Jump to content

Viston audilab speakers


Ybug
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

 

als newbee in de audiowereld heb ik recent een paar zelfbouwer speakers gekocht, had ze beluisterd met mijn eigen versterker bij aankoop en vond ze wel goed klinken (voor de prijs alvast)

Nu staan ze een weekje of twee thuis en nu vind ik de tweeters nogal schel door klinken. Ik luister graag via pure direct en wil niet zo graag aan de treble knop van men versterker komen.

40l kist

tweeter visaton DTW72

mid visaton MR130 hier ben ik niet 100% zeker van

woofer visaton W200.

gesloten kast

 

Ik dacht om de tweeter misschien te vervangen door visaton DT94 omdat de vijsjes van de huidige een beetje naar buiten geplaatst zijn vermoedelijk omdat het gat iets te ruim geboord werd.

Ik heb verder ook nog twee visaton W200S liggen en overweeg een ruil met de W200

Kan iemand me aanwijzingen geven of dit een goed idee is en waar ik verder moet op letten als ik de drivers uit de kist haal? andere suggesties welkom..

 

ps ben wel tevreden met ze zoals ze nu zijn ook😊

 

Link to comment
Share on other sites

Welkom!

Je kan niet zomaar een luidspreker veranderen zonder ook het filter aan te passen aan de nieuwe speakers. Dus zal je ook moeten gaan meten, heb je meetapparatuur?

Misschien kan je dit beter posten op www.zelfbouwaudio.nl, daar kan je meer hulp verwachten....

 

Link to comment
Share on other sites

In dit geval meet je met een microfoon in een dode ruimte of anders buiten om invloeden van de kamer te voorkomen.

Hierbij is het wel handig als je daarvoor ook wel kennis van de techniek hebt.

Hier is op het forum is die wel aanwezig maar het aantal zelfbouwers is hier niet zo heel hoog.

Vandaar dat Paul je www.zelfbouwaudio.nl heeft aangeraden, daar zit enorm veel kennis en mogelijk zit ook de bouwer van jou speakers op dat forum.

En natuurlijk ben je van harte welkom hier :)

Link to comment
Share on other sites

kunt een tweeter wat temperen (zonder het scheidngsfilter te verstoren) met een schakelingetje bestaande uit 2 weerstanden, een R1 parallel en een R2 in serie met de tweeter

Uit een oude Remo folder

Verzwakking    R1      R2

-1 db             1 ohm   65 ohm

- 2 db         1.5 ohm   33 ohm

- 3 db         2.2 ohm   18 ohm

-4 db          2.7 ohm    15 ohm

 

Denk wel dat de weerstanden minstens 5 watt moeten zijn

 

Je kunt ook een zogenaamde L-pad gebruiken (regelbaar)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...