Jump to content

Blackcable Donau


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb dit weekend een Blackcable Donau te leen, just for fun. Het is een interlink die bestaat uit solid core draadjes. Eigenlijk heel simpel opgebouwd, maar verbazend goed klinkend. Het klinkt hier nog ruimtelijker dan tijdens het bezoek van René, verder klinkt de kabel wat “stoerder” dan mijn Kimber Kimber P.B.J.  Daarnaast net iets milder in het hoog (of klinken mijn kabels daar juist wat te fel).  Dit is goed hoorbaar bij Louis Armstrong die de neiging heeft wat te slissen. Ook de prijs is behoorlijk mild, ik meen 120 euro voor 80 cm en China kloons van de bekende but 😀pluggen  (of was het Bullet pluggen ?). Hij zit nu tussen voor en eind. De oude kabel komt dadelijk terug en deze gaat vanavond tussen de Pass kloon en de Conrad Johnson voorversterker.

http://www.blackcable.de/interconnect-donau-features.html

PS binnenkort staan de Nano Tubes van Cock op het programma om uit te proberen en woensdag worden op de Audioclub wat LS kabels vergeleken. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Inmiddels drie kabels tussen voor en eindversterker vergeleken met de Blackcable. Die van Hans, een Kimber Hero en Qued Knekt 2. De wedstrijd gaat eigenlijk tussen Qued en de Goldcable. De laatste is blijft wat stoerder en de eerste is misschien wat minder opvallend. Eigenlijk net een voetbalploeg: de Qued wat meer verdedigend en de Blackcable wat aanvallender. Zou me niks verbazen dat de Nano Tube aan totaalvoetbal doet 😀 Just my two cents, de trainer kennende. 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Tubejack said:

Leuk Carl :) 

Noem eens wat werk van Louis Amstrong  of een LP waar je dat "geslis" ervaart. Dan kunnen anderen dat ook proberen. Misschien zit het wel in de opname.

Ik draaide Louis Armstrong & Duke Ellington Jack. Maar op de fantastische plaat met Ella Fitzgerald hoor je het ook. Ik heb er wel eens over gehad met Rob Wilms van de Hifiwinkel. Zij demonstreerden nooit met die plaat want de luisteraars dachten dan altijd dat het aan het systeem lag. Dat wilde hij dus niet 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Met dien verstande dat ik een witte hoes heb en er bij mij Dynamic Stereo op staat. Ik heb de indruk dat die van jou uitgebracht is onder een ander label. René vond de plaat ook geweldig. De opname is uit 1961.

Ik ben nu naar Budy Guy aan het luisteren en ik prefereer nu overal de Black Cable: klinkt gewoon net wat lekkerder.

PS mijn vrouw is aan het stofzuigen en ik ben niet echt solidair 😀

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad het is hem Jack en Louis is natuurlijk een  Trompettist die er af en toe bij zingt. Volgens mij zit het dus in de stem. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Inmiddels de kabel tussen de Pass Kloon en de Conrad Johnson geplaatst. Hier vergeleken met de Kimber PBJ. Even voor de duidelijkheid tussen de voor en eindversterker heb ik een Kimber Hero uitgeprobeerd. De Hero is volgens mij een PBJ met afscherming die net wat warmer klinkt. Op een of andere manier heeft hij nooit zo lekker geklonken als de PBJ. In ieder geval lijkt ook hier de Blackcable  beter te klinken,  maar niet zo overduidelijk als tussen voor en eind. Eigenlijk jammer dat ik niet twee Blackcables interlinks heb kunnen lenen. Ik had ze best tegelijk willen horen. Maar ik ben nog niet uitgeluisterd vandaag en heb in deze situatie pas een keer gewisseld. 

Oh ja wie denkt dat ik een kabelfreak ben? Dat valt wel mee want die Kimber Hero heb ik bijvoorbeeld voor minder dan de helft van de prijs gekocht. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Inmiddels drie kabels tussen voor en eindversterker vergeleken met de Blackcable. Die van Hans, een Kimber Hero en Qued Knekt 2. De wedstrijd gaat eigenlijk tussen Qued en de Goldcable. De laatste is blijft wat stoerder en de eerste is misschien wat minder opvallend. Eigenlijk net een voetbalploeg: de Qued wat meer verdedigend en de Blackcable wat aanvallender. Zou me niks verbazen dat de Nano Tube aan totaalvoetbal doet 😀 Just my two cents, de trainer kennende. 

 

Omschrijf eens wat mijn kabeltje fout doet, omdat die niet meer mee mag doen? In eerste instantie was je erg enthousiast.

Link to comment
Share on other sites

Toch iets van scherpte in het hoog Hans wat ik eruit wil hebben. Dat niet meer meedoen is nog niet zo zeker in mijn huishouden. Voorlopig ben ik alleen maar bezig met de kabel tussen voor en eind.. De rest komt de komende dagen aan de orde. Daarna volgt nog een keer de kabel van Cock.

Dat spleetje zou goed kunnen Jack.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, carl said:

Toch iets van scherpte in het hoog Hans wat ik eruit wil hebben. Dat niet meer meedoen is nog niet zo zeker in mijn huishouden. Voorlopig ben ik alleen maar bezig met de kabel tussen voor en eind.. De rest komt de komende dagen aan de orde. Daarna volgt nog een keer de kabel van Cock.

 

Ik zou die scherpte dan toch maar elders gaan zoeken. Hier, met dezelfde interlinks helemaal geen scherpte. 

Ik bedoel, met de andere kabels ben je waarschijnlijk iets aan het verdoezelen.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik zou die scherpte dan toch maar eler gaan zoeken. Hier, met dezelfde interlinks helemaal geen scherpte. 

