Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cor in Delft....


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cor in Delft: 3 september 2019"

Cor in Delft

Tijdens luistersessies bij Cock van der Weiden van Sonore had ik de naam “Cor” al vaak langs horen komen. En dat nog dubbel ook, want hij heeft twéé vrienden die Cor heten. Om de twee personen uit elkaar te halen heeft hij ze benoemd als Cor “de Indiaan” (hij heeft een staartje) en Cor FS2 (hij heeft Blumenhofer FS2 luidsprekers). En aangezien ik de Blumenhofer luidsprekers zeer kan waarderen, en dan ook nog een keer op een Sonore set, tja, dáár wilde ik wel eens naar luisteren.

Ik kwam door de keuken binnen en van daaruit liepen we naar de kamer. Die keuken zou nog een bescheiden rolletje in het verslag innemen, want deze kon middels de deur een volumevergroting van de toch al niet kleine kamer van ruim vijf bij zeven meter kunnen dienen.

Cor%20FS2-1.jpg

Heeee, daar staat ergens een audioset....

De kamer is dus groot, de set staat bij binnenkomst tegen de linker muur en dat is de korte kant van de kamer. De lange muur daarnaast is voor een heel groot gedeelte gevuld met platen en af en toe een plankje boeken. Een mooie demping, die er tevens voor zorgt dat er nauwelijks reflectie door ontstaat. Want ondanks dat de set op de korte kant asymmetrisch is opgesteld staat het geluidsbeeld toch mooi in het midden. Een grote hoekbank op een luisterafstand van vijf meter en zestig centimeter zorgt voor nóg meer demping, evenals een rechte, wat kleinere bank die in het begin recht voor de speakers stond. En dat maakte denk ik de eerste kennismaking met de set tot een tegenvallende. Want op de luisterplek stond die kleinere bank (overigens een tijdelijke oplossing, want er komen twee kleine stoelen voor in de plaats) teveel voor het geluid. Hoewel de hoorns van de speakers in het zichtveld bleven had ik wel het idee dat het teveel geluid wegnam. Ik vond het eerst wat dun en ik gaf de schuld aan de CD en de CD-speler, maar dat bleek later een onjuiste aanname. Toen de bank weg was bleek het meteen veel beter te zijn.

Ik vond overigens wél dat de ruimte ietwat te weinig demping had, ondanks het feit dat er twee grote tapijten op de vloer lagen die die tegelvloer grotendeels afdekten. Maar Cor gaf aan dat je het ook teveel kan dempen, waardoor het leven uit de muziek verdwijnt. Maar toch….

Tijdens de koffie met een héleboel soesjes heb ik gekeken welke CD er dan net gedraaid werd: Gary B.B. Coleman met “Too Much Weekend”. Daarna zijn we tóch maar aan de LP gegaan….. Als eerste de LP “Below The Bassline” van Ernest Ranglin en die klonk fijn, er zat veel laag in maar is goed te volgen.

Cor gaf na het beluisteren van een nummer aan dat hij de CD van deze artiest een stuk minder vond klinken en hij heeft die even opgezet. En inderdaad, het laag was zelfs zó prominent aanwezig dat het niet fijn meer was, onaangenaam zelfs…..

The Nits is niet zo mijn ding, ik denk dat het de stem van Henk Hofstede is die mij niet zo aanstaat. De plaat “Kilo” klinkt ietwat “lichter” dan die van Ernst Ranglin, maar is erg dynamisch en ruimtelijk, wat ook blijkt bij die trommeltjes in “Sketches of Spain” die knallen echt de speakers uit. En die nagalm daarvan in de ruimte is heel erg mooi.

Cor%20FS2-3.jpg

Sonore platenspeler met Ikeda arm en dito element

De stilte van de draaitafel is prachtig om te horen. Hoezo, stilte “horen”, hoor ik al iemand zeggen…. Maar bij mij thuis heb ik nogal wat achtergrond geluiden in de vorm van een brom en wat draaitafelgeluiden, die ik overigens bijna niet meer hoor omdat ik er aan gewend ben. Maar als je dan deze stilte hoort, die ook wel als “zwart” aangeduid wordt, dan is dat wel bijzonder. Het geeft veel meer ruimte aan de weergave van microdetail.

Cor%20FS2-7.jpg

Motor en snaar

Het is ook mooi om te zien en te horen dat Cock in zijn ontwerpen en modificaties zó van het detail is, maar ook veel verder gaat dan “de fabrikant”. In algemene zin dan. Hij heeft “uiteraard” het filter in de speaker aangepakt en mede daardoor moest de hoorn van de FS2 wat verder naar achteren geplaatst worden om het tijdgedrag beter te laten kloppen. Die hoorn stak eerst zo’n drie centimeter uit de kast naar voren en kon niet verder naar achteren, omdat de instelsleuven van de bodemplaat eigenlijk een beetje op het randje van de instellingen zaten. En heeft Cor de sleuven van die bodemplaat gewoon drie centimeter meer uit laten frezen…..

Cor%20FS2-5.jpg

De verder uitgefreesde sleuven

Cor%20FS2-4.jpg

Cor heeft een prachtige set. De dynamiek over het gehele geluidsspectrum, óók als het zacht speelt, is heerlijk om te horen. En de microdetail en scheiding van instrumenten en stemmen is fenomenaal, de hand van Cock sijpelt overal in door….

