Jump to content

Akoestiek souterrain


carl
 Share

Recommended Posts

Mijn souterrain is helemaal klaar. Het is een project geweest waar we aan werkten als we tijd en geld over hadden. Vandaar dat het wat langer duurde. Sinds er een PVC vloer in de ruimte ligt, galmt het er als de hel. Met een “twijfelaar” voor de kids, een hoogpolig karpet op de vloer en zo’n akoestisch paneel met foto van Rivasono moet dat allemaal wel sterk te verbeteren zijn.

Nu willen we ook een boekenkast  in de kamer van 2 maal 2. Mijn vrouw zegt dat als alle hifi bladen uit de slaapkamer gaat er meer ruimte is voor kleren.  En papier zal verder heel heilzaam zijn voor de akoestiek 😀 Dus mijn eerder gestelde vraag is niet meer relevant. Ik vraag me wel af, of bijvoorbeeld Akotherm achter de boekenkast een goed idee is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Denk je dat 4 m2 boeken en tijdschriften akoestisch niet veel doet Hans? Ik kan het me niet voorstellen

Verder heb Ik vier wanden. Tegen de eerste wand wil ik een boekenkast van 2 maal 2, tegen de tweede wand een foto van pakweg 2 maal 1,20 met Akotherm erachter, tegen de derde en vierde wand in ieder geval een werktafel.  Op de vloer weer een hoogpolig kleed van 6 tot 7 m2. De rolgordijnen zullen wel niet zoveel doen. Dat moet alles bij elkaar  toch voldoende absorptie opleveren? 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Jouw kelder is hard en glad. Geluid kan dus tot in het oneindige heen en weer kaatsen.

Natuurlijk is elke m2 demping er een, maar wanneer ik in onze niet overdreven gedempte huiskamer kijk, is zo'n 10 - 15% van de wanden bedekt met gordijnen en vloerkleden. Dan zijn de helft van de muren ruw (geschilderd schoonmetselwerk) en is het plafond slap (gipsplaten op latten tegen stenen verdiepingsvloer). Daarbij staan er nog meubels in. 

Een wand of plafond helemaal dempen is dus echt zo gek nog niet. Iemand van de audioclub heeft een spanplafond met glaswol er achter laten maken. Dat helpt, naast kleden meubels etc.

Jouw souterrain is ca. 6 x 3,5 x 2,5 (schat ik). In totaal dus een kleine 70 m2 oppervlak. 10 of 15 m2 dempen helpt, maar er blijft 55 - 60 m2 over. En dan hangt het er vanaf hoe die demping op de wanden is verdeeld. Bovendien demping achter een kast absorbeert hoge tonen en middentonen nauwelijks. De achterwand van de kast is immers van hard materiaal.

 

Link to comment
Share on other sites

6 maal 4,2 maal 2,5 Hans. Zal iets van 90 m2 zijn. Ik ging eigenlijk van een demping van 35 van het vloeroppervlak uit wat op diverse sites staat. Ik ga eens even goed kijken hoe ik dat precies ga invullen. Waarschijnlijk door gefaseerd akoestisch materiaal in te brengen. Begin trouwens met het bed want dat moet er echt in😀

Link to comment
Share on other sites

10/15 procent van de totale oppervlakte van 90  m2  is minimaal 10 en maximaal 15 m2 absorptie en 35 procent van het vloeroppervlak is maximaal 10 m2

-  Hoogpolig Ikea kleed 6/7 m2 absorptie 

- Twijfelaar 2, 4 m2 absorptie 

-  Akotherm foto 2,4 m2  absorptie (zou wellicht nog vergroot kunnen worden tot 4,4 m2)

