Jump to content

Ei van Columbus


carl
 Share

Recommended Posts

Natuurlijk is het idee, het ei van Columbus.  Want net zoals dit ei heeft de lifter weinig betekenis. 

Even een stukje Ajax en dan Buddy Guy.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

Natuurlijk is het idee, het ei van Columbus.  Want net zoals dit ei heeft de lifter weinig betekenis. 

Even een stukje Ajax en dan Buddy Guy.

Er zijn natuurlijk zat lifters die ook  hun werk in de uitloopgroef doen. En nee Carl, géén witte tornado, Glassex voor een knapperig korstje op de naald :lol:

Link to comment
Share on other sites

Voor hoelang, is de vraag. En het heeft vast invloed op de weergave. Audiofiele draaitafels laten de naald gewoon lekker in de uitloopgroef uitlopen, daar is die voor. Zo eentje heb ik niet, de mijne tilt de arm op in de uitloopgroef (dan wordt het signaal ook onderbroken, geen gerommel in de speakers), en trekt de arm naar de uitgangspositie. Maar dat gaat op de Dual-manier, is ingebouwd, en zeker beter dan zo'n achteraf-oplossing.

Link to comment
Share on other sites

Mijn TD 320 heeft een automatische afslag. Als ik op zolder speel heb ik die niet nodig (tenzij ik in slaap val). Maar vroeger werd een platenspeler vaak ook als achtergrondmuziek gebruikt en was die afslag handig. Verder waardeer ik een goede vondst.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Een echt goed vondst was destijds een balansgewichtje wat je los op de bovenplaat van de DT kon plakken. Het kiepte om als de arm er tegenaan liep in de uitloopgroef en dan tilde de andere kant van het balansje de arm op en daarmee de naald uit de groef. Was meen ik van Tonar en werkte perfect voor FL 2,95. Zonder ook maar enige verdere beïnvloeding. Hier eenb hedendaagse imitatie er van:

AEXPLIFTO_1_.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoe zo? Te simpel, niet fiel genoeg? Hooe deze imitatie het doet weet ik niet maar ik heb het destijds wel op een Thorens 110 gehad in de simpele goedkope vernikkelde uitvoering en het werkte feilloos Onno. Je moet het alleen niet vergeten steeds terug te zetten voor je een plaat op zet. Mahja de naald op de plaat zetten moet je ook niet vergeten als je er eentje draaien wilt... :P

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij ook een mooie en simpele oplossing, die idd geen invloed heeft tijdens het afspelen. Het wordt wel een hele ceremonie als je een plaatje op zet. Plaat afvegen, meeloopborsteltje positioneren,  afslagbalansje goed zetten en, hè hè, de naald op de plaat laten zakken. Ik vergeet nog wat: plaat uit de hoes halen, niet met je vingers aankomen, hoes en binnenhoes netjes neerleggen ergens.

Je hebt hobby's en hobby's.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, mumsoft said:

Lijkt mij ook een mooie en simpele oplossing, die idd geen invloed heeft tijdens het afspelen. Het wordt wel een hele ceremonie als je een plaatje op zet. Plaat afvegen, meeloopborsteltje positioneren,  afslagbalansje goed zetten en, hè hè, de naald op de plaat laten zakken. Ik vergeet nog wat: plaat uit de hoes halen, niet met je vingers aankomen, hoes en binnenhoes netjes neerleggen ergens.

Je hebt hobby's en hobby's.

Het is i.i.g. een stuk effectiever naar een optimale muziekbeleving dan al die smeerseltjes, onderzetters en lampjes naar mijn ervaring en beleving... :D

Link to comment
Share on other sites

O jawel hoor. Lees maar eens al die uitgebreide verslagen her en der, bv over de set van Cock. Die van jou ontbreekt, of moet ik zeggen dat je er stil van viel toen je niet bij hem was? 

Maar, ik begon er niet over, dus laat lekker rusten. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, mumsoft said:

.......

Maar, ik begon er niet over, dus laat lekker rusten. 

 

2 hours ago, mumsoft said:

............... Het wordt wel een hele ceremonie als je een plaatje op zet. Plaat afvegen, meeloopborsteltje positioneren,  afslagbalansje goed zetten en, hè hè, de naald op de plaat laten zakken.................

 

En nu moet Cock er ook weer aan geloven :rolleyes: I.d.d. je hebt hobby's en hobby's...

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Pjotr said:

Hoe zo? Te simpel, niet fiel genoeg? Hooe deze imitatie het doet weet ik niet maar ik heb het destijds wel op een Thorens 110 gehad in de simpele goedkope vernikkelde uitvoering en het werkte feilloos Onno. Je moet het alleen niet vergeten steeds terug te zetten voor je een plaat op zet. Mahja de naald op de plaat zetten moet je ook niet vergeten als je er eentje draaien wilt... :P

Nee hoor en heeft niets te maken met audiofiel o.i.d. zijn. Trouwens, ik voel me geen audiofiel, maar meer een muziekliefhebber. Ik zou dus nooit een toonarm kopen ZONDER armlift. En als je dan de échte reden wilt weten..... ik heb spasmen in mijn rechterarm. Dat lijkt mij genoeg.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Ha Onno, het ging niet om de lift zelf. Dat is een must vanzelfsprekend. Maar om een mechaniekje wat automagisch de naald uit de groef tilt aan het einde van de plaat. Dat ontbreekt aan de meeste armliften.

Edited by Pjotr
tieppoo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...