Ik bedoel, met de andere kabels ben je waarschijnlijk iets aan het verdoezelen.

Kabels kunnen toch ook scherpte géven? En een "neutrale" zal dat dan níet doen....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

Kabels kunnen toch ook scherpte géven? En een "neutrale" zal dat dan níet doen....

Volgens mij heeft Hans gelijk. Als je de opname beluisterd, hoor je direct wat er aan de hand is.

Kabels die scherpte geven zijn defecte kabels. 

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is toch dat kabels verschillend klinken hoewel ik dat in eerste instantie niet geloofde. Roger bijvoorbeeld kan dit ook technisch verklaren. En als je het dan over verschillen hebt, heb je het over fractionele verschillen die iemand, die de set zeer goed kent, goed hoort. Ik heb trouwens zeker niet de idee dat deze Blackcable verdoezelt. Op een of andere manier doet hij het in deze set net iets beter. In een andere set zou je een andere conclusie hebben getrokken - daar is toch niets mis mee. Voor wat kabels betreft is het voor mij doorslaggevend wat de match is in combinatie met de apparatuur.  De Blackcable is bovendien netjes geprijst.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het klankverschil tussen kabels wordt toch in hoge mate bepaald door hoe die technisch past tussen de componenten Hans? Dat heb ik tenminste altijd begrepen. Het is wel zo dat ik veel ervaring met de Kimber PBJ interlink heb en die klinkt toch overal waar ik hem gehoord heb net wat slanker. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, carl said:

Het klankverschil tussen kabels wordt toch in hoge mate bepaald door hoe die technisch past tussen de componenten Hans? Dat heb ik tenminste altijd begrepen. Het is wel zo dat ik veel ervaring met de Kimber PBJ interlink heb en die klinkt toch overal waar ik hem gehoord heb net wat slanker. 

Dat bedoel ik ook. Wanneer de aanpassing optimaal is, laat hij alles door,. Klopt er iets niet (kabel of aan passing) dan gaat de kabel als filter werken. Dat een kabel scherpte veroorzaakt geloof ik dus niet. Je kunt alleen aanwezige scherpte in de set doorlaten of niet. Maar filter je de scherpte, dan ben je ook wat anders kwijt. Dat klinkt dan wel lekkerder, maar laat gewoon wat weg.

Je hebt hier mijn set gehoord, met alleen verzilverde koperen draad met Teflon. Klonk het scherp?

Link to comment
Share on other sites

Ja je hebt gelijk Hans de kabel verzint er niets bij maar kan wel dingen weg laten of verdoezelen.

Nu heb ik het niet gehoord maar als ik het zo lees verdoezelt jou kabel veel behalve het hoog waardoor het weldegelijk scherp kan klinken.

Link to comment
Share on other sites

Alles is mogelijk George en dan kan je het best op je eigen oren vertrouwen. Overigens is het verschil in het hoog fractioneel, maar voor een neuroot zoals ik wel hoorbaar. Bovendien is het optimaliseren natuurlijk de lol.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tubejack said:

Volgens mij heeft Hans gelijk. Als je de opname beluisterd, hoor je direct wat er aan de hand is.

Kabels die scherpte geven zijn defecte kabels. 

Ik heb een keer een Siltech interlink gehad, tweedehands gekocht, en die was niet fijn door alle scherpte die ik daarmee hoorde. Het leek er op dat daar "veel mee gebeurd" was..... Wellicht lag het inderdaad daaraan.....

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, René N. said:

Ik heb een keer een Siltech interlink gehad, tweedehands gekocht, en die was niet fijn door alle scherpte die ik daarmee hoorde. Het leek er op dat daar "veel mee gebeurd" was..... Wellicht lag het inderdaad daaraan.....

Bij  push pull versterkers (ook buizen) kunnen de oneven harmonische net even sterker zijn dan de even.  Dat zilver legt daar als het ware een vergrootglas op.  En  een "scherp" geluid kan het eindresultaat zijn.  Ik speel zelf in een van mijn versterkers met tientallen meters Siltech. Als die niet goed afgeregeld is en omliggende componenten, zoals buizen, condensatoren, weerstanden etc niet op elkaar afgestemd zijn dan klinkt het echt afschuwelijk.   😱😱  Het luistert heel erg nauw, maar als je het voor elkaar hebt dan hoor je rag fijne details. Kabels koop ik nooit 2e hands, niet iedereen gaat daar even zorgvuldig mee om. 

Carl gebruikt 4 6922 buizen in zijn pre, die buizen hebben van nature al een helder geluid. Wat al gauw naar scherpte neigt.  Dat is gewoon een tekortkoming van het type buis.    

Link to comment
Share on other sites

Kimber Hero interconnect heb ik hier gehad. Dat was wel wat jaartjes geleden. Ik had de Hero als proef. Ik had toen ook de Kimber Select 1010, 1011 en 1016 ter vergelijking.
Wat ik nog weet a.d.h.v. mijn aantekeningen was dat ik de Hero interconnect te veel bass doorgaf. Het was een vettige bass en minder doortekenend in de bassweergave dan de andere genoemde interconnects van Kimber. Uiteindelijk heb ik de KS-1011 en de KS-1016 behouden. De KS-1016 heb ik nog steeds in de set.
Een Kimber Hero is iets voller dan een Kimber PBJ, maar ook vetter in de laagweergave dan een PBJ. Of je dat wilt is een tweede. Ik denk dat de set van Carl dat niet nodig heeft die vettere bassweergave. Carl zou eens naar de Kimber Select serie serieus moeten kijken. Dat past ook beter in zijn gehele set. Ik denk dat Carl geen 10% van zijn totale setprijs gespendeerd heeft aan kabels. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...