Jump to content

Geluidsbeeld


Seed7
 Share

Recommended Posts

Op zoek naar de 'Faulkner array' microfoonopstelling, die me niets zei, kwam ik op een oude bekende website (sengpielaudio) . Een hele leuke die laat zien wat de invloed van de microfoonopstelling heeft op de afbeelding van een orkest tussen de speakers. Vergelijk voor de grap eens NOS met AB-120.

Gewoon ter overweging als weer eens iemand op jacht gaat naar de perfecte afbeelding ;)

Link to comment
Share on other sites

Moeilijk hoor. Ik hoor ook altijd muziek naast de speakers.:)

De perfecte afbeelding zal dat wel niet zijn en die zal ik thuis ook nooit horen. Het blijft een compromis, zo'n opname. Maar de site een beetje doorbladerend kom ik wel tot de conclusie dat menig opnametechnicus heel veel van Herr Senglepiel kan leren.

Link to comment
Share on other sites

En bovendien zijn speakers die ruimtelijkheid creëren niet dezelfde als die een nauwkeurig plaatsing neerzetten en vv. Daarin maak je al een persoonlijke keuze die jij het prettigste vindt. Afgelopen do op de audioavond gaf een opnametechnicus een voordracht. Echt een perfectionist als het om opnemen gaat en liet een aantal bijzonder fraaie en pure opnamen horen. Zijn credo: "Het is uiteindelijk allemaal een illusie". "Onze taak is het dan wel die illusie zo goed en mooi mogelijk te maken". Daar begin je al, dat is dus weer afhankelijk van de smaak/visie van de opname technicus/producer. Duidelijk is wel dat wat je vanaf plaat/CD of uit de muur tegenwoordig hoort, niet het optimale resultaat kan zijn zijn. Dat kan een autoradio of gemiddelde set gewoon niet aan

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, TL 200 said:

Moeilijk hoor. Ik hoor ook altijd muziek naast de speakers.:)

Als je inderdaad zijn site doorbladert en leest dan zul je zien dat hij daar geen enkele uitspraak over doet, de daadwerkelijke weergave komt niet aan bod. Waar het hem in de simulaties en zijn EBS opstelling om gaat is een evenredige verdeling van de instrumenten in de 90° taartpunt over de rechte lijn tussen de speakers.

"Het is uiteindelijk allemaal een illusie" inderdaad. (Als je het over illusie hebt, ik heb een set 'in ear' microfoons waarmee ik wel eens wat op de markt opneem en over de koptelefoon afspeel, 'onderdompeling')

Ja @Pjotrhet is een opeenstapeling van 'smaakjes'. Net als met schilderen, als je te veel kleuren mengt wordt alles 'bruin'.

Link to comment
Share on other sites

Leuke link, die had ik een half jaar geleden nodig. Nu kan ik hem over een half jaar weer gebruiken.

Geluid wat buiten de speakers klinkt, is uit fase opgenomen (of weergegeven). De diepte komt er volgens mij automatisch in wanneer je met twee microfoons opneemt. Met twee assen én de tijd is n.l. elk punt in een vlak te beschrijven, dus ook op te nemen. Helaas is dit theoretisch. In de werkelijke wereld heb je met afwijkingen in apparatuur te maken. Eigenlijk mag het een wonder heten dat het vaak nog zo goed gaat.

Wanneer er met meer microfoons wordt opgenomen, is diepte puur kunstmatig toegevoegd en op galm gebaseerd.

Link to comment
Share on other sites

Het geluidsbeeld is een 'lijn' achter je speakers op ongeveer 2/3 van de afstand tussen speaker en achterwand. Het begint op ongeveer 2/3 van de afstand van de ene speaker tov de dichtstbijzijnde zijwand en loopt tot ongeveer 2/3 van de afstand tussen de andere speaker en diens dichtstbijzijnde zijwand. ongeveer omdat e.a. afhankelijk is van de afstanden tot de muren en de afstand tot de luisterpositie, lees looptijdverschillen. Hoogte in het geluidsbeeld is er niet, het is een 'dunne schijf geluid' parallel aan de vloer. Dit uitgaande van de ideale puntbron etc. De ideale luidspreker in de ideale ruimte is niet zo ideaal, want die verstoort de illusie volledig.

Link to comment
Share on other sites

@Hans van Liempd Ik weet niet wat je wilt opnemen. Wat in die simulaties niet staat is de Mid-Side opstelling, een figuur-8 microfoon voor de zijkanten samen met een nier naar voren. Elk neem je in een apart kanaal op en door de balans tussen het 8-kanaal en het mono kanaal te veranderen kun je het beeld beinvloeden. Er zijn speciale M-S decoders voor, zowel in hardware als software. Bouw zelf zo'n mic: https://www.instructables.com/id/Build-the-MS-Alice-Stereo-Microphone/

Er is ook een MMS, waar je ook een mono nier naar achter hebt, die drie kanalen kun je dan 5.1 afmixen. Of je mixt er 4 verschillende stereobeelden van.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Seed7 said:

@Hans van Liempd Ik weet niet wat je wilt opnemen. Wat in die simulaties niet staat is de Mid-Side opstelling, een figuur-8 microfoon voor de zijkanten samen met een nier naar voren. Elk neem je in een apart kanaal op en door de balans tussen het 8-kanaal en het mono kanaal te veranderen kun je het beeld beinvloeden. Er zijn speciale M-S decoders voor, zowel in hardware als software. Bouw zelf zo'n mic: https://www.instructables.com/id/Build-the-MS-Alice-Stereo-Microphone/

Er is ook een MMS, waar je ook een mono nier naar achter hebt, die drie kanalen kun je dan 5.1 afmixen. Of je mixt er 4 verschillende stereobeelden van.

Het gaat om het opnamen van een koor van ca. 50 leden. Ik heb maar twee fatsoenlijke cardioïde microfoons die ik samen op een statief kan zetten. Het gaat dus eerder over de hoogte, afstand en hoek van de microfoons t.o.v. het koor. Ik heb het op de ORTF methode gedaan, maar vang toch te weinig breedte. Twee groepen komen duidelijker over dan de rest. Waarschijnlijk moeten de microfoons verder van het koor, maar dan staan ze tussen het publiek met alle storende gevolgen. 

Link to comment
Share on other sites

Kun je zelf 'oefenen' tijdens de koorrepetities. Als je vlot de hoek en afstand tussen de microfoons kunt veranderen heb een aantal variaties om thuis af te luisteren.

Ook even de site doorspitten, er wordt wel ergens uitgelegd hoe je exact de onzichtbare opnamedriehoek uitrekent met bijhorende afstanden.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Seed7 said:

Kun je zelf 'oefenen' tijdens de koorrepetities. Als je vlot de hoek en afstand tussen de microfoons kunt veranderen heb een aantal variaties om thuis af te luisteren.

Ook even de site doorspitten, er wordt wel ergens uitgelegd hoe je exact de onzichtbare opnamedriehoek uitrekent met bijhorende afstanden.

Ga ik tegen die tijd doen. Maar dan in een andere ruimte dan waar ze eerder optraden. Nu was er erg veel demping boven, achter en naast 't koor. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...