Jump to content

Stereoplay test record


carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben vandaag even naar Kleef gereden. Bij de Stereoplay van deze maand zit een 45 toeren test plaat en die wilde ik natuurlijk wel hebben. Altijd de vraag of dat in NL er wel bijzit.
Ook veel artikelen over elementen (Dynavector en EMT). Altijd leuk om te lezen. Overigens een element testen op een draaitafel die je aan het testen bent neem ik niet echt serieus.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Begrijp ik nou goed dat je naar Kleef in Duitsland rijdt om daar een Stereoplay te halen, puur en alleen om de 45 toeren plaat te krijgen bij aanschaf van het tijschrift Stereoplay?
Duur plaatje dan. Benzine kosten voor 25 km heen en 25 km terug en de schade voor het mileu er ook nog bijgerekend. Volgens mij krijg je ook in Nederland de extra's er ook altijd bij. Stereoplay is gewoon te koop in Nederland bij een goede boekenwinkel of sigarenzaak. 
Maar wat staat erop die 45 toeren testplaat? Dat maakt mij wel nieuwsgierig. Niet dat ik de Stereoplay wil kopen, hoor. Ik heb genoeg testplaten in mijn lp kast.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Tanken in Duitsland is tussen de 16 en 20 cent goedkoper Onno en als je zo dicht bij de grens woont erg voordelig. En we doen wel vaker inkopen in Duitsland. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, audiofreak said:

Begrijp ik nou goed dat je naar Kleef in Duitsland rijdt om daar een Stereoplay te halen, puur en alleen om de 45 toeren plaat te krijgen bij aanschaf van het tijschrift Stereoplay?
Duur plaatje dan. Benzine kosten voor 25 km heen en 25 km terug en de schade voor het mileu er ook nog bijgerekend. 

Maar wat staat erop die 45 toeren testplaat? Dat maakt mij wel nieuwsgierig. Niet dat ik de Stereoplay wil kopen, hoor. Ik heb genoeg testplaten in mijn lp kast.

 

39 minutes ago, carl said:

Tanken in Duitsland is tussen de 16 en 20 cent goedkoper Onno en als je zo dicht bij de grens woont erg voordelig. En we doen wel vaker inkopen in Duitsland. 

Haha, ik zat je een beetje te stangen. Want mij maakt het niets uit of jij er 50 km voor over hebt om te rijden voor een tijdschrift. Ik zou het in elk geval niet doen, ook al zou ik dichtbij de grens wonen om een bepaald tijdschrift te kopen.

Maar wat staat er nou op die testplaat? Testsignalen alleen of ook wat muziek? En welke dan?
Want daar gaat het toch om, toen je dit topic opstarte. Om met ons te delen wat erop staat op die testplaat of was het meer een mededeling aan ons dat je ervoor naar Kleef helemaal bent gereden. 

Link to comment
Share on other sites

Het is single formaat Onno. Aan de ene kant testsignalen en aan de andere kant Charlie Haden en nog zoiets https://abo.stereoplay.de Had het blad lang niet gelezen. 
Kleef is trouwens een kut stad en het komt ook verarmd over. Het winkelbestand is ook sterk verouderd. Wel goede bakkers. Ik houd af en toe van Duits brood.

Link to comment
Share on other sites

Okee Carl. Mij is het prima. Ikzelf zou het niet kopen. Ik vind de Duitse bladen sowiezo niets en lees ze ook eigenlijk nooit. Wat mij opvalt is hoe meer advertentie in zo'n blad staat van een merk, hoe hoger het merk eindigt in de lijstjes die er altijd in staat. Niks mee mee, want ze moeten ook bestaan.
Wat dat betreft vind ik de Amerikaanse Stereophile en Engels blad Hifi&News een stuk beter en geloofwaardiger. 

