Jump to content

Audio zekeringen


Buell
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Bij dergelijke tweaks past toch, ook voor degenen die er voor open staan, een gezonde dosis scepsis, zo komt mij voor.

Als jurist is scepsis me niet vreemd Kraus. Ik heb een vaste medeluisteraar en mijn zoon is ook nog beschikbaar. Bij twijfel raadpleeg ik hun oren.Maar toch heb je ook nog zo iets als dat “ gewisses Etwas “ zoals onze buren dat zeggen. Bij twijfel laat ik me daar ook door leiden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Quote van Mumsoft uit het “Andere Dac” topic:

Als je nou nog wat TS hebt, kun je die dure vergelijken met die goedkope met wat TS. Daar ben ik nou best benieuwd naar. Gewoon de glazen omhulling insmeren, niet de aansluitingen.

Einde Quote.

Mumsoft,

Ik heb al van alles geprobeerd: Zekering met Twaron omwikkeld; ingesmeerd met bijenwas en geprobeerd een zekering te vullen met bijenwas. Dat laatste lukte niet omdat de was te snel stolt bij het injecteren in de zekering. Ik had al wel een mooi gaatje in de glaswand weten te maken. Misschien nog eens proberen met alle handelingen in een oven.. Dan kan ik ook nog Twaron en was combineren of Twaron met snot. Genoeg ideeën dus.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Zo is dat.

Na jarenlang stoeien met ontwerpen, modificeren, bouwen en tweaken ben ik alweer een tijd tevreden met mijn weergave uit oude, maar kwalitatief goede componenten.

Hoor ik dan geen verschillen (meer)?  Ja en nee; door mijn CVA's is oa. mijn gehoor aangetast (tinnitus en hyperacusis) waardoor "slechte" weergave-apparatuur mij een gruwel is geworden.
Deze symptomen vereisen een voornamelijk zeer rustige weergave, met liefst een dipje in het middengebied en beslist geen fris hoog.
De meeste moderne systemen zijn me te onrustig, te fel, te druk, geven druk op de oren.

Dat betekent overigens niet dat ik dan maar genoegen kan nemen met een middelmatig geluid. Verre van dat zelfs!
Elke ongerechtigheid in midden maar voornamelijk hoog wordt door mijn gehoors-deficiet  extra benadrukt en moet dus werkelijk "schoon" zijn om er langere tijd plezier aan te beleven.

In die zin zouden tweaks die iets doen in die zin, zeker nuttig voor me kunnen zijn.
Aan de andere kant vind ik het niet zo belangrijk meer; de speakers, opstelling en ruimte icm. een op dit gebied onverdachte versterker maken dat er geen extra maatregelen nodig zijn (behalve wat oude truukjes uit de vd Heide-doos).

Wat heeft dit alles dan met zekeringen te maken? Nou, eigenlijk niet zo heel veel; ik heb er eigenlijk geen mening over, behalve  dat materiaalgebruik in een (opname- en) weergave-keten zeker wel van belang is en ook hoorbare gevolgen kan hebben.
Maar weer niet voor iedereen, wat ook mij een raadsel is en blijft. Je hoort "het", of niet.
En ik val daar nu ergens tussenin: ik hoor "het" ook, maar vind het inmiddels minder belangrijk en kan nu zelfs genieten van een wekkerradio. BOEH!🤪

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Het wordt tijd voor een vervolgverslag over de SR zekeringen. Half januari kreeg ik 3 zekeringen binnen. 2x 6,3 amp voor de EV’s en één 2,0 amp voor de VV. In de VV zit een dikke ringkerntrafo en die dingen trekken bij starten een flinke stroom. Daarom werd mij geadviseerd een 2,0 amp te nemen ipv de geadviseerde 1,5 amp. ( Ze zijn allemaal traag)

Vanwege drukte hier had ik geen kans om er eens goed voor te gaan zitten, dus heb ik een keer of vijf geluisterd met de speakers in de parkeerstand tegen de muur. Helaas bij de vijfde test begaf de zekering in de VV het. Gelukkig deed Kemp niet moeilijk en kreeg ik een nieuwe, maar nu een 2,5 amp. Voor de zekerheid heb ik eerst met de oude 2 amp zekering een aantal keren (15) getest en dat ging goed. (Bleef heel)

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de 2,5 amp zekering in de VV geplaatst. Nu alle tijd, dus in de optimale opstelling eindelijk goed kunnen testen. Eerst nog even met de oude zekering wennen aan ...... 

Nou, met de SR zekering verandert er dus echt wel wat en zeker ten goede. Wat allemaal opvalt: strakker en gedetailleerder laag, een betere plaatsing in de breedte en vooral diepte, transienten lijken sneller te verlopen, af en toe in eens geluidjes die ik nooit eerder gehoord heb, beter verstaanbare teksten en misschien nog wel een paar dingen die ik ff kwijt ben. Kortom: die dingen doen hier echt wel goede dingen. Zijn het verschillen van dag en nacht? Nou nee, dat niet, maar zeker hoorbaar en voor mij de moeite (het geld) waard. Nu maar hopen dat de 2,5 amp zekering wel heel blijft.😉

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Leo.

