan om zeep helpt.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bloom said:

(1) converteer alles naar Windows:

HTPC is dual-boot. Meestal werk ik met W10. Alles werkt dan normaal.🙄

(2) converteer alles naar Linux:

Hiermee luister ik naar Spotify. Klinkt op één of andere manier toch lekkerder😄 In de beginjaren van de homeserver(2007) draaide deze op Ubuntu Server. Bediening ging via Webmin. Draaide prima. Kreeg alleen de aangeschafte RAID-controller niet aan de praat onder Linux. Uiteindelijk overgestapt op Vista, wat prima functioneerde.

Waarom jouw Windows server ineens geen verbindingen meer toestaat met een Linux machine is me momenteel ook duister.

Ik snap er ook geen r**t van. Ooit kom ik er wel achter...

 

Link to comment
Share on other sites

Wat was trouwens die RAID-controller? Als die niet herkend werd door Linux en er door de fabrikant ook geen drivers werden voorzien, kun je eens een meer recente kernel proberen om te zien of het daarmee wil werken. Indien niet, kun je kijken of de RAID-controller eventueel AHCI ondersteunt en de aangesloten drives als losse drives (JBOD) kan aanbieden. Indien wel, is het mogelijk dat Linux de drives dan wél ziet en kun je ze softwarematig in RAID zetten. De in Linux ingebouwde software-RAID is zéér efficiënt en performant.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bloom said:

Wat was trouwens die RAID-controller? 

Dat was een Adaptec ding. Type weet ik zo niet meer. Deze is inmiddels al "uitgefaseerd". Net als het hele RAID gebeuren.

  ...en kun je ze softwarematig in RAID zetten. De in Linux ingebouwde software-RAID is zéér efficiënt en performant

Ik heb hier op kleine schaal mee geëxperimenteerd. Dat ging op zich best goed (RAID 1) maar ik was wat huiverig om dit met méér en grotere schijven te doen (RAID 5) en schijven van 2TB en groter.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Zowat alles van Adaptec zou standaard ondersteund moeten worden door Linux. Maar je had rustig met die software-RAID van Linux kunnen werken hoor. Ik heb jarenlang gedraaid met 6x2T in RAID-5 en een tweede systeem met 6x4T in RAID-5, allemaal soft-RAID van Linux en zonder enig probleem. Momenteel heb ik vanwege mijn veel grotere opslagbehoeften een overstap gemaakt naar LizardFS. Ook onder Linux. Bij mij draait alles onder Debian Linux.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...