Kleef is een gewone Duitse stad. Moet je kijken in Bremen of Hamburg of Hannover, dan zijn het gewoon Duitse steden. Niets bijzonders. Hooguit dat het centrum van deze steden wat vertier brengt. Ik heb in de jaren 80 in Duitsland gewoond en gewerkt en met regelmaat steden als Hannover en Hamburg bezocht. Zo is de Reeperbahn in Hamburg een keer leuk om doorheen te lopen en mee te maken en zo'n Keller eens te gaan zien waar de jongere meiden staan of in de achterstraatjes te lopen om de oudere dames te zien. Op zondagochtend vroeg is de visafslag in de haven van Hamburg leuk om een keer mee te maken en een pint te drinken met de vissers, maar dat is het dan ook. Sinds de eenwording van Duitsland is het westerse duitsland verarmd en het oosterse duitsland verrijkt. Kijk naar Berlijn hoe die stad is veranderd en is opgeknapt, vooral het Oost-Berlijn.
Maar ja, dat geldt ook voor Amsterdam met de Wallen. Of over de grachten slenteren avonds in Amsterdam, na een paar keer is het ook niet meer bijzonders. Of ga naar de vogeltjesmarkt in Antwerpen, dat doe je ook maar een keer.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben geabonneerd op Hifi News Onno en was dat op Sterophile. Hifi News vind ik wat prijzen van apparatuur realistischer dan Sterophile. Ook interesse voor Classics en muziek.

Ik ben net op vakantie geweest in Duitsland. De countryside is natuurlijk erg fraai. Daar wonen ook erg veel mensen. De steden zijn vaak minder en je ziet daar ook de gevolgen van de goedkope wederopbouw. Zeker bij Kleef is dat het geval. Ook geen serieuze Duitse hifizaken in de buurt! Nijmegenaren gaan vaak naar Kranenburg voor de benzine en inkoop van brood en kruidenierswaren. Heeft ook nog een intacte stadswal.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vorige week! Maar dan logeer ik altijd bij mijn oude schoolvriend, nu gepensioneerd chirurg, in een gewone buitenwijk. Dus veel van de binnenstad heb ik nu niet gezien, en ik teer een beetje op herinneringen. Veel Duitse steden zijn aan het eind van WO II wel gebombardeerd, hoe dat zit bij Kleef weet ik niet. Overigens slaap ik dan in een logeerkamer die bomvol met cd's staat, allemaal ongesorteerd. En we zijn naar een muziekuitvoering geweest in de Stadthalle, waar Severin von Eckardstein een recital gaf.

Cleve_Stadt_und_Hafen_%2528um_1895%2529.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:

Fantastisch toch. Die oorlog heeft waanzinnig veel vernield in dat land.

Ja, dat is hier ook niet onopgemerkt gebleven. In 1946 is een boek geschreven door Hans Nesna die samen met een fotograaf een reisverslag heeft gemaakt van een reis door de puinhopen in Duitsland. Mijn exemplaar staat in de bibliotheek van school in (Oost) Berlijn. Er was een uitwisselingsprogramma van de school waar onze oudste dochter destijds les kreeg en hier was een klas van die school in Berlijn. Ben o.a. mee geweest met de kinderen naar voormalig Kamp Westerbork en was erg onder de indruk van de reactie van de Duitse kinderen. Het leek wel of ze zich schuldig voelden. Aan het eind van die week heb ik het boek, met een persoonlijk schrijven op het schutblad,  geschonken aan de leraren uit Berlijn, vooral om te laten zien dat ook in Nederland al in 1946 is stilgestaan bij de ellende die het Duitse volk heeft meegemaakt. Heb een heel mooie dankmail gekregen van de directeur die mij beloofde dat het boek een ereplaats in hun bibliotheek kreeg.

https://www.boekenplatform.nl/zoo-leeft-duitschland-53484

Link to comment
Share on other sites

Dank je Carl.

Naar aanleiding van dat bezoek aan Westerbork kreeg ik een paar dagen later (op een verjaardagsfeestje) nog ruzie met een erg onsympathieke man van rond de 90 die dat (herdenken en monumenten) maar grote onzin vond omdat hij voor de oorlog een paar winkeliers kende die failliet waren gegaan door Joodse concurrenten. Ik werd erg link en zei dat dat dan slechte ondernemers waren en vroeg of hij dat ook een goede reden vond om alle Joden dan maar te vergassen en of hij het met Adolf eens was.

Nou, toen was ik een eigenwijze snotneus. Prima, maar wel ééntje met principes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...