Jump to content

LS kabelvergelijk


carl
 Share

Recommended Posts

Gisteravond zijn bij de audioclub Limburg een aantal lS kabels vergeleken. Onder aanvoering van forumlid Sodeju werden in een redelijk normale set beurtelings een stuk of 7 kabels met elkaar vergeleken. Begonnen werd met een normale goedkope LS kabel en geëindigd met een Nirvana kabel. De opzet was zo, dat met elke kabel twee nummers werden gespeeld in de volgorde nummer A, B vervolgens de tweede kabel nummer B, C en dan weer de derde kabel C,D etc. Zo kreeg je in een zeer kort bestek wel een behoorlijke indruk van de kabels. Het was duidelijk dat er verschillen waren, maar ook niet zo extreem op een Xindax kabel na dan die net goed genoeg was om vuilniszakken dicht te binden. Totdat met de Nirvana kabel gespeeld werd. In deze setting klonk deze kabel werkelijk verbluffend goed: enorme balans ook  terwijl andere kabels nog wel eens een frequentiegebied leken te versterken. Moraal van de verhaal is dat LS behoorlijk verschillend kunnen klinken. Dat heeft Roger wel vaker tegen me gezegd, maar zulke duren heb ik nog niet thuis gehad 😀

Wiel was ook aanwezig, maar hij is nog steeds behoorlijk moe van zijn herseninfarct en ging daarom vroeg weg. Helaas heeft hij daardoor de Nirvana niet beluisterd. Volgens mij heeft hij de Wireworld van Roger overgenomen.

Link to comment
Share on other sites

Welke Nirvana kabel was het? Er zijn 3 soorten. De duurste is wel wat voor mij. Voor de lengte die ik nodig heb slechts ca 10.000 euro.:eek: :blink:

Groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Nee hoor Leo, het was meen ik de Sl en die was nog enigszins te betalen. Helaas is de man overleden en worden de kabels niet meer gemaakt. Oud importeur Rick Paap doet nu aan Sign (milde copie) en Brain Power. Van beiden kan ik geen prijzen of types vinden. Was ik al op zoek naar interlinks nu ook naar LS kabels. Het leven van een audiofiel gaat niet over rozen 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb o.a. een Sign Audio interconnect en de Sign Audio Shotgun ls-kabels in mijn huidige set. Daarvoor had ik alles met Kimber Select KS-1011 en 1016 en de Kimber 8TC ls-kabel bekabels. De Kimber KS-1o16 heb ik nog steeds. Een groot verschil tussen deze twee ls-kabels was dat de Sign Audio Shotgun veel meer energie en drive hadden dan de Kimber 8 TC. Tja en ik val daarvoor, voor drive en energie. Als je Sign bekabeling gaat beluisteren of aanschaffen, dan moet je weten dat je NIET je hele set met dit merk moet bekabelen. Dat kan het teveel worden en wat resulteert in een dunner en wat scherper hoog, dat het onaangenaam kan worden. Dat is waar Rick Paap ook altijd op wijst. Het kan goed gaan, maar ook niet. Kwestie van uitproberen, zegt Rick altijd. De combinatie Sign en Nirvana gaat wel erg goed. Helaas is Nirvana opgehouden.
Brainpower is een vinding van Rick zelf, dacht ik. Deze kabels heb ik nog niet gehoord, maar als ik Rick mag geloven gaat Brainpower verder dan Sign en Nirvana kabels.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn een paar mensen die ik serieus neem op geluidsgebied en Rick is er zeker een van. Roger en Cock hebben dat ook en op een of andere manier vallen hun keuzes/adviezen goed uit. Dus deze mensen ga ik maar eens raadplegen. Van mijn baas in ruste bij Puresound heb ik deze raad al gehad 😀 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, beheerder1 said:

