Jump to content

Brom.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hier is iets bijzonders aan de hand. 

Een goede audiovriend helpt bij het verkopen van de audiospullen uit de erfenis. Het loopt op een eindje, dus de laatste apparaten gaan er langzamerhand uit.

Gisteren belde hij, omdat een voorversterker flink bromde. Volgens hem had hij van alles geprobeerd, maar het ding bleef brommen. Geen kleine brom, maar de muziek overstemmend. Zijn conclusie.. dat ding is kapot. Vandaag was hij met de versterkerset (voor - eind) hier. En wat denk je... helemaal geen brom, speelde prachtig. Dus alles weer in de auto en terug naar huis.

Thuis aangekomen heeft hij hem weer opnieuw aangesloten en wat denk je.. hij bromt weer als een gek. Met een ander voorversterker bromt de eindversterker niet, maar met de bijpassende dus wel. De conclusie is dus weer, dat het aan de voorversterker moet liggen.

Om het verhaal compleet te maken, hij heeft zelfs de interlinkjes van hier meegenomen en verschillende netkabels en stekkerblokken geprobeerd. Zelfs met een lange kabel naar een stopcontact wat op een andere groep wat aangesloten.  

De problematische versterkercombinatie speelde bij een eerdere test bij hem trouwens ook perfect.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? A.s. donderdag krijg ik de combinatie weer terug.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Groovy said:

Alleen randaarde aan de vv proberen.
Eigenlijk heb je al randaarde aan een geaard stopcontact,toch?
 

Hier zaten de voor en eindversterker met een geaarde kabel beide aan aarde. Totaal geen brom.

In Nederland hebben we randaarde. Dat zijn die pennen aan de zijkant van de stekker. In Frankrijk b.v. hebben ze penaarde. Daar steekt een aarde pen uit het stopcontact. In Frankrijk kun je de stekker dus niet omdraaien. Hier in Nederland wel. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zou naar hem toegaan , als ik jou was, Hans. En dan daar ter plekke van alles proberen of je de brom kan tackelen. En kijk dan gelijk zijn WCD even na, waar de netstekkers in gaan. Een maat heeft eens ook zoiets gehad en daar bleek dat de nuldraad niet goed contact maakte in zijn wcd. Dat opnieuw vastgezet en weg was de brom.
Ik zeg niet dat het dat is, maar dan sluit je het wel uit.

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, audiofreak said:

Ik zou naar hem toegaan , als ik jou was, Hans. En dan daar ter plekke van alles proberen of je de brom kan tackelen. En kijk dan gelijk zijn WCD even na, waar de netstekkers in gaan. Een maat heeft eens ook zoiets gehad en daar bleek dat de nuldraad niet goed contact maakte in zijn wcd. Dat opnieuw vastgezet en weg was de brom.
Ik zeg niet dat het dat is, maar dan sluit je het wel uit.

 

Hij heeft al andere stopcontacten en zelfs een verlengsnoer vanuit de keuken geprobeerd. Met andere apparaten is er geen brom. As donderdag brengt hij hem weer mee. Nu

Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2019 at 11:47 PM, audiofreak said:

Ja , als je dat nou gelijk even noemt dat het een Aaron betreft.  Yep,die zijn gevoelig voor brom. Vast een los contact of slechte soldeerverbinding. Dat is een bekend iets van Aaron.
Aaron stond ook bekend als straalkacheltjes oftewel die gewoon heet worden. 

De versterker set is weer hier. Aangesloten en helemaal geen brom. Met de versterkers niks mis dus. 

We denken dus echt dat het aan de aarding van de andere man ligt. Hij heeft een audiogroep met een afgeschermde netkabel. De fase en nul zitten dus naast de aardedraad. Bovendien is de afscherming niet op de aarde aangesloten. Op andere apparatuur heeft hij soms ook last van bijgeluiden. Hij gaat nu een aparte aardedraad vanaf de meterkast parallel aan de afgeschermde leggen. De aardedraad in de afgeschermde kabel wordt aan beide zijden los gemaakt. 

De Aaronset is verkocht. De koper komt hem hier nogmaals beluisteren en ophalen. Hij is op de hoogte van de bromproblematiek. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Hans van Liempd said:

We denken dus echt dat het aan de aarding van de andere man ligt. Hij heeft een audiogroep met een afgeschermde netkabel. De fase en nul zitten dus naast de aardedraad. Bovendien is de afscherming niet op de aarde aangesloten. Op andere apparatuur heeft hij soms ook last van bijgeluiden. Hij gaat nu een aparte aardedraad vanaf de meterkast parallel aan de afgeschermde leggen. De aardedraad in de afgeschermde kabel wordt aan beide zijden los gemaakt. 

Tja, als je maar halve info geeft, dan kun je ook de verkeerde adviezen krijgen. Ik zei al eerder ga naar de man toe om het probleem te tackelen. Een audiogroep met een afgeschermde netkabel en de afscherming is niet op de aarde aangesloten. Begrijp jij het nog? Ik niet meer. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, audiofreak said:

Tja, als je maar halve info geeft, dan kun je ook de verkeerde adviezen krijgen. Ik zei al eerder ga naar de man toe om het probleem te tackelen. Een audiogroep met een afgeschermde netkabel en de afscherming is niet op de aarde aangesloten. Begrijp jij het nog? Ik niet meer. 

