Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock 26-9-2019....


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cock in Rotterdam: 26 september 2019"

“Monogaam”: stereo of toch alleen maar mono….

En opnieuw ben ik weer bij Cock geweest. Één van de redenen om er weer te gaan luisteren was de volgende: ik had na mijn luisterbezoek bij Charles een LP aangeschaft van Louis Armstrong en Duke Ellington, “Recording Together For The First Time”. In mono. Ik had hem bij Charles gehoord in Dynamic Stereo en deze mono leek bij mij wat minder dynamisch te zijn. Dus op naar Cock….

Eerst bijkletsen natuurlijk, met Echoputjes van de banketbakker. Heerlijk. Na een paar CD’tjes gedraaid te hebben die weer met heerlijke muziek de ruimte vulde zijn we aan de platen gegaan. Een aantal platen werden op de speler gelegd, waar Cock nu een mono element van Ikeda in had gezet. Eerst Shelly Manne and his Men met “En Passent” van de LP The Gambit. En zoals altijd was ik meteen weer flabbergasted, maar nu vooral door de enorme dynamiek en die ongekende natuurlijkheid die ik hier hoorde. Het slaan van die drumsticks op het midden van de bekkens, zó krachtig, hard en dynamisch, hout op metaal dus.

Cock-9-1.jpg

Shelly Manne and his Men: “The Gambit”

Even later nóg één van Shelly Manne, “2-3-4”. Wat zit er toch een ruimtelijkheid in dat mono, heel bijzonder. Ik werd erdoor gegrepen en werkelijk de muziek ingesleurd. Écht. Dit is iets wat ik nog nooit gehoord had. Hóe realistisch wil je het hebben? Doe de ogen dicht en je waant je in dezelfde ruimte waar die muziek gemaakt wordt, en ook nog eens zo’n zestig jaar terug. Jawel, het is een cliché, maar wat ik hier hoorde was een nieuw soort werkelijkheid…..

Maar toen…. Er werden nu een paar andere platen op de speler gelegd die wél mono waren, maar blijkbaar gesneden met een stereo beitel. Vlak na het begin van de overgang naar stereo waren er nog mono platen die dan met een stereo beitel gesneden werden, maar ook reissues die dezelfde behandeling ondergingen. Een beetje een deceptie was het wel, want je denkt mono is mono, toch? Nou, mooi niet dus. Die enorme echtheid en betrokkenheid waren verdwenen. Daarna ging mijn LP op de draaitafel. En dit was zo’n overgangsplaat die nog wél die dynamiek in zicht heeft, maar al wel met een stereo beitel was gesneden. Want, moet men gedacht hebben, dat stereo, dát wordt de nieuwe norm. Deze LP is overigens ook in stereo uitgebracht, met ook veel dynamiek in zich.

Cock-9-2.jpg

Shelly Manne: “2-3-4”

De stereo gedegradeerd tot surrogaat, een slap aftreksel van hoe het óók kan. Hoe het eigenlijk nog steeds zou moeten. Ik heb het in een verslag al eerder benoemd, maar wat doen “we” verkeerd met z’n allen? Hoezo vooruitgang… Zoals er in het begin van de zestiger jaren in de afgelopen eeuw de overgang was naar een andere weergave: stereo. Hoppa, weggooien die oude techniek, stereo is het nieuwe walhalla. Maar als ik dit allemaal zo terug hoor zijn we alleen maar vreselijk achteruit gehobbeld…

Maar “moet” ik nu helemaal terug naar die jaren met alleen maar mono platen? Ik moet zeggen dat het lekker swingende muziek is en als het qua muziek niet al te nerveus wordt kan ik er helemaal in opgaan. Jeemig, alweer een dilemma…..

Link to comment
Share on other sites

Niet iedereen heeft zo'n set als van Cock, en meestal klinkt mono gewoon mono. Ik heb bij de demo-muziek ook een mono-track van Edith Piaf staan, juist om te laten horen hoe weinig mono dat klinkt. Dat vond ik tenminste zelf opvallend toen ik het voor het eerst hier hoorde.

Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad waar dat mono erg ruimtelijk kan klinken. Dat heeft volgens mij in de eerste plaats te maken met feit, dat er over twee LS wordt afgespeeld. Voor dat stereo werd ingevoerd werd er trouwens al voluit geëxperimenteerd met de inzet van meerdere weergevers. Dat noemden ze toen pseudo stereo. Verder denk ik dat de toenmalige mono opnamen veelal superieur zijn opgenomen. Bij de vroege stereo opnamen zitten ook veel juweeltjes, luister maar naar Harry Bellafonte.

Ik heb vanmiddag even met Cock gesproken en ik denk wel dat de wijze waarop hij afspeelt, namelijk met een echt mono element en niet met een stereo element, waar het linker en rechter met elkaar gekoppeld zijn. Als je veel mono opnamen hebt zou je eigenlijk of twee armen of twee draaitafels moeten hebben.