Is er dan niets te verbeteren? Ik zou het niet weten. Ja, voor míj zou de ruimte iets meer akoestisch aangepakt mogen worden, maar Cor vindt het goed zo en hij moet er tenslotte naar luisteren….

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Zijn dat nu de Harmonizers op het meubel René. Het lijkt wel of er iets ronds opzit of is het een soort van klem? Verder helemaal Cock 😀

Dat zijn steunen voor de Harmonizers die óp de FS2 bevestigd kunnen worden. Alleen is niet iedereen er gecharmeerd van of dat dan mooi is.... B). Vandaar dat ze op het meubel beland zijn.... 😎

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, audio cor said:

Renee,

Een mooi verslag en met mooie foto's. Kun je beschrijven wat nu typisch de hand van Cock is.

En dat vraagt de andere Cor? B) 

Voor diegenen die het nog niet weten dan: een ongekende natuurlijkheid, microdetail, gemak, rust, microdynamiek, ruimtelijkheid, ........ 

En ja, er zullen ongetwijfeld andere sets zijn die dat laten horen, maar ook allemaal tegelijk? :cool2:

Ik wil nog wel iets kwijt, om te laten zien hoe zoiets dan gaat. Ik heb mijn Sonos Connect (kom maar, kom maar, kom maar 🤣 🤣 🤣) laten upgraden met een Tent clock. En daarbij kreeg ik wat kabels van het fabricaat Audiomaat meegestuurd, om te proberen. Ik vind trouwens dat die man (Wim) óók goede dingen doet, qua filosofie. Zo zaten er naast interlinks ook een paar voedingskabels bij, met eentje van het type 2DW. Ik was daar best wel van onder de indruk, ik had gewisseld tussen de standaard kabel die met de upgrade-voeding van de Sonos meegeleverd was en twee van Audiomaat, waaronder deze 2DW. En toen zette ik er een kabel van Cock tussen en wauw, dáár komen in één klap een aantal van bovengenoemde aspecten naar voren. Ik denk niet dat iemand mij geloofd.... :blink: B)

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Groovy said:

Mooi verslag,maar ga eerst eens bij je eige aan de slag😃
Brom en achtergrond geluid moet je niet willen.

Hihihi, dat klopt, maar ik kom er niet vanaf.... De Garrard met tussenwiel (rumble) is een "keuze", maar die 50Hz brom niet..... 😢

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Ok,rumble dat hoort bij dezijn.charme van de speler☺️
Maar wat bromt er dan.
Uuh 50 hz dus,moet toch weg te krijgen

Ergens zit een aardingsdingetje, en alleen bij de analoge kant. Misschien moet ik mijn Garrard maar eens even helemaal loshalen, waar ik dan wel weer tegenop zie, want kwetsbaar. Maar goed, ik hoor het (zelf) alleen nog maar als ik heel hard draai en dan tussen de nummers in. Maar ja, er zit dus wel wat en dat zit het "zwart" wel in de weg. Die rumble ook trouwens.

Ik heb ook wel eens een andere platenspeler overwogen, maar ben nog steeds zó verliefd op dat ding. Gek hé, aan de ene kant kan ik los gaan op kleine verbeteringen, maar dit laat ik dan lopen. Goed, het heeft allemaal wél te maken met al die dingen en juist ook kleine dingen die een set op kan tillen naar een hoog natuurlijkheids-niveau. En dat zie je dan weer terug bij een set als die van Cor, om maar weer even het bruggetje terug te hebben naar on-topic... 😏

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het niet gek,het is een prachtige speler.
Ik vraag mij af of de Garrard wel goed geaard is.
En als je er mee kunt leven en van genieten,daar gaat het tenslotte om.
Maar wil je toch meer zwart dan zou je eens aan een forumlid met verstand van zaken om hulp kunnen vragen.
Dan geniet je ook meer van kleine verbeteringen.
Zo te lezen heeft de set van Cor een hoog niveau, tja bemoeienis van Cock.
Het kan altijd beter.
 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Groovy said:

Ik vind het niet gek,het is een prachtige speler.
Ik vraag mij af of de Garrard wel goed geaard is.
En als je er mee kunt leven en van genieten,daar gaat het tenslotte om.
Maar wil je toch meer zwart dan zou je eens aan een forumlid met verstand van zaken om hulp kunnen vragen.
Dan geniet je ook meer van kleine verbeteringen.
Zo te lezen heeft de set van Cor een hoog niveau, tja bemoeienis van Cock.
Het kan altijd beter.
 

Dat is denk ik wel het dingetje. De speler is wel geaard met het voedingssnoer, maar ik twijfel of het chassis wel goed mee-geaard is... 

Overigens geniet ik steeds meer, door alle kleine en grote veranderingen. Zoals de laatste aanpassing met de VWR's. En netkabels vervangen door Meicord, daarmee heb ik het streamen (internetradio...) weer op een hoger plan getild. En nu hoor ik daar óók een ruimtelijkheid die er voorheen niet was.

Goed, on-topic maar weer B)

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...