Jump to content

Leobus verwonder-ringen


Buell
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, vintagemod said:

Hans,ontkoppelen doe je bijvoorbeeld met veren ,dempen doe je demping matriaal.

Ik zie er totaal anderen ideen in ,Akzo verkoop Twaron  ,klopt ook weer niet heeft een andere naam,en Dupon verkoop Kevler.

Dus ik ga met die materialen aan de slag 

Ik zou wel eens willen stoeien met die ringen  van Leo de uitvinder 🙂wat die kan en niet kan .

Er is ook demping materiaal er van ,bestellen en uitproberen ,ik denk dat de demping interessant is voor bij Cock in de speakers ,ik heb wel een beeldvorming van het matriaal Twaron en Kevlar in theorie zit er bijna geen verschil als ik lees op internet over die twee materialen,maar je kunt er meer en meer bruikbare vindingen van maken .

Voor mij is het alleen maar onderzoek ,wat doet het  matriaal en wat doet het niet ,ook belangrijk en waar is het bruikbaar en waar is het niet of minder bruikbaar,

Vertel gewoon beide kanten van de medaille ,de voor en nadelen op een kinderlijke manier in  begrijpbare taal .

Ik heb weer een hoop huiswerk 🙂 .

Leo, het wordt ook al voor speaker units gebruik ,heb ik gelezen op internet.🙂

voor de luidspreker kan je twaron "'wol"' krijgen onder de naam Angel hair.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Buell said:

voor de luidspreker kan je twaron "'wol"' krijgen onder de naam Angel hair.

Buell,

Dat spul is niet meer te krijgen en ook niet meer te koop. Teijin levert niet meer aan Eltim, want de hoeveelheden waren gering en de moeite/kosten (voor Teijin) niet waard. Misschien als iemand nog wat over heeft? Was overigens wel heel erg goed spul en een mooie uitvinding.:D Je zou met weefsel van Twaron ook de wanden van speakerkasten  kunnen verstevigen/verstijven/dempen.:D Gewoon in epoxy tussen twee lagen hout lijmen.:D Maar ja, dat is meer iets voor uitvinders.;)

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Is Kevlar dan wel los verkrijgbaar Leo?

Er is op diverse plaatsen Aramide weefsel te koop. Of dat Kevlar is of Twaron weet ik niet zo. En je hebt grote kans dat de uiteindelijke verkoper het ook niet eens weet. Kevlar is een bekendere naam, dus ze noemen het al gauw Kevlar. Er zijn zelfs producten te koop waarvan beweerd wordt dat er Kevlar in zit en waarvan ik vrijwel zeker weet dat het glasvezel is. Weet zo’n verkoper veel! Of bedoelde je los garen?

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Angel hair bij Speakerland.

Dat is niet het originele Angel Hair. Kijk maar wat Eltim daar over zegt. Ik heb wel een idee waar de Mundorf versie vandaan komt. Is inderdaad niet het oorspronkelijke materiaal. Maar wel Aramide. Kevlar of Twaron.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Goeie vraag. Dat heb ik nog niet gedaan. Hier staan alle elementen op een eigen plateau. Voor zover ik het bij anderen gezien heb, heeft daarvan  niemand elementen gestapeld. Maar ik vermoed dat het bij stapeling ook wel zal werken.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Leo's verwonder ringen zijn nu een twee weken bij mij in de set. Ik heb de stalen kogels en de Rozenkwarts kogels hier. Beiden doen wat.
Mijn voorkeur gaat naar de stalen kogels en niet naar de Rozenkwarts kogels en dat vind ik best opmerkelijk. Omdat ik in het verleden best veel geëxperimenteerd heb met diversen edelstenen (o.a. Bergkristal, Toermalijn, Rookkwarts, Magnetiet) in de hifiset had ik van te voren een kleine verwachting dat de verwonderringen met Rozenkwarts kogels meer en beter resultaat zou geven dan met de stalen kogels. Maar ja, dat was de verwachting. De praktijk liet het anders horen en geloven.
Mijn voorkeur gaat naar de stalen kogels in mijn huidige set. Het is strakker en dynamischer en heeft meer drive en energie dan met de Rozenkwarts kogels. Ook is het beter afgebakend in soundstage.
Met de Rozenkwarts is het liefelijker en meer difusser in de soundstage en dat is niet wat ik zoek.
Het is alleen tot nu getest op de cd speler, maar ik wil het ook nog op de buizen voorversterker uit proberen. Dus wordt vervolgd.


