Jump to content

Gat te klein


carl
 Share

Recommended Posts

Mijn zoon heeft wat platen besteld en naar ons huis laten sturen. Dan probeer ik ze altijd even uit. Hier eentje die veel en veel te strak op de spindel zit. Hoe los je dat op. Glijmiddel lijkt me niet zo verstandig (flauwe grap ik weet het).

Link to comment
Share on other sites

Nee, de Waterman Commandore vulpen uit 1967 is het beste. Vanwege de taps toelopende vorm van de dop (revolutie toen) was het een fluitje van een cent.  :o:lol::lol::lol:;)

Inderdaad dat je dat vraagt. En wat nou Googlen...... Dat behoor je gewoon te weten, Carl.
Bovendien even je gezonde verstand gebruiken en je had er vanzelf op gekomen ......dat je met een rond stokje of pen of rond potlood of penceelsteel het ook wel zou lukken.
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sodejuu said:

 

Schandalig dat je dat hier vraagt. ff googelen en je had het ook gevonden

 

Waarvoor zit ik hier dan op een forum Roger😀

Je wilt het verder niet geloven maar ik heb hier nog nooit last van gehad althans niet in deze mate. Ik denk dat die obscure uitgaven van mijn zoon niet met een  iets taps toelopende pen te verhelpen zijn. NB. Inmiddels ben ik er achter dat dit een Thorens probleem is. Ik probeerde de plaat inderdaad beneden uit.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Van die waterman vulpen was een grappie, Dus ff serieus nu: Dit is ook handig ervoor en kun je voor andere doeleinden ook gebruiken bij klussen e.d.

https://www.hbm-machines.com/producten//hbm-handruimer-3-16-mm

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/ruimers-en-ruimersets/hbm-handruimer-model-3-3-12-mm

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carl said:

Waarvoor zit ik hier dan op een forum Roger😀

Je wilt het verder niet geloven maar ik heb hier nog nooit last van gehad althans niet in deze mate. Ik denk dat die obscure uitgaven van mijn zoon niet met een  iets taps toelopende pen te verhelpen zijn. NB. Inmiddels ben ik er achter dat dit een Thorens probleem is. Ik probeerde de plaat inderdaad beneden uit.

 

Het is idd een Thorens probleem. Als je gezocht had, was je dat ook tegengekomen. Het is hier ook al een aantal keren aan bod geweest. Thorens heeft een spindel van 7,3 (+/- 0,1) mm. De meeste anderen hebben een spindel van 7 mm.

Ik zou GEEN ruimer gebruiken. Zeker als ze nieuw zijn, maak je het gat snel te groot met zo'n ding.

Link to comment
Share on other sites

Dat laatste ben ik natuurlijk ook voorzichtig mee Roger. Ik ga even in de kelder kijken wat ik allemaal aan veilen heb. Waarschijnlijk is een subtiele draai met een passende fijne veil al voldoende. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Het is idd een Thorens probleem. Als je gezocht had, was je dat ook tegengekomen. Het is hier ook al een aantal keren aan bod geweest. Thorens heeft een spindel van 7,3 (+/- 0,1) mm. De meeste anderen hebben een spindel van 7 mm.

Ik mag toch aannemen dat het gat in het vinyl gestandaardiseerd is? Weet iemand welke diameter dat is?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Ove Rickland said:

Ik mag toch aannemen dat het gat in het vinyl gestandaardiseerd is? Weet iemand welke diameter dat is?

Dat zou je hopen inderdaad. Maar ik heb genoeg platen die vroegah al niet op mijn Ariston pasten, vandaar mijn gebruik van de vijl, en nu ook niet op mijn Garrard. Ik hoop dat dat dan komt doordat er bij het persen iets vinyl in dat gat terechtkomt, en niet dat er verschillende maatvoeringen van spindels zijn. Dat zou toch niet handig zijn van die platenspelerfabrikanten? En waarom zou een Thorens dat doen dan? :blink:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ove Rickland said:

Ik mag toch aannemen dat het gat in het vinyl gestandaardiseerd is? Weet iemand welke diameter dat is?

Ja, dat mag maar hoeft niet :D Volgens de NAB specificatie van 1964:

"It shall be standard that the disk hole diameter be 0.286 inches +0.001 - 0.002 inches for 33 1/3 RPM records and 1.502 +/- 0.002 inches for 45 RPM records"

Dat is dus tussen de 7,29 mm en de 7,21 mm. De as van een Thorens is precies 7,2 mm. Moet dus in principe goed tot strak passen uit zich zelve.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb op een oude LP uit de kelder (afgekeurd) wat methoden uitgeprobeerd. De vulpen methode is inderdaad de beste. Toch vraag ik me af of je dat vinyl nu wegdrukt  of dat het vuiligheid e.d. is. Maar goed het is opgelost.

Bedankt!

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, carl said:

Ik heb op een oude LP uit de kelder (afgekeurd) wat methoden uitgeprobeerd. De vulpen methode is inderdaad de beste. Toch vraag ik me af of je dat vinyl nu wegdrukt  of dat het vuiligheid e.d. is. Maar goed het is opgelost.

Bedankt!

Meestal is het een klein randje, wat bij het uitponsen van het middengat is blijven hangen.

Link to comment
Share on other sites

Op dit moment speelt “War on drugs”  van mijn zoon op de Thorens beneden. Ik heb hem niet horen klagen over de strakke spindel.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...