Jump to content

onkyo A-8015 gaat niet aan


roberto el coco
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Sinds de jaren '80 heb ik een Onkyo A-8015 integra versterker. 

een prima apparaat en, naar ik dacht, onverwoestbaar.

Toch niet helemaal. Sinds vandaag kan ik de versterker aanzetten, maar de luidsprekeruitgang wordt niet ingeschakeld.

Normaal hoor je na zo'n 5 seconden een klik, en dan draaien maar met de handel.

Nu gebeurt dat ineens niet meer. Iemand een suggestie? En ja, ik heb de boxen aangesloten en er zit geen kortsluiting in.

Hij schakelt in, alle indicatorlampjes lichten op, maar het relais schakelt niet in.

Ik ben benieuwd wat dit kan zijn, want ik ben veel te blij met de versterker om hem nu af te danken.....

Link to comment
Share on other sites

Er zit een luidsprekerbeveiliging in die versterker. Als die iets van gelijkspanning meet, schakelt die het relais niet vrij om je speakers te beschermen. Het probleem wat zich regelmatig voordoet is daet de timerelco die de vertraging bepaald op de print zit gekit. Die kit kan na jaren gaan geleiden en dan werkt die beveiliging niet meer. 

Meestal is het dan een kwestie van elco eruit, kit verwijderen, nieuwe elco erin en dan werkt het weer.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog eens goed aan de soldeerzijde van de print gekeken en ontdekt, dat er bij de eindtrappen diodes gesoldeerd zijn.

Een ervan is verbrand en totaal weg. De ander is nog wel goed. Ik denk dat dat de oorzaak is.

Het type is VD1222, op het schema in de service manual D505. Ik vervang ze allebei, dan zou het toch goed moeten zijn?

Volgens een engels artikel kan ik ze vervangen door twee 1N4148's in serie te zetten.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...