Jump to content

Wel of niet dempen??


roberto el coco
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een stel Magnat monitor supreme 1000 speakerset. Klinkt op zich allemaal prima en is een leuk 3-weg speakersysteem.

Alleen, toen ik ze laatst eens van binnen bekeek, schrok ik wel even. Totaal geen dempingsmateriaal aan de binnenzijde. Gewoon kale wandjes.

Nu vraag ik me af: is het niet beter om iets aan de binnenkant te bekleden, welk materiaal kan ik het beste daarvoor gebruiken en wat is de invloed er van op de geluidsweergave.

Het lijkt me dat een en ander beter kan dan zoals ze dit vanuit de fabriek doen.

Link to comment
Share on other sites

het zal best allemaal ontworpen en uitgedacht zijn, maar als fabrikanten ergens op kunnen bezuinigen, doen ze dat echt wel.

Maar om helemaal niks aan de binnenwand te doen..... en staande golven dan, en alles wat binnen in de kast reflecteert.

het lijkt me, dat je zelfs nog een kwaliteitswinst hieruit kunt halen. Net als met kwalitatief betere elco's in je wisselfilter.

Misschien iemand nog suggesties?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit Magnat MSP 200 luidsprekers gehad en daar zat alleen een lap glaswol in en kale wanden hadden deze luidsprekers ook. Dat was in de jaren 80 van de vorige eeuw. 
Overigens zaten ze bij beiden luidsprekers anders erin. De ene was geheel uitgevouwen en de andere zat een beetje dubbel. deed dat wat met het geluid? Jazekers. Zo had was de ene luider in het laag f anders gezegd de ene was minder in het laagweergave. Later heb ik ze hetzelfde neergelgt in de luidspreker en was dat laag verschil weg. Daar heb ik toen veel van geleerd.

Link to comment
Share on other sites

Carl, Ik heb toen GEEN EXSTRA demping in die luidsprekers gedaan. Ik heb de demping  (de lap glaswol) alleen goed gelegd oftewel in beide kasten HETZELFDE neergelegd. Door de demping (de lap glaswol) HETZELFDE neer te leggen was het VERSCHIL in het laag verdwenen. That's all.

Link to comment
Share on other sites

Simpel... Gewoon proberen. Er uit halen kan weer. 

Door demping materiaal verander je de eigenschappen van de speaker. De kast lijkt voor de unit groter en krijgt dus een lagere resonantiefrequentie. Het relectiegeluid door de conus zal minder zijn. Het kan dus zijn dat de speaker minder luid speelt. Maar veel zal het allemaal niet maken. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, roberto el coco said:

Ik kan me voorstellen dat het bij akoestische boxen weinig uitmaakt, maar dit zijn basreflexkasten en voor zover ik weet, maakte het daar wel het een en ander uit.

Dit type boxen is trouwens van na 2010, dus ja......of die MSP200 ook basreflex is, geen idee.

Nee, die waren geen Bass reflex. Het was een gesloten kast. MSP stond voor Magnat Special Product. 
http://www.magnat.tv/x4.shtml

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vraag ik me alleen verder nog af of het van invloed kan zijn om de onderdelen van het filter eventueel te gaan vervangen voor onderdelen van een hogere kwaliteit, zoals bijvoorbeeld condensatoren van Jantzen audio of Audyn. Ik heb daar al aardig wat verhalen over gehoord, maar maakt het ook wezenlijk verschil, zoals met bijvoorbeeld een scherpere kantelfrequentie of een betere karakteristiek?

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, roberto el coco said:

Vraag ik me alleen verder nog af of het van invloed kan zijn om de onderdelen van het filter eventueel te gaan vervangen voor onderdelen van een hogere kwaliteit, zoals bijvoorbeeld condensatoren van Jantzen audio of Audyn. Ik heb daar al aardig wat verhalen over gehoord, maar maakt het ook wezenlijk verschil, zoals met bijvoorbeeld een scherpere kantelfrequentie of een betere karakteristiek?

 

Wanneer je aan filtercomponenten gaat sleutelen, zal je het filter helemaal moeten herzien. Elk component heeft z'n eigenschappen. En die bestaan uit meet dan de alleen de capaciteit voor een condensator b.v.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, roberto el coco said:

Vraag ik me alleen verder nog af of het van invloed kan zijn om de onderdelen van het filter eventueel te gaan vervangen voor onderdelen van een hogere kwaliteit, zoals bijvoorbeeld condensatoren van Jantzen audio of Audyn. Ik heb daar al aardig wat verhalen over gehoord, maar maakt het ook wezenlijk verschil, zoals met bijvoorbeeld een scherpere kantelfrequentie of een betere karakteristiek?

 

En of het allemaal uitmaakt en verschil oplevert! Maar hoe of wat is niet te voorspellen. Dit soort modificaties wil elke liefhebber op een gegeven moment gaan doen en zelf experimenteren is de beste manier. Er waren eertijds kef speakers met goedkope not-done-achterhaalde elco's in het filter, niet eens de bipolaire, en upgraden van de condensatoren - waarmee dan ook - leidde steevast tot verslechtering. Ik ken ook zat voorbeelden van succesvolle upgrades, dus het kan zeker lonen. Voor deze speaker zou ik niet direct heel dure C's kopen, maar een leuke instapcondensator kan heel fijn uitpakken. Zie de site van Tony Gee voor aanknopingspunten.

Spoelen opwaarderen is ook heel effectief voor laag en midden, maar de weerstandswaarde moet niet veranderen. Dat is soms lastig te implementeren.

Kortom: leerzaam experimenteren!

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

On 10/21/2019 at 8:13 PM, Hans van Liempd said:

Simpel... Gewoon proberen. Er uit halen kan weer. 

Door demping materiaal verander je de eigenschappen van de speaker. De kast lijkt voor de unit groter en krijgt dus een lagere resonantiefrequentie. Het relectiegeluid door de conus zal minder zijn. Het kan dus zijn dat de speaker minder luid speelt. Maar veel zal het allemaal niet maken. 

Volumevergroting is alleen van toepassing bij vulling van  de ruimte (zoals met schapenwol of baf). Niet als er 1 plaatje wol of schuim ergens in de kast rechtop staat.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Dempen wordt gedaan om parasitaire resonanties en reflecties van het geluid in een kast te onderdrukken. Die kunnen het geluid ongewenst kleuren: Een "Kastgeluid" geven. Alleen bij het laag is de golflengte van het geluid dermate groot t.o.v. de kastafmetingen, dat dit niet nodig is. Zelf gaan prutsen kan dan averechts uitpakken.

Link to comment
Share on other sites

Bovendien wordt een basreflex meestal niet zo veel gedempt (als bv een gesloten kast). De bedoeling is dat de energie van de achterkant van de woofer(s), via de poort benut wordt in bijdragend laag geluid. Veel extra demping (bv bitumen) aanbrengen om paneel resonanties te onderdrukken zal ook het netto volume veranderen en kan daardoor de afstemming beinvloeden. Beetje baf op de wanden achter de woofers kan je proberen (maar met mate zou ik zeggen)

 

Mogelijk vb

 

http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...