Ik heb o.a. een Sign Audio interconnect en de Sign Audio Shotgun ls-kabels in mijn huidige set. Daarvoor had ik alles met Kimber Select KS-1011 en 1016 en de Kimber 8TC ls-kabel bekabels. De Kimber KS-1o16 heb ik nog steeds. Een groot verschil tussen deze twee ls-kabels was dat de Sign Audio Shotgun veel meer energie en drive hadden dan de Kimber 8 TC. Tja en ik val daarvoor, voor drive en energie. Als je Sign bekabeling gaat beluisteren of aanschaffen, dan moet je weten dat je NIET je hele set met dit merk moet bekabelen. Dat kan het teveel worden en wat resulteert in een dunner en wat scherper hoog, dat het onaangenaam kan worden. Dat is waar Rick Paap ook altijd op wijst. Het kan goed gaan, maar ook niet. Kwestie van uitproberen, zegt Rick altijd. De combinatie Sign en Nirvana gaat wel erg goed. Helaas is Nirvana opgehouden.
Brainpower is een vinding van Rick zelf, dacht ik. Deze kabels heb ik nog niet gehoord, maar als ik Rick mag geloven gaat Brainpower verder dan Sign en Nirvana kabels.

Goed verhaal, al zeg ik het zelf:biggrin::D. Hier spreekt een man met goede ervaring:D:D.

3 hours ago, carl said:

Er zijn een paar mensen die ik serieus neem op geluidsgebied en Rick is er zeker een van. Roger en Cock hebben dat ook en op een of andere manier vallen hun keuzes/adviezen goed uit. Dus deze mensen ga ik maar eens raadplegen. Van mijn baas in ruste bij Puresound heb ik deze raad al gehad 😀 

Carl, die baas (Een hond heeft een baas;)) in ruste van Puresound is volgens mij 'even tijdelijk' uitgeschakeld, maar hard bezig om weer terug te komen en evenzo als de website van Puresound. 
Maare als je al deze mensen serieus neemt (Rick, Cock, Roger en die baas van Puresound) en hun adviezen, dan weet je toch wat je moet doen.

Ik doe er nog een advies bij, zoek eerst eens uit bij jezelf wat je precies zoekt bij het geluid waar je van houdt.
Daar bedoel ik mee, hou je van een laid-back geluid of hou je van een levendig geluid en meer recht in je face? 
Wat wil je wat betreft soundstage? Hou je van diepte in je soundstage of meer in de breedte? 
Elke kabel heeft een eigen klanksignatuur en het gebruikte materiaal ook, net zoals de opbouw van de kabel, de gebruikte isolatie materialen, de hoeveelheid aan draden en dikte.
Allemaal belangrijke zaken om te weten en te gebruiken bij een eerste 'voor' selectie. Zo sluit je al veel uit en spaart je een giga zoektocht in de wirwar van vele kabels. Of je moet het leuk vinden om weken bezig te zijn met verschillende kabels.

Zo'n kabelvergelijk is wel leuk op zo'n verenigingsavond, maar het is hooguit een (kleine) indicator. Bij de audiovereniging waar ik lid van ben hebben we dat ook weleens gedaan en zelfs met een kastje ertussen die alle kabels (ls-kabel en interconnect) gelijk trok. Toch waren de indrukken/antwoorden bij de leden bijna allemaal verschillend en was er niet echt een unanieme winnaar. Wat voor mij weer duidelijk maakte dat ook kabels je alleen in je eigen set 'goed' kan beoordelen. En dan zelfs dat je de kabel er langere tijd tussen laat zitten voor je je eindoordeel of eindconclusie trekt. Een kabel heeft in mijn optiek en beleving ook tijd nodig om te 'settelen' in je set. Wat te maken heeft o.a. met de stress in de kabel. 