Lees verder noch het Puresound artikel. Bij het schrijven heb ik toen heel veel bronnen geraadpleegd en ook met oudere deskundigen gesproken.

http://www.puresound.be/recensies/archive/2014/november/article/afspelen-van-mono-lps-verrassend-goed-en-dynamisch-1/?tx_ttnews[day]=22&cHash=60c02fabdc2b9949eb8d9a5cf8823d72

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dead Moon heeft het grootste deel van hun oeuvre mono geperst. In het "low fi" genre wordt nog regelmatig mono gebruikt, maar ook in kleinere (jazz, r'n'r) settings. Alles met een enkele figuur-8 microfoon in een keer op de band zetten. Ik heb er in't verleden wel eens een clippie van gepost, maar kan dat niet terug vinden.

Als je mono echt wilt ervaren dan moet je het ook echt mono afspelen en niet via twee speakers.

2-kanaals-stereo was min of meer een compromis. 3-kanaals stereo is superieur en tijdens de overgangsperiode aan de studio-kant meer dan gangbaar, al was het maar om voor de zekerheid toch ook de monoversie te hebben.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Toch denk ik dat Rene mono opnamen afgespeeld met 1 luidspreker minder mooi zal vinden klinken dan met twee luidsprekers Seed. Ik denk daarnaast dat driekanaals het juist beter zal doen in kamers waar de akoestiek minder is. In een kamer met goede akoestiek zal je met twee luidspekers een superieur geluid kunnen krijgen.Voor de rest ben ik helemaal met je eens. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tja, wat is wijsheid hé? Via één speaker? Dat benadert wellicht de situatie hoe het vroeger geklonken moet hebben. Ik weet dat niet en heb het nu via twee speakers gehoord. Met het spectaculaire resultaat als beschreven. Misschien draagt dat ook bij aan een andere beleving dan met één speaker.

Ik ben het er mee eens dat bij anderen of mijzelf het met een mono element het (veel?) anders zal klinken dan bij Cock, met zijn ambiance en erg natuurlijk klinkende set. Dat neemt niet weg dat er bij "ons" verschillen hoorbaar zullen zijn tussen de mono snijbeitel en de stereo versie. Maar natuurlijk is ook de opname van mega belang, want die hele goede persingen die ik bij Charles heb gehoord klonken daar ook veel beter dan de rest. Terwijl dat al stereo versies waren.

Ik denk niet dat er veel vraag naar zal komen, want het is wel een niche markt. Wellicht kleine labels die wat gaan proberen, maar die zullen dan meestal toch ook een stereo beitel gebruiken. Goed, we gaan het zien....

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, pjotr27 said:

Cees Pel, Google hem even als je hem niet kent, ontwerpt en luistert altijd mono opnames met 1 luidspreker. De laatste keer dat ik bij hem was hebben we dus ook de hele avond mono geluisterd. Dat was zeer indrukwekkend...

Ik ken hem niet persoonlijk, maar heb hem wel eens gezien bij een bijeenkomst samen met Hans Kortenbach en DHTRob. Er stonden toen van alle drie mooie dingen te spelen....

Grappig dat nu ook van díe kant dat mono nu boven komt drijven.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik heb vandaag een heel kort vervolg op het bovenstaand luisterbezoek gehad. Ik zou Cock op de weg naar Hoek van Holland ophalen, waar Marco in Inloopdag had, dus heb ik bij Cock eerst nog even een korte tussenstop gehad. Ik had voor de koffie weer van die heerlijke Echoputjes bij de banketbakker gehaald, maar die hebben we niet gegeten. Cock had een Krentewegge van Hubert gekregen, en hij gaat er ’s nachts zelfs zijn bed weer voor uit, zó lekker. Eerst de spijs uit het gat zitten peuteren en over de bovenkant gesmeerd, dáároverheen een lekkere laag roomboter en toen maar genieten….

Je komt daar niet weg zonder wat muziek te luisteren :rolleyes:, hij heeft wat CD's (stereo) en LP's (mono) gedraaid. Pfff, wat is dat mono toch móói. Hij had overigens nieuwe, grotere Harmonizers gemaakt, die voor nóg meer dynamiek en microdetail zorgen. Heel bijzonder weer. Ik heb al wel vaker bij hem het gevoel gehad dat ik live bij de opname in de studio zat, maar nog nooit zoveel als nu. In zijn woorden: bizar. Ik heb gewoon een aantal keren met tranen in de ogen zitten luisteren. Waarnaar dan? Nou Vera Lynn bijvoorbeeld, niet iets waar mijn hart normaal sneller van zou gaan kloppen maar hier grijpt het mij gewoon bij de strot. Ik wilde eigenlijk niet meer weg daar…..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...