-  Gevulde boekenkast van 2 maal 2 zal half meetellen dus 2 m2 absorptie 

-  Twee stoffen stoelen stel 1 meter. absorptie 

Dat is  boven de 15 meter absorptie en redelijk verdeeld over de kamer. Als dat allemaal niet lukt dan zou  ik nog 1 wand verder kunnen aanpakken.  Ik wil het natuurlijk allemaal wel mooi hebben en dat is de grootste uitdaging. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik ben nog in de planfase Hans. Op een bepaald moment moeten de zaken bij elkaar komen. Het bed heeft een van mijn kinderen over, de twee fraaie zestiger jaren stoelen moeten nog bekleed worden en Ikea heeft mooie en goedkope tapijten. Het handig inzetten van de boekenkast is nog het grootste probleem. Hieronder een zonder achterplaat. Even op het plaatje doorklikken dan zie je een echte foto. Erg slim bedacht volgens mij.

https://www.lumz.nl/kasten/design-wandrekken/roomdivider-tundo-heitor-15v

PS info Akoestiekwinkel https://www.akoestiekwinkel.nl/woning/akoestiek-in-huis-verbeteren

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Misschien eens kijken naar een setje redelijke stevige gordijnen in de hoeken en dan van het plafond tot de vloer op een rails, zodat je het geluid ook een beetje kunt trimmen. Je zult verbaast staan met een kwalitatief goed katoenen gordijn, en wat het doet.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, carl said:

Denk je dat 4 m2 boeken en tijdschriften akoestisch niet veel doet Hans? Ik kan het me niet voorstellen.

 

Ben toch wel benieuwd wat voor soort absorptie je dan aan boeken zou toekennen. Absorptie is o.a. het afstaan van akoestische energie aan poreus materiaal. Hoe zie je dit ivm boeken?

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij gaat Carl er geen muziek in spelen, maar probeert hij zijn souterrain bewoonbaar te krijgen. Gordijnen werken daar prima bij, maar gordijnen zonder ramen vind ik erg veel nutteloos ruimte gebruiken. Een poreus gespannen doek met dempingsmateriaal daar achter werkt beter en kan erg mooi zijn.

Maak een mooie foto van de achtertuin en laat die op doek printen (b.v. TVE in Sint Oedenrode) span dat op een houten frame en schroef dat tegen de muur. Dan is dat bunkerachtige wat weg.

Link to comment
Share on other sites

Het wordt in principe geen luisterkamer, want met de zolder ben ik erg tevreden. Het moet een prettige logeerkamer/werkkamer worden en dat betekent ook een boekenkast gevuld met boeken en allerlei. Ik weet verder niet zoveel als Toine maar een boekenkast was in al mijn ruimtes heilzaam voor de akoestiek, En er komt zeker een foto absorber zoals Hans suggereert. Ik wil een foto van een gedeeltelijk vervallen industrieel gebouw zoiets vind ik fantastisch. Het wordt in ieder geval een kamer met moderne uitstraling. Akoestische middelen doen daar geen afbreuk aan als je juist kiest.

Link to comment
Share on other sites

On 8/24/2019 at 11:21 PM, carl said:

Nagalm in huis??? Neen, bestaat niet, we hebben met kleine ruimte akoustiek te maken
 

Als je je boeken niet strak tegen de muur zet, en de grootsten weer wel, dan creeer je holle ruimten die als helmholzresonatoren kunnen gaan werken en akoestische invloed hebben. Heeft het zin om je daar mee bezig te houden? Neen. Net zo min als speculatie over hoeveel m2 van welk materiaal je waar kunt plakken.

Voor de huis tuin en keuken hobbyist is er maar een zinvolle manier (en voor de pro's ook) Maximaal dempen gericht op het laag, b.v een hele wand van 1,5 m dikke laag zware steenwol voorzien o.i.d. Dempt dat te veel in het mid / hoog dan ga je gericht harde oppervlakken aan brengen tot je mid en hoog ook weer op orde is.

En meet!

Link to comment
Share on other sites

Ik heb van de week vier platen van 120/50 /6 Akotherm gekocht. Moet ze nog ophangen, maar het verschil is nu al zeer hoorbaar. Krijg de kamer dus wel onder de knie. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...