Ik weet dat bijvoorbeeld Rick altijd meerdere kabels bij had als hij op een audioshow stond en niet lukraak zijn kabels ertussen hing. Doordat Rick precies wist wat welke kabel aan klankeigenschappen had, kon hij zijn set altijd zo tunen met zijn kabels een geluidsbeeld en klank kon neerzetten die dicht tegen een 'live' geluid was met veel energie en drive. Dat kon je altijd horen bij hem. En ik ben vaak mee geweest met Rick en heb daar veel van geleerd hoe hij dat elke weer deed. Wat neer kwam op kennis van de gebruikte kabel en de gebruikte apparatuur en de akoestiek van de demoruimte. 
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Je moet het toch wel uitproberen om te weten of het je geluid is Onno. Die Nirvana was bijvoorbeeld duidelijk wel mijn smaak want hij bracht het systeem als geheel op een hoger plan.

Link to comment
Share on other sites

Ik zeg nergens dat je het NIET moet uitproberen. Ik zeg door je meer te verdiepen in hoe de kabel is opgebouwd en uit welke materialen en isolatie is gebruikt, KUN je al veel te weten te komen over de kabel en wat het doet. En daarmee sluit je gelijk een aantal kabels uit en hoef je dan ook niet uit te proberen.
Weet je nog dat we ooit eens bij Audiopaul (R.I.P. Paul, ik mis je nog) een phonokabel vergelijk hebben gedaan. Het staat hier vast nog wel ergens dat topic. 
We kozen toen toch wel als testwinnaar de Crystal Cable Ultra (was ook de duurste). Mij staat ook nog bij dat de verschillende gebruikte isolatie in de kabels zeker invloed had op het geluid. Ik heb het daar later veel met Haudio (R.I.P., ook jou mis ik nog) over gehad dat isolatiematerialen zeker invloed heeft op je kabel (interconnect) evenals de gebruikte connectoren.

Dat de Nirvana kabels je set op een hoger plan tillen, geloof ik direct. Ik ken Nirvana bekabeling heel goed, net zoals Sign Audio en Kimber Cable. De gewone Sign audio ls- kabel doet dat ook beter dan jouw thans gebruikte Kimber ls-kabels. Een Sign audio Shotgun die ik gebruik doet dat nog beterder dan de gewone Sign Audio en jouw thans gebruikte Kimber Cable  luidsprekerkabel. Een Nirvana doet het dan weer beter dan een Sign audio Shotgun ls-kabel. Is ook logisch lijkt mij. Een Nirvana kabel was bijna 2x zo duur als een Sign Audio kabel destijds.
Maar een Levin Design ls kabel (zilver) doet weer beter dan een Nirvana in mijn oren. Dat is de ls-kabel die Roger ook gebruikt in zijn hoofdset. Een Levin Design kabel is dan ook weer duurder dan een Nirvana kabel. Niet dat hoe duurder in aanschafprijs, dat wil niet gelijk zeggen dat het dan ook beter is.
Audioquest bijvoorbeeld maakt ook mooie kabels (zonder dbs systeem) en zo zijn er meer. 
 

Ik geef je 1 tip nog: Probeer de kabels van Cock eens. Je zult versteld staan wat dat doet. Maar het kost natuurlijk wel geld en een koopje of prijspakker is het niet. Wil je echt iets goed, dan kost dat wat. En ik blijf je zeggen spendeer ongeveer 10% van je set voor bekabeling. En vindt je dat nog steeds teveel geld, dan kun je ook 10%  alleen de aanschafprijs van je versterkers nemen als richtlijn. Je stopt toch ook geen dropveter van 2.00/3.00 euro (die je er vaak bij krijgt bij de goedkopere apparatuur) in een set van 2000 euro. Jouw set met die mooie Conrad-Johnson versterkers en je Monitor audio luidsprekers verdienen mooiere kabels. 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Ik zal ff de kabels op een rijtje zetten die we in de test gebruikt hebben in de juiste volgorde:
- rood/zwart 2,5mm² (basis). Met zoiets is iedereen wel zo ongeveer begonnen
- LS kabel van de Action (bros koper 0,75mm²) Omdat ie zo goedkoop is (€2,99 voor 10m)
- Prefer LS kabel 1mm² (niet meer te koop) Deze heeft Wol overgenomen voor te weinig (zaten nieuwe banana's aan die meer kostten dan hij betaald heeft voor het geheel)
- Wireworld Stream 16/2 (tegenwoordig vervangen door Stream 8 )
- Atohm Zef (ja, van het speakermerk Atohm)
- Xindak FS-2 (platte flexibele print kabel)
- MIT Terminator 2 (met de bekende kastjes)
- Nirvana SL (boven al meerdere keren aangehaald)
Alle kabels hadden ongeveer dezelfde lengte (2,5 - 3m)