Nou ehhh. die tweede helft van de informatie kreeg ik gisteren pas. 

Afgeschermde kabels... van mij hoeft t nergens voor. Hier is niks afgeschermd. Ook de audiogroep niet. De aarde gaat wél afzonderlijk, dus niet naast de fase en nul draden.

Mijn idee is, dat er door het magnetisch veld om de draden veel inkoppeling van vervuiling is. De aardedraad die door het lichtnet wordt bijgeleverd, is het meest vervuild. Afschermingen maken dat niet beter. Tenminste wanneer je die aardedraad daar ook in stopt. Dat de afscherming dus niet op aarde is aangesloten lijkt mij alleen een voordeel. 

Link to comment
Share on other sites

Als hij verstandig is dan zou hij een electriciën ernaar moeten laten kijken. Zelf gaan klooien is niet aan te bevelen. 
De aarde moet hij op de minst vervuilde aarde laten zetten bij de 3-fase aansluiting. Wat voor de aardlekschakelaar en voor de groepenkast zit. Dus waar het binnenkomt in de meterkast. Elke electriciën weet dat ook. En die audiogroep niet via de aardlekschakelaar laten lopen. Die moet je juist omzeilen.  

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, audiofreak said:

Als hij verstandig is dan zou hij een electriciën ernaar moeten laten kijken. Zelf gaan klooien is niet aan te bevelen. 
De aarde moet hij op de minst vervuilde aarde laten zetten bij de 3-fase aansluiting. Wat voor de aardlekschakelaar en voor de groepenkast zit. Dus waar het binnenkomt in de meterkast. Elke electriciën weet dat ook. En die audiogroep niet via de aardlekschakelaar laten lopen. Die moet je juist omzeilen.  

De aarde zonder aardlekschakelaar gebruiken is onveilig wanneer de aardweerstand boven de 1 Ohm (dacht ik) uitkomt. Voor een veiligheidsaarde moet je diep de grond in met vaak meer dan 1 pen. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mumsoft said:

Ik speel al mijn hele leven zonder aarde en ik leef nog. Of het aan te raden is laat ik in het midden, maar zonder aarde even proberen kan geen kwaad, denk ik

 

De Aaron's zijn kennelijk bromgevoellig. Zonder aarde gaat dat niet beter worden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Deel 2.

Ondertussen is de Aaronset verkocht, en heeft de koper thuis (belgie) ook brom. Nu is hij voor langere tijd naar Spanje, dus dat krijgt nog een vervolg.

Maaaaaaar.... een andere versterkercombinatie bleek op dezelfde groep ook te brommen. Dit is een Meridian voorversterker met Cello eindversterker. Vandaag dus gezocht wat het zou kunnen zijn. Na diverse tests aan het stroomnet niks gevonden. Ook zonder aangesloten aarde bromde het als een gek. Toch bijzonder, dat deze combinatie met dezelfde kabels wel probleemloos werkte. Uiteindelijk toch maar een gebalanceerde kabel los gemaakt. Dit is een kabel die ik ooit voor hem gevlochten heb maar niet af kon maken omdat de Fischer connectors nog niet binnen waren. Toen die er waren heeft een andere kennis deze er aan gesoldeerd. Dat is een kundig persoon én in combinatie met de eerdere werking hadden we het daar dus nog niet in gezocht. Wat bleek dus... de extra grounddraad die ik naast de tweeaderige vlecht had gelegd was niet aangesloten, Tja... gebalanceerd zonder ground werkt nooit fatsoenlijk. Dat dit ooit wel werkte is voor mij niet verklaarbaar. Misschien omdat de bron op een netfilter was aangesloten?

Kortom.. draad vastgesoldeerd en de brom is geheel weg. Opgelost.

Nu nog de Aarons..

Link to comment
Share on other sites

On 10/21/2019 at 1:00 PM, mumsoft said:

Ik speel al mijn hele leven zonder aarde en ik leef nog. Of het aan te raden is laat ik in het midden, maar zonder aarde even proberen kan geen kwaad, denk ik

 

In Makassar Indonesië waar ik woon is niet eens aarde.... Niet zoveel aan de hand, als je maar met je vingers uit het stopcontact blijft....

Maar om terug te komen op deze post: aarde loshalen van de versterker is vaak de oplossing. Er kan zomaar een aardlus ontstaan bij een apparaat terwijl een ander apparaat daar geen last van heeft...

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, pjotr27 said:

In Makassar Indonesië waar ik woon is niet eens aarde.... Niet zoveel aan de hand, als je maar met je vingers uit het stopcontact blijft....

Maar om terug te komen op deze post: aarde loshalen van de versterker is vaak de oplossing. Er kan zomaar een aardlus ontstaan bij een apparaat terwijl een ander apparaat daar geen last van heeft...

Daar zijn we dus mee begonnen. Voor de Cello is het nu opgelost. Voor de Aaron-set niet. Daar moeten we tzt nog eens gaan prutsen. Dat het een aardingsprobleem is, lijkt mij vrij zeker.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...