Jump to content

Hulp gezocht


Ruudv033
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, woon sinds 3 jaar net over de grens in België bij Turnhout.

Ik zoek hulp om mijn setup op een hoog niveau te krijgen wat afspelen van digitale bestanden betreft.

 

Ik worstel al een tijdje met mijn setup.  Muziek staat op een externe harde schijf. Op mijn Windows pc staat foobar en kodi . Foobar wil geen dsd bestanden meer native afspelen en kodi vind ik niet gebruikers vriendelijk En ik krijg ook niet werkend dat ik het afspeelprogramma via mijn tablet kan bedienen. Ik heb ook een raspberry maar ik ben een noob op dat gebied en dus ook op pc gebied vandaar dat ik het niet goed werkend krijg! Vanuit de pc gaat het signaal naar een Amanero (USB naar I2S omzetter) dan naar mijn zelfbouw Afdac2 (dac / voorversteker) en dan naar twee zelfbouw eindversterkers. Dit alles in 1 kast.

 
 
 




 

Ik zou het liefst met mijn pc, pi, en versterking langskomen om met een goed werkend iets te vertrekken. 

 

Wie zou mij hierbij willen helpen? Liefst een beetje in de buurt.

Edited by Ruudv033
Melding krijgen als er een reactie is
Link to comment
Share on other sites

Foobar ken ik niet goed, Kodi iets beter, maar gebruik dit ook weinig.

Met JRiver/Gizmo of BubbleUPnP kan ik wel een werkende setup met Windows PC en Androidtablet maken. Dat zou hier kunnen, maar belangrijk is, dat het in jouw wifi-omgeving werkt. De PC en tablet moeten n.l. hetzelfde netwerk zitten.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Hans,

Ik woon op een plek waar geen vast internet is!

Dus mijn router is een 4g flybox, ik denk dat daar ook een probleem zit met het netwerk?

 

Maar vooral ook benieuwd naar de mogelijkheden met de Pi.

Ik zou voor de meest "audiofiele" optie willen gaan en Windows schijnt niet de meest mooie te zijn.

Link to comment
Share on other sites

Windows kan best maar blijft een os dat onderhoud nodig heeft.

En is het de bedoeling om de PC alleen voor audio te gebruiken dan is Daphile een oplossing.

Dit is een os met een server en player software in een.

Je kunt het testen door de PC op te starten vanaf een USB stick en als het bevalt zet je het op de HD.

De bediening gaat volledig vanaf een tablet, telefoon of browser. Er is dus geen monitor nodig.

Voordeel is ook dat je gelijk een server hebt draaien wat weer goed te gebruiken is met een extra rasberry pi met volumio of een andere sqeezebox player 

Ik gebruik dit hier met ook een Amanero USB kaart en het klinkt erg goed en het is erg makkelijk te bedienen.

 

Link to comment
Share on other sites

Probeer eens Volumio op je Raspberry.  Downloaden (https://volumio.org/) en op een sd-kaartje zetten. Harde schijf en Dac aansluiten, klaar.

Ik gebruik het ook met een externe harde schijf(met eigen voeding)  en een usb dac. Complete high-end player, geschikt voo I2S. Bedienen doe ik via de webbrowser op m'n pc maar dat kan ook met een smartphone o.i.d.

Instructies zat te vinden op de site en het forum van Volumio. Succes.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Ruudv033 said:

Bedankt Hans,

Ik woon op een plek waar geen vast internet is!

Dus mijn router is een 4g flybox, ik denk dat daar ook een probleem zit met het netwerk?

 

Maar vooral ook benieuwd naar de mogelijkheden met de Pi.

Ik zou voor de meest "audiofiele" optie willen gaan en Windows schijnt niet de meest mooie te zijn.

Al is er geen extern internet, dan zou muziek vanaf HD gespeeld toch moeten werken. Desnoods bedient met muis en toetsenbord. Voor afstandbediening het je WiFi nodig. 

Link to comment
Share on other sites

Als je geen internet nodig hebt voor het beluisteren van muziek en je wilt e.a. draadloos bedienen, schaf dan een eenvoudige wifi router aan. Die hoef je niet op het WAN aan te sluiten. Maak je setup zo dat je in eerste instantie met alleen die router een LAN netwerk opzet voor je windows PC (idealiter bedraad) en je tablet (Wifi). Je RPi kun je er ook aan hangen.
(Je zou ook voor een iets potentere router kunnen kiezen,  een met een usb aansluiting voor je harde schijf of zelfs een met een upnp server.)

Als dat werkt en je ook nog je internet wilt dan kun je je router zo instellen dat internet/WAN via je flybox in je wifi router komt.
 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

Als je geen internet nodig hebt voor het beluisteren van muziek en je wilt e.a. draadloos bedienen, schaf dan een eenvoudige wifi router aan. Die hoef je niet op het WAN aan te sluiten. Maak je setup zo dat je in eerste instantie met alleen die router een LAN netwerk opzet voor je windows PC (idealiter bedraad) en je tablet (Wifi). Je RPi kun je er ook aan hangen.
(Je zou ook voor een iets potentere router kunnen kiezen,  een met een usb aansluiting voor je harde schijf of zelfs een met een upnp server.)

Als dat werkt en je ook nog je internet wilt dan kun je je router zo instellen dat internet/WAN via je flybox in je wifi router komt.
 

Ja dat zou ook kunnen.

Ik heb echter het idee dat mijn 4g router het ook zou moeten kunnen! Zal wel wat instellingen moeten veranderen. Maar een noob als ik weetnieweetniewatnie.

Vandaar dat ik ook hulp vraag

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kappa7 said:

Kan inderdaad ook met je 4G router maar ook stand allone.

Zo heb ik hier een PC met wifi kaart intern.

De eerder door mij aangehaalde Daphile maakt van de PC dan ook gelijk een eigen wifi netwerk zo dat deze gelijk met je tablet bediend kan worden.

https://www.daphile.com/

Naar daphile heb ik ook al eens naar gekeken!

Kan dat ook vanaf USB-stick draaien? Dus zonder op de pc te installeren?

En het kan niet op een pi geloof ik?

Edited by Ruudv033
Link to comment
Share on other sites

On 9/25/2019 at 7:33 PM, kappa7 said:

Gaat je vast lukken.

Hier staat een goede handleiding

https://www.daphile.com/download/DaphileInstallation.pdf

Niet dus😥.

Melding na poging te booten van de USB stick:

"The system found unauthorized changes on the firmware, operating system or UEFI"

Dit soort dingen heb ik altijd🤣, vandaar mijn vraag om hulp! 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gisteren Ruudv0033 op bezoek gehad. Zijn pc werkt nu met JRiver. In ieder geval met bediening op de pc en via UPnP. Via Gizmo werkte prima zo lang er internet was. Wanneer we omschakelde naar de Orange box zonder internet kregen we 't niet werkend. Hopelijk gaat dit bij hem thuis mėt internet wel lukken. 

Al met al een lange, maar wel gezellig audiofiels dag. 

Link to comment
Share on other sites

Dank Hans!

Het werkt nu inderdaad!

En dank aan Kappa!

Heb nu Daphile ook werkend op een tweede oude pc!

En nog een contact met iemand om te kijken naar de raspberry pi!

Als dat ook werkt kan ik 3 werkende systemen vergelijken kwa geluid en bedienings gemak.

Top dat ik zoveel hulp heb gekregen!!!!

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...