Verder werd er gespeeld met een Musical Fidelity M3i versterker, mijn gemodde Yamaha CDX-880 en een stel Tannoy Revolution R2 speakers. Interlink tussen cd-speler en versterker was een korte Nirvana SX.

Ik heb mijn Levin kabel niet mee laten doen, omdat het teveel wek is deze uit de set  te halen en hij ook best gevoelig is. Die sluit je aan en daar blijf je vervolgens vanaf. De Levin Direct Cable heeft bij mij de Sign Audio Shotgun vervangen en dat was een echte beleving. (net zò trouwens, als het vervangen van de Nirvana SX door de Levin Direct Cable balanced tussen mijn voor- en eindtrap)

Over kabels kan ik hele bomen opsetten. Ik heb Carl al heel vaak gezegd dat hij zijn set onrecht aan doet met zijn Kimber touwtjes (PBJ en 8TC) en dat hij eens moest investeren in deugdelijk kabelwerk. Ik zie kabels niet als sluitstuk, maar als een apparaat dat op hetzelfde niveau hoort te spelen als je set. Een kabel is immers meer dan alleen een verbinding. Het is een filter en die filterwerking moet zo klein mogelijk gemaakt worden door materiaal en het gebruik ervan.

Binnenkort komt het verslag van de avond op onze site online. Dan valt er meer te lezen ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Wanneer ik bij Jerry kijk, speelt hij met twee naast elkaar liggende onooglijke draadjes. Zowel zijn interlinks als zijn luidsprekerkabels. Dus geen afschermingen, geen moeilijke materialen en dure stekkers.

Het klinkt daar fenomenaal, maar de kabels zijn wel helemaal passend gemaakt bij zijn setup. 

Ik denk dat kabel met afscherming een deel van de dynamiek weglaten. Een deel van de energie wordt via het magnetisch veld om de kabel getransporteerd. Met afscherming dicht om de draden, ben je dat kwijt. 

Link to comment
Share on other sites

Ik wilde het net zeggen.
Wellicht dat het met betere kabels nog beter klinkt, maar de noodzaak van dure kabels zie ik niet zo.
Maar goed ik heb er geen ervaring mee,wie komt bij mij met kabels die mijn set beter doen klinken🙂
Wel is het zo dat Jerry zijn set tweakt naar eigen smaak en het geheel electrisch verbeterd zo je wil op elkaar afstemt.
Dat doet hij ook met zijn ls.
Houtje touwtje de juiste demping en gaan.
In zijn vorige woning had hij een zeer korte nagalm tijd.
En ook in zijn huidige woning klinkt het weer top.
 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Ik ben er toen geweest met jou Peter. Verdient herhaling. Het is maar even de vraag trouwens wat die onooglijke draadjes eigenlijk precies zijn 😀 

Ik wil je best een keer uitnodigen met Sign LS kabel Onno. Haal ik je tegelijk met mijn CD speler bij Sander op. Zet ik  je vervolgens met kaartje op de trein na het eten. Lijkt me erg leuk.

PS die phonokabel bij Paul was trouwens een Siltech. Crystal maakt niet zo’n dikke kabels.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het zijn gewoon dropveters Carl.
Jerry bediend zich ook van een zelfgebouwde passieve volumeregeling.
Volgen hem maakt dat ook nog verschil t.a.z. van de volume regeling op het apparaat.
Ik heb al een hele tijd niets meer van hem gehoord.

