Jump to content

Vraagje over... DNLA


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal..... vraagje
Wat wordt bedoeld met onderstaande...

De Hegel H190 is een versterker met DLNA-streamingmogelijkheden waarmee muziek
vanaf elk streamingplatform kan worden afgespeeld. 

Kan ik hiermee gebruik maken van (ingebouwde) streamingdiensten, zoals Spotify, Tidal e.d.
Is het aansluiten van een Nas mogelijk

Kortom welke aanvullende devices/software zijn er nog meer vereist om volledig te kunnen streamen,
zoals ik nu ook met met Pioneer N70A kan.

Ik ben wellicht van plan, om op den duur mijn set te vervangen door minder doosjes en hierbij
zijn de Naim Uniti Star,  NAD M10 en Hegel H190 mogelijke kandidaten.

 

Link to comment
Share on other sites

Neem een proefabonnement op Qobuz of Tidal. Instaleer BubbleUPnP op je telefoon. Zorg dat zowel je telefoon (of tablet) als je streamer in hetzelfde netwerk zitten. Tot zo ver is alles gratis. Na een maand ga je pas betalen.

Kies in Bubble onder library je muziekbron. Kies onder afspelen je afspeelapparaat.

Kies onder library je muziek en het hoort te spelen. 

Zo simpel is het. In ieder geval om te starten. Daarna zijn er nog veel instel mogelijkheden.

Link to comment
Share on other sites

Hans,  bedankt voor je reactie maar dit is niet de werkelijke vraag, waarmee ik zat.
Bevat de Hegel H190 nu wel of niet een volledige streamer?

De BubbleUPnP is neem ik aan, alleen bedoeld voor de bediening binnen de muzieklibrary van Tidal of Qobuz?
Moet ik Tidal of Qobuz op mijn NAS installeren? 
M.i.z. kan dit niet in de Hegel en deze heeft zelf ook geen eigen app.
Vervolgens mij sluit ik de NAS op de Hegel via een ethernetkabel aan en het enige wat de Hegel kan, is dit signaal aannemen en versterken,
als zijnde gewoon een audio ingang.

Als op deze zelfde NAS ook al mijn geripte CD,s zijn opgeslagen, kan via BubbleUPnP op mijn mobiel/tablet ook worden gebruikt voor
de bediening binnen de muzieklibrary van mijn CD-collectie?
Verder moet er dan op de NAS ook software worden geinstalleerd worden om uberhaupt mediabestanden af te kunnen spelen?
(nu staan op mijn NAS  Twonky Media geinstalleerd)

Het is voor mij ff gewoon handig de basisprincipes te begrijpen, als ik eenmaal de startsituatie door heb, ben ik verder wel
handig genoeg om dat allemaal zelf te installeren en bij problemen de oplossing te zoeken op Google of anders hiero op het forum te droppen

Link to comment
Share on other sites

Alles wat je wilt kan met de voorgestelde oplossing. Qobuz en Tidal zijn in BubbleUPnP geïntegreerd.  UPnP/DLNA is een protocol wat verschillende apparaten met elkaar verbindt. Dus muziek vanaf de NAS naar de Hegel en de bediening via het tablet. De Hegel hangt bedraagt of draadloos in het netwerk. Evenals het tablet. 

Gewoon instaleren en proberen. Ik heb het ook werkend gekregen. UPnP werkt vrijwel altijd meteen. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Geerdie said:

Het DLNA protocol zorgt ervoor dat apparaten elkaar in een netwerk kunnen vinden en met elkaar kunnen praten.

Bijna goed. UPnP is het protocol, DLNA is de certificering.

Zie b.v. https://www.tabletsmagazine.nl/2012/05/wat-is-dlna-upnp-en-hoe-gebruik-je-het/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...