Jump to content

Leobus verwonder-ringen


Buell
 Share

Recommended Posts

Zó herkenbaar Sander. Ik had ooit de LP Eli van Jan Akkerman en Kaz Lux op een cassettebandje gezet. En natúúrlijk, midden in een nummer, moest ik het bandje omdraaien om het opnemen van de plaat te vervolgen. En je raadt het al: als ik nu (nog steeds) de LP opzet, zit ik bij dat nummer altijd te wachten op de onderbreking. Die niet gaat komen natuurlijk.... 😎

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, René N. said:

Zó herkenbaar Sander. Ik had ooit de LP Eli van Jan Akkerman en Kaz Lux op een cassettebandje gezet. En natúúrlijk, midden in een nummer, moest ik het bandje omdraaien om het opnemen van de plaat te vervolgen. En je raadt het al: als ik nu (nog steeds) de LP opzet, zit ik bij dat nummer altijd te wachten op de onderbreking. Die niet gaat komen natuurlijk.... 😎

Ha! Ik ben dus niét de enige (dat wist ik wel hoor, maar toch fijn om je idee bevestigd te zien)! 😎

 

1 hour ago, carl said:

Pavlov!

😂 Ik kwijl nog nèt niet, Charles.....

Link to comment
Share on other sites

Bij het wandelen in Beek bij Nijmegen liepen we tegen een tweede hands boekenwinkel. Voor een euro kon ik de Philips “ Stereowegwijzer” door Mies Bouwman en Willem Duys niet laten liggen. Hij is geschreven na uren overleg tussen “technische bollebozen en eenvoudiger lieden”. Lijkt me dus heel erg geschikt voor iemand als ik. Sterker nog het blijkt een geschikte instructie en hij klinkt nog goed ook met pin point stereo. Erg makkelijk bij het plaatsen van de LS. Die staan zelfs beneden natuurlijk perfect. Eigenlijk wel een geschikte plaat voor mijn zoon voordat hij de TD 150 in gebruik gaat nemen. Net een demo over groefspringen gehad. Dat ligt volgens Mies aan te weinig naalddruk. Het is echter ook van belang dat de platenspeler in balans staat. Het vervolg van dit relaas volgt als ik een fles witte wijn heb gehaald voor de familie. 

Dit onderwerp had natuurlijk bij “mijn audiofiele dag” moeten staan. Ik hoop dat de moderator het wil verplaatsen. Inmiddels heb ik allemaal testjes gedaan over skating, wob- ling, rumble, jengel en nog meer. De Thorens TD 160 heeft alle testjes prima doorlopen op mijn klassieke set in de woonkamer. Alleen uit de wob-ling test blijkt dat het element waarschijnlijk niet helemaal in balans is. Kan met de L vorm van mijn kamer te maken hebben. Het is wel zo dat ik om inrichtingsredenen niet precies op de luisterdriehoek zit. In de praktijk is dat toch ideaal. 

 Ik spaar testplaten. Leuke plaat voor die euro.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Te clean.

 

Soms. Maar over het algemeen zijn de zoete herinneringen die bij het origineel horen er ook af gepoetst. Plus dat veel beroemde pop van weleer niet meer dan platte ping-pong stereo was. Vaak met een scheutje kitscherige nep galm van weleer :D

Dat gaan remasteren met hedendaagse oren wordt dan helemaal een soort van nep kitsch.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Amerikaanse platen klinken toch vaak een stuk beter dan de meeste Engelse. Bij Ella hoor ik meestal geen pingpong.  Ik ga trouwens om die reden  van de mono uitgaven van de Beatles  Rubbersoul en Revolver kopen (enige Beatles die ik nog draai). Ik heb ze in goede staat in stereo maar eigenlijk vind ik ze niet mooi klinken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ella is geen pop hè.... en Miles Davis ook niet. Maar de meeste pop was daar net zo plat als de Britse hoor. Het ging bij beide toch om de omzet. Wat wel een groot verschil is in de pop van destijds is dat de Britten de tape veel verder de headroom in stuurden en daar ook creatief mee speelden. De Amerikanen deden dat niet. Daardoor klinkt veel Britpop uit de jaren '60 en '70 "Vetter".

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Roger heeft er altijd verschrikkelijk de pest in als ik soms wat oude pop speel Peter. Hij vindt het verschrikkelijk klinken, maar ja voor mij is het the Who, Jimmy Hendriks en noem maar op. De volgende keer let ik beter op.

Ik luister nu naar Purcell, beneden op de TD 160, hier wel krasjes, maar oh zo mooi. Zo’n Alt Gamba doet me toch wel zeer denken aan een cello. Geweldig dat laag in een strijkinstrument.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Hier zijn we redelijk van de verwonder-ringen verwijdert. 

A.s. dinsdag gaan we er echt mee aan de slag. Ik ben erg benieuwd.

Tot nu toe ook weinig substantieel nieuws van de ontwikkelingen van de verwonderringen Hans. Je snapt toch wel dat we ons ondertussen ook moeten vermaken? :D

Link to comment
Share on other sites

On 8/30/2019 at 2:40 PM, carl said:

Het is me niet duidelijk wat je tegen schuine wanden hebt Seed.

Schuine wanden werken als hoorns, slechte hoorns met kamfiltereffecten als resultaat, rare bulten en dalen in het spectrum. Ze kunnen ook rare bundelingen van geluid veroorzaken, denk in de richting van een zgn retroreflector. Maakt het moeilijk om een goed diffuus geluidsveld op te bouwen.