Link to comment
Share on other sites

Trouwens verbazend wat er allemaal tweede hands wordt aangeboden op dit gebied. Tweedehands zijn de prijzen toch wat redelijker 😊

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, carl said:

Trouwens verbazend wat er allemaal tweede hands wordt aangeboden op dit gebied. Tweedehands zijn de prijzen toch wat redelijker 😊

Die mensen zijn er wellicht achter gekomen dat OFC van €2,95  per meter ook goed werkt. 🤔 Spido had dat op een rol van 100 meter.  Metertje méér Jack? Geen probleem  😃

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Tubejack said:

Die mensen zijn er wellicht achter gekomen dat OFC van €2,95  per meter ook goed werkt. 🤔 Spido had dat op een rol van 100 meter.  Metertje méér Jack? Geen probleem  😃

Da's nog duur. Meen dat transparant 2,5mm spiekersnoer voor €15 per rol van 25 meter van de Gammel het net zo goed deed als dat OFC van €2,95  per meter. Is tenslotte ook puur OFC :D

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tubejack said:

Die mensen zijn er wellicht achter gekomen dat OFC van €2,95  per meter ook goed werkt. 🤔 Spido had dat op een rol van 100 meter.  Metertje méér Jack? Geen probleem  😃

Het lijkt hier tegenwoordig wel het Hifi Forum 😂 Ik doe alleen maar verslag van een zeer interessant vergelijk van LS kabels. Het resultaat was voor mij en anderen inderdaad verrassend. En dat ook een kabel van 2,95 goed werkt geloof ik wel, maar die Nirvana klonk gewoon veel beter bij dat vergelijk.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Het lijkt hier tegenwoordig wel het Hifi Forum 😂 Ik doe alleen maar verslag van een zeer interessant vergelijk van LS kabels. Het resultaat was voor mij en anderen inderdaad verrassend. En dat ook een kabel van 2,95 goed werkt geloof ik wel, maar die Nirvana klonk gewoon veel beter bij dat vergelijk.

Het is toch een mooi verslag?

Bij ons werden de luidsprekers gebracht, geplaatst en aangesloten. De prijs was inclusief LS kabel. Ik heb andere kabels geprobeerd. O.a. Getwist UTP en met carbon afscherming maar dat maakt hier niets uit.  Dus er zit weer 2,5mm2  Monacor kabel tussen.  Ze zijn ongeveer 1,5 meter te lang. Af en toe knip ik er een stukje van af. Draai ik de draadjes met schoongewassen handen in elkaar.  Likje vaseline erop en sluit het weer aan. Op deze manier blijft het hier weer lang mooi koper. 

 

Link to comment
Share on other sites

De theorie achter een kabel strookt niet altijd met de hoe de luisteraar de klank ervaart.
Ik geloof wel dat een zorgvuldig gebouwde hoge kwaliteitskabel beter kan klinken dan een dropveter.
Ik schrik wel als ik de prijzen zie,maar ja dat is handel.

Link to comment
Share on other sites

Mensen zijn fysiek niet in staat verschillen tussen twee goedwerkende audiokabels van zilver of koper te horen. Als er gebreken in het spel zijn zoals slechtgeworden connectoren of oxidatie, dan zijn de verschillen groot genoeg om wel hoorbaar te zijn.