 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Nou TL 200, ik hoop van het weekeinde er echt voor te gaan zitten en uitgebreider te testen. Als ik het echt goed wil doen zou ik veel langer nodig hebben om exact te weten wat het doet onder elk apparaat. Want er zijn vele mogelijkheden met deze ringen. Je kan de kogels in de ring leggen , maar ook er bovenop. Dat geeft al twee verschillen per ring/kogel. Als je er 3 gebruikt onder je apparatuur dan kun je 1 omgekeerd doen en 2 dezelfde laten. Hans van Liempd heeft daar ook melding van gemaakt. Ik ben van plan om diversen opstellingen te gaan doen met de cd speler of voorversterker. En zal van elke opstelling mijn bevinding beschrijven. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TL 200 said:

Dat wordt een hele klus, heb je al een spreadsheet gemaakt voor de resultaten?

Dat doe ik nooit in een spreadsheet. Gewoon op de ouderwetse manier met verkorte of afgekorte aantekeningen (steekwoorden) op een kladblok. Wat ik hooguit gebruik als een kleine geheugensteun. Door jaren van dit soort testen te doen en over te schrijven weet je wel vaak wat kan en niet kan en wat je wel of niet moet onthouden. En je moet ook erkennen bij jezelf als je geen verschillen hoort. Testen van accessoires duren bij mij vaak maanden, want ik probeer alle mogelijkheden uit. Daarbij haal ik dan ook alle andere tweaks en/of accessoire ertussen uit en bouw het dan weer langzaam op en 1 voor 1.
Ik heb weleens een accessoire getest, waar ik uiteindelijk helemaal niets mee kon. Het werkte gewoon niet in mijn set toendertijd. Toen is het naar 1 van mijn recensenten gegaan en daar hetzelfde verhaal. Het accessoire is teruggegaan naar de importeur  en verteld dat er geen recensie van werd geschreven, omdat het in 2 sets niet werkte. Daar was de importeur niet zo blij mee, maar kon onze eerlijkheid wel waarderen. Een paar jaar later is dat accessoire nogmaals getest bij een andere recensent en daar werkte het weer wel. Ik heb daar toen ook nogmaals geluisterd en hoorde inderdaad verschillen. Er is een recensie van geschreven en ook geplaatst op de website. Ik ben ook weleens helemaal de mist ingegaan met een test, omdat ik het op een totaal verkeerde manier toepaste en daardoor maar hele kleine verschillen hoorde, wat volgens de fabrikant en importeur niet kon. Die zijn toen ook bij mij thuis geweest en liet ik ze zien hoe ik het getest had. Daarna deden de fabrikant  en importeur de test op een iets andere manier en verhip...het werkte. Dat accessoire is nog jaren in mijn set gebleven. En ik heb daar veel van geleerd. Ik leerde dat je soms juist het tegenovergestelde moet doen dan je logica zegt of wilt.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Seed7 zei het al: goed is goed genoeg. Het is natuurlijk een hobby, dus alles kan, maar ik laat het bij die eierdopjes van Hans, met gewone houten balletjes. Ik weet niet eens welke soort.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Het is natuurlijk een hobby, dus alles kan, maar ik laat het bij die eierdopjes van Hans, met gewone houten balletjes. Ik weet niet eens welke soort.

De soort maakt niet uit. Als je er maar wel snot op gesmeerd hebt.:D

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Volgende week starten hier de thuisdemo's van de audioclub. Een middag en 6 avonden. drie leden per keer, dus 21 bezoekers.

De rode draad is: "onderzetters". En dan meer specifiek de Verwonderringen. Leden kunnen zelf ook onderzetters meenemen om eventueel te vergelijken. Ik heb vanmiddag de ringen er nog een paar keer onderuitgehaald en vervangen door de oude onderzetters en weer terug. Wanneer je weet waar je op  moet letten, is er duidelijk verschil te horen. Galm klinkt langer door en is meer in de ruimte aanwezig. Evenals de kleine geluidjes. Bij Melanie de Biasio, With all my love b.v. 

Om niet al te chaotisch te maken, wil ik me beperken tot de voetjes onder de DAC en de eindversterkers. Ik ben benieuwd wat ze er van vinden. 

Wordt vervolgd.

Link to comment
Share on other sites

Leuk Hans. Welke verwonderring heb je. Die van MDF hout of die met populieren multiplex? Met stelen kogel of Rozenkwarts?

Ik heb 2 setjes aangeschaft. Ik heb hier de mdf en de populieren multiplex en voor beiden ga ik uiteindelijk met de stalen kogels en niet met de Rozenkwarts.
De grootste winst heb ik behaald onder de (buizen) voorversterker. Daar komt een setje onder. Het andere setje gaat onder de eindversterker (transistor).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...