Link to comment
Share on other sites

Daar kan ik weinig tegen inbrengen Seed behalve dat mijn luisterzolder beter klinkt dan al mijn eerdere kamers gebaseerd op het schoenendoos principe. Ook van anderen veel lof. Het is wel zo dat ik geen vlakke wanden heb. De balkenstructuur is nog grotendeels zichtbaar en zal in mindere mate als een diffuser werken. Ook plaatselijk is wat absorptie aangebracht.

Hieronder een artikel over mijn luisterruimte. De ruimte en de opstelling van de speakers is na drie jaar gefijntuned. Dit op basis van experimenten naar aanleiding van eigen luisterervaringen en adviezen en opmerkingen van Roger, Hans, Jerry, Leo  en anderen. Een vervolgartikel zit al een tijdje in mijn computer te wachten geplaatst te worden.

http://www.puresound.be/recensies/archive/2016/maart/article/van-kale-zolder-naar-luisterruimte-ter-lering-en-vermaak-deel-1/?tx_ttnews[day]=26&cHash=3de79a05047c6cb5cc614237c1a4bb93

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Gisteren ben ik nog een tijdje aan het experimenteren geweest met verschillende combinaties aan kogels.

Mijn set-up is nu:

Versterker: 2x Hematiet achter onder de trafo's en een Rozenkwart voor onder de buizen. 

Streamer: 2x Rozenkwart en 1x Hematiet.

Liniaire voeding voor de switch, 3x staal.

Mijn DAC is inmiddels ingespeeld, hiermee kan ik nog verder testen. Er zijn 3 software pakketten, accuraat, smooth en een SA (combi van de 2) versie. Momenteel speel ik met de smooth. Daarnaast kan ik nog 2x 4x 8x oversampling en 3 NOS modes proberen. Momenteel speel ik met NOS 3 dit is voor mij de meest analoge instelling.

Mocht de de accuraat of SA software het onverhoopt beter doen, dan zal ik nogmaals met de VWR ( kogels) gaan testen.

Maar voorlopig is het zo meer dan goed, ook via Tidal is het genieten. 

Dus ja Hans, het is de moeite waard om een beetje te proberen wat waar toe te passen.

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Vandaag heb ik Leobus op bezoek gehad. Mét een tas vol onderleggers waarvan een deel verwonderringen.

Om te beginnen, lagen mijn VWR's op z'n kop. Het vilt lag tegen het apparaat, terwijl de kogel juist het apparaat moet raken. 

Maar eerst luisteren om aan de set te wennen.

Daarna hebben we de ringen omgedraaid. De voorversterker en DAC bleven echter wel rollen totdat de kogel tegen het hout lag, zodat het ontkoppelen niet werkte. Dus, waterpas erbij. Het bleek dus dat mijn indertijd zorgvuldig waterpas gestelde rek behoorlijk scheef gezakt was. De voorkant van het rek staat op een tapijt, en om dat te compenseren, had ik kurkplaatjes aan de achterkant gelegd. Nu was de voorkant in het tapijt gezakt. Dus maar even wat plaatjes onder de stenen platen gelegd, zodat het wegrollen over was. Dit werkte. het waren dus niet de kabels, maar gewone scheefstand.

Dat klonk al wel anders, sneller, dynamischer en opener. Zeker toen de dakramen dicht waren en het geluid van buiten minder werd. Leobus vond de stemmen echter wat groot afbeelden en de diepte wat minder dan wat hij thuis gewend was. Toen hebben we mijn eierdoppen onder de DAC uitgehaald (waren twee eierdoppen en een VWR) en daar drie Heavy VWR's onder gelegd. Dat bleek de eerste stap richting verbetering.

Daarna hebben we wat muziek gedraaid van Qobuz en daarna wat audiofiel gepingel van mijn NAS. Vooral het laatste kwam beter uit de verf. Daarna hebben we nog Kwarts kogels in de VWR's onder de DAC gelegd. Ik hoorde in eerste instantie wél verschil, maar vond het wat te hees (stemmen) en hard (percussie) worden. Dus maar de andere kogels terug. Voor mij was dit de betere oplossing, maar na een paar keer wisselen, leek het verschil voor mij steeds kleiner te worden. We waren het er over eens dat kwarts kogels wel wat doen, maar dat je dan toch goed moet luisteren én muziek kiezen waarop je de verschillen zou kunnen horen (lees audiofiel gepingel).

Op het laatst hebben we de boel weer teruggebouwd naar de beginsituatie. En dan hoor je wel verschil. Als laatste, de ringen met de kogels boven gelegd. Drie VWR's onder de DAC en één onder de voorversterker en elke eindversterkers. Hier ben ik erg tevreden mee, en ik dacht dat Leobus het ook wel goed vond klinken.

En dan is het voor Leobus al weer tijd om te vertrekken om de files te mijden. Dus te weinig tijd om nog met de andere onderleggers te experimenteren.

Vanavond nog geluisterd, nu van gewone muziek op normale sterkte. En echt zitten te genieten. Ik denk wel dat het wat beter dan voorheen klinkt. Vooral de afbeelding is wat scherper gestoken (maar is ook erg opname afhankelijk) en is er wat meer ruimtelijkheid.

Leobus, bedankt voor je bezoek.

Link to comment
Share on other sites

Even een korte reactie. Morgen wat meer.

In ieder geval ook jij bedankt. Het was een gezellige dag en een prettig samenzijn. Ook de inwendige mens was prima verzorgd. Morgen dus wat meer over mijn bevindingen.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Het sterkt mij in de overtuiging dat je zèlf die add-ons of tweaks of hoe je ze mag noemen, in je éigen set moet ervaren. Een beetje bij iemand anders gaan luisteren heeft daarvoor geen zin, tenzij er heel gemakkelijk gewisseld/teruggedraaid kan worden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...