Als we fysiek niet in staat zijn verschillen te horen, waarom horen we dan toch verschil terwijl we onszelf of anderen heus niet zitten voor te liegen? Ah -- welkom in de wondere wereld van de menselijke hersenen. Waar alles wat we waarnemen gefilterd en... aangevuld wordt. Die processen in ons brein gebeuren volautomatisch, maar je kunt ze beïnvloeden. Je kunt een filter bijvoorbeeld uitschakelen: een tikkende klok aan de wand hoor je niet, tenzij je je erop concentreert. Een voorbeeld van aanvulling is lage resolutie in beelden te upgraden naar een hogere resolutie zodra die beelden bewegen. Met videorecorders van vroeger kon je dat prima demonstreren. Als je een videocassette pauzeerde, verscheen een beeld in een veel lagere resolutie dan als je op afspelen drukte en het beeld dus bewoog. Dat komt, omdat ons brein de beweging en dus de verschillen tussen beelden gebruikt om aan extrapolatie te doen en allerlei details aan te vullen. Boven een bepaalde resolutie lukt dat niet meer: zo werkt het niet als je dat probeert met dvd of Blu-Ray. De verwerking van waarnemingen in ons brein kan ook beïnvloed worden door emoties of verwachtingspatronen. Als je verwacht dat een duurdere kabel beter klinkt, ga je dat ook horen omdat dat de verwachting is. En dat kun je zelf niet uitschakelen. De enige manier is zorgen dat je niet weet waarnaar je luistert en dat de persoon die het omschakelen doet dat ook niet weet omdat hij anders zelfs onbewust visuele signalen zou kunnen geven. Zoiets heet een dubbelblinde vergelijkingstest.En dan blijkt dat zelfs de allerovertuigdste audiofiel geen verschil meer kan horen tussen een kabel van duizenden euro's en eentje van een tientje of zo. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik geef mijn geld alleen maar uit aan dingen die een écht fysiek verschil in goede zin uitmaken.Als het verschil alleen in iemands brein zit door filtering of aanvulling, dan zou je in feite geld geven aan gebakken lucht.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben jurist en zeer sceptisch van aard Bloom en bovendien voorzichtig met mijn geld 😀 Ik koop dus zelden iets zonder blind thuis te luisteren. Kabels zijn natuurlijk wel te lenen en blind is simpel te organiseren. Het voortdurend blind overschakelen (wat vaak gedaan wordt), geloof ik niet zo in want je hersens raken dan in de war. Je zelf bedriegen kan natuurlijk verschillende kanten op werken. Als je niet wilt geloven in verschillen dan zul je het niet horen. Nu vond ik de verschillen tussen de meeste beluisterde kabels niet dramatisch. Tevens ben je bij na het beluisteren een aantal kabels best moe. En dan pats de laatste kabel die iedereen In de zaal beter vond klinken. Vervolgens nog even teruggeschakeld en iedereen in de zaal wilde na een klein stukje muziek terug naar de Nirvana.
 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, carl said:

Als je niet wilt geloven in verschillen dan zul je het niet horen.

En dat is de kern van de hele zaak. Dat kan inderdaad ook. Maar ik ben wel begonnen met de premisse dat het om goedwerkende kabels met goedwerkende connectoren moet gaan. En dan zijn er tussen kabels wel degelijk verschillen en je kunt die ook meten, maar die signaalverschillen zijn zo klein dat ons menselijk gehoor fysiek niet in staat is die te horen.  Dáár gaat het mij om. Ons menselijk gehoor is helemaal niet zo goed hoor. Onze katten en honden lachen ons uit, die hebben een véél beter gehoor en dat geldt ook voor heel wat andere dieren. Kerkuilen lachen met zowat iedereen qua gehoor.

Link to comment
Share on other sites

Nou gaat het in de muziek natuurlijk niet alleen om frequentiebereiken, maar eerder om wat het je doet. Kijk naar een schilderij van Rembrandt, dan gaat het ook om de indruk, en niet om de soort verf of de penseelvoering. En wat andere dieren horen zal mij worst wezen.

Link to comment
Share on other sites

Roger heeft de kabels geleverd en ik ga ervan uit dat hij voor goede aansluitingen heeft gezorgd. Audiofielen zijn verder (zeer) eigenwijze mensen en als kabels allemaal hetzelfde zou klinken en er dus psychische aspecten meespelen, zouden ze in zo’n sessie allemaal kiezen voor een andere kabel. Dat was niet het geval.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...