,het is toch blufpoker die zekeringen ,als je zekering goed schoon maakt en houder  en polijst,en je weet het matriaai wat je gekocht hebt en matriaai wat er in zit ,en je doet het delen ,maakt je toch de factor van de zekering hoger wat er in zit,en nog iets, en nog ,en dat moeten jullie eens goed in jullie oren knopen het geringste scheet wat je aan onderdelen kunt verbeteren in jouw apparaat ,dat is al een grote verbetering,koop maar dure zekeringen leken ,de verkoper geniet er wel van .😀
Mensen probeer toch een beetje logisch te denken .

wilke

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Enig idee wat voor metaal er in dei nieuwe zekeringen zit? Dat maakt m.i. wel uit voor het geluid.

ze spreken over:  Graphene coating

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, leobus said:

Het wordt tijd voor een vervolgverslag over de SR zekeringen. Half januari kreeg ik 3 zekeringen binnen. 2x 6,3 amp voor de EV’s en één 2,0 amp voor de VV. In de VV zit een dikke ringkerntrafo en die dingen trekken bij starten een flinke stroom. Daarom werd mij geadviseerd een 2,0 amp te nemen ipv de geadviseerde 1,5 amp. ( Ze zijn allemaal traag)

Vanwege drukte hier had ik geen kans om er eens goed voor te gaan zitten, dus heb ik een keer of vijf geluisterd met de speakers in de parkeerstand tegen de muur. Helaas bij de vijfde test begaf de zekering in de VV het. Gelukkig deed Kemp niet moeilijk en kreeg ik een nieuwe, maar nu een 2,5 amp. Voor de zekerheid heb ik eerst met de oude 2 amp zekering een aantal keren (15) getest en dat ging goed. (Bleef heel)

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de 2,5 amp zekering in de VV geplaatst. Nu alle tijd, dus in de optimale opstelling eindelijk goed kunnen testen. Eerst nog even met de oude zekering wennen aan ...... 

Nou, met de SR zekering verandert er dus echt wel wat en zeker ten goede. Wat allemaal opvalt: strakker en gedetailleerder laag, een betere plaatsing in de breedte en vooral diepte, transienten lijken sneller te verlopen, af en toe in eens geluidjes die ik nooit eerder gehoord heb, beter verstaanbare teksten en misschien nog wel een paar dingen die ik ff kwijt ben. Kortom: die dingen doen hier echt wel goede dingen. Zijn het verschillen van dag en nacht? Nou nee, dat niet, maar zeker hoorbaar en voor mij de moeite (het geld) waard. Nu maar hopen dat de 2,5 amp zekering wel heel blijft.😉

Groet,

Leobus

Hier is de Orange in de versterker inmiddels aardig ingespeeld, hij vervangt de SR Blue die ik al geweldig vond. De Orange gaat verder, sluit me met mijn bevindingen bij Leobus aan,  maar hier ook meer laag, een tikje warmer en zeker ruimtelijker. Tja, het is ook het eerste draadje waardoor de stroom binnenkomt, dat het wat doet verbaast me niet, maar dit is echt de beste zekering die ik ooit heb gehad.

Op aanraden van een audiozaak koop ik altijd 1 stap zwaarder.( audiofile zekeringen schijnen nauwkeuriger te zijn )

Link to comment
Share on other sites

Grafeen, gecoat... Prima idee. Lang geleden kwam het al eens voorbij, die zekeringen, en wat ze doen. Ik heb toen in mijn Olive de zekering gecoat met TS, maar de zekering zelf niet vervangen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mumsoft said:

Grafeen, gecoat... Prima idee. Lang geleden kwam het al eens voorbij, die zekeringen, en wat ze doen. Ik heb toen in mijn Olive de zekering gecoat met TS, maar de zekering zelf niet vervangen.

En? Merkte je een verbetering?

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Wilke said:

Leo.

,het is toch blufpoker die zekeringen ,als je zekering goed schoon maakt en houder  en polijst,en je weet het matriaai wat je gekocht hebt en matriaai wat er in zit ,en je doet het delen ,maakt je toch de factor van de zekering hoger wat er in zit,en nog iets, en nog ,en dat moeten jullie eens goed in jullie oren knopen het geringste scheet wat je aan onderdelen kunt verbeteren in jouw apparaat ,dat is al een grote verbetering,koop maar dure zekeringen leken ,de verkoper geniet er wel van .😀
Mensen probeer toch een beetje logisch te denken .

wilke

Had ik dit maar eerder geweten, dan had ik ze niet gekocht en aan jou gevraagd welk onderdeel ik het beste kon vervangen. En natuurlijk de bestaande zekeringen en klemmen polijsten. 
jammer, jammer, jammer.☺️

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, leobus said:

Zijn het verschillen van dag en nacht? Nou nee, dat niet, maar zeker hoorbaar en voor mij de moeite (het geld) waard. Nu maar hopen dat de 2,5 amp zekering wel heel blijft.😉

Groet,

Leobus

Op de site van SR lees ik dat die oranje zekeringen richtingsgevoelig zijn. Zou het daarmee te maken hebben?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Pjotr said:

Op de site van SR lees ik dat die oranje zekeringen richtingsgevoelig zijn. Zou het daarmee te maken hebben?

Denk jij dat ik dat niet van te voren uitgezocht heb? 😀 Echt wel!

Groet,

Leobus
 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Pjotr said:

Dacht dat ze behandeld waren met  UEF Tech met Inductive Quantum Coupling. Althans dat zegt SR er zelf over.

Weet jij wat dat is? Ik niet! Maar ik ben voor aanschaf niet zozeer af gegaan op dit soort mooie kreten. Ik luister naar mensen die al ervaring hebben. En die ervaringen kan ik nu bevestigen.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Hans van Liempd said:

Voor wisselstroom?

Dat staat er niet bij. Dit is was ze zeggen: "Fuses are directional.  Electricity should flow from the left to the right when you view the fuse.  If you do not know the direction of flow you should listen to the fuse inserted in both directions.  One direction will sound more detailed.  This